ASO/BSO/TSO/KSO/...

Ik studeerde...

• ASO

Stemmen: 85 57,0%
  • BSO

Stemmen: 14 9,4%
  • KSO

Stemmen: 2 1,3%
  • TSO

Stemmen: 59 39,6%
  • Andere (buitenland,...)

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    149
* afstappen van louter blokken maar ook competenties evalueren. Zowel formatief als summatief.

Ik denk dat men dit nooit zal doen.

Het is gewoon een eerste kennismaking met de ratrace.

Heel dat ranking verhaal gaat daarna gewoon voort op het hoger onderwijs en vervolgens dat gezever met jobtitels.

Ik denk dat men dit nooit zal doen.

Het is gewoon een eerste kennismaking met de ratrace.

Heel dat ranking verhaal gaat daarna gewoon voort op het hoger onderwijs en vervolgens dat gezever met jobtitels.
Dan zal de doorlichting daar vroeg of laat toch een eind aan maken. Vergis je niet, dit is verplicht.

Op internet vind je meer dan genoeg informatie om eendert welk probleem op te lossen.

Wat jij beschrijft is letterlijk wat studeren is. Informatie bundelen en toe reiken aan mensen zodat zij dit kunnen opnemen als parate kennis, of als onderbewuste kennis.
Maar dat is het grote probleem, die onderbewuste kennis is makkelijk terug om te frissen. Nieuwe kennis opnemen en verwerken duurt gewoon veel langer.

Daarbij zijn basisvaardigheden zoals wiskunde, taal, geschiedenis en levensbeschouwing gewoon zeer belangrijk en komen niet of nauwelijks aan bod bij een universitaire opleiding. Wat je dan krijgt is dat er thesissen geschreven worden die vol staan met grammaticale, vormtechnische en inhoudelijke fouten. Dat is pijnlijk, en dat zijn die skills die je leert in het middelbaar.

Eigenlijk moet er niemand op een ander neer gaan kijken. De hoger geschoolden hebben lagergeschoolden nodig om hun plannen tot uitvoering te laten komen en de arbeiders hebben ook de bureaumannekes nodig want anders hebben ze geen werk.

Zo mooi kan het leven zijn.

Ik vind het achteruitgaan van ‘weet’ vakken zo jammer. Geschiedenis, aardrijkskunde, zelfs godsdienst (als je het bekijkt als onderdeel dat toch serieus invloed had op hoe Europ oa gegroeid is).
Het zijn voor veel leerlingen altijd al baalvakken geweest maar je moest er net zo goed voor blokken en er door zijn. Zo bleef er toch al eens iets plakken. Nu tellen ze amper nog mee en vinden de meeste het niet erg dat ze niks weten.

Voor alle onze jonge forum-gangers: het maakt echt niet uit wat je studeert, zolang je het maar graag doet. Persoonlijk vind ik over de hele lijn dat het secundair overrated is. Hetzelfde geldt overigens voor universiteit. Als ik kijk naar de huidige jobs, kun je die perfect zo doen, zonder diploma. Op internet vind je meer dan genoeg informatie om eendert welk probleem op te lossen.
Dus jij gaat je laten opereren door iemand die op internet een filmpje heeft gezien ?
Of een stuwmeer laten bouwen door een aantal hobbyisten?
Je in een rechtszaak laten bijstaan door iemand die 'Juristen voor dummies' heeft gelezen?

En die kennis, die is nog altijd niet zo belangrijk, zie verder.
Voor dat deze post een stormloop van kritiek krijgt, ikzelf heb wel 3 masterdiploma's.
Wel grappig dat je na 3 masterdiploma's nog niet begrijpt dat een masterdiploma niet altijd over kennisvergaring gaat, maar over het ontwikkelen van denkwijzen en technieken (analyse/synthese/wetenschappelijke methode/statistiek) die je in staat stellen om complexe problemen op te lossen.
Ik heb hier nog al eens geschreven, 80% van wat ik geleerd heb tijdens mijn studies heb ik nog nooit gebruikt in mijn carrière. Maar mijn opleiding heeft me wel een stevige basis gegeven die me de mogelijkheid geeft om heel snel een situatie te bestuderen en er een oordeel over te vellen. Dat ga je niet leren op youtube.

