Arbitrage

Gisteren naar La Tribune gekeken, toch een veel aangenamer (en vooral objectiever) kijkstuk.

Kort samengevat:
Penaltie voor Gent en de goal werd onterecht afgekeurd.
Hoe kan je nu over objectief spreken en dan die penalty voor Gent aanhalen?

“In deze fase moet je de feiten chronologisch analyseren. We kunnen stellen dat de aanvaller een kleine fout maakt op de verdediger. Daar fluit Laforge voor op het veld. De handbal komt later. Chronologisch wordt de eerste fout gefloten, die heeft voorrang op de tweede

Handbal is na het fluitsignaal, net zoals die goal van Angulo is na het fluitsignaal, daar kan je niet op terugkomen..

Of je het nu fout vindt of niet is toch iets subjectief? De ene zegt ja, de andere nee.

En ook blijkbaar een stukje over wat een lastige zagevent Hans Vanaken is? (Heb het zelf niets gezien, enkel gelezen wat Boucaut zei)
Ik haalde het in de JPL thread al aan, ik vind die echt heel negatief op het veld staan en zéér vaak zagen tegen de scheids, het komt het spel van Brugge niet ten goede en de perceptie van een scheids tov die ploeg waarschijnlijk ook niet.

Ik haalde het in de JPL thread al aan, ik vind die echt heel negatief op het veld staan en zéér vaak zagen tegen de scheids, het komt het spel van Brugge niet ten goede en de perceptie van een scheids tov die ploeg waarschijnlijk ook niet.
Ik ben al langer dan vandaag een beetje Vanaken moe/beu. Iemand had het hier ook al gezegd, maar we hadden hem absoluut moeten laten gaan naar WHU toen de kans daar was.

We zien ook te weinig zijn geweldige ingevingen van vroeger terug vind ik.

Hoe kan je nu over objectief spreken en dan die penalty voor Gent aanhalen?

“In deze fase moet je de feiten chronologisch analyseren. We kunnen stellen dat de aanvaller een kleine fout maakt op de verdediger. Daar fluit Laforge voor op het veld. De handbal komt later. Chronologisch wordt de eerste fout gefloten, die heeft voorrang op de tweede

Handbal is na het fluitsignaal, net zoals die goal van Angulo is na het fluitsignaal, daar kan je niet op terugkomen..

Of je het nu fout vindt of niet is toch iets subjectief? De ene zegt ja, de andere nee.
Is nochtans wat er meermaals werd aangehaald in La Tribune.

Nu, er is gefloten en je kan er niet op terugkomen.
Maar het is wel foutief, net als die afgekeurde goal voor jullie.

Er moet echt iets veranderen, het kan zo niet verder.

En het ging ook over de rode kaart van Brown die ook niet terecht was.
Beide rood of enkel geel.
Maar hier blijven ze het maar verkeerd inschatten.
De uitdager wordt nooit gestraft, ze zijn te veel gefocust op de reactie.

Het postieve is nu wel dat we een wedstrijd of 5 alle betwistbare fases in ons voordeel gaan krijgen, zodat alles mooi in evenwicht is :)

Is nochtans wat er meermaals werd aangehaald in La Tribune.

Nu, er is gefloten en je kan er niet op terugkomen.
Maar het is wel foutief, net als die afgekeurde goal voor jullie.

Er moet echt iets veranderen, het kan zo niet verder.
Dat is een kwestie van interpretatie of dat op Depoitre terecht gefloten is of niet.
Geen idee hoe zij dan zouden kunnen beweren dat het foutief is.

Die buitenspel is potentieel erger omdat er geen wait en see werd toegepast. mja tis nie omdat het geen buitenspel lijkt dat het er geen is natuurlijk 😊

Op een ander moment of met een andere ref of in een ander universum is het misschien 2-1 en krijgen jullie wel penalty 😅

Zulke zaken zijn meningen, die moeten we niet verklaren als feiten.
Dat is een kwestie van interpretatie of dat op Depoitre terecht gefloten is of niet.
Nja, dan kan je alles herleiden tot interpretatie. De lijnrechter vlagt omdat hij het als buitenspel interpreteert. De goal wordt afgekeurd omdat de VAR het als fout interpreteert.

De feiten zijn echter dat het geen fout van Depoitre was, en dan verwacht je niet dat een scheids daar gaat fluiten. Alle regels en uitzonderingen waarin de VAR kan en mag tussenkomen ten spijt, het is en blijft foutief.

Nja, dan kan je alles herleiden tot interpretatie. De lijnrechter vlagt omdat hij het als buitenspel interpreteert. De goal wordt afgekeurd omdat de VAR het als fout interpreteert.

De feiten zijn echter dat het geen fout van Depoitre was, en dan verwacht je niet dat een scheids daar gaat fluiten. Alle regels en uitzonderingen waarin de VAR kan en mag tussenkomen ten spijt, het is en blijft foutief.
Buitenspel is ja of nee he, dat is zwart/wit.
De linesman kan een beslissing maken omdat hij denkt dat het buitenspel is en dat is juist of fout.

