Aquaria

Kleine update. Vandaag een eerste waterwissel gedaan van 10%. Verder heb ik wat uitval gehad van de opruimploeg, vooral de 2 grote heremietkreeften alsook de garnaal hebben de geest gegeven. De heremietkreeften waren sowieso te groot, de kleintjes leven wel nog. De garnaal is zonde maar heeft het toch 2 weken uitgehouden in een lege bak als ik het achteraf terug bekijk. Ondertussen zitten er 2 weken clownvissen in, deze houden het goed uit en eten goed. De eerste koralen zitten er nu ook 7-14 dagen in en tot nu toe geen uitval opgemerkt, iedere dag komen ze goed open buiten 2 buttons (maar deze waren ook al dicht gekocht). Hopend dat deze zich alsnog herpakken.

Foto's (een overzichtsfoto post ik later nog wel):
Op de foto een kleine gorgoon, een keniaboompje, frogspawn koraal en de rechtse weet ik niet wat dat is. Zou alleszins ook iets van soft koraal zijn.
dpELfxU.jpeg

Seriatopora sp.
qHgIHOw.jpeg

Caulastrea sp.
UEQfwwb.jpeg

Sarcopython sp.
qAmXzU1.jpeg

Zeewater en goede foto's krijgen met dat blauwe licht gaan niet goed samen. Je krijgt de kleuren nooit zo mooi als dat ze in het echt zijn.
Verder is het geduld hebben en de bak zich verder laten settelen.

Ziet er al goed uit hè :) rustig aan zijn gang laten gaan. Het eerste jaar kan je toch niet veel houden van koralen. Dus als ze in leven blijven is het al veel :D

👌
Laat je niets wijsmaken dat je geen koralen kan houden.
Alhoewel ik dat nu met die "human made" steen niet zelf kan beoordelen.
Begin gewoon met makkelijke koralen.
En die seriatopora samen met montipora plaat of digitata zijn goede probeersels voor sps.
Ik heb verleden maand eens zot gedaan😅
Ps ik heb een stekkenbak in de sump stuur maar pm als je iets zoekt.

73-EA6412-1-EB5-482-E-8954-8-E4-CA1575770.png

👌
Laat je niets wijsmaken dat je geen koralen kan houden.
Alhoewel ik dat nu met die "human made" steen niet zelf kan beoordelen.
Begin gewoon met makkelijke koralen.
En die seriatopora samen met montipora plaat of digitata zijn goede probeersels voor sps.
Ik heb verleden maand eens zot gedaan😅
Ps ik heb een stekkenbak in de sump stuur maar pm als je iets zoekt.

73-EA6412-1-EB5-482-E-8954-8-E4-CA1575770.png
Zo een toorts wil ik nog graag hebben ja, ook een goniopora staat op mijn wishlist maar zal voor binnen een paar weken zijn als alles blijft zoals het is. Ga je zeker sturen dan.

Vandaag ook weer eens tijd gemaakt om het water te testen.

- Kh 7,4 -> verhoogd naar 8,6 nadien
- Calcium 400 -> verhoogd naar 425
- Magnesium 1475
- Fosfaat 0,02 (Rowaphos eruit gehaald, vorige keer was het plots 0,24 maar kan ook een meetfout zijn, alleszins nu dit opvolgen hoe het evolueert.
- Nitraat 4,10, blijft onverwacht goed stabiel :)
- Saliniteit 35,5 , wat aan de hogere kant maar ga ik aanvaarden voorlopig.

Heb ondertussen ook all for reef om te doseren, moet enkel nog een doseercontainer maken / halen. Een doseerpomp heb ik al. Zo kan ik mijn Kh op peil houden.

Beetje pech vandaag, de stromingspomp heeft het al begeven... Heb al een nieuwe besteld online die hopelijk morgen arriveert.
In tussentijd hopen dat de koralen het wat overleven tot er een nieuwe is. De groene sterpoliep komt niet echt open zonder stroming, de Seriatopora heeft ook meer stroming nodig en zal dus ook de komende tijd even met minder stroming moeten doen.

De nieuwe pomp is een AI Nero 5 (13500 liter per uur max maar ga deze aan gereduceerde capaciteit laten draaien). We zullen zien wat het geeft :).

Verder is mijn kH wat doorgestegen naar 9,7. Voorlopig dus de extra dosering gehalveerd en morgen staat er sowieso een waterwissel gepland. Calcium blijft wel mooi stabiel hangen rond 440. Binnen 2 weken nog wat extra leven toevoegen.

Ik ga hier overschakelen naar een volledig aulonocara male bak. Ik heb nu een mix tussen aulonocara en mbuna en dat loopt toch niet 100% goed. Er is wat agressie van mijn mbunas naar andere vissen toe en elke 2-3 maand verlies ik wel een pracht exemplaar.... en aulonocara zijn nu toch geen goedkope vissen.

Mij indertijd koppeltjes laten aan praten. dat is inderdaad goed om de agressie te verlagen, maar ik zit hier nu met zoveel jongen dat het uit de hand aan het lopen is . Wil ze ook niet moeten vermoorden of inteelt veroorzaken.... Had gehoopt dat de wat agressievere volwassen die jongen gingen opeten maar ze vallen blijkbaar liever grotere vissen aan dan makkelijkere prooi. En alle keren er gekweekt wordt die stenen van 20kg er uit halen is ook geen beginnen aan.

moest iemand interesse hebben in wat mbuna en jongen :).. zijn ideale starters vissen! enige vereiste is een aquarium van minstens 200 liter en een goede filter.

Hier ook is een reeftank in gang gestoken. Waterbox 50.3.