Laatst bewerkt:
Eigenlijk moet er niemand op een ander neer gaan kijken. De hoger geschoolden hebben lagergeschoolden nodig om hun plannen tot uitvoering te laten komen en de arbeiders hebben ook de bureaumannekes nodig want anders hebben ze geen werk.

Zo mooi kan het leven zijn.
Het ideale is dan nog als je met meerdere thuis bent dat je van elk iets hebt.

Mijn broer heeft BSO gedaan en werkt als schrijnwerker maar heeft 0 de botten verstand van papieren en co.
Ikzelf heb ASO gedaan (en later bachelor accountancy), alles qua papierwinkel en cijfers is mijn dada, voor fysiek werk heb ik grotendeels 2 linkerhanden.
Wij vullen elkaar dus perfect aan, ik regel zijn papieren en hij regelt het als ik iets nodig heb in zijn branche.

Dat is het enige waar ik wat spijt van heb uit m'n tienerjaren, dat ik toen naar hem neerkeek als 'elitaire' ASO'er vs hem als BSO'er.
Het verstand komt met de jaren, maar als ik zie hoe hij van 0 begonnen is om pakweg mijn tuinhuis te zetten kan ik daar alleen maar respect voor hebben.

Ook qua verdiensten moet hij niet veel onderdoen voor mij, dus mocht ik kinderen hebben die liever die richting uitgaan is het mij ook goed, zolang ze maar iets doen dat ze graag doen.

Laatst bewerkt:
Dus jij gaat je laten opereren door iemand die op internet een filmpje heeft gezien ?
Of een stuwmeer laten bouwen door een aantal hobbyisten?
Je in een rechtszaak laten bijstaan door iemand die 'Juristen voor dummies' heeft gelezen?

En die kennis, die is nog altijd niet zo belangrijk, zie verder.

Wel grappig dat je na 3 masterdiploma's nog niet begrijpt dat een masterdiploma niet altijd over kennisvergaring gaat, maar over het ontwikkelen van denkwijzen en technieken (analyse/synthese/wetenschappelijke methode/statistiek) die je in staat stellen om complexe problemen op te lossen.
Ik heb hier nog al eens geschreven, 80% van wat ik geleerd heb tijdens mijn studies heb ik nog nooit gebruikt in mijn carrière. Maar mijn opleiding heeft me wel een stevige basis gegeven die me de mogelijkheid geeft om heel snel een situatie te bestuderen en er een oordeel over te vellen. Dat ga je niet leren op youtube.
Het gaat inderdaad niet om kennisvergaring maar eerder om inzicht te verkrijgen in bepaalde technieken. Nu die inzicht kan ook opgedaan worden door geavanceerde boeken te lezen. De merendeel van kennis en technieken kan je zo terugvinden in online boeken op het internet. En ik spreek uit ervaring. Ikzelf heb een hele harde schijf vol met pdf-boeken. Youtube is gewoon interessant om een basisidee te krijgen dus die vergelijking met juristen voor dummies gaat niet op. Mochten ze mij morgen vragen om een stuwmeer aan te leggen, ik zou dat perfect kunnen.

Ik heb TSO gezondheids- en welzijnswetenschappen gedaan.

Twee jaar moderne, dan twee jaar moderne wetenschappen en dan twee jaar GWW maar dat laatste deed ik niet graag en werkte ik niet af. Anderzijds beleefde ik er wel de tijd in mijn leven, waar ik me in het moderne me minder goed voelde.

Uiteindelijk via examencommissie al bij al vrij makkelijk ASO Humane Wetenschappen gehaald.

Een niveauverschil tussen die TSO en ASO-opleiding was er eigenlijk niet. ASO lag me op dat vlak beter omdat er geen stage was (of van die echte kutvakken) terwijl verder het niveau heel gelijkaardig was.

