Ja, zonder de vorige rechtzaken dient rwdm hier geen klacht in natuurlijk. Ze vermelden die zelfs in hun klacht.
Da's leuk dat de aanklager die koste wat het kost zijn slag wil thuishalen iets aanhaalt, maar dat maakt het nog niet correct. Wat wilt ge me nu zeggen?
maar effectief de scheids die via de beelden opnieuw de foute beslissing maakt om geeen penalty toe te kennen.
En dan? "opnieuw de foute beslissing maakt" kunt ge even goed schrijven als "blijft bij zijn standpunt." Op geen enkel ogenblik legt gij uit waarom dit een pertinent foute beslissing zou zijn en niet een bepaalde beoordeling van een fase die mag volgens één percent van de beoordelaars, en dus kan gebeuren. Ikzelf vind het een penalty, maar dat betekent nog niet dat dat zo moét zijn en dat betekent ook niet dat een scheidsrechter geen andere gedachte kan hebben over een fase dan Frank De Bleeckere. Dat is het prerogatief van in-ter-pre-ta-tie, hoe frustrerend dat ook kan zijn.
"Blijkbaar legde scheidsrechter Staessens achteraf een verklaring af bij de club waarbij hij toegaf dat hij niet goed wist hoe het reglement in elkaar zat bij de handsbal."
Waar komt dat zelfs vandaan? Op RWDM hun website staat toch dat ze een bepaalde uitleg hebben gekregen maar dat ze die gewoon niet accepteren: "De uitleg van de scheidsrechter aan de directie, coaches en spelers van Molenbeek roept vragen op. Volgens de heer Staessens was de overtreding van G. Hairemans geen geldige reden om een strafschop toe te kennen, want
“de bal kwam van een Mechelse medespeler“.
"Helaas is het frustrerend en oneerlijk om te zien dat de rechtvaardiging van de heer Staessens een vreselijk
gebrek aan begrip van de regels laat zien, o
mdat het deviëren van een bal door een teamgenoot op geen enkele manier een geldige reden is om een overtreding niet toe te kennen aan de tegenstander." gaat RWDM verder ... maar is dat zo?
De handsregels zijn het laatst in 21/22 veranderd, sindsdien is dat het volgende:
It is an offence if a player:
- deliberately touches the ball with their hand/arm, for example moving thehand/arm towards the ball
- touches the ball with their hand/arm when it has made their bodyunnaturally bigger. A player is considered to have made their bodyunnaturally bigger when the position of their hand/arm is not a consequenceof, or justifiable by, the player’s body movement for that specific situation. By having their hand/arm in such a position, the player takes a risk of theirhand/arm being hit by the ball and being penalised.
- scores in the opponents’ goal: directly from their hand/arm, even if accidental, including by thegoalkeeper• immediately after the ball has touched their hand/arm, even if accidental
Dat lijkt me duidelijk. In 21/22 zijn er
ook richtlijnen meegegeven bij deze veranderingen, die zijn voor zover ik kan terugvinden, net zoals de effectieve regels, niet veranderd. En asjemenou, wat staat er in het groot en in het groen op pagina 32 van de 76? Jawel: "
Exceptions e.g. the player’s arm is already extended when there is no expectation of the ball coming at, or near, the player from a team-mate." Oh, dus toch, met exact dezelfde regels nochtans? Het staat letterlijk in de aanbevelingen van de IFAB, dat er best wel een uitzondering kan zijn voor deviatie van een ploeggenoot in bepaalde gevallen.
Kan die beoordeling hier gemaakt worden? Let wel, ik zeg niet correct gemaakt worden, ik zeg gewoon gemaakt worden. Ik zie een deflectie op een eigen speler een meter voor Hairemans op een voorzet, en ik zie een hand die op het moment van de deflectie al in een opwaartse beweging gaat terwijl Hairemans springt. Dan kan die beoordeling inderdaad gemaakt worden. Ikzelf zou het niet doen, en ik zou het dus een penalty vinden, omdat ik ook vind dat Hairemans zijn arm toch ook een beweging naar de bal lijkt te maken ook al ging die al naar boven. Maar een vreselijk gebrek aan begrip van regels en analoog aan het precedent van Anderlecht-Genk? Neen, dan zijt ge toch eerder een zeikclub uit Brussel in crisis die leugenachtige statements gebruikt om zichzelf wat in te dekken en iemand anders de fout te geven van hun vreselijk seizoen.
Ondertussen op de kwaliteitssites: