ASO/BSO/TSO/KSO/...

Ik studeerde...

• ASO

Stemmen: 85 57,0%
  • BSO

Stemmen: 14 9,4%
  • KSO

Stemmen: 2 1,3%
  • TSO

Stemmen: 59 39,6%
  • Andere (buitenland,...)

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    149
Ik blijf het toch sneu vinden dat mensen hun eigenwaarde en die van anderen zo fel laten afhangen van hoeveel ze later verdienen...
Oh dat doe ik niet hoor. Maar in de context waarin we bezig zijn wou ik gewoon aantonen dat het slechter, of beter gezegd anders kon.
Mijn eigenwaarde of geluk hangt niet zozeer af van mijn job en inkomen hoor.

Werken mag geen sleur zijn, aangezien we er een groot deel van ons leven mee bezig zijn. Maar het blijft in mijn ogen ook "maar" werken, en in mijn geval beïnvloed dit niet zozeer mijn persoonlijkheid.

Eigenlijk draait heel het leven toch grotendeels om status en klassenstrijd ( als dit correct verwoord is). Persoonlijk merk ik dat die intelectuele verheerlijking van Aso en master-diploma's wel een beetje voorbij is en plaats heeft geruimd voor het bereiken van financieel succes, met name zo veel mogelijk verdienen en dit toonbaar maken aan de buitenwereld in de 3 Vlaamse statussymbolen: woning, wagen en reizen. Ik merk zelf in mijn kring dat de hoogst opgeleiden het eenvoudigst leven en de mensen zonder of met minder hoge studies een extra drive hebben om financieel succes te bereiken en dit te tonen, wat natuurlijk niet verkeerd is. Het is Imo op zijn minst wel even fout om bv als goedverdienende zonder hogere studies te lachen met hogeropgeleiden die minder verdienen.

Zelf mogen aanhoren dat ik beter was met ASO, dat TSO voor kinderen was die minder goed kunnen studeren. (Woorden van grootmoeder die altijd bezig was met studieresultaten van haar kleinkinderen te vergelijken.)
Bovendien was het door de ADD beter om ASO te doen volgens mijn ouders en het clb.Toen ik dan uiteindelijk na een woelige periode in het middelbaar een bachelor autotechnologie deed nog mogen aanhoren dat ik beter was met een master. Ergens heeft dit wel invloed gehad op mijn latere vreemde keuzes en het feit dat ik na 10 jaar vol innerlijke onrust en 8 werkgevers nog altijd niet mijn ding gevonden heb.

Hoeveel mensen zouden echt 'hun ding vinden'? Ik denk sommigen nooit. De farmacie is ook niet mijn droomjob, ik ben er eerder ingerold omdat het in de familie zit. Als dat er niet was, dan had ik zeker en vast iets anders gekozen. Wie weet op zijn 18 wat hij/zij voor de rest van zijn leven wil doen? Ergens is er toch dat knagend gevoel dat je een totaal andere weg wil doen inslaan (zeker als je job niet meer is wat ze was of als het financieel minder interessant begint te worden). Maar nogmaals: wie heeft dat niet? Misschien lijkt het gras groener aan de overkant.

Een gescheurd onderdeel dat pas vervangbaar is na 1 week en essentieel is. Zelf een overall aandoen en het oplossen.

2 bachelors die een volledig blad neergepend hadden met een financieel vraagstuk,dat precies onoplosbaar lijkt dat ik dan als een boer bekijk. En zeg we hebben 500€ teveel geteld vorige afrekening. Dus als we op deze afrekening 500€ in min zetten klopt het verhaal terug….
Een zwaar arbeidsongeval administratief afhandelen, FOD waso wacht op zo’n moment niet graag lang op documenten.
Als het wat moeilijk word beland het steeds op mijn bureau…. Wel 5 bachelors ook in dienst…
Sorry maar je kan het ook omgekeerd zien he, waarom neem jij 5 bachelors in dienst als die volgens jou geen kloten kunnen en als het moeilijk wordt een lager geschoolde het beter kan oplossen. Werf dan 5 lager geschoolden aan en je zal een beter resultaat boeken he en dan nog een hoop personeelskosten besparen. :unsure:

Met alle respect hoor JPV maar dat kind is 8. Nu al zeggen dat het een slim kind is, veel in zijn mars heeft en intelligent is. Op die leeftijd kan je spreken dat hij voor loopt op zijn klasgenoten, maar dat wilt echt niks zeggen over zijn toekomstige schoolse loopbaan.
Ik zeg niet dat hij uiteindelijk een schitterende schoolse loopbaan zal hebben, daarvoor is dat afhankelijk van teveel zaken, waar intelligentie maar 1 ding van is. Ik wil hier over hem niet teveel in detail gaan, maar hij is getest ivm een aantal zaken, het is dus niet zomaar een aanvoelen.
MrKend54l zei:
Een gemiste kans is wel het eng voorstellen. Als die jongen niet meer in zijn mars heeft dan mag jij hem nog de meest intelligente kerel vinden, de standing van te kunnen zeggen dat hij “moeilijke” studies heeft afronden heb je niet.

