Gezien de scheidsrechter een mogelijk bepalend incident voor het al dan niet toekennen van de goal niet heeft gezien, en dus niet in rekening heeft genomen in zijn beslissing om een goal toe te kennen, is dat wel een "serious missed incident" en kan je dat zeker interpreteren als een "clear and obvious error" van de scheidsrechter. Dat het incident zelf onduidelijk is, maakt (als ik het goed begrijp) niet uit.
Er zat een duidelijke fout in zijn beslissingsproces, want hij heeft die beslissing genomen zonder dat incident te zien. Na het incident gezien te hebben, oordeelt hij dat er een overtreding van Kanouss was. Dat is voor interpretatie vatbaar, maar dat zijn nu eenmaal de spelregels.
Toon mij zwart op wit dat scheidsrechters nu meer fouten maken dan vroeger. En echte, objectieve fouten die niet voor interpretatie vatbaar zijn graag. Want de overgrote bulk van de zogenaamde 'duidelijke' fouten waarover wordt geklaagd, daar vind je met gemak 100 man voor die het tegengestelde beweren of minstens van mening zijn dat het helemaal niet zo 'duidelijk' was. Niet zelden komen veel klachten dan ook nog eens voort uit een gebrekkig begrip van de spelregels bij de supporters zelf.
Dat elke club al aan de klaagmuur heeft gestaan, dat er elke week gezeikt wordt, bewijst niets. Dat zijn allesbehalve neutrale bronnen, in een sport die al vanaf de jeugd door en door verziekt is door onsportief gedrag op het veld en het aanvechten en discrediteren van scheidsrechterlijke beslissingen, waarbij elke beslissing tegen de eigen ploeg als een persoonlijke aanval wordt geïnterpreteerd. Een Vanhaezebrouck bijvoorbeeld viseert bewust scheidsrechters, niet zelden al vooraf aan matchen, om de druk van zijn spelers weg te halen, zijn eigen fouten te maskeren, of om de scheidsrechters proberen te beïnvloeden in het voordeel van zijn team te fluiten. En hij is lang niet de enige trainer die dat doet. Heel veel van die klachten over scheidsrechters van clubs, trainers en spelers zeggen meer over het eigen team dan over de scheidsrechters zelf.
Je mag mij Comical Ali noemen zoveel je wil, maar zolang je niet verder geraakt dan 'iedereen klaagt', ben je wat mij betreft niet meer dan een gefrustreerde, absoluut niet objectieve supporter die tegen ingebeelde onrechtvaardigheid vecht. En daarbij een deel van het probleem waardoor deze sport verpest wordt.