Een overtreding kan en zal heel vaak in een grijze zone zitten. Een gedeelte zal het fout vinden, een ander gedeelte nooit.

Dat jij zegt dat het geen fout is of dat je verwacht dat de ref niet fluit maakt het geen feit.

Het verschil zit hem er wellicht in dat ik geen supporter ben, maar een neutrale kijker. Ik ben niet emotioneel betrokken bij een club, heb hoogstens wat meer sympathie voor sommige clubs dan voor andere, en ik ben niet in mijn ziel gekrenkt bij een vermeende scheidsrechterlijke dwaling (ik reserveer een uitzondering voor Prendergast).

Kan ik plaatsen. Dat is ook één van de redenen dat ik graag NFL kijk maar nooit een supporter wil worden van een team.
Maar ja, dat is ook mes dat aan twee kanten snijdt. Een supporter relativeert soms te weinig en een niet-supporter soms te veel.

En ook blijkbaar een stukje over wat een lastige zagevent Hans Vanaken is? (Heb het zelf niets gezien, enkel gelezen wat Boucaut zei)

Grote meneer. Altijd al veel respect gehad voor Boucaut na zijn late penalty voor Cercle in de promotiefinale tegen Beerschot.

De reden?
Tendens (licht dwingend) om mee te gaan met de beslissing van de VAR als ze u roepen om het systeem niet verder op losse schroeven te zetten.
Meer refs met persoonlijkheid nodig (want body language van Laforge toont dat hij niet achter de VAR belissing staat maar er toch in mee gaat).
Awel, zo een objectieve analyse heb ik nog niet gezien. Wat een topprogramma, dat La Tribune. Ah ja, hij liep niet zoals een normale scheidsrechter zou lopen die achter een beslissing staat, dus het moet dat wel zijn. Da's de echte, pure, zuivere, durf ik zelfs zeggen onbezoedelde of deugdzame, maagdelijke objectiviteit waar wij, Nederlandstalige vooringenomen voetbalkijkers, naar verlangen, en zelfs nodig hebben in ons leven.

Weet ge, anders zal ik ook nog eens zeggen dat ge naar La Tribune kijkt, een anderstalig programma. Het heeft toch iets meer distinctie. Dat Frans is ook allemaal wel cool, maar de tegenwoordige tijd van indienen is wel indient, niet indiend. Distinctie weg.

Voor hetzelfde geld zondigt hier de VAR dus tegen het protocol door de scheidsrechter zelf te zeggen dat het een fout was van Kandouss. Wat dus in eerste instantie hun taak niet is volgens uw uitleg, ze moeten de ref dit laten beoordelen als hij het niet heeft gezien op het veld zelf.
Heh? Neen he. Dat zeg ik toch ook niet. Mijn post is een reactie op wat de scheidsrechtersbaas zegt: “De VAR moet bovendien een analyse maken of er een clear and obvious error” is, gaat scheidsrechtersbaas Bertrand Layec verder. “Is dit een duidelijke overtreding? Dat is het punt van deze discussie." Dat is fout omdat clear and obvious error slaat op de beoordeling en niet de fout zelf*.

Het moet wel een serious missed incident zijn, dus de VAR zal, zoals @Silence zegt, wel enige duiding moeten geven natuurlijk. Maar zelfs als die VAR nu zou meegeven dat het een fout is volgens hem, waar is dat zondigen tegenover wat ik zeg? Het punt is dat de ref de beslissing moet maken aan het scherm, omdat het een missed incident is en niet een clear and obvious error van zijn beoordeling volgens de VAR. Wat de VAR zegt, maakt niet uit. Of die nu zegt dat het een fout is of dat Arnstadt duikt, dat is irrelevant voor mijn commentaar op Layec. Hij zegt: "de VAR moet de fout beoordelen of deze clear and obvious was, en dan pas de ref roepen." Ik zeg: "Clear and obvious slaat enkel op een beslissingsproces dat irrelevant is bij een missed incident. Of de VAR zegt dat het een fout is of een duik maakt ook niet uit, zolang de ref zelf maar gaat kijken." En dat laatste is bij Layec niet zo, daar ligt het verschil en zijn fout. Daarom zet ik dat van Antwerp-Charleroi erbij; daar gebeurt het volgens mijn beschrijving terwijl dat bij Layec zijn beschrijving niet zou gebeuren. En dat is iets wat de VAR niet mag buiten objectieve/feitelijke waarnemingen.

*als mijn Engels genuanceerd genoeg is, lijkt error mij op een fout in een procedure of handeling te slaan en niet op een fout in de zin van fysieke fout. Het woord error komt in de Laws Of The Game slechts enkele keren wanneer het niet over de VAR gaat:
- "If the referee blows the whistle in error and play stops, play is restarted with a dropped ball."
- "The referee must not compensate for a timekeeping error during the first half by changing the length of the second half."

En bij de VAR-sectie wordt duidelijk uitgelegd: "The original decision given by the referee will not be changed unless
the video review clearly shows that the decision was a ‘clear and obvious error’." Taalkunding, en in de zin van het reglement hoe die woorden gebruikt worden, zou ik stellen dat een error een foul kan zijn, maar een foul geen error. Zoals een afwijking/vergissing ook een synoniem voor fout kan zijn, maar een fout in de zin van een fysieke fout in het spel geen synoniem kan zijn voor afwijking of vergissing.

Grote meneer. Altijd al veel respect gehad voor Boucaut na zijn late penalty voor Cercle in de promotiefinale tegen Beerschot.
Ik denk niet dat zo een tussenkomst goed is voor de scheidsrechters

Als scheidsrechter moet je daar inderdaad boven staan maar ik kan me ook goed inbeelden dat je als scheidsrechter horendol wordt van bepaalde spelers die 90 minuten lang de oren van uw hoofd zagen en uw beslissingen in twijfel trekken. Waarom zou je nog scheidsrechter willen worden eigenlijk?

Als we (terecht) meer professionaliteit en competentie van onze scheidsrechters eisen, mogen we misschien vragen dat spelers op het veld ook wat meer respect tonen?

Als scheidsrechter moet je daar inderdaad boven staan maar ik kan me ook goed inbeelden dat je als scheidsrechter horendol wordt van bepaalde spelers die 90 minuten lang de oren van uw hoofd zagen en uw beslissingen in twijfel trekken. Waarom zou je nog scheidsrechter willen worden eigenlijk?

Als we (terecht) meer professionaliteit en competentie van onze scheidsrechters eisen, mogen we misschien vragen dat spelers op het veld ook wat meer respect tonen?
Hier is inderdaad langs beide kanten nog erg veel ruimte voor verbetering.

Vanaken had zeker beter moeten weten en had geen verwensingen mogen roepen naar de ref, maar langs de andere kant vind ik ook wel dat de ref een erg ongelukkige wedstrijd gefloten had met meerdere verkeerde beslissingen. Dat wekt dan uiteraard de nodige frustratie op bij de ploegen die daardoor benadeeld worden, elke kapitein van eender welke andere ploeg zou ook hebben staan zagen bij de ref.

Respect verdien je ook door goede prestaties en dat ontbreekt de laatste jaren toch wel bij onze arbitrage.
Kijk eens naar het rugby en op welke manier de ref daar behandeld wordt, daar durven ze geen verkeerd woord uit te spreken richting de ref en worden de beslissingen van de ref ook gewoon aanvaard zonder tegenspraak. Ik denk dat daar de bestraffingen voor zulke zaken ook een stuk zwaarder zijn en veel consequenter toegepast worden.

Maar dat Boucaut of all people nog even komt natrappen richting Vanaken, vind ik best schrijnend.
Die mens is het toonbeeld van alles wat er mis was en is met onze arbitrage en die zetten ze even op een podium om nog even zijn gal te spuwen over de kapitein van een club (één van de zovele clubs btw) waar hij gewraakt geweest is.

Maar wel 100% terecht.
Onze “objectieve” zenders en kranten durven dit niet uit te spreken.

Geef gewoon eens sneller geel aan de klagers, uitdagers en spelbedervers.
Krijgen ze 2 weken een rode kaart onder de neus zal het wel gedaan zijn.

Enkel de kapitein mag op een deftige manier mogen communiceren met de ref.
Blijft de kapitein zagen: geel!
Maar moet wel consequent toegepast worden.

Tuurlijk, maar als dit een interview is van een ref die al een half seizoen op pensioen is, hoe moet die er dan jaren als scheidsrechter bij matchen club bijgelopen hebben?

Van mij mogen er Vanaken elke match geel geven als hij erover gaat in zijn commentaar. Maar zo een haatgevoel naar de kapitein van een ploeg die je zelf moet fluiten voelt toch niet lekker.

Tuurlijk, maar als dit een interview is van een ref die al een half seizoen op pensioen is, hoe moet die er dan jaren als scheidsrechter bij matchen club bijgelopen hebben?

Van mij mogen er Vanaken elke match geel geven als hij erover gaat in zijn commentaar. Maar zo een haatgevoel naar de kapitein van een ploeg die je zelf moet fluiten voelt toch niet lekker.
Als altijd dezelfde elke match da ge fluit komt memmen , uitschelden ja op den duur wordt je da ook na nen tijd beu .
Tis ook maar ne mens he
Alleen moet je dat interview ni geven .

Maar dat Boucaut of all people nog even komt natrappen richting Vanaken, vind ik best schrijnend.
Die mens is het toonbeeld van alles wat er mis was en is met onze arbitrage en die zetten ze even op een podium om nog even zijn gal te spuwen over de kapitein van een club (één van de zovele clubs btw) waar hij gewraakt geweest is.

Nochtans in retrospect één van de minder slechte elementen van de laatste paar jaar. Eén van de weinigen die zich niks aantrok van invloeden van buitenaf via spelers, publiek of bestuur.

En ja, dit is nu niet de allerbeste move. Maar als hij het zo ziet, ziet hij het ook. Al kan je beter gewoon zo spelers (zoals bij ons ook Paintsil, om maar even te tonen dat ik dit niet zeg omdat het Vanaken is) vlugger straffen om die shit eruit te krijgen ipv jaren later daarover te klagen.

Terug
Bovenaan