Album of the week Amon Tobin - Chaos Theory: Splinter Cell 3 Soundtrack

PolletPoulet_OG

Well-known member
Waardige AOTW scharnuiten,


We zitten hier op een game forum, maar tot op heden is er nog geen gaming gerelateerd album geweest :naughty:
Daar gaan we dan nu verandering in brengen met Amon Tobin. Dit specifiek album omdat we hier een game forum zijn. Ook omdat het voor mij persoonlijk los 1 van zijn betere albums is. Aloewel niemand het met mij daar eens is, maar dat boeit niet.
Ook gekozen omdat deze AOTW reeks nog niet veel electronische muziek aan bod gekomen is en daar moet dringend verandering in komen.

Amon Tobin - Chaos Theory: Splinter Cell 3 Soundtrack



Dus bij deze, electronisch album met wel wat variatie in. Geniaal gecomponeerd, elk nummertje een pareltje in mijn ogen. Deze heb ik grijs gedraaid. Ook een bom van een game btw 👍
Zet het idee soundtrack gewoon uit u hoofd en geniet van een electronische mish mash van vanalles.


Andere Amon Tobin shit als ge dit goed vindt: geen idee. Ik ken eerlijk gezegd weinig andere shit van hem buiten wat losse nummers. Er gaan er hier allicht op het forum zitten die daar meer over gaan weten :laugh:
Ben deze ooit tegengekomen na dat ik wat warezzz 1337 muziek van wat vrienden had gekregen.


Ik ben niet zo goed in het schrijven van dikke openingsposts. Deels omdat ik daar niet goed in ben, en deels omdat ik dit doe op een gsm in Marokko, dus vergeef me de allicht vele spellingsfouten en rare zinnen.
Soit, geniet ervan, zet het loeihard en laat jullie gaan.


Alvast mijn excuses voor het late posten, maar ik heb hier niet altijd internet. Ik zit namelijk in diep berber gebied.
Ik kom juist met 16 venten uit een zelf gemetste zweethut in de woestijn en heb toch twee strepen wifi kunnen te pakken krijgen.


Soit, ik ga jullie laten doen, ik ga voor de 8ste keer vandaag eten en thee drinken.


Lauwe kusjes vanuit het hete Marokko,


Uw Polle
 
Wel, het eerste AOTW dat ik ooit al heb geluisterd voorheen. Topper.
Amon Tobin is geniaal en heeft enkele alter Egos.
Mijn favoriet is Cujo:
Under his original moniker Cujo (in Portuguese, the word for whose), he released a series of original compositions on 12-inch vinyl.[5] AllMusic called them "head-turning" in a review.[6] Many of those tracks were later included on his first full-length album Adventures in Foam, originally released in 1996 by Ninebar to a limited release of 5,000 copies.[7]
Two Fingers is stevig anders:
In 2006, Tobin began collaborating on a hip-hop oriented project with British drum-and-bass producer Doubleclick and a number of guest vocalists. As Two Fingers, the pair have released several singles,[23] followed by their self-titled debut album in 2009.
Mijn favoriete van Amon Tobin zelf:
 
Grote fan van de eerste drie albums, daarna was ik 'm kwijt (en for that matter eigenlijk heel de Ninja Tune stal 2005-2015) wegens andere interesses, ik checkte wel altijd snel z'n werk maar 't leek altijd donkere soundscapes die je best quadrofonisch ondergaat ipv met goedkope plastieke pluggen in je oren veronderstel ik. Deze week vollenbak.
 
Nice nice nice. Gevarieerde electronische ost, eindelijk een AOTW dat mijn goesting is.
Eerste nummer vind ik het beste, moet zijn andere albums ook eens beluisteren.
Als je nog dergelijke game ost kent, let me know.
 
Een van de beste soundtracks ooit. Heb deze destijds ook kapot gedraaid.
De nostalgie. Tevens ook één van de leukste game ervaringen ooit.

Ik zou die sporadisch nog eens durven opleggen. De magie en sfeer van de game komen dan weer helemaal naar boven.
 
Must see: Amon Tobin ISAM live. Holy sh*t, wat was ik daar graag bij geweest...