Volgens mij staat het geluk van uw kind nog altijd wel op de eerste plaats. Ik denk dat uw dochter beter kapster kan worden dan een master halen in richting waar het aanbod de vraag sterk overstijgt. Ze zal dan geen dag zonder werk zitten en daarbij heel veel mensen blij maken, een echte aanwinst voor de samenleving. Als ze op een bureau moet gaan zitten en daar werk moet doen dat gecreëerd is voor niks, met nul toegevoegde waarde dat is voor u beter?
je ziet het verkeerd denk ik: van mij moet hij geen universitaire studies burg.ir of dergelijke afronden om te zeggen dat hij niet "gefaald" heeft. Maar "ik ben gelukkig momenteel" is geen status die nooit meer kan veranderen. Ik wil dus dat hij voldoende opties heeft die een bepaald niveau van garantie voor de toekomst geven. Dat kan zijn door een studie, maar kan ook zijn door succesvolle zijsprongen (ksa, chiro, studentenverenigingen, goede doelen, jeugdraden, ...) of andere passies. Enkel "nu gelukkig zijn", zal me idd een wrang gevoel geven.

Bij kapster is dat ook de reden: een kapster kan zeker goed haar geld verdienen of succesvol zijn, maar wat als ze fysieke problemen krijgen (wat ik als vakbondsmedewerker vaak zie), dan heb je niks achter de hand.

Dit blijft bij mij toch wat hangen hoor. Is dit reeds lang geleden? Ik zie bij het lezen van deze zin een kostschool in de jaren 50 voor me waar rijken neerkijken op de armen. Diepe zucht...
Was tot 97 zeker zo, zal bij pensionering van directeur (enkele jaren later) wel verdwenen zijn. Een West-Vlaamse katholieke school...

En wat de rest van die discussie betreft, enige dat ik tegenkom is een constant mensen die studeren weten eigenlijk niks en het zijn alleen die dat met hun handen werken dat effectief kunnen denken. waar dat misplaatst minderwaardigheidsgevoel van de 'blue collar' vandaan komt terwijl ze constant opgehemeld worden snap ik niet.
Het topic begint een hoog job-@t gehalte krijgen anno 2000. Daar werden steevast enkele mensen in geportretteerd. Van één ding kon je zeker zijn, er zat altijd wel iemand tussen aan de universiteit had gestuurd "maar daar mee gestopt was omdat het geen toegevoegde waarde had" (lees: niet geslaagd).

"Op ieder potje past een dekseltje" zeggen we.
Ik heb helemaal niet de pretentie om te zeggen dat ik zonder de studies beter een wagen kan herstellen, of beter ben in het verwerken van onze producten op de lijn. Maar ik zeg zonder blikken of blozen dat ik wel beter geschikt ben om complexe, mathematische problemen op te lossen of beslissingen te nemen over zo'n problemen. Net zoals ik liever door een chirurg dan door een goudsmid wordt geopereerd.

Ik snap dus ook niet waarom er altijd wordt aangegeven dat mensen met universitaire diploma's neerkijken op andere mensen. Ik doe dat dus niet. Ik heb echt bewondering voor de ervaring van echte stielmannen, en de trots voor hun werk.
Ik zie hier steeds weer het omgekeerde, net zoals jij aangeeft, een misplaatst minderwaardigheidsgevoel met een karikaturale boodschap. Universitaire opleidingen vergen een zekere abstract denkvermogen, en interesse om dat te ontwikkelen. Dat maakt je niet beter of zo, gewoon anders.

Ik vind dat een heel rare denkwijze voor iemand die sociaal werker is, bij de vakbond werkt, heel progressief en zeer links is en daarbij dan nog eens heet inclusief bepleit. Dat komt echt over als “voor iedereen is dat perfect, maar niet voor mijn kind. Mijn kind kan meer!”.
Het is niet omdat je inzet met de medemens dat je aan zelfkastijding moet doen natuurlijk hé. Wanneer je als 18-jarig afstudeert met een goed ASO/TSO-diploma heb je in principe een goede slaagkans in elke hogere studie, en zal je evengoed een meer praktische job kunnen uitvoeren mits oefening. Jezelf (of je kind) dat ontzeggen omdat iemand op zijn 12-14 jaar zegt kapper te willen worden is gewoon niet optimaal. Vermits in deze thread succes nogal vaak met geld wordt gemeten: mijn meest succesvolle vriend heeft ASO afgemaakt met tegenzin en is dan voor een graduaat gegaan (oh noes "onder zijn niveau") en verdient nu zeer goed als zelfstandige. Ik weet niet of de kaarten even goed hadden gelegen had die meteen BSO gevolgd zoals hij zelf wou.

Het watervalsysteem is wat het is, spijtig genoeg.

Die "praktische" vakken die men krijgt in het BSO gaan vooral ten koste van een algemene vorming en "leren leren". Ik ken iemand die les geeft in het BSO en dat is een van de domste mensen die ik ken, niet in staat een vloeiende tekst neer te schrijven met correct gebruik van leestekens. Maar ze geeft les aan "maar" het BSO, dusja dat is niet zo erg want van die mensen verwachten we toch weinig. Ik vind dat een schadelijke instelling, maar die komt nog veel voor, dus rekening houdend met de realiteit zou ik mijn kind er niet naartoe sturen als er andere opties zijn. Veel van je later succes (vooral studies maar zeker ook daarbuiten) hangt samen met informatie kunnen verwerken, en dat geeft men in het BSO gewoon minder mee.

Een ander gevolg van het watervalsysteem is wie er "zakt". Ik zelf kwam uit een (als kind zie je dat niet) elitaire lagere school waar we echt in de pas moesten lopen en bakken werk kregen. Ik had nooit enig besef van hoe ik scoorde vergeleken met andere. Pas op het allerlaatste oudercontact hoorde ik dan dat ik een van de beste leerlingen was van die leerkracht dat jaar, en ik was verrast. Dan naar een middelbare school die iets helemaal anders was, wij hadden gewoon minder werk! Ook was het plots heel duidelijk dat ik door gewoon te doen wat ik altijd deed ik plots een goede student was, en er gewoon anderen kwaad op mij waren en mij verweten een strever te zijn. Als student 1ste middelbaar vond ik dat echt niet aangenaam, plots was ik een strever die de "coole" kindjes niet graag hadden terwijl ik gewoon deed wat ik altijd deed. Die "coole" kindjes zaten na 1-2 jaar allemaal elders, en de atmosfeer in de klas verbeterde zienderogen. Zeker in de 3de graad heb ik mij super geamuseerd, en iedereen vond het normaal je best te doen.
Welke dienst doe je je kind dan uiteindelijk door het naar het BSO te sturen, waar zowel de sfeer als de leerstof gericht is op minder moeite doen?

Overigens, sommigen van wie na die eerste jaren uitweken waren kinderen van de plaatselijke middenstand, bakkerszonen, zoon van de bloemist. Uiteraard waren die als puber "volwassener" of wat minder "wereldvreemd", die werkten vanaf ze klein waren al in de winkel van hun ouders, soms ten koste van hun studies.

Ik snap dus ook niet waarom er altijd wordt aangegeven dat mensen met universitaire diploma's neerkijken op andere mensen. Ik doe dat dus niet. Ik zie hier steeds weer het omgekeerde, net zoals jij aangeeft, een misplaatst minderwaardigheidsgevoel met een karikaturale boodschap. Universitaire opleidingen vergen een zekere abstract denkvermogen, en interesse om dat te ontwikkelen. Dat maakt je niet beter of zo, gewoon anders.
Dit is ook mijn idee bij deze thread. Ik vraag mij vooral af waarom je op de gemiddelde leeftijd van dit forum nog zo hard inzit met het diploma middelbaar. De meeste mensen zijn hier rond de 30, ik denk dat op die leeftijd je toch al voldoende keren moet gezien hebben dat al die karikaturen maar dat zijn, karikaturen.

Ik snap dus ook niet waarom er altijd wordt aangegeven dat mensen met universitaire diploma's neerkijken op andere mensen. Ik doe dat dus niet. Ik heb echt bewondering voor de ervaring van echte stielmannen, en de trots voor hun werk.
Ik zie hier steeds weer het omgekeerde, net zoals jij aangeeft, een misplaatst minderwaardigheidsgevoel met een karikaturale boodschap. Universitaire opleidingen vergen een zekere abstract denkvermogen, en interesse om dat te ontwikkelen. Dat maakt je niet beter of zo, gewoon anders.
Akkoord.
Om hier nog verder te bouwen, valt me in dit topic en al jarenlang daarbuiten op, hoe frêle het ego is als het over intelligentie gaat.
Iemand kan sneller lopen, beter voetballen, beter schilderen, beter koken dan mij, etc: allemaal oké.

Maar als het over intelligentie gaat, wordt er opeens in bochten gewrongen "ik heb een ander soort verstand, geen kop voor school, niet mogen studeren, kan niet zo met theorie om, veel levenswijsheid minder boekenwijsheid".

En dan altijd zo die debiele discussies over intelligentie vs diploma's. Neen, niet iedereen zonder een diploma is een debiel, en niet iedereen met een diploma is een genie. Maar mensen die verder gestudeerd hebben zijn nu eenmaal intelligenter dan anderen. Dat ontkennen is het zonlicht ontkennen.
Alsof je een diploma zomaar gewoon moet gaan ophalen. Intelligent zijn is gewoon een talent zoals een ander, maar waarover er precies niet meer rustig kan nagedacht worden.
Als intelligent persoon kan je sneller informatie verwerken, sneller iets nieuws aanleren, beter verbanden leggen, meer informatie langere tijd onthouden etc.

De dokter is intelligenter dan de verpleegkundige, de ingenieur is intelligenter dan de mecanicien, de ASO'er is intelligenter dan de BSO'er. Heeft iedereen zijn eigen talenten en interesses: ja.
Maar het gevoel dat mensen neerkijken op mensen zonder diploma's is toch echt een minderwaardigheidscomplex hoor. Je wilt het zo zien, en dan interpreteer je alles op die manier. Maar het is toch verbazend om te zien hoe duidelijk minder verstandige mensen, dit toch proberen verbergen en verbloemen, en over alles een mening hebben die op niets gebaseerd is. Het anti-intellectualisme druipt er vanaf in deze thread.

Maar mensen die verder gestudeerd hebben zijn nu eenmaal intelligenter dan anderen. Dat ontkennen is het zonlicht ontkennen.
Dat klopt gewoon niet hé. Het is niet omdat twee zaken correleren (wat ze zeker doen) dat het automatisch 1 op 1 is. De kans om iemand te vinden die bovengemiddeld intelligent is, zal groter worden naarmate je "hogere" diploma's bekijkt (en de populatie groot genoeg is), maar daarom is iemand met een diploma x niet automatisch intrinsiek intelligenter dan iemand zonder diploma.

Wat wel klopt is dat de omgekeerde redenering al te vaak als standaard wordt aangenomen, en met zo'n anti-intellectueel sausje wordt overgoten. "Ik ken iemand die superintelligent is, en toch niets heeft gestudeerd, dus diploma's zijn nutteloos".

Dat ontken ik niet, en dat weet ik uiteraard. Door zo 1 zin er selectief uit te pikken, verstoor je de discussie wel wat als ik eerlijk mag zijn. Als ik schrijf "mannen zijn groter dan vrouwen", weet je ook wel dat ik bedoel dit geldt voor de gemiddelde populatie, maar niet uitsluit dat individuele vrouwen nog groter kunnen zijn dan individuele mannen. Maar als ik elke zin zo omslachtig moet schrijven, worden het hele lange posts ;-)

Maar iedereen wil van zichzelf altijd geloven dat hij die slimme is die ook wel had kunnen studeren, maar geen diploma heeft. Terwijl de statistische realiteit misschien gewoon is dat je dommer bent dan je zelf denkt? Waar helemaal niets mis mee is, maar blijkbaar erg moeilijk om te aanvaarden.

Laatst bewerkt:
Have fun met die discussie. Jantje heeft een lokale loopwedstrijd gewonnen, ga vooral toeteren. Mieke plaatst zich goed in de wiskunde olympiade: blaas eens zo niet, denk je dat je beter bent dan ons ofzo?

maar goed de meeste mensen groeien daar uit en dan komt het terug als ze kinderen hebben :D

Dat ontken ik niet, en dat weet ik uiteraard. Maar als ik elke zin zo omslachtig moet schrijven, worden het hele lange posts ;-)
Er is een verschil tussen kort en to the point schrijven en verkeerde zaken schrijven hé.
Maar mensen die verder gestudeerd hebben zijn nu eenmaal intelligenter dan anderen. Dat ontkennen is het zonlicht ontkennen.
De dokter is intelligenter dan de verpleegkundige, de ingenieur is intelligenter dan de mecanicien, de ASO'er is intelligenter dan de BSO'er.
Dat klopt twee keer niet, schrijf het dan misschien één keer juist.

