Dat gebeurt inderdaad dagelijks. Dat zijn gewoon mensen die hun politieke voorkeur naar voor duwen.Echt ik walg van die ambtenaren die mensen wegsturen, zonder kennis van zaken, of soms plat racisme. Ongelooflijk.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Dat gebeurt inderdaad dagelijks. Dat zijn gewoon mensen die hun politieke voorkeur naar voor duwen.Echt ik walg van die ambtenaren die mensen wegsturen, zonder kennis van zaken, of soms plat racisme. Ongelooflijk.
Inderdaad, enkel als ze voldoet aan de voorwaarden, als je dat nog niet goed hebt gelezen, doen!Dus als ik het goed begrijp kunnen wij wél de Belgische nationaliteit al aanvragen in augustus dit jaar (dan is haar 19ter exact 5 jaar oud).
(zoals kinxton trouwens ook al aanhaalt)
De F kaart moet ze pas teruggeven als de F+ kaart of de eID er is, dus die blijft geldig tot vervaldatum.maar het nadeel zou dan zijn dat haar f kaart niet meer geldig is, gedurende die tijd, tot ze haar belgische id card ontvangt?
Waarom? Niet nefast als ze enkel al de nationaliteitsverklaring doet. Wel als je de F+ aanvraagt.Dus in ons geval, met een reis in oktober en december nog voor de boeg: nefast.

Maar neen, laat haar de nationaliteitsverklaring maar al doen om tijd te winnen, zo kan je tegen dan al nieuwe vakantieplannen maken.Heb ik het goed zo?
Enkel nodig als de gemeente tegenwerkt en de wet niet volgt. Alles staat duidelijk op https://www.vreemdelingenrecht.be/.@Horse ook dikke merci voor je PM, ik contacteer die mensen zeker ook eens!

Men kan geen tweede F kaart aanvragen, wel een duplicaat bij verlies, met dezelfde vervaldatum. Of verlenging indien de burger zelf een kortere vervaldatum dan 5 jaar vroeg bij de eerste aanvraag. Daarna is het meteen een F+ kaart die geldig is voor 10 jaar, enz. zolang er geen nationaliteitsverklaring wordt afgelegd.In jouw geval inderdaad best een tweede F-kaart (of F+) aanvragen, dan ben je zeker dat ze terug het land in geraakt!
Geen idee hoe je dat doet, ik kan me ook niet herinneren of we daar een uitnodiging voor gehad hebben, of voor hetzelfde geld krijg je die uitnodiging niet als je de nationalisatie procedure al hebt gestart.
Dit maakt eigenlijk weinig uit bij het inreizen, als ze het echt controleren is het willekeurig, of omdat er verhoogd vermoeden is van fraude of criminaliteit, of training.Wel wat uitkijken als je naar Thailand gaat, mijn echtgenote verlaat België (of ander Schengen land) met haar Belgisch paspoort en gaat Thailand binnen met haar Thais, zien dat ze haar Belgisch papoort ook bij de hand heeft, anders snappen ze daar niet waar ze vandaan komt daar er in haar Thais paspoort geen buitenlandse stempels staan (is niet meer het paspoort waar haar origineel Belgisch visum in staat).
De perks van meerdere passpoorten of verblijfskaarten éhEn in Thailand inchecken/boarden met Belgisch paspoort (want het Thais geeft geen recht tot entry in Europa), maar wel immigratie passeren met het Thaise![]()
maar dit maakt eigenlijk weinig uit bij het uitreizen, ze gaan het dan systematish wel vragen hoe het zit, maar zolang je maar je geldige verblijfskaart of Belgisch eID & passpoort kan voorleggen is het ook goed.Het is dat reizen.Maar als uw vrouw hier al 5+ jaar leeft en werkt en ik veronderstel dat ze de taal kan, waarom niet de Belgische nationaliteit en eid kaart aanvragen ipv F+ kaart?
Ze is pas half augustus hier 5 jaar.Maar als uw vrouw hier al 5+ jaar leeft en werkt en ik veronderstel dat ze de taal kan, waarom niet de Belgische nationaliteit en eid kaart aanvragen ipv F+ kaart?
dikke merci @kinxton om dit te laten weten !! met beetje geluk zitten we volgend jaar overigens in USA met 2 ESTA's 

In Thailand zijn het nu ook elektronische kiosks voor de Thais (en ik dacht Singapore en Hong Kong ook) bij aankomst.Dit maakt eigenlijk weinig uit bij het inreizen, als ze het echt controleren is het willekeurig, of omdat er verhoogd vermoeden is van fraude of criminaliteit, of training.
Het is vooral bij het uitreizen dat men checkt of de reiziger wel of geen geldig visum of verblijf heeft in het land of regio van bestemming. Ook vliegtuigmaatschappijen checken dit manueel, en ook door je paspoortdetails in de boeking te vergelijken. Ze willen nl. niet verantwoordelijk zijn voor het betalen van een verplichte terugkeer/vlucht naar het land van herkomst.
De perks van meerdere passpoorten of verblijfskaarten éhmaar dit maakt eigenlijk weinig uit bij het uitreizen, ze gaan het dan systematish wel vragen hoe het zit, maar zolang je maar je geldige verblijfskaart of Belgisch eID & passpoort kan voorleggen is het ook goed.
In een gemeentehuis zitten soms ambtenaren die niet op de hoogte zijn van de laatste wetgeving, ook al is die al enkele jaren in voege, en al zeker in kleinere gemeentes waar er amper vreemdelingen zijn, of waar er jammer genoeg, zoals in Aalter het geval was, plat racisme is.
Je dus zeker niet laten doen!
![]()
Ombudsman hekelt problemen bij migratiediensten: “Burgerrechten in veel gevallen niet gerespecteerd”
Federaal ombudsman David Baele hekelt de “hardnekkige” en “structurele” problemen bij de Belgische migratiediensten bij de behandeling van visum- en verblijfsaanvragen. Dat blijkt uit een nieuw rapport dat ‘De Standaard’ kon inkijken.www.hln.be
blijkt toch zeker geen alleenstaand geval.
Yes.Gegroet,
ik heb al zitten googlen, maar ik kom er niet uit.
ChatGPT zegt dat je die niet automatisch krijgt, maar die moet aanvragen (F+ kaart na 5 jaar een F kaart),
maar andere website's zeggen dan weer:
Na 5 jaar wettelijk verblijf in BE, bezit je automatisch over "duurzaam verblijf", en ontvang je de F+.
Dus vandaar dat ik hier even wil polsen:
Zijn er mensen hier die een partner of vrienden hebben van buiten de EU , en hoe verliep het bij jullie?
Mijn vrouw heeft nu de gewone F kaart, maar die vervalt rond nieuwjaar.
Ons plan is zowiezo om dan de Belgische nationaliteit aan te vragen, omdat we aan alle voorwaarden lijken te voldoen.
Maar het is ons niet duidelijk of we eerst nog een F+ kaart gaan (automatisch krijgen) als haar huidige vervalt. Of deze opnieuw de gewone F kaart zal zijn.
Reeds gemaild met het gemeentebestuur, daar verwijzen ze me door naar DVZ... (alsof ze nog nooit zo'n situatie hebben meegemaakt... )
En meteen 2de vraag: ALS we zouden moeten documenten etc , en zelf procedure moeten in gang steken, om die F+kaart te bekomen,
is dat dan eigenlijk wel de moeite, als we toch van plan zijn Belgische nationaliteit aan te vragen (en hiervoor in aanmerking komen) ?
Belgische ID card is zowiezo veel meer waard dan F of F+ .
Dus indien we die F+ niet automatisch krijgen, lijkt het me toch beter, om in ons geval toch, deze te skippen?
Taal vereiste is a2 hebben ze mijn gezegd.Yes.
Dus ik ben getrouwd met een niet EU burger in 2024.
Mijn vrouw heeft dus die F kaart gekregen na al die paperassen in orde te hebben gebracht, na het krijgen van die F kaart hebben ze gezegd bij ons, na 5 jaar kan ze de BE nationaliteit aanvragen, om die nationaliteit aan te vragen moet ze integratie lessen hebben gevolgd en geslaagd zijn + NL taal 2.4 hebben dacht ik.
Anders wordt gewoon haar F kaart verlengd.

Het kan goed zijn dat het A2 is ik dacht dat 2.4 basis was wat dat vragen ze hier wel om te kunnen beginnen werken.Taal vereiste is a2 hebben ze mijn gezegd.
Komt overeen met 1.2 toch. Ik heb die taal tabel gegoogled. Zijn de eerste 2 levels. Dus A2 niveau
Die 2.4 waar jij van spreekt is plots al level 6. Oftewel een B1 niveau.
Als je dit googled krijg je helaas ook resultaten...
Vandaar de vele tegenstrijdige info die je terug vind. Maar mijn gemeente zei me A2 is genoeg.
Er staat op die website bij, je bent gehuwd met een Belg toch het volgende:Nogmaals, alles staat op https://www.vreemdelingenrecht.be/n...orden/welke-meerderjarigen-kunnen-belg-worden
@Gentei 3 jaar i.p.v. 5 indien gehuwd. M'n familielid heeft dat ook op 3 jaar gedaan.
Als lokale ambtenaren de Federale Wet niet volgen, vraag dan naar hun schriftelijke motivatie, en verwijs naar de Wetgeving en de website vreemdelingenrecht.be.
Bij mij hebben ze 5 jaar gezegd en wij zijn getrouwd.Nogmaals, alles staat op https://www.vreemdelingenrecht.be/n...orden/welke-meerderjarigen-kunnen-belg-worden
@Gentei 3 jaar i.p.v. 5 indien gehuwd. M'n familielid heeft dat ook op 3 jaar gedaan.
Als lokale ambtenaren de Federale Wet niet volgen, vraag dan naar hun schriftelijke motivatie, en verwijs naar de Wetgeving en de website vreemdelingenrecht.be.
Die 3 jaar opent enkel de "gehuwd" route.Nogmaals, alles staat op https://www.vreemdelingenrecht.be/n...orden/welke-meerderjarigen-kunnen-belg-worden