I was theeeeere!!! :love:

Grote Tobin fan hier, althans tot aan ISAM. Zijn ambient-ish / sound design werk van de laatste paar jaar vind ik helaas niet meer zo sterk. Nochtans, @NDEFCB stipt die recentere albums net aan als zijn favoriet. :unsure:

Deze OST heb ik wel minder beluisterd dan zijn andere albums uit deze periode. Game soundtracks zijn altijd wel een apart beestje gezien deze moeten evolueren met de actie.. Ik heb ook geen nostalgie naar de game zelf. Maar Tobin slaagt er wel in om ijzersterke sfeer te scheppen hier.

Foley Room, zijn album hierna, vind ik dan weer meesterlijk en staat er als een album en concept op zich.
 
Grote fan van de eerste drie albums, daarna was ik 'm kwijt (en for that matter eigenlijk heel de Ninja Tune stal 2005-2015) wegens andere interesses, ik checkte wel altijd snel z'n werk maar 't leek altijd donkere soundscapes die je best quadrofonisch ondergaat ipv met goedkope plastieke pluggen in je oren veronderstel ik. Deze week vollenbak.
Zoals net gezegd, Foley Room vind ik echt geweldig, geef die zeker nog eens een kans. Out From Out Where is ook dik ok, maar meer een doorslagje van Supermodified imo.
 
Zoals @willydrama hou ook ik erg van zijn eerste 3 albums. Degene daarna al veel minder geluisterd. En deze om de één of andere reden ook altijd links laten liggen. Waarschijnlijk omdat het een game soundtrack is.
Maar damn I like it. Dit klinkt wel erg goed. Goeie sfeerschepping. Misschien Foley Room ook nog eens een kans geven daarna.
 
Hier ook wel fan van Amon Tobin, maar zoals nog enkele leden hier ben ik hem na verloop van tijd wat uit het oog verloren. Ik denk dat ik hem tot en met The Foley Room gevolgd heb. Zijn eerste drie albums vind ik ook het best maar ik heb wel een beetje een zwak voor Out From Out Where omdat ik die plaat als eerste van hem gehoord heb.

Nu dan over dit AOTW! Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat ik deze ooit echt helemaal beluisterd had. Heb ook wel al eens een Splinter Cell spel gespeeld maar ook niet zeker of dat Chaos Theory of een ander spel in de reeks was. Maar ik heb wel genoeg kennis ervan om te weten dat dit wel een heel goeie fit is. Eigenlijk is dit gewoon coole, sfeervolle muziek voor een spionagethriller. Tobin z'n werk leunt zich daar blijkbaar wel goed voor want ik vond het zeer plezant om te beluisteren.

Zoals bij de meeste AOTW's heb ik deze opgezet terwijl ik ging lopen. Daar is het ook perfecte muziek voor, achtergrond maar toch voldoende detail en textuur om er wat engagement mee te hebben. Enige nadeel is dat ik mijn goeie loopvorm na een tijdje kwijt was, omdat ik al snel als een sneaky boy gehurkt doorheen de buurt begon te sluipen.

Deze soundtrack heeft me alvast zin in meer gegeven dus ik ga de rest van de week het ander werk van de man er nog eens door jagen, inclusief de latere albums die ik nog niet veel beluisterd heb. Ben ook benieuwd naar dat filmpje van ISAM. O en omdat het voor @PolletPoulet_OG belangrijk is: beetje gemengde gevoelens over het album artwork! Enerzijds is het wel cool minimalistisch en past het ook wel bij Splinter Cell, maar anderzijds ook misschien een beetje saai? Ik leun alvast meer naar "geslaagde artwork".
 
Laatst bewerkt:
Enkel Brickolage staat in mijn collectie. Verder niet echt in de muziek van hem verdiept. Vind het allemaal een beetje abstract. Ik ga 1 van dees eens nieuwe oortjes halen, de AirPods 2 mss en eens aandachtiger luisteren zonder afleiding.
 
Laatst bewerkt:
Effe tijd gevonden.

Wel, het eerste AOTW dat ik ooit al heb geluisterd voorheen. Topper.
Amon Tobin is geniaal en heeft enkele alter Egos.
Mijn favoriet is Cujo:

Two Fingers is stevig anders:

Mijn favoriete van Amon Tobin zelf:

Onder two fingers heeft hij vorig jaar een impressive fucking snel geniaal setje gemaakt. Met veel van zijn eigen platen onder Two Fingers en een dikke schijven van oa phace en mefius en ivy lab. Kortom de shit dat ik graag hoor je weet wel.