Have fun met die discussie. Jantje heeft een lokale loopwedstrijd gewonnen, ga vooral toeteren. Mieke plaatst zich goed in de wiskunde olympiade: blaas eens zo niet, denk je dat je beter bent dan ons ofzo?

maar goed de meeste mensen groeien daar uit en dan komt het terug als ze kinderen hebben :D
Dit is mijn grootste ergernis. Het is blijkbaar ook perfect om met iemand te lachen die wat minder sportief is, dat wordt sociaal totaal geaccepteerd.
Maar ik moet maar eens durven om met iemands domme argumenten te lachen, dan ben ik die dikke-nek-die-denkt-dat-hij-meer-waard-is-omdat-hij-ingenieur-is.

Dit is mijn grootste ergernis. Het is blijkbaar ook perfect om met iemand te lachen die wat minder sportief is, dat wordt sociaal totaal geaccepteerd.
Maar ik moet maar eens durven om met iemands domme argumenten te lachen, dan ben ik die dikke-nek-die-denkt-dat-hij-meer-waard-is-omdat-hij-ingenieur-is.
Dat is aangeleerd gedrag. bij ons in het gezin waren we met 4 luizakken, met focus op studeren, kennis vergaren, introspectie en de aspecten meer gerelateerd aan intelligentie. De andere 2 zijn topsporters die minstens 4 dagen in de week hard sporten, en ze zijn er nog steeds goed in.

Ik vind beide een gelijkwaardige prestatie, maar in gesprekken is het moeilijk navigeren rond die stigmas en misplaatste minderwaardigheid die soms gevoeld kan worden. In den beginne werden wij luizakken uitgelachen met onze fysieke onkunde, maar wij zetten ons daarboven. Dat is gestopt nadat wij gewoon niets meer aantrokken van de opmerkingen over ons fysiek voorkomen en kunnen. Opmerkingen werden gecounterd met een droge/awkward frons. Sindsdien sport ik meer (bare minimum nog wel tja) en zijn de anderen meer bezig met studeren en zelfontwikkeling.

tis maar wat ne mens wilt of denkt te willen.

Ik merk wel dat dit bij mijn vriendin/vrouw (die TSO gedaan heeft) nog altijd leeft, ze voelt zich nog altijd dommer dan mij en dat komt er dan soms giftig uit :D.
Je kan je mss wel eens afvragen waarom.

Ik ben zelf naar de hogeschool gegaan met BSO diploma en je wil niet weten hoe giftig/hautain sommige ASO medeleerlingen waren.

Verder is dit topic in ‘wat is slim zijn’ en ‘zijn deze mensen slimmer of dommer’ uitgemond, dus ik laat jullie allemaal schoon begaan.
Vertrekkende van "kindjes uit het Latijn of ASO zijn etters en gaan later allemaal in een verkavelingswijk wonen en voor N-VA stemmen", wat had je verwacht? :)

Marginaal = asociaal, respectloos

Stoerdoenerij is niet per se marginaal. Dat is al eens een grote klep hebben, gevolgen verkeerd inschatten,.. Maar er WEL nog mee in kunnen zitten. Een echte marginaal interesseert zich geen reet om wat een ander zou denken.

Hmmm ik ben dus een marginaal...
interesseert mij geen reet wat een ander van mij zou denken !!!!

Ik dacht dat we ondertussen al geëvolueerd waren, maar we staan nog even ver. Nog altijd is het besef niet gekomen dat er mensen moeten zijn die uw huizen bouwen, uw sanitair in orde maken en uw auto onderhouden. En dat deze mensen dat effectief graag doen. Laat staan dat deze mensen dan ook nog eens goeie standpunten hebben over politiek en actualiteit. Stel u voor zeg goeie standpunten over politiek van iemand die BSO/ TSO heeft gedaan, het bestaat effectief mensen.
Euhm ja, maar niet mijn kind !!!!

Dat dieje van JPV maar in de septische put kruipt om die leeg te scheppen of alle dagen stof mag vreten terwijl mijn kind leuk wat op zijn laptop ziet te tokkelen in de met airco voorziene bureau.
Waar die dan zich om de x tijd eens passeert bij de stofvreters om te zeggen jongens jullie mogen niet weg voor dit en dit en dit gedaan is.
Waarna hij zich lekker in zijn bedrijfswagen neerploft met de airco op volle bak terwijl die aanzet naar huis.

Terug
Bovenaan