Atletiek: de moeder aller sporten

Je hebt zo van die mensen die geboren worden met precies maar één doel, en Duplantis is daar één van. :oi22:
Duplantis is polsstokspringen en polsstokspringen is Duplantis.

Is toch één van de weinige Olympiërs wiens naam je levenslang bijblijven. Bij mij toch.

Daar waren al kwalificaties

Maar idd gewoon afvoeren dit systeem, trekt op geen fluit

Het is nogthans een systeem dat streeft naar het wereldbeeld, de zwaksten nog meer nadeel geven. 😅

Het idee van het systeem is goed maar niet deftig uit te voeren in die tijdspanne.

Als ze het toch willen blijven uitvoeren ,is de herkansing gewoon een 100m , al de rest blijft te lang hangen in de benen.

Maar mijn persoonlijk favoriete alternatief is op de game boy of het online spel QWOP

Maar het allerbeste is afvoeren .

Mondooooo, wat een absolute levende legende is dat toch ! En nog maar 24 eh, dus zit nog niet volledig in zn prime. Ik zie die kerel nog wel tot aan 6,30 meter geraken.

kunt ge polsstok springen eigenlijk full time doen? Zit toch geen geld in? Misschien enkel een legende als Duplantis, hoeveel verdient die?

kunt ge polsstok springen eigenlijk full time doen? Zit toch geen geld in? Misschien enkel een legende als Duplantis, hoeveel verdient die?
Alleen al voor zijn wereldrecords heeft die 300k verdiend (bruto voor alle duidelijkheid)
Maar via sponsordeals en startgelden verdient die een veelvoud (jaarlijks > 1mio)

Broeders wordt betaald volgens zijn diploma en barema's Vlaamse overheid (en heeft daarnaast nog inkomsten van sponsors, meetings en een beetje via de club)

Alleen al voor zijn wereldrecords heeft die 300k verdiend (bruto voor alle duidelijkheid)
Maar via sponsordeals en startgelden verdient die een veelvoud (jaarlijks > 1mio)

Broeders wordt betaald volgens zijn diploma en barema's Vlaamse overheid (en heeft daarnaast nog inkomsten van sponsors, meetings en een beetje via de club)
We mogen ook niet vergeten dat die geen topsporters blijven tot hun 65. Een Duplantis zal wel goed verdiend hebben om voor de rest van zijn leven geen klop meer te doen (als hij wat slim omspringt met dat geld tenminste), ik denk dat de doorsnee deelnemer aan de spelen nog zal moeten werk zoeken na zijn/haar topsportcarrière.

Bolingo heeft afgezegd voor de 400m, om zich te focussen op de estafette.
Gisteren zei de commentator dat het huidige 4x400 team dames, het perfect kunnen doen zonder haar, want ze steekt echt niet in vorm.
Wat een zwakke 400m liep zij, mede door een verstoorde voorbereiding.
Hopelijk gaat dat geen drama worden in de estafette met ofwel een blessure daarin ofwel weggelopen worden, mocht ze meedoen.

We mogen ook niet vergeten dat die geen topsporters blijven tot hun 65. Een Duplantis zal wel goed verdiend hebben om voor de rest van zijn leven geen klop meer te doen (als hij wat slim omspringt met dat geld tenminste), ik denk dat de doorsnee deelnemer aan de spelen nog zal moeten werk zoeken na zijn/haar topsportcarrière.
Klopt maar iemand die net goed genoeg was om mee te gaan naar kampioenschappen heeft haar bouwgrond gewoon betaald van startgeld (deels zwart geld weliswaar)

Heel de wereld kijkt mee, iedereen kent Mondo Duplantis, en jij denkt dat er geen geld in polsstokspringen zit?
Op Duplantis na zal er wenig volk zijn brood mee kunnen verdienen.

Dat gezegd zijnde: Ik vind niks mis met Duplantis, maar wel met de reactie van media en publiek. Zijn prestaties worden compleet opgeblazen. Hoeveel volk op de wereld beoefent die sport of heeft die ooit deftig gedaan? Enkele duizenden/tienduizenden mensen? Voor mij veel te weinig om Duplantis te gaan verafgoden en te doen alsof we hier naar een uniek exemplaar uit de menselijke geschiedenis zitten te kijken.

Dat geldt natuurlijk in mindere of meerdere mate voor elke sport, maar voor sporten waar het aantal beoefenaars op deze wereldbol zo absurd klein van is, vind ik het iets knullig hebben. Dit het hoogtepunt van de Spelen noemen terwijl er atleten zijn die op wereldvlak veel meer tegenstanders hebben en daardoor met veel minder overmacht winnen, slaat voor mij nergens op. Dan vond ik de 100 meter bijvoorbeeld veel indrukwekkender hoewel ik een absolute bloedhekel heb aan Noah Lyles, in tegenstelling tot Duplantis die ik wel kan smaken en hoewel we in de geschiedenis al atleten gezien hebben die nog een stuk sneller liepen dan Lyles. Ik voelde vanuit m'n zetel de druk op al die mannen en toch slaagden ze er allemaal in om de 100 meter in 9"91 of sneller af te werken.

Als fan van middellange afstanden vond ik Hodgkinson ook indrukwekkend en ik kijk ook enorm uit naar de 400, 800 en 1500 bij de mannen.

Terug
Bovenaan