@Lakigigar Een beetje lui niet? Met minimale inspanning examens doen en met hakken over de sloot slagen, sabbatjaar nemen...
Lessen per video bestaan toch?
Je moet jezelf kennen, en vorig jaar was gewoon niet de ideale omstandigheden... Ik weet dat ik moeite heb met routine en geen routine. Door de coronamaatregelen zou de routine er nooit ingezeten hebben. Ik weet niet of het een goed idee zou geweest zijn, en ik denk dat dit achteraf gezien het verstandigste was.
Luiheid kan je me zeker verwijten. Maar niet op de punten die je benoemt. En maximale inspanning, ja. Wat is "maximale inspanning". Ik ben er zeker van dat de meerderheid van studenten nog beter kan dat wat ze tonen. Het enige verschil is: kan je 5% beter doen of 50% beter doen. Met de middelen waarmee ik studeerde, waren ook daar studie-omstandigheden misschien niet ideaal, maar het doel was dat middelbaar diploma halen. Hoe dat gebeurt, maakt echt geen zak uit. In dat doel ben ik geslaagd, en dat is wat telt.
Voor het merendeel van de studenten lijkt een geschikte ASO/TSO vooropleiding mij toch de slaagkansen in het hoger onderwijs sterk te verhogen. Dus dat het onderwijs daarin faalt vind ik gewoon overdreven.
Als 18-jarige ben je nu eenmaal volwassen, en men moet ooit stoppen met het handje vast te houden (overigens doet men dan volgens mij ook alsmaar meer in het hoger net om iedereen mee te hebben).
Dat klopt volledig.
En het is vooral het laatste waar men niet voldoende wordt op voorbereid, los van of je zelfs verder studeert. "Men moet ooit stoppen met het handje vast te houden", maar nu gebeurt dat in veel gevallen vrij abrupt (naar mijn idee), zeker bij deze generatie. Deels ook omdat men gewoon niet zelfstandig genoeg is op jongere leeftijd, of te afhankelijk is. En daar is mijn kritiek vooral op gericht.
De studiemethodes waar men op hamert in het middelbaar waren ook voor mij onaangepast en old-fashioned. Ik weet nog hoe ik studiebegeleiding kreeg, en we dan samen planningen opstelden voor de examens. Ik heb eerlijk gezegd dat ik gewoon niet begrijp wat het nut is van een planning op te stellen als ik weet van mezelf dat ik er 1. toch niet aan kan houden en 2. dat ik het resultaat kan halen dat van mij verwacht wordt, met veel minder uren, voor de meeste vakken volstond de "middagstudie" van 3 uur de dag voor het examen.
Dat was ook gewoon zo. Bij bepaalde vakken was ik klaar op een gegeven moment, en wat zit je dan nog te doen. Ik had ik geen 3 uur nodig voor aardrijkskunde als dat bvb. je laatste vak is. Daarom dat ik zei dat planningen gewoon onaangepast zijn aan de persoon, diens leerstijl en zijn vermogen, maar daar wordt eigenlijk geen rekening mee gehouden.
Dat iemand anders halve boeken overschrijft, is zijn keuze. Maar daar leer ik niets uit bij, want ik schrijf vaak zonder dat ik memoriseer, en ik vind het een enorm inefficiënte methode van studeren.
Als ik wat lees over vulkanen of over weer & klimaat, zit ik ook niet de hele wikipediapagina samen te vatten op een blad papier om het te leren, natuurlijk. Een taal leer je ook niet op zo een manier. De beste manier om een taal te leren is om in aanraking te komen met de taal, soms geforceerd en best nadat je de basis al wat hebt geleerd (want dat gaat met inzet wel snel en makkelijk), maar een taal meesteren, laat staan goed kunnen doe je enkel door in het land zelf te werken, wonen of met mensen te praten die die taal te spreken, of in aanraking te komen met die cultuur (film, tv, gaming), of door te chatten/forums op het internet bvb. maar niet door als een halve gare een woordenlijst vanbuiten te leren en maar te hopen dat je "grammaire" goed zit. Wat ik mij ook herinner is dat op zich de grammaire niet zo moeilijk was, maar dat je in de problemen komt als je niet goed begrijpt wanneer je het moet gebruiken, en daar ligt het accent in ons onderwijs niet zo goed op... Dan is dat vaak in zo een hokje geduwd, met dan nog eens in het frans uitgelegd wanneer je het moet gebruiken, en vooral daar zit toepassingen enzovoort in (maar door dat als huiswerk mee te geven, meer dan 50% vult dat onbewust in zonder daarbij stil te staan bvb.). Ik begrijp wel het principe van het erin te drammen. Maar erin drammen werkt ook enkel als de student zich inzet, en misschien de zin leest vooraleer al de vervoeging te gebruiken, met de veronderstelling dat het de imparfait is (omdat je toevallig dat semester de imparfait hebt geleerd).
Wiskunde leer je ook niet zo trouwens. Daar is het vooral sleutel van de leerstof te begrijpen, en het te kunnen toepassen. En te trainen op creatief inzicht voor bijvoorbeeld de toepasvragen. Daar ligt mijn sterkte niet echt, denk ik. Of heb ik een achterstand op (kan ook). Maar wiskunde is geen blokvak, maar echt een toepasvak waarbij je de oefeningen hermaakt, en er ook bij stilstaat hoe je dat tot antwoord komt enzovoort, bij de moeilijkere vraagstukken. Al is het natuurlijk wel belangrijk dat je goed weet wat de leerstof van het semester ervoor was, hoe de cursus gestructureerd is en hoe het examen gestructureerd is, want op basis daarvan kan je eigenlijk al inschatten (als je echt niet weet hoe je het moet doen), bij welke leerstof het zich aansluit bijvoorbeeld. Maar het is niet mijn sterkte, zeker de moeilijkere vraagstukken.
Mijn motto was ook: als je goed oplet in de les, heb je eigenlijk al half je werk gedaan (in hoger onderwijs kan je daar volgens mij: leerstof onderhouden en herhalen door het jaar doorheen aan toevoegen). Want soms moet je twee keer leren, voor iets dat je eigenlijk één keer kan leren, en de kans is groter dat je het wanneer je het later in je studie nodig hebt (terugkomend op die leerstof) dat je het beter kent, dan de persoon die het tijdens de les hoort, drie maanden later studeert tijdens de blok, vermoedelijk zeven maand opnieuw blokt voor de herexamen en dan soms opnieuw vergeet wanneer men er op terugkomt bij een ander vak, en dan stapelen problemen zich op (is niet met alles zo, maar met bepaalde zaken wel).