Op examencommissie waar je 5 en 6 moet opnieuw moet doen in 1 examen, samenvattingen gedownload van facebook groep examencommissie, alsook voor exacte wetenschappen edulogos cursussen gebruikt (die ik niet zo goed vond). 7 buispunten kun je inzetten op B-vakken. Enkel gedrag en beide Nederlandse vakken (lol) zijn A-vakken

Wiskunde - 49 (had wel iets meer kunnen halen, maar dit is enige vak waar ik toch meer dan 1 dag voor had geleerd. Ik vermoed met statistiek me hier "gered"
Frans mondeling 53 - ja, ik weet niet hoe ik dit gedaan heb, mijn best gedaan, maar frans spreken kan ik toch niet echt. De slimste keuze was om inderdaad eerst een ander mondeling te doen, zodat ik het systeem wat kende en dat heeft het verschil gemaakt
Frans schriftelijk 59 - na 3e keer, 2e keer waren er technische problemen, daardoor kon ik een week later opnieuw doen. Eerste keer had ik met off-day 33, dus bijna verdubbeld bij herkansing. Zelfs met de technische problemen had ik meer dan de eerste keer.
Frans totaal 57 - Onverhoopt eigenlijk

Natuurwetenschappen - 52 - Ik weet totaal niet hoe ik dit gedaan heb, ik had veel te weinig ervoor gedaan, en amper het deel fysica of het deel chemie goed geleerd. Biologie heb ik veel beter geleerd, wist ook dat ik hiermee punten moest ophalen, en dat heb ik ook gedaan (kan niet anders).
Geschiedenis - 76 - twee derde op de trein gedaan, samenvatting van 120 pagina's. 80 daarvan op de treinreis tussen kortrijk en brussel-noord. In Denderleeuw was ik klaar. Op zich had ik wel de voorkennis, en was er ook wel te veel "gedetailleerd", waardoor ik grof doorging (bvb. conflict in Israel).
Aardrijkskunde - 80 - heel makkelijk uiteraard
Gedragswetenschappen - 68 - ging vrij vlot ook, zat zelfs nog meer in, want ook dit was met minimale inspanning en toch minder voorkennis
Cultuurwetenschappen - 75 - ondanks dat ik het deel cultuur oversloeg, meer ingezet op het stukje van media. Terwijl recht vrij eenvoudig was, en politiek ja, ik eigenlijk al alles quasi wist, dus opnieuw veel voorkennis
Engels mondeling - 80 - had veel zenuwen, en maakte een fout in de structuur. Op zich dacht ik dat het niet goed had gedaan, maar ja dat ik engels kan is vrij duidelijk, maar ik heb veel gestotterd hier (nog meer dan in frans)
Engels schriftelijk - 60 - Na 1u vertrokken, ik wist dat ik door was (had toen al mondeling gedaan, dus uitgerekend hoeveel ik nodig had), dus ik denk dat ik vrij veel blank heb gelaten omdat ik letterlijk geen zin meer had, en toch wist dat het niet meer moest. Ook echt hypersnel dingen op luisteren zitten invullen, en rap zitten lezen. Schrijven gewoon zoals ik doe op de forums (met mijn snel typen) en na 1 uurtje weg, terwijl de meesten daar 3 uur nodig hebben.
Nederlands mondeling - 50 - minst stress hier... Goed is dit niet, maar 34/100 stond op 3 boeken lezen en vragen krijgen over 1 boek. Ik denk dat het vrij duidelijk was dat ik ze niet gelezen had, hoewel ik het ook niet toegaf, oké. De rest was gewoon wat lullen, en vooral hard argumenteren en niet afgeven, en dat deed ik ook als geen ander.
Nederlands schriftelijk - 50 - ik herinner me het minst hiervan, maar opnieuw met de hakken over de sloot. 1 puntje minder en ik had het opnieuw mogen doen, maar ik had het geluk dat ik het haalde. Ik vind het wel het meest nutteloze en onzin vak ooit. Vakken zoals Nederlands zorgen ervoor dat je je eigen taal extreem begint te haten, dus in dat opzicht is het doel van Nederlands in de middelbare school compleet gefaald.

Uiteindelijk denk ik dat het was. Qua inspanning
Geschiedenis: 2/3e op de trein
Aardrijkskunde: een paar uurtje
Cultuurwetenschappen: max 1 dag en ook maar een paar uurtjes
Gedragswetenschappen: ook ongeveer 1 dag
Engels: letterlijk niets, ja, sorry maar dat zou ook achterlijk zijn.
Frans: ja, eigenlijk ook niets... Beetje hopen dat het zou lukken, want veel kon je er toch niet voor leren
Nederlands: 5 tot 10 minuutjes lezen over tips & tricks, en hier en daar iets voor schriftelijk rap lezen (maar dat is misschien 1 blad geweest)
Natuurwetenschappen: dat weet ik niet goed meer, maar ik denk enkele dagen, vooral nog met inzet begonnen aan biologie, maar toch te weinig gedaan voor chemie en fysica, ook een beetje de mist in bij oefeningen/toepassingen
Wiskunde: hier het meest voor gedaan, 10 dagen een beetje geleerd, moest volledig beginnen met de basis. Ik ben heel blij dat ik die basis ook effectief kon (wat ik vroeger niet kon op school), dus daar loonde het inzet zich. Disturbantieformule enzo eindelijk kunnen gebruiken. De basis van functies ging. Maar vanaf bepaalde functies (logaritmische, goniometrische functies) had ik de motivatie/inzet niet meer, en begreep ik het totaal niet meer, dus dat dan een stuk minder geleerd. Mocht ik wel herkansing nodig hebben, zou ik bij herkansing hier op ingezet hebben.

Maar met nog 6 buispunten over te hebben, was dat uiteindelijk niet nodig, en had ik mijn middelbaar diploma vrij makkelijk.

De cursussen voor NW en Wiskunde waren ook niet ideaal vond ik. Een leerkracht maakt daar toch wel een verschil in. Bij de rest is school / leerkracht voor mij persoonlijk tijdverlies (*). De talen zijn ook vaardigheden, moeilijk om die op korte tijd aan te scherpen. Al kan je je wel voorbereiden op bepaalde dingen omdat er een patroon zit in de examens, en de thema's die aan bod komen ook vrij voorspelbaar zijn (vakantiewerk, solliciteren voor werk dit enzovoort). Op dat vlak was dat het enige wat je kon doen, en dat heb ik ook wel gedaan. Wat uitdrukkingen voor af te sluiten of vriendelijk hallo te zijn enzovoort. Zelfs op stopwoordjes en stopzinnetjes geoefend voor mondeling (om tijd te winnen om te denken hoe ik mijn volgende zin zou formuleren, zonder dat je veel te lang stilvalt). Ook signaalwoorden wat geleerd, en gefocust op traag en rustig praten maar toch niet awkward.

(*) school is echter wel nodig voor sociale vaardigheden en structuur. En met momenten is school eigenlijk gewoon leuk, ook al ligt het tempo veel te laag bij bepaalde vakken vind ik. Dus hoewel ik zeg tijdsverlies, zijn dat aspecten waar je het niet mee associeert. Uiteindelijk heb ik ook 6 jaar middelbaar onderwijs gevolgd, dus die basis had ik uiteindelijk wel, en avondschool/bijlessen/terug naar school gaan fysiek zou echt puur tijdsverlies (en geldverlies) zijn, en daar doel ik op. Maar bij natuurwetenschappen en wiskunde had ik het wel kunnen gebruiken, maar het is uiteindelijk ook zo gegaan.

Met minieme inspanning, en toch al bij al goede resultaten vind ik. Meer zat er wel in, maar dat was vaak nergens voor nodig. Bij Frans heb ik wel het gevoel dat ik niet beter kon en het maximum haalbare met het toenmalig niveau van frans van mij eruit heb gehaald. Bij de rest kon het met meer inzet wel beter (hoewel bij bepaalde vakken die paar procentjes extra echt niet nodig waren).

