Auto 2dehands verkopen

daar heb ik inderdaad morgen afspraak mee. 't is iets minder dan ik gehoopt had, maar wel een pak meer dan wat automarchands geven :)

'edit: en .. cancelled.. 3u tijd ingestoken, daar ne ganse parlé gekregen, dan ineens snappen ze niet dat een wagen gekocht zonder btw (onderworpen aan bijzondere regeling van belastingheffing over winstmarge, btw niet aftrekbaar), ook zonder btw verkocht wordt. Zij wilden persé van de prijs die zij boden, de btw aftrekken, waardoor het uiteraard ineens veeeel minder ging zijn.
en op hun verkoopscontract wilden ze niet vermelden dat de verkoper een vennootschap is, ze schreven, niet onderworpen aan btw. en dat het een verkoop van particulier was.

veel te veel zaken om niet akkoord mee te gaan, dus verkoop is niet doorgegaan...

Laatst bewerkt:
Hier ook bezig met de lijdensweg van het verkopen van een auto 😒

Er zou vanavond eindelijk iemand komen kijken uit Nederland. Hij zegt dat een keuring voor verkoop niet verplicht is als je verkoopt aan een bedrijf, maar ik vind daar eerlijk gezegd niets over.
Hier spreken ze niet van een uitzondering, gewoon dat de auto sowieso gekeurd moet worden, maakt niet uit.

Kan iemand me daarbij helpen?

Er zou vanavond eindelijk iemand komen kijken uit Nederland. Hij zegt dat een keuring voor verkoop niet verplicht is als je verkoopt aan een bedrijf, maar ik vind daar eerlijk gezegd niets over.
Hier spreken ze niet van een uitzondering, gewoon dat de auto sowieso gekeurd moet worden, maakt niet uit.

Als je aan NL verkoopt is het heel simpel.
Je hoeft niets te doen, alleen uwe 2 roze formulieren meegeven en andere documenten meegeven, uw platen er af halen en melden aan de verzekering dat uw wagen verkocht is.

edit: Ineens bericht dat cash niet mogelijk was, en enkel een internationale overschrijving wel, en begon uiteindelijk redelijk ingewikkelde uitleg te geven.. gezegd dat we het hierbij laten, en zijn nummer geblokkeerd. Ik vond het van in het begin al louche, maar kom, ge wilt toch wat vertrouwen laten in de medemens.. ach kijk.. on to the next!
hij kan ook directe overschrijving doen via bankapp

Als je aan NL verkoopt is het heel simpel.
Je hoeft niets te doen, alleen uwe 2 roze formulieren meegeven en andere documenten meegeven, uw platen er af halen en melden aan de verzekering dat uw wagen verkocht is.
Idd laatste 2 autos aan nederlanders en daarna franse verkocht.
Ze moeten "vroegen" wel een aankoopbewijs hebben maar dat doe meestal toch altijd

Je hoeft als particulier alleen maar KVV te doen wanneer je verkoopt aan een andere Belgische particulier.
In alle andere gevallen (handelaar of export) is dat niet nodig.
Wel altijd een verkoopfactuur opmaken uiteraard, elke autoverkoopsite heeft wel standaardcontracten die je kunt downloaden (banken ook).

Je hoeft als particulier alleen maar KVV te doen wanneer je verkoopt aan een andere Belgische particulier.
In alle andere gevallen (handelaar of export) is dat niet nodig.
Wel altijd een verkoopfactuur opmaken uiteraard, elke autoverkoopsite heeft wel standaardcontracten die je kunt downloaden (banken ook).
KVV bij export hangt van het land waar de auto naartoe gaat af. Spanje en Portugal moet ook met KVV bijvoorbeeld. Er zullen er waarschijnlijk nog zijn.

Het zou kunnen hoor, maar ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat een land een nieuwe KVV eiste (nochtans al veel in- en uitgevoerd).
Het is wel zo dat je pas exportplaten kan krijgen als er nog een geldige Tüv (DE) of APK (NL) op de wagen zit (voor minstens dezelfde duur als de geldigheid van het exportkenteken). Ook in België is dat zo als je (als buitenlandse koper) die groene exportplaten wil aanvragen. Maar een nieuwe KVV heb ik nog nooit gehoord.

De wagen is nog niet verkocht... Nu vraagt een geïnteresseerde mij om het chassisnummer te sturen zodat hij met een kameraad die bij de constructeur werkt, kan zien of er achteraf de 3e zitrij kan ingebouwd worden.

Is dit veilig? Kan ik zomaar het chassisnummer sturen naar een onbekende?
Allez, ik mag er niet aan denken dat hij een sleutel laat bijmaken, of bij de politie aangifte gaat doen van verloren autopapieren op basis van het chassisnummer, en dan criminele activiteiten in gedachten heeft.

Ik heb altijd geleerd om het positieve in de mensen te zien, en niet altijd kwaad te denken, maar met alle rare vragen die ik al gekregen heb ivm de verkoop van mijn wagen, wou ik hier toch liever eerst polsen..

Chassisnummer staat bij vele (alle?) automodellen gewoon zichtbaar onderaan de voorruit dus écht gevoelige informatie zou het alleszins niet mogen zijn.

Terug
Bovenaan