Atletiek: de moeder aller sporten

Op Duplantis na zal er wenig volk zijn brood mee kunnen verdienen.

Dat gezegd zijnde: Ik vind niks mis met Duplantis, maar wel met de reactie van media en publiek. Zijn prestaties worden compleet opgeblazen. Hoeveel volk op de wereld beoefent die sport of heeft die ooit deftig gedaan? Enkele duizenden/tienduizenden mensen? Voor mij veel te weinig om Duplantis te gaan verafgoden en te doen alsof we hier naar een uniek exemplaar uit de menselijke geschiedenis zitten te kijken.

Dat geldt natuurlijk in mindere of meerdere mate voor elke sport, maar voor sporten waar het aantal beoefenaars op deze wereldbol zo absurd klein van is, vind ik het iets knullig hebben. Dit het hoogtepunt van de Spelen noemen terwijl er atleten zijn die op wereldvlak veel meer tegenstanders hebben en daardoor met veel minder overmacht winnen, slaat voor mij nergens op. Dan vond ik de 100 meter bijvoorbeeld veel indrukwekkender hoewel ik een absolute bloedhekel heb aan Noah Lyles, in tegenstelling tot Duplantis die ik wel kan smaken en hoewel we in de geschiedenis al atleten gezien hebben die nog een stuk sneller liepen dan Lyles. Ik voelde vanuit m'n zetel de druk op al die mannen en toch slaagden ze er allemaal in om de 100 meter in 9"91 of sneller af te werken.

Als fan van middellange afstanden vond ik Hodgkinson ook indrukwekkend en ik kijk ook enorm uit naar de 400, 800 en 1500 bij de mannen.
100m lopen kan bijna iedereen
Polsstok is veel moeilijker, er is een reden dat vrouwen dat in meerkamp niet moeten doen

In de tijd van Bolt stond de rest met deze tijden nog altijd niet op de foto maar nu was het wel spannender

Alle deelnemers zullen wss wel goed hun brood er mee verdienen. Uiteindelijk duurt die competitie veel langer dan 10sec dus veel meer waar voor je geld
Polsstok in steden gebeurt regelmatig, 100m heb ik nog nooit gezien
Binnenkort weer op de oude markt van Leuven

Laatst bewerkt:
Alleen al voor zijn wereldrecords heeft die 300k verdiend (bruto voor alle duidelijkheid)
Maar via sponsordeals en startgelden verdient die een veelvoud (jaarlijks > 1mio)

Broeders wordt betaald volgens zijn diploma en barema's Vlaamse overheid (en heeft daarnaast nog inkomsten van sponsors, meetings en een beetje via de club)

Hoe zeker ben je van die bedragen?
Ik heb er eerlijk gezegd geen flauw benul van. Mij lijkt het dat je kan rondkomen door polsstokspringer te zijn op een hoog niveau, zeker als je de top bent.
Maar of je echt zoveel verdient dat je na je carrière nooit meer iets moet doen, ik weet het niet.

Dat gezegd zijnde: Ik vind niks mis met Duplantis, maar wel met de reactie van media en publiek. Zijn prestaties worden compleet opgeblazen. Hoeveel volk op de wereld beoefent die sport of heeft die ooit deftig gedaan? Enkele duizenden/tienduizenden mensen? Voor mij veel te weinig om Duplantis te gaan verafgoden en te doen alsof we hier naar een uniek exemplaar uit de menselijke geschiedenis zitten te kijken.

De reden dat zo weinig mensen het doen is omdat het een zeer technische sport is waar veel training bij komt kijken natuurlijk.
Ook gewoon super belastend, gevaarlijk en blessuregevoelig.
Je moet al weten waar je mee bezig bent voor je überhaupt het kan doen.
De instapdrempel is gewoon hoog, dat is bij meerdere kampnummers zo.
Vergelijk je Duplantis met zijn concurrenten dan zie je toch duidelijk dat hij in een andere liga speelt.