Het moeilijkste voor mij was om er gewoon aan te beginnen en de sociale angst te overwinnen. Ik heb me 13 keer ingeschreven voor infosessie, 12 keer niet opgedaagd, en 13e keer toch gewoon foert gezegd en gegaan, en dan wist ik eigenlijk wel dat die angst nergens voor nodig was... Ook wat vertrouwen op dat vlak terug gekregen. Dat was de grootste uitdaging. Al die onzin die er bij komt kijken, was ook niet nodig. Ik heb geen enkel boek gekocht. Enige geld dat ik heb uitgegeven is 30 euro voor de inschrijving aan de examencommissie, en that's it. De rest allemaal gratis van het internet gehaald (dat wel te vinden was in de facebookgroepen, en anderen hebben doorgestuurd naar mij via mail).

Laatst bewerkt:
Ik snap de brochure ook niet echt

11.045 examens, slaagpercentage is 48%. Dat vind ik echt laag

59% van de kandidaten die zich in de loop van de voorbije 4 jaar inschreven en minstens één examen aflegden, heeft ondertussen een diploma of getuigschrift behaald. Daar zit ik gelukkig bij.

Ik heb ook een vriend die ook nooit zijn middelbaar had gehaald kunnen overtuigen. Hij is ondertussen voor 10 examens geslaagd, maar heeft tijdens covid nooit meer de inspanning gedaan om voor wiskunde en engels mondeling een examen af te leggen (en dat hij het niet kan... daar ligt het probleem niet, hij streamt op twitch in engels). En wiskunde heeft hij gewoon gebrek aan vertrouwen voor... Ik heb hem laatst opnieuw gemotiveerd om het te doen, dus hopelijk doet hij wat moet doen voor wiskunde, en dan heeft hij het ook beet. Hij moet maar 43 halen op wiskunde en denkt dat hij het niet kan... Maar met wat inzet (het is echt geen dommerik) slaagt hij daar gewoon voor hoor in 43 halen voor wiskunde.

Laatste, met wat handig checken op de site, is het zelfs mogelijk om binnen 1 maand, en zeker binnen 2 maand je diploma te halen. Bij mij was het ietsje langer, deels door dat ik frans moest opnieuw doen. Na de technische problemen kon ik een week later wel weer herkansen voor bij wie dat nodig was (gratis herkansingbeurt). Daar heb ik ook direct gebruik van gemaakt, met 59% als gevolg (een verbetering tov de 33 v/d eerste keer, en nochtans ik heb niets anders gedaan dan toen, alleen minder stress, meer rust ingebouwd, en veel veel beter ingedeeld doordat ik ervaring had met het eerste examen en kon reflecteren wat mis liep). Ook veel minder concentratieproblemen toen gehad, en dat was de oorzaak v/d verbetering. Ik herinner me nog dat schrijven zoveel beter ging plots. En daar heb ik het veel beter op gedaan, maar ook veel efficienter met delen luisteren & lezen omgegaan, en misschien ook wel geluk gehad met betere vragen. Echt alles ging gewoon beter toen.

EDIT: Hoger onderwijs is natuurlijk andere koek, dat weet en ondervind ik zelf ook wel. Maar middelbaar onderwijs... tja, na de ervaringen met de EC eigenlijk het idee gekregen dat ik 12, en zeker 4 jaar gewoon totaal niet mijn best deed.

Laatst bewerkt:
En voelde je u dan goed voorbereid op het hoger onderwijs? Ging het eerste jaar unief dan even vlot als 3e graad examencommissie? Want uiteindelijk is dat
toch het doel van ASO, voorbereiden op hoger onderwijs. Lijkt mij dan sterk dat je dat kan vervangen door een paar dagen studeren.
Eigenlijk niet, maar daar faalt regulier middelbaar onderwijs ook in + ik was niet voorbereid op de andere omstandigheden (nl. pandemie).

