Atletiek: de moeder aller sporten

En ook Kimeli sterk gelopen!
Hij heeft toch een paar tegenvallende resultaten behaald de laatste maanden. Ook op de 10 km hier op de OS was het slecht.
Maar het is iemand die snel de mentale knop kan omdraaien en snel terug kan knallen.

Zeer goed gedaan aldus.

Kimeli is wel zo iemand. Je weet nooit op voorhand of zijn benen goed zijn of niet. Hij is een beetje wisselvallig maar dat maakt hem een figuur waar je met spanning naar staat te kijken :tongue:

Dat wordt genieten in de finale 5000m, 2 Belgen en ze liepen inderdaad met overschot.
1x om de 50 jaar hé :D

Ondertussen staat het interview online:
Met een positie in de top 5 zal hij helemaal in de wolken zijn.

Iemand die een leek kan uitleggen waarom in Heat 1 van de 5000m de beste 8 gekwalificeerd zijn, net zoals in Heat 2, maar die in Heat 2 allemaal vanachter in de ranking zouden staan en zich dus daar niet gekwalificeerd zouden hebben? Met andere woorden, waarom waren Heat 1 en 2 zo oneerlijk opgedeeld? Nummers 9 t/m 18 uit Heat 2 liepen sneller dan de 1e uit Heat 1, maar zijn wel allemaal uitgeschakeld.

Beetje bizar om zo een pak slechter deelnemersveld in de finale te hebben, toch?

Iemand die een leek kan uitleggen waarom in Heat 1 van de 5000m de beste 8 gekwalificeerd zijn, net zoals in Heat 2, maar die in Heat 2 allemaal vanachter in de ranking zouden staan en zich dus daar niet gekwalificeerd zouden hebben? Met andere woorden, waarom waren Heat 1 en 2 zo oneerlijk opgedeeld? Nummers 9 t/m 18 uit Heat 2 liepen sneller dan de 1e uit Heat 1, maar zijn wel allemaal uitgeschakeld.

Beetje bizar om zo een pak slechter deelnemersveld in de finale te hebben, toch?
Het zijn de plaatsen die tellen, niet de tijden

Die reeksen zijn eerlijk verdeeld op basis van ranking of tijd

Lijkt mij uitgesloten dat die reeksen eerlijk verdeeld zijn wanneer nr 1 uit Heat 1 pas 19e zou eindigen met zijn tijd in Heat 2.
Nee, want die lopers uit heat 2 kunnen ook allemaal veel sneller, tijden maken gewoon niks uit in heats bij kampioenschappen. er wordt gewoon tactisch gelopen waardoor de eerste kilometers gelopen worden in een tempo waar de betere amateurs nog zouden kunnen volgen, maar die heats eindigen dan met een waanzinnige sprint van 800meter ofzo

De reden dat zo weinig mensen het doen is omdat het een zeer technische sport is waar veel training bij komt kijken natuurlijk.
Ook gewoon super belastend, gevaarlijk en blessuregevoelig.
Je moet al weten waar je mee bezig bent voor je überhaupt het kan doen.
De instapdrempel is gewoon hoog, dat is bij meerdere kampnummers zo.
Vergelijk je Duplantis met zijn concurrenten dan zie je toch duidelijk dat hij in een andere liga speelt.

Dat is bij lopen toch heel anders, daar heb je veel meer marge om te proberen en u te verbeteren. Techniek speelt op een rol en blessures zijn er spijtig genoeg ook bij, maar het is toch echt zeer makkelijk om in te stappen.
Het is niet voor niks dat loopnummers zo populair en drukbezet zijn, je kan dan niet heel snel lopen maar je kan toch lopen en binnen je eigen kunnen competitie vinden.

En omdat zoveel mensen lopen en hun eigen prestaties kennen kunnen ze ook de tijden in perspectief plaatsen.
Bij veel kampnummers hebben mensen geen flauw benul wat de prestatie juist inhoudt of vergt.
Nogmaals, ik heb absoluut niets tegen Duplantis. Ik heb wel iets tegen de overdreven reactie op iemand die domineert in een sport die (door een hoge instapdrempel) weinig beoefenaarst kent, en zeker wanneer je weet dat persoon zelf het met de paplepel heeft meegekregen (vader deed dezelfde sport en Mondo begon er al heel vroeg mee).