Grote fan van de eerste drie albums, daarna was ik 'm kwijt (en for that matter eigenlijk heel de Ninja Tune stal 2005-2015) wegens andere interesses, ik checkte wel altijd snel z'n werk maar 't leek altijd donkere soundscapes die je best quadrofonisch ondergaat ipv met goedkope plastieke pluggen in je oren veronderstel ik. Deze week vollenbak.

Stiekem ken ik alleen Supermodified echt nog als ander album van hem. Wat ook gewoon een pareltje is en een classic album in mijn ogen. Ik heb dat dan ook grijs gedraaid al.

Nice nice nice. Gevarieerde electronische ost, eindelijk een AOTW dat mijn goesting is.
Eerste nummer vind ik het beste, moet zijn andere albums ook eens beluisteren.
Als je nog dergelijke game ost kent, let me know.

Nee, helaas geen andere game ost's waar ik mee bekend ben.

Een van de beste soundtracks ooit. Heb deze destijds ook kapot gedraaid.
De nostalgie. Tevens ook één van de leukste game ervaringen ooit.

Ik zou die sporadisch nog eens durven opleggen. De magie en sfeer van de game komen dan weer helemaal naar boven.

Chaos Theory staat naast Max Payne als ook 1 van mijn beste game ervaringen van een SP game.

De graphics in die tijd, dat verhaal, de combat, alles eigenlijk. Al weet ik niet of het nu nog speelbaar is. Ik zou het eens moeten testen. Hopelijk ooit een HD remake van.

Die early albums doen het niet 100 procent voor mij.
altijd wel aangenaam en gevarieerd maar het type sound op fear in a handful of dust staat mij compleet aan.
vreemd inderdaad dat de soundtrack 10 lager scoort op metacritic.

Ik ken werkelijk niets van zijn oudere werk. Ga het ook eens als ik tijd heb beluisteren.

En bij deze pakt @clercqie over voor Amon Tobin gerelateerde vragen. Easy!

(Beetje delegeren hier in men eigen thread he)
 
Zijn werk als Two Fingers heb ik niet echt gevolgd de laatste 10jaar ofzo. Die eerste 2 albums vond ik wat teveel richting de bro-EDM toestanden (Skrillex enzo) gaan die in die tijd populair waren. Niet echt mijn ding dus. Dat plus een shift richting een D&B stijl, Neurofunk, die imo teniet doet wat Jungle (en dus een groot deel van zijn werk uit de '90s) zo sterk maakt.

@PolletPoulet_OG en @NDEFCB : jullie hebben weet van Tobin zijn collabs met Noisia vermoed ik? Zal wel moeten in de smaak vallen:

Truth be told, ondanks wat ik hierboven neer pen, dit is wel echt een dikke schijf.
 
Zijn werk als Two Fingers heb ik niet echt gevolgd de laatste 10jaar ofzo. Die eerste 2 albums vond ik wat teveel richting de bro-EDM toestanden (Skrillex enzo) gaan die in die tijd populair waren. Niet echt mijn ding dus. Dat plus een shift richting een D&B stijl, Neurofunk, die imo teniet doet wat Jungle (en dus een groot deel van zijn werk uit de '90s) zo sterk maakt.

@PolletPoulet_OG en @NDEFCB : jullie hebben weet van Tobin zijn collabs met Noisia vermoed ik? Zal wel moeten in de smaak vallen:

Truth be told, ondanks wat ik hierboven neer pen, dit is wel echt een dikke schijf.
Het two fingers gedoe vind ik wat aan de mindere kant tov zijn alter Egos. Compleet andere stijl ook.
 
Chaos Theory staat naast Max Payne als ook 1 van mijn beste game ervaringen van een SP game.

De graphics in die tijd, dat verhaal, de combat, alles eigenlijk. Al weet ik niet of het nu nog speelbaar is. Ik zou het eens moeten testen. Hopelijk ooit een HD remake van.
Zalig hé. The lighthouse :love:

Ik herspeel zo'n games nooit, behalve een remake. Laat dat game met zijn uitstekende graphics en vernieuwende gameplay maar in al zijn pracht en praal rent free leven in mijn gedachten.

Hoe die soundtrack begon te spelen wanneer je uw cover blown had of de stealth plots niet meer zo stealthy was. De max.
 
Terug
Bovenaan