De vraag is ook in welke mate kan je je voorbereiden. Het is een mentale klik die je moet maken.

Ik hoop dat het wat normaliseert. Ik heb vorig jaar sabbatjaar genomen door corona. Omdat ik weet dat ik de structuur voor naar de lessen te (of merendeel) toch nodig heb.

Eigenlijk niet, maar daar faalt regulier middelbaar onderwijs ook in + ik was niet voorbereid op de andere omstandigheden (nl. pandemie).

De vraag is ook in welke mate kan je je voorbereiden. Het is een mentale klik die je moet maken.

Ik hoop dat het wat normaliseert. Ik heb vorig jaar sabbatjaar genomen door corona. Omdat ik weet dat ik de structuur voor naar de lessen te (of merendeel) toch nodig heb.
Voor het merendeel van de studenten lijkt een geschikte ASO/TSO vooropleiding mij toch de slaagkansen in het hoger onderwijs sterk te verhogen. Dus dat het onderwijs daarin faalt vind ik gewoon overdreven.

Als 18-jarige ben je nu eenmaal volwassen, en men moet ooit stoppen met het handje vast te houden (overigens doet men dan volgens mij ook alsmaar meer in het hoger net om iedereen mee te hebben).

@Lakigigar Een beetje lui niet? Met minimale inspanning examens doen en met hakken over de sloot slagen, sabbatjaar nemen...
Lessen per video bestaan toch?
Je moet jezelf kennen, en vorig jaar was gewoon niet de ideale omstandigheden... Ik weet dat ik moeite heb met routine en geen routine. Door de coronamaatregelen zou de routine er nooit ingezeten hebben. Ik weet niet of het een goed idee zou geweest zijn, en ik denk dat dit achteraf gezien het verstandigste was.

Luiheid kan je me zeker verwijten. Maar niet op de punten die je benoemt. En maximale inspanning, ja. Wat is "maximale inspanning". Ik ben er zeker van dat de meerderheid van studenten nog beter kan dat wat ze tonen. Het enige verschil is: kan je 5% beter doen of 50% beter doen. Met de middelen waarmee ik studeerde, waren ook daar studie-omstandigheden misschien niet ideaal, maar het doel was dat middelbaar diploma halen. Hoe dat gebeurt, maakt echt geen zak uit. In dat doel ben ik geslaagd, en dat is wat telt.

Voor het merendeel van de studenten lijkt een geschikte ASO/TSO vooropleiding mij toch de slaagkansen in het hoger onderwijs sterk te verhogen. Dus dat het onderwijs daarin faalt vind ik gewoon overdreven.

Als 18-jarige ben je nu eenmaal volwassen, en men moet ooit stoppen met het handje vast te houden (overigens doet men dan volgens mij ook alsmaar meer in het hoger net om iedereen mee te hebben).

Dat klopt volledig.

En het is vooral het laatste waar men niet voldoende wordt op voorbereid, los van of je zelfs verder studeert. "Men moet ooit stoppen met het handje vast te houden", maar nu gebeurt dat in veel gevallen vrij abrupt (naar mijn idee), zeker bij deze generatie. Deels ook omdat men gewoon niet zelfstandig genoeg is op jongere leeftijd, of te afhankelijk is. En daar is mijn kritiek vooral op gericht.

De studiemethodes waar men op hamert in het middelbaar waren ook voor mij onaangepast en old-fashioned. Ik weet nog hoe ik studiebegeleiding kreeg, en we dan samen planningen opstelden voor de examens. Ik heb eerlijk gezegd dat ik gewoon niet begrijp wat het nut is van een planning op te stellen als ik weet van mezelf dat ik er 1. toch niet aan kan houden en 2. dat ik het resultaat kan halen dat van mij verwacht wordt, met veel minder uren, voor de meeste vakken volstond de "middagstudie" van 3 uur de dag voor het examen.