Dat is bij lopen toch heel anders, daar heb je veel meer marge om te proberen en u te verbeteren. Techniek speelt op een rol en blessures zijn er spijtig genoeg ook bij, maar het is toch echt zeer makkelijk om in te stappen.
Het is niet voor niks dat loopnummers zo populair en drukbezet zijn, je kan dan niet heel snel lopen maar je kan toch lopen en binnen je eigen kunnen competitie vinden.

En omdat zoveel mensen lopen en hun eigen prestaties kennen kunnen ze ook de tijden in perspectief plaatsen.
Bij veel kampnummers hebben mensen geen flauw benul wat de prestatie juist inhoudt of vergt.

Dat geldt natuurlijk in mindere of meerdere mate voor elke sport, maar voor sporten waar het aantal beoefenaars op deze wereldbol zo absurd klein van is, vind ik het iets knullig hebben. Dit het hoogtepunt van de Spelen noemen terwijl er atleten zijn die op wereldvlak veel meer tegenstanders hebben en daardoor met veel minder overmacht winnen, slaat voor mij nergens op. Dan vond ik de 100 meter bijvoorbeeld veel indrukwekkender hoewel ik een absolute bloedhekel heb aan Noah Lyles, in tegenstelling tot Duplantis die ik wel kan smaken en hoewel we in de geschiedenis al atleten gezien hebben die nog een stuk sneller liepen dan Lyles. Ik voelde vanuit m'n zetel de druk op al die mannen en toch slaagden ze er allemaal in om de 100 meter in 9"91 of sneller af te werken.

Als fan van middellange afstanden vond ik Hodgkinson ook indrukwekkend en ik kijk ook enorm uit naar de 400, 800 en 1500 bij de mannen.
Ik vind niet dat je zijn prestaties kan overdrijven, ik heb nog niet veel kampnummers gezien waar iemand met zo'n wereld van verschil de rest domineert. Hij heeft sinds 2021 geen groot kampioenschap verloren en is nog altijd maar 24. Als die nog een tijdje doorgaat dan zie ik hem zoals Bubka een WR neerzetten dat generaties lang blijft staan. Van de beste 25 sprongen aller tijden heeft hij er 16 en Bubka 8. Hij springt gisteren verdikke een OR als opwarmertje voor zijn wereldrecordpoging.

Ik verwacht geen medaille voor Doom maar als zijn lichte blessure niet erger wordt dan moet de finale toch het 'doel' zijn.
Helaas. Jammer maar geen volledige verrassing voor mij. (ne halve) :S
Hopelijk kan hij nog iets betekenen voor de 4x400 meter maar we zullen wel zien.

Holy shit :laugh: Wat een finale van de 1500m. Ingebrigtsen zichzelf toch in de vernieling gelopen.
Hocker wat een finish, ik dacht dat Kerr er wel nog over ging gaan.

Blij voor Hocker. Jakob gegokt en verloren. Hij wilde gewoon iedereen kapot lopen, maar heeft eigenlijk luxe haas gespeeld. Weet niet hoe hij tactisch Kerr kan kloppen. Want een trage race is ook in het voordeel van Kerr. Jakob kan zich misschien beter richten op de 5000m?

Ik hoop en zie Doom wel goedkomen voor de tornado's.

Maar misschien dat ze gaan gokken om hem niet in te zetten in de reeksen (wat een risicootje is) als ze dan gekwalificeerd raken dan alles of niets in de finale.

Wrsclk door de opeenvolging de pubalgie niet helemaal los ontspannen gekregen.

Inderdaad typisch John, op zijn manier zorgt hij voor een heerlijke vibe in de atletiek.

Dat wordt genieten in de finale 5000m, 2 Belgen en ze liepen inderdaad met overschot.

Crestan ook zeer sterk, een finale zou ook prachtig zijn.

Terug
Bovenaan