Nog in de cycle. Gebruik Dr Tims additieven, ammonia chloride poeder gedoseerd voor fishless cycle. Doe het met lagere salinity (beter voor groei culturen) en op iets hogere temp.

50-3_cycle-jpg.3858504

Techniek ook gefinaliseerd, enkel nog de lichten toevoegen en dan een Tunze 9004 skimmer. Lichten zullen 2 Kessil A360XE's worden.

at2-jpg.3866995

Ook bezig met eigen dashboardje te maken in home assistant

at3-jpg.3866998

Hier pruttelt ook alles goed verder. Enkel wat problemen met de overloop. Ik moet vaak aan de kraan draaien (fijne regeling) om geen watergeluiden te moeten aanhoren. Het lijkt alsof de opvoerpomp geen stabiel debiet levert, maar het zou eigenlijk niet mogen voor een red dragon.
Ik pomp wel 8000l/u omhoog dus misschien is het wat te veel van het goede. Dit weekend de kraan eens open draaien om te kijken of er geen vuil (of dode vis:p) in hangt.
Verder ben ik ook fosfaat beginnen toevoegen, ik ben met een deel uitgeloogd steen gestart dus die zijn momenteel fosfaat aan het bufferen.
Glasanemonen groeien ook nog steeds in de bak, maar heb nu 2 pepermunt garnalen die ondertussen knalrood zijn, dus een goed teken dat ze toch eraan begonnen zijn.
Ook ondertussen een 12 tal acropora stekjes toegevoegd die allemaal mooi op kleur blijven en voetjes/groeipunten krijgen dus we zijn op goeie weg :)
Kh verbruik blijft heel miniem, maar de koralen zijn allemaal nog erg klein dus dat zal ook wel in gang schieten over een paar maand.
Foto’s trekken met mijn iPhone is niet zo ideaal, maar toch een impressie:

Bijlagen

• IMG_4767.jpeg
    IMG_4767.jpeg
    1,7 MB · Weergaven: 26
  • IMG_4764.jpeg
    IMG_4764.jpeg
    1,8 MB · Weergaven: 28
  • IMG_4763.jpeg
    IMG_4763.jpeg
    2,5 MB · Weergaven: 28
  • IMG_4745.jpeg
    IMG_4745.jpeg
    3,6 MB · Weergaven: 29
  • IMG_4736.jpeg
    IMG_4736.jpeg
    1,8 MB · Weergaven: 29
  • IMG_4456.jpeg
    IMG_4456.jpeg
    2,1 MB · Weergaven: 30
img_0927-jpeg.3870795

QT tank ook in gang gestoken.
Voorbereidingen op de eerste bewoners.

Iemand toevallig een idee of je ergens in Europa Copper Power kan vinden? (Die blauwe flessen).

Wil de vissen preventief behandelen tegen het breedspectrum aan vieze beestjes en ziektes vooraleer ze in display gaan.

Laatst bewerkt:

ik stop er mee :)

wegens komst van kindje en tijdsgebrek. Moest iemand hier interesse hebben of een kennis, voor 1000 euro doe ik een 500liter bak weg. in totaal dikke 4000 euro aan materiaal...

Even nog eens deze thread bumpen.
Mijn zeewater avontuur was van korte duur. Heb de bak opgebouwd terug naar zoetwater en focus ligt nu meer op planten / scape.
Ga er vooral kleinere vissen in houden met 1 soort "feature" vis. Welke ben ik nog niet uit, moesten er mensen ideeën hebben?

Komende week gaan de eerste bewoners erin. Nu alles laten groeien, voorlopig nog zonder CO2 maar kan nog snel aangepast worden moest het nodig zijn.

L9ht2dg.jpeg

IyFCw9H.jpeg

Mijn zeewater avontuur was van korte duur. Heb de bak opgebouwd terug naar zoetwater en focus ligt nu meer op planten / scape.
Ga er vooral kleinere vissen in houden met 1 soort "feature" vis. Welke ben ik nog niet uit, moesten er mensen ideeën hebben?

Komende week gaan de eerste bewoners erin. Nu alles laten groeien, voorlopig nog zonder CO2 maar kan nog snel aangepast worden moest het nodig zijn.

L9ht2dg.jpeg

IyFCw9H.jpeg
Kan ook mooi zijn ;)
Wat is de reden dat je bent overgeschakeld?

L9ht2dg.jpeg

IyFCw9H.jpeg
Mooi zo, heb je nog een update foto? Incl de bewoners?

Kan ook mooi zijn ;)
Wat is de reden dat je bent overgeschakeld?
Vooral het onderhoud en continu optimaliseren van waterwaarden viel tegen vond ik. Had een ATO dewelke al kapot was, pas dan merk je hoeveel water dat ding bijvult iedere dag. Los daarvan ook veel minder tijd om in de hobby te steken om een deftig resultaat te bekomen. Het was een korte kennismaking met zeewater en blijft een van de mooiste aquaria die er zijn maar het zal toch niet voor mij zijn weggelegd. Liever terug naar wat meer automatische piloot met zoetwater bv. Ook op reis gaan is minder plannen en dit alles samen maakt dat ik de knoop heb doorgehakt om de handdoek in de ring te gooien. Tot heden nog geen spijt.
Mooi zo, heb je nog een update foto? Incl de bewoners?
Deze heb ik ja! Even met vertraging maar hieronder volgen ze.
De plantjes doen het niet slecht, enkel de voorgrond redelijk wat verloren. Moet eens zien wat ik daar in de plaats ga zetten. Verlichting draait nu op 90%. Vandaag ook nog wat extra bewoners toegevoegd.

kdWJgf1.jpeg

cgXz7sS.jpeg

dcPKTXU.jpeg

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan