Ik snap dus ook niet waarom er altijd wordt aangegeven dat mensen met universitaire diploma's neerkijken op andere mensen. Ik doe dat dus niet. Ik heb echt bewondering voor de ervaring van echte stielmannen, en de trots voor hun werk.
Ik zie hier steeds weer het omgekeerde, net zoals jij aangeeft, een misplaatst minderwaardigheidsgevoel met een karikaturale boodschap. Universitaire opleidingen vergen een zekere abstract denkvermogen, en interesse om dat te ontwikkelen. Dat maakt je niet beter of zo, gewoon anders.
Akkoord.
Om hier nog verder te bouwen, valt me in dit topic en al jarenlang daarbuiten op, hoe frêle het ego is als het over intelligentie gaat.
Iemand kan sneller lopen, beter voetballen, beter schilderen, beter koken dan mij, etc: allemaal oké.
Maar als het over intelligentie gaat, wordt er opeens in bochten gewrongen "ik heb een ander soort verstand, geen kop voor school, niet mogen studeren, kan niet zo met theorie om, veel levenswijsheid minder boekenwijsheid".
En dan altijd zo die debiele discussies over intelligentie vs diploma's. Neen, niet iedereen zonder een diploma is een debiel, en niet iedereen met een diploma is een genie. Maar mensen die verder gestudeerd hebben zijn nu eenmaal intelligenter dan anderen. Dat ontkennen is het zonlicht ontkennen.
Alsof je een diploma zomaar gewoon moet gaan
ophalen. Intelligent zijn is gewoon een talent zoals een ander, maar waarover er precies niet meer rustig kan nagedacht worden.
Als intelligent persoon kan je sneller informatie verwerken, sneller iets nieuws aanleren, beter verbanden leggen, meer informatie langere tijd onthouden etc.
De dokter is intelligenter dan de verpleegkundige, de ingenieur is intelligenter dan de mecanicien, de ASO'er is intelligenter dan de BSO'er. Heeft iedereen zijn eigen talenten en interesses: ja.
Maar het gevoel dat mensen neerkijken op mensen zonder diploma's is toch echt een minderwaardigheidscomplex hoor. Je wilt het zo zien, en dan interpreteer je alles op die manier. Maar het is toch verbazend om te zien hoe duidelijk minder verstandige mensen, dit toch proberen verbergen en verbloemen, en over alles een mening hebben die op niets gebaseerd is. Het anti-intellectualisme druipt er vanaf in deze thread.