ASO/BSO/TSO/KSO/...

Ik studeerde...

• ASO

Stemmen: 85 57,0%
  • BSO

Stemmen: 14 9,4%
  • KSO

Stemmen: 2 1,3%
  • TSO

Stemmen: 59 39,6%
  • Andere (buitenland,...)

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    149
Het gewone secundaironderwijs was echt niets voor mij. Ik bekeek huiswerk vaak als een straf in plaats van een manier om leerstof te verwerken, etc.. Mijn "klik" is denk ik gekomen toen ik begon te studeren via Khan Academy dat ik heb leren kennen op het TKO. Ik onthoud namelijk veel als ik het kan visualiseren, vroeger op school kon ik dat niet, via KA heb ik dat geleerd via Mastery Learning. Niet studeren voor er door te geraken, maar studeren om elk onderdeel van elk hoofdstuk te begrijpen (en dan te differentiëren in moeilijkheidsgraad van oefeningen). Die methode werd "ongeveer" gebruikt in het TKO door formatieve en summatieve taken/toetsen.

Laatst bewerkt:
Ah we zijn er geraakt se. Nu nog iemand die aanhaalt dat hij zijn leerstof eens snel bekeek terwijl de leerkracht het examen aan het uitdelen was en de 9lives cirkel is weer compleet.
Telt het ook dat je je leerstof bekeek als het examen op je tafel lag?

Ah we zijn er geraakt se. Nu nog iemand die aanhaalt dat hij zijn leerstof eens snel bekeek terwijl de leerkracht het examen aan het uitdelen was en de 9lives cirkel is weer compleet.
Wel... ik ben op de unief letterlijk twee keer 's ochtends beginnen leren voor een vak (3SP) waarvan ik in de namiddag examen had en ik was geslaagd. Telt dat ook? En soms was het ook de avond voordien de cursus eens opendoen.

Voor wie denkt dat ik het hier romantiseer: dat is verre van mijn bedoeling. Ik kon soms niet beginnen met studeren tot het al te laat was. Met deze manier heb ik mezelf ook veel te veel herexamens aangedaan hoor. Uiteindelijk heb ik 7 jaar gedaan over een studie van 5.5 jaar. Ik was jaloers op studenten die goed studeerden.

Dat (anderhalf) verloren jaar is volledig aan mijn masterproef te danken. Voor kleinere vakken (alles was max 6SP bij ons), lukte het nog wel om ten laatste in tweede zit geslaagd te zijn voor een vak. Tijdens een masterproef lukte het niet. Ik kijk echt op naar mensen die zoiets in eerste zit kunnen indienen. Ondertussen zou het me ook wel lukken, uiteindelijk heb ik die thesis op 4 maanden geschreven en weet ik hoe je zoiets aanpakt, maar van de eerste keer erin vliegen en gestructureerd werken aan een thesis lukte me niet. Ik bleef maar wat aanmodderen en las af en toe eens iets om het dan weer 3 maanden te laten liggen en uit faalangst geen contact te durven opnemen met de promotor omdat het toch teleurstellend was wat ik zou doorsturen. Die periode zie ik als de grootste mislukking uit mijn leven. Ik besef dat dat een gevolg is van een voorafgaande periode van 16 jaar van minmaxen.

Het lijkt me een gevolg van dat mijn talenten voor zaken waar ik niet serieus mee bezig was steeds werden gelauwerd zonder dat ik effectief resultaten verzamelde. Dan krijg je nogal snel het gevoel van 'ah, het is wel goed als je toont dat je iets snel kan aanleren zonder het achteraf herhaaldelijk te bewijzen'. Nu ik een job heb waarin naast kwaliteit ook kwantiteit doorslaggevend is in jobevaluaties (en de daarbijhorende verloningsschaal), ben ik aan het veranderen.

Laatst bewerkt:
Die threads doen me soms toch wel beseffen dat ik eigenlijk maar een duif ben. Ik kon die letterlijk 4-5 blz lange bewijzen niet uit mijn hoed toveren zonder dat effectief te leren.

'univ' is ook nogal breed, niet elke richting aan universiteit is even moeilijk.

Mijn vrouw volgde hogeschool en zij begon nooit op voorhand te studeren voor haar vakken. Telkens pas de dag ervoor.
Gezien de hoeveelheid leerstof/moeilijkheidsgraad was dat in haar richting ook niet nodig.

Oeie, ik kan niet meer mee met de BG-elite.
Hier elke blokdag 8à10u blokken, 4-5 dagen per vak. Cijfers lagen tussen de 9 en 13. (TSO-HO-Univ)

Hier elke blokdag 8à10u blokken, 4-5 dagen per vak. Cijfers lagen tussen de 9 en 13. (TSO-HO-Univ)

meh same en ik heb alles gehad van 3 tot 20 over mijn unief carriere.
Ik had het iets gemakkelijker dan dat maar de blok was ook gewoon op tijd opstaan om te blokken hoor. Schaamtelijk, ik weet het, zo moeten werken voor een universitair diploma.