Dat was ook gewoon zo. Bij bepaalde vakken was ik klaar op een gegeven moment, en wat zit je dan nog te doen. Ik had ik geen 3 uur nodig voor aardrijkskunde als dat bvb. je laatste vak is. Daarom dat ik zei dat planningen gewoon onaangepast zijn aan de persoon, diens leerstijl en zijn vermogen, maar daar wordt eigenlijk geen rekening mee gehouden.

Dat iemand anders halve boeken overschrijft, is zijn keuze. Maar daar leer ik niets uit bij, want ik schrijf vaak zonder dat ik memoriseer, en ik vind het een enorm inefficiënte methode van studeren.

Als ik wat lees over vulkanen of over weer & klimaat, zit ik ook niet de hele wikipediapagina samen te vatten op een blad papier om het te leren, natuurlijk. Een taal leer je ook niet op zo een manier. De beste manier om een taal te leren is om in aanraking te komen met de taal, soms geforceerd en best nadat je de basis al wat hebt geleerd (want dat gaat met inzet wel snel en makkelijk), maar een taal meesteren, laat staan goed kunnen doe je enkel door in het land zelf te werken, wonen of met mensen te praten die die taal te spreken, of in aanraking te komen met die cultuur (film, tv, gaming), of door te chatten/forums op het internet bvb. maar niet door als een halve gare een woordenlijst vanbuiten te leren en maar te hopen dat je "grammaire" goed zit. Wat ik mij ook herinner is dat op zich de grammaire niet zo moeilijk was, maar dat je in de problemen komt als je niet goed begrijpt wanneer je het moet gebruiken, en daar ligt het accent in ons onderwijs niet zo goed op... Dan is dat vaak in zo een hokje geduwd, met dan nog eens in het frans uitgelegd wanneer je het moet gebruiken, en vooral daar zit toepassingen enzovoort in (maar door dat als huiswerk mee te geven, meer dan 50% vult dat onbewust in zonder daarbij stil te staan bvb.). Ik begrijp wel het principe van het erin te drammen. Maar erin drammen werkt ook enkel als de student zich inzet, en misschien de zin leest vooraleer al de vervoeging te gebruiken, met de veronderstelling dat het de imparfait is (omdat je toevallig dat semester de imparfait hebt geleerd).

Wiskunde leer je ook niet zo trouwens. Daar is het vooral sleutel van de leerstof te begrijpen, en het te kunnen toepassen. En te trainen op creatief inzicht voor bijvoorbeeld de toepasvragen. Daar ligt mijn sterkte niet echt, denk ik. Of heb ik een achterstand op (kan ook). Maar wiskunde is geen blokvak, maar echt een toepasvak waarbij je de oefeningen hermaakt, en er ook bij stilstaat hoe je dat tot antwoord komt enzovoort, bij de moeilijkere vraagstukken. Al is het natuurlijk wel belangrijk dat je goed weet wat de leerstof van het semester ervoor was, hoe de cursus gestructureerd is en hoe het examen gestructureerd is, want op basis daarvan kan je eigenlijk al inschatten (als je echt niet weet hoe je het moet doen), bij welke leerstof het zich aansluit bijvoorbeeld. Maar het is niet mijn sterkte, zeker de moeilijkere vraagstukken.

Mijn motto was ook: als je goed oplet in de les, heb je eigenlijk al half je werk gedaan (in hoger onderwijs kan je daar volgens mij: leerstof onderhouden en herhalen door het jaar doorheen aan toevoegen). Want soms moet je twee keer leren, voor iets dat je eigenlijk één keer kan leren, en de kans is groter dat je het wanneer je het later in je studie nodig hebt (terugkomend op die leerstof) dat je het beter kent, dan de persoon die het tijdens de les hoort, drie maanden later studeert tijdens de blok, vermoedelijk zeven maand opnieuw blokt voor de herexamen en dan soms opnieuw vergeet wanneer men er op terugkomt bij een ander vak, en dan stapelen problemen zich op (is niet met alles zo, maar met bepaalde zaken wel).

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan