Preview: Assassin's Creed Shadows

Er is al heel wat gezegd en geschreven over Assassin's Creed Shadows en helaas was dat niet altijd positief. Zo klagen veel mensen dat een zwarte samoerai niets te zoeken heeft in Japan ten tijde van de zestiende eeuw. Een uitstel hier en daar en enkele grote geesten vermoedden zelfs dat die zwarte man, Yasuke in de game, zelfs uit het verhaal geschreven zou worden. Je kunt het eigenlijk zo gek niet bedenken, maar ik kan vertellen dat daar hoegenaamd niets van aan is. De bron? Ikzelf, want dankzij Ubisoft kon ik meer dan drie uur aan de slag met wat Assassin's Creed Shadows te bieden heeft.

Mijn Assassin's Creed-ervaring is niet zo ontzettend groot. De eerste telgen heb ik gespeeld, Black Flag ook nog, maar het is al ergens van de Origins-periode dat ik urenlang sleet aan een Assassin's Creed. En daar zal binnenkort verandering in komen, want de gameplaysessie overtuigde me om ook het zestiende eeuwse Japan te ontdekken. Maar voor ik aan de slag kon met het duo aan strijders, kreeg ik een presentatie voorgeschoteld van om en bij de twintig minuten. Daarin werden een aantal zaken aangehaald die Assassin's Creed Shadows te bieden heeft, zoals de hoofdpersonages, welke speelstijlen ze hebben en uiteraard werd ook de wereld waarin we als speler zullen vertoeven getoond. Maar aan praatjes hebben we weinig, dus was het hoog tijd om zelf in de virtuele huid te kruipen van zowel Naoe als Yasuke.

Japan in de zestiende eeuw​

Als je het spel opstart, en dat kon de pers nu voor het eerst met deze hands-on, kun je kiezen voor Engelstalige voice-overs, maar je kunt ook kiezen voor de immersive mode. Hierin worden Japanse en Portugese stemmen gebruikt en zoals de naam van de modus doet vermoeden, doet het je wat meer inleven. Het zorgt er natuurlijk wel voor dat je constant naar de ondertitels zit te gapen, maar toch koos ik voor de immersieve ervaring. Erna startten de openingsfilmpjes, waarna de proloog van start ging. Er werd gerekend op om en bij een uurtje en daar zat ik niet ver van. We schrijven het jaar 1579, ten tijde van de Azuchi-Momoyamaperiode. Die periode staat gekend als een van oorlogen, veldslagen, bloedvergieten en politieke intriges.

Ik ben aangenaam verrast door wat Assassin's Creed Shadows te bieden heeft.

In deze proloog maak je kennis met Yasuke, een Afrikaanse slaaf die door krijgsheer Oda Nobunaga in Japan werd gehouden. Niet veel later werd hij tot samoerai benoemd en strijdt hij mee in het door oorlogen en veldslagen geteisterde Japan. De krijgsheer sterft en Yasuke komt voor een dilemma te staan. En dat zal meermaals in het spel gebeuren. Na de proloog werd een hoofdstuk diep in het verhaal opgestart. Een van de missies (toch minstens één) vindt plaats in de Harima-provincie en daarin kon ik aan de slag met beide strijders. Hierdoor maakte ik kennis met de mogelijkheden van de twee. Wisselen tussen beide personages kan eenvoudigweg via het menu, waardoor je de beste speelstijl voor elke situatie kunt kiezen. En dat deed ik gedurende meer dan twee uur in die grotere missie.

De missies worden weergegeven op een uitgebreide kaart die verdeeld is in verschillende regio's. Je kunt er uiteraard te voet naartoe reizen, maar je hebt ook een paard ter beschikking waardoor het toch wel een stukje vlotter gaat. Tijdens de speelsessie focuste ik me niet altijd op de missies, maar genoot ik ervan om de wereld te verkennen die Assassin's Creed Shadows te bieden heeft. Hoewel er framerate drops waren en de gameplay maar aan 1080p afgespeeld werd, lag dit volledig aan de manier van spelen. Ik kon namelijk via streaming aan de slag met het spel. Assassin's Creed Shadows zal op release namelijk in 4K te spelen zijn. En dat zal er ongetwijfeld fenomenaal uitzien, want ik was al onder de indruk bij die full HD. Ook viel op dat de wereld wel erg levendig is. Overal lopen er wel personen rond, marktkraampjes zijn bemand, in de wildernis lopen er heel wat dieren ...

ACSH_172_Previews_NaoeAndYaya_Jan23.jpg

Twee diverse speelstijlen​

Qua gameplay mag je de gekende gameplay verwachten, aangevuld met een aantal nieuwigheden. Zo keert de Eagle Vision terug, waarbij Naoe en Yasuke vijanden door obstakels heen kunnen zien, aangegeven door een rode gloed. In gameplay verschillen beide personages trouwens enorm. Yasuke is groot, een beetje lomp en traag. Maar die kerel is ijzersterk en weet als de beste wapens als de katana en kanabō te hanteren. Daarnaast beschikt Yasuke over vuurwapens, waar het lontslotgeweer een voorbeeld van is. Die hadden namelijk net hun intrede gemaakt in Japan door de handel met de Portugezen. Tegen snelle vijanden moet je wel oppassen, want de wapens zijn erg traag te herladen. Een positief punt is dat je ze vanop een afstand kunt gebruiken en dat ze veel schade aanrichten. Ook handgeweren en explosieven staan er op het programma, zodat je de diverse vijanden raakt waar het hen pijn doet. De gevechten met Yasuke waren erg bevredigend, met regelmatig een brutale finisher waarbij ledematen en hoofden niet gespaard worden. Niet voor gevoelige magen!

Stealth of brute actie? Aan jou de keuze!

Naoe doet het wat voorzichtiger. De shinobi is klein, fijn en een lichtgewicht. Ze kan balanceren op touwen die tussen daken gespannen zijn, terwijl Yasuke daar gewoon doorzakt. Dat maakt haar uitermate geschikt om via stealth de vijanden ongezien te lijf te gaan, terwijl Yasuke meer voor de directe aanpak gaat. Daarnaast kan Naoe gebruikmaken van onder andere rookbommen, shurikens, kunai (kleine dolken) en een tanto. Dit korte zwaard is ideaal om snelle, dodelijke aanvallen uit te voeren. Zij pakt het wat minder brutaal aan, maar mist haar doelen ook niet. Ook het gebruik van schaduwen is belangrijk in Assassin's Creed Shadows, want schuil je in een schaduw, dan ben je onzichtbaar voor de vijand. De combinatie van stealth-mogelijkheden, interessante wapens en schuilen in de schaduwen zorgt alvast voor erg dynamische gameplay. Wel moet ik toegeven dat de gameplay met Yasuke me wat beter af ging. Ik heb niet altijd het geduld om elke vijand via stealth uit te schakelen en kies al eens voor een wat Rambo-achtige aanpak. Dat bekocht ik wel regelmatig met mijn leven ...

Conclusie

Mijn speelsessie van Assassin's Creed Shadows van om en bij de vier uur heeft me overtuigd van wat de game in de aanbieding heeft. Het gezever dat Yasuke uit Shadows geschreven zou worden slaat op niks, want ik kon enkele uren aan de slag met de stoere krijger die er niet voor terugdeinst enkele brutale finishers uit zijn mouw te schudden. Shinobi Naoe doet het wat geniepiger, maar is minstens even dodelijk. Nu is het nog wachten tot 20 maart, waarna we met z'n allen kunnen genieten van wat het zestiende eeuwse Japan aan veldslagen, oorlogen en politieke intriges te bieden had.

Over

Beschikbaar vanaf

20 maart 2025

Gespeeld op

1. PC

Beschikbaar op

1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S

Genre

1. Action
  2. RPG