Hier werd ook de vergelijking met Isinbayeva gemaakt. De eerste keer dat die het wereldrecord brak, ging ze over 4.82m. Nu zijn er in de Olympische finale alleen al een hoop springers die over 4.80 gaan. Dat toont perfect wat een grotere talentenpoel met het niveau in een sport doet. Wat een waanzinnige prestatie lijkt wanneer niet veel mensen zelfs maar de kans een poging wagen, wordt de standaard wanneer meer mensen het gaan proberen.

Nogmaals, ik heb absoluut niets tegen Duplantis. Ik heb wel iets tegen de overdreven reactie op iemand die domineert in een sport die (door een hoge instapdrempel) weinig beoefenaarst kent, en zeker wanneer je weet dat persoon zelf het met de paplepel heeft meegekregen (vader deed dezelfde sport en Mondo begon er al heel vroeg mee).
Dan moet je wel tegen veel sporters/mensen in het algemeen zijn.

Polsstokspringen heeft een zeer lage instap, aansluiten bij een atletiek club +/- 150 euro, schoenen kopen +/- 80 euro, stok gebruiken van de club en je kan er aan beginnen.
Echter is het hier geen populaire discipline.

Hier werd ook de vergelijking met Isinbayeva gemaakt. De eerste keer dat die het wereldrecord brak, ging ze over 4.82m. Nu zijn er in de Olympische finale alleen al een hoop springers die over 4.80 gaan. Dat toont perfect wat een grotere talentenpoel met het niveau in een sport doet. Wat een waanzinnige prestatie lijkt wanneer niet veel mensen zelfs maar de kans een poging wagen, wordt de standaard wanneer meer mensen het gaan proberen.
Alleen was dat toen voor vrouwen een nieuwe discipline
Dan moet je wel tegen veel sporters/mensen in het algemeen zijn.

Polsstokspringen heeft een zeer lage instap, aansluiten bij een atletiek club +/- 150 euro, schoenen kopen +/- 80 euro, stok gebruiken van de club en je kan er aan beginnen.
Stokken kosten wel wat
Denk niet dat kleine clubs veel stokken hebben eigenlijk (als ze al deftige springstand hebben)

Stokken kosten wel wat
Denk niet dat kleine clubs veel stokken hebben eigenlijk
Zelfs Wespelaar had 25 jaar geleden al stokken, toen nog Hera en erna mee in Roba overgegaan.
Ik wil maar zeggen dat het eerder minder populair is dan een hoge instap.

Zelfs Wespelaar had 25 jaar geleden al stokken, toen nog Hera en erna mee in Roba overgegaan.
Ik wil maar zeggen dat het eerder minder populair is dan een hoge instap.
Mijn eerste club had dat niet
Nu goed wij hadden niets buiten 6 jeugdatleten en 19 85+ers die wss niet eens wisten dat ze nog lid waren omdat je aan 25 leden moest raken voor licentie :LOL:

Maar we konden wel trainen op een normale piste itt Wespelaar waar je in de buitenbaan naast uw horde kon lopen :laugh:

Mijn eerste club had dat niet
Nu goed wij hadden niets buiten 6 jeugdatleten en 19 85+ers die wss niet eens wisten dat ze nog lid waren omdat je aan 25 leden moest raken voor licentie :LOL:

Maar we konden wel trainen op een normale piste itt Wespelaar waar je in de buitenbaan naast uw horde kon lopen :laugh:
Waar zat jij?

In onze club is de polsstokgroep ieder jaar volzet. Het moeilijkste in mijn ogen is een polsstoktrainer vinden.

Voor de interclub is het bij ons bvb. Moeilijker om een hinkstapspringer te vinden die in de bak raakt dan Polsstokspringers die over een begin hoogte raken :)

Terug
Bovenaan