22 jaar, uiteindelijk heb ik wel een snelle inhaalbeweging gemaakt.. Een jaartje of twee verloren, maar uiteindelijk was dit de moeite waard voor een betere toekomst.
Dat vind ik altijd zo'n maffe verwoorindg. Voor hetzelfde geld hebt ge ergens een dubbelganger leven die een modeltraject heeft gevolgd maar wel 5 jaar vroeger dan u sterft.

Jaren verliezen vind ik héél relatief.

Goh ja, mijn blokdagen waren 2-3 keer per dag mijn samenvattingen lezen.

Maar ik werkte wel doorheen het jaar om die samenvatting te maken (zien dat ik qua samenvatting mee was met de les, dus elk hoofdstuk samengevat op het moment dat het hoofdstuk gegeven was). Dus tegen dat ik aan de blok begon, had ik alles al klaar en gesnapt.

Ieder zijn manier van werken hé.

Dat vind ik altijd zo'n maffe verwoorindg. Voor hetzelfde geld hebt ge ergens een dubbelganger leven die een modeltraject heeft gevolgd maar wel 5 jaar vroeger dan u sterft.

Jaren verliezen vind ik héél relatief.
Ben daar wel akkoord mee. Bij mijn weten is er geen handboek dat zegt hoe je leven er moet uitzien op 22 jaar. Ieders op zijn eigen manier en eigen tempo :bow:

Goh ja, mijn blokdagen waren 2-3 keer per dag mijn samenvattingen lezen.

Maar ik werkte wel doorheen het jaar om die samenvatting te maken (zien dat ik qua samenvatting mee was met de les, dus elk hoofdstuk samengevat op het moment dat het hoofdstuk gegeven was). Dus tegen dat ik aan de blok begon, had ik alles al klaar en gesnapt.

Ieder zijn manier van werken hé.
Amai, ik kan echt niet leren adhv samenvattingen.. Ik moet daar altijd quizlets / flashcards van maken. Wat heb je gestudeerd?

Moet wel zeggen dat Youtube University mijn redding is geweest. Ik heb voor 1 vak letterlijk geen 1 les gevolgd of boek open gedaan maar alle hoofdstukken/leerstof van dat vak gevolgd via de MIT lessen die online staan. Toch mooi geslaagd. 😝

Zelf heb ik een TSO diploma en ben verder gaan studeren (graduaat).
Ik heb kutjobs gedaan en weet hoe het is om op het onderste schavot te staan.
De reacties hier zijn soms kort door de bocht...
Nu heb ik een goede job en spiegel ik mij niet met andere mensen maar met de versie die ik vroeger was.
Voor alle universitairen hier, "het individualisatieproces is voor iedereen anders".
Denk jij nu echt dat een BSO'er of TSO'er jaloers is op een ASO'er of omgekeerd?
Je bent nu eenmaal wie je bent. Je studiekeuze betekent in een arbeidswereld "soms" iets ook al zie ik veel meer BSO zelfstandigen
die een veelvoud verdienen van de "ASO - universitairen". Deze thread is in mijn ogen een hokjesdenkersthread.
Mensen wees niet zo kortzichtig, er is wel meer in de wereld dan een titel en je studiekeuze.

De grootste hokjesdenker ben je precies wel zelf ^
Denk jij nu echt dat een BSO'er of TSO'er jaloers is op een ASO'er of omgekeerd?
Dit zei niemand
Je bent nu eenmaal wie je bent. Je studiekeuze betekent in een arbeidswereld "soms" iets ook al zie ik veel meer BSO zelfstandigen
die een veelvoud verdienen van de "ASO - universitairen". Deze thread is in mijn ogen een hokjesdenkersthread.
Dus geslaagd zijn betekent veel geld verdienen?

@Herman De Croo: waarom deze thread als iedereen toch weet dat het geen bal uitmaakt of je nu ASO / BSO / TSO / KSO / als studie gedaan hebt?

Geslaagd zijn in het leven... Dat gaat de filosofische kant op waar je uren over kunt doorbomen.
Maar in ieder geval, geld is zeker niet geslaagd zijn. Trouwens zoek individualisatieproces op en je zou geweten hebben dat je hier niet met een kortzichtige hokjesdenker zit ;-)

Ik ben ook gebuisd voor vakken waar ik 5 of zelfs 10 dagen voor uittrok hoor, en niet eens zo'n klein beetje. Ik had een hekel aan grote vakken waar je minstens een week voor moest blokken en waarvan het examen dan bestond uit 2 of 3 vragen.

Terug
Bovenaan