Assassin's Creed Shadows

Voor mij is AC eerder nostalgie, ik mis dat nu wel in veel andere games. de viewpoints, hidden blade, parkour, enz… het AC gevoel zeg maar.

Dus copy paste game? Ja mss wel maar ik ga me er weer zo mee amuseren. En dat is het belangrijkste voor mij althans

Ah the pain, spel is al released en werkdag moet nog beginnen. :)

Effe alles ingesteld en stukje gespeeld, performance zit alleszins goed hier op pc.
Rond de 110 fps op high settings met raytracing op high in 1440p. (DLSS graphic mode en frame gen.)

Have fun all, ik hoop dat mijn werkdag snel voorbij is...

Laatst bewerkt:
Ik krijg het spel normaal met de intel CPU die ik besteld heb voor de kinderen (core i5 14400). Zal het dus toevoegen aan de bibliotheek en eens ik de RTX5080 heb eens proberen. De kinderen zullen die ook wel spelen (komt mijn huidige RTX3080 in).

Ik krijg het spel normaal met de intel CPU die ik besteld heb voor de kinderen (core i5 14400). Zal het dus toevoegen aan de bibliotheek en eens ik de RTX5080 heb eens proberen. De kinderen zullen die ook wel spelen (komt mijn huidige RTX3080 in).
Dat zal geen probleem zijn denk ik op die config 😀
Mijn performance is op een 7700x en een 4070.

Dat zal geen probleem zijn denk ik op die config 😀
Mijn performance is op een 7700x en een 4070.

De kinderen krijgen een i5-14400F met 32GB DDR5 ram en RTX3080 om in 1440p te gamen.
Ikzelf heb een R7 9800X3D, 32GGb DDR5 6000 en normaal eind deze maand een RTX5080 (als Amazon wat door doet) om op 7680x1440p te gamen (SIM racen). Voor gewoon gamen hang ik mijn 32" 4k 60Hz monitor aan de PC. I know, niet de juiste gamingmonitor, het is een multimediascherm...

Moet eigenlijk AC mirage nog spelen, die heb ik op PS5 liggen maar nog nooit uitgepakt.

Gisteren een 5-tal uren kunnen spelen. Al goed geamuseerd, grafisch toch een serieuze vooruitgang. Zelfs de gezichten van de NPC's in cutscenes enz vind ik wel ok en die kung fu-film-achtige stijl is wel goed gedaan.

- Eerste uren zijn met momenten wel vrij traag met veel cutscenes. Toen ik pas in de open wereld kwam, deed ik zo een shrine en kreeg ik meteen terug een flashback.
- De open world events zijn soms wel verwarrend. Het was mij niet altijd duidelijk wie de vijand was, en in sommige gevallen begonnen beide partijen gewoon tegen mij te vechten. De AI is in zulke grote gevechten wel niet goed. Die heeft totaal geen aandacht voor u, tot ge echt iemand aanvalt.
- Ook bij een ander event had ik zoiets voor. 2 NPC's hielden een boer gevangen bij zijn kar, maar die 2 NPC's merkten mij totaal niet op, zelfs niet toen ik voor hun neus ging staan tussen hun en de boer in. Pas toen ik aanviel, schoten ze in actie.
- Bij één van de eerste quests heb ik bijkomende resources nodig om een gebouw in de hideout te bouwen, maar ik vind in het objectives scherm nergens terug welke resources. Moest ik dus eerst terug naar de hideout om te proberen om dat gebouw te bouwen, te zien welke resources ik mis, om dan terug te fast-travelen naar mijn vorige locatie.

Gisteren enkele uurtjes gespeeld maar ben atm nog wat sceptisch (als major AC fan).

Ik speel op PC in 4k met alles op max settings en het ziet er zeker goed uit, maar ik heb gisteren Valhalla ook nog eens opgestart met dezelfde settings (uiteraard zonder RT) en ik vind dat deze er toch beter uitziet.
Scherper, kleurrijker, "smoother".

Kan er wel aan liggen dat de pc versie wat buggy is qua DLSS.
Ik heb het spel 10x moeten opstarten alvorens ik DLSS kon selecteren, en blijkbaar hebben heel veel mensen hetzelfde als ik op fora lees.

Wat ik ook niet begrijp, in het jaar 2025, waarom, oh god waarom zijn die cutscenes gelimiteerd aan 30 FPS?
Kan ik weer wachten op een mod om deze te unlocken.
Alsook die afschuwelijke zwarte balken tijdens cutscenes/conversaties.
Het ziet er een beetje meer filmisch uit ja, maar ik vind het echt storend.
Als je trouwens pauzeert tijdens een cutscene dan zie je wel het volledige beeld en dit ziet er veel beter uit.

Nu het positieve :).
Het spel is zeker geen evolutie voor het AC genre (ja ik noem het een genre).
Alles voelt heel herkenbaar aan, maar dit is voor mij persoonlijk geen nadeel.
Ik kan weken blijven rondlopen in de werelden van AC omdat die gewoon zo goed gemaakt zijn.
En dat is in deze game zeker niet anders.
Ik ga mij hier de komende weken/maanden goed mee amuseren.

1 ding dat ik toch nog moet zeggen wat mij ook stoort is dat je automatisch op uw paard springt als je deze summoned.
Ben ik geen fan van :).
Ik heb liever dat die gewoon komt als ik summon en ik zal er zelf wel op springen wanneer ik wil.

/end muggeziften

*edit*
In Valhalla had je ook een extra toolbar (denk als je L1 of R1 gebruikte) waar je allerlei extra acties had zoals uw mount summonen, de boot summonen, uw hood op- of afdoen,...
Ik heb nog geen manier gevonden in Shadows om uw hood naar beneden te doen?

Gisteren enkele uurtjes gespeeld maar ben atm nog wat sceptisch (als major AC fan).

Ik speel op PC in 4k met alles op max settings en het ziet er zeker goed uit, maar ik heb gisteren Valhalla ook nog eens opgestart met dezelfde settings (uiteraard zonder RT) en ik vind dat deze er toch beter uitziet.
Scherper, kleurrijker, "smoother".

Kan er wel aan liggen dat de pc versie wat buggy is qua DLSS.
Ik heb het spel 10x moeten opstarten alvorens ik DLSS kon selecteren, en blijkbaar hebben heel veel mensen hetzelfde als ik op fora lees.

Wat ik ook niet begrijp, in het jaar 2025, waarom, oh god waarom zijn die cutscenes gelimiteerd aan 30 FPS?
Kan ik weer wachten op een mod om deze te unlocken.
Alsook die afschuwelijke zwarte balken tijdens cutscenes/conversaties.
Het ziet er een beetje meer filmisch uit ja, maar ik vind het echt storend.
Als je trouwens pauzeert tijdens een cutscene dan zie je wel het volledige beeld en dit ziet er veel beter uit.

Nu het positieve :).
Het spel is zeker geen evolutie voor het AC genre (ja ik noem het een genre).
Alles voelt heel herkenbaar aan, maar dit is voor mij persoonlijk geen nadeel.
Ik kan weken blijven rondlopen in de werelden van AC omdat die gewoon zo goed gemaakt zijn.
En dat is in deze game zeker niet anders.
Ik ga mij hier de komende weken/maanden goed mee amuseren.

1 ding dat ik toch nog moet zeggen wat mij ook stoort is dat je automatisch op uw paard springt als je deze summoned.
Ben ik geen fan van :).
Ik heb liever dat die gewoon komt als ik summon en ik zal er zelf wel op springen wanneer ik wil.

/end muggeziften

*edit*
In Valhalla had je ook een extra toolbar (denk als je L1 of R1 gebruikte) waar je allerlei extra acties had zoals uw mount summonen, de boot summonen, uw hood op- of afdoen,...
Ik heb nog geen manier gevonden in Shadows om uw hood naar beneden te doen?
Ik vind dat juist goed dat je direct op je paard springt als je je paard summoned, meeste game summon je en moet je nog paar seconden achter je paard lopen voor je er kan op zitten.

Dat op het paard springen zorgt wel voor hilarische toestanden bij mij.
Want meestal ga ik dan even een richting uit die ik niet onder controle heb.
Er is altijd wel een hekken of iets anders dat destructible is dat sneuvelt wanneer ik dat doe. :biglaugh:

Hoe vergelijkt zich dit tot Ghost of Tsushima?

Minder stealth 'nodig' imo.
Gevechten zijn ook veel meer arcade en makkelijker.
Met constant dodgen en wat in het wild hakken gaan de meeste tegenstanders vlotjes neer. (voorlopig toch, zit ook maar 3 uurkes ver).
Ik gebruik voorlopig ook zelden block acties in fights, maar misschien is dat eens wat verder wel meer nodig.

Op PC is er toch al een fix voor de fps limit in de cutscenes :)

Nu nog de zwarte balken en we zijn vertrokken!

Die zit te vergelijken met kc2...
Zegt mij al genoeg over de kwaliteit van deze "reviewer".
Hij vergelijkt de combat met KC2 (en Ghosts of Tsushima) omdat hnet beide games zijn waar je aan zwaardvechten doet en klaagt het eenvoudige button mashing in Shadows aan.

Off topic: Eigenlijk wel eens een thread waard over welke reviewers er betrouwbaar zijn en welke niet. IGN is allang geweten dat ze zwaar omkoopbaar zijn maar soms vind je op YouTube nog gasten die hun eerlijk gedacht geven. Vind Worthabuy daar meestal wel tussen zitten.

RPS was vroeger echt neutraal imho maar sinds die zijn overgenomen een jaar of 8 geleden minder.

Terug
Bovenaan