Zeer onwaarschijnlijk, denk ik. Meerderheid van de Reps in Congress is nog wel een mogelijkheid, maar een blauwe senaat geeft Biden dan toch wat meer ademruimte voor de komende twee jaar.

Hebben daar nu toch ook al een soort van meerderheid van 50+1 ? Geeft dit een verschil als ze er nu 51 of 52 zouden hebben?

Hebben daar nu toch ook al een soort van meerderheid van 50+1 ? Geeft dit een verschil als ze er nu 51 of 52 zouden hebben?

Voor de democrates in sé niet. 50-51-52 maakt niet uit door VP.
Grote meerderheid maakt het wel gemakkelijker intern omdat je dan betere onderhandelingspositie hebt als President. Nu moet hij iedere democraat in senate meekrijgen. Dan moet hij er 'maar' 50 meekrijgen dus als hij er 52 heeft is het gemakkelijker onderhandelen.

Gaat Georgia een blue state worden?

Ik vermoed dat de abortuswet veel kiezers heeft wakker geschud voor deze verkiezingen en dat ze toch gaan stemmen zijn. Iets dat altijd in voordeel van de democrates is.
Kemp won het gouverneurschap vrij eenvoudig van Abrams en Warnock-Walker is zeer nipt, mogelijk een run-off. Dus ik zou het eerder een paarse staat noemen.

Senaat staat momenteel op 48 (D) - 47 (R) dus de Dems moeten uit Arizona, Georgia, Nevada, Wisconsin en Alaska er nog twee winnen. De laatste twee leunen Republikeins terwijl Arizona in het voordeel van de Democraten is momenteel. Georgia is dat ook maar daar heeft de winnaar 50% nodig en het is allesbehalve zeker of Warnock dat haalt, dus daar krijg je vermoedelijk een run-off.

Ik denk dat iedere verkiezingsontkenner zijn race voor gouverneur verloren heeft?

Doemvoorspellingen voor de teloorgang van Amerika kunnen weer de kast in voor een aantal jaar :biglaugh:

Dat is toch een verkiezingsontkenner?

"Asked whether she believes the 2020 election was stolen from Trump, Sanders said, 'I don't think we'll ever know the depths of how much fraud existed. We know there is fraud in every election. How far and how wide it went, I don't think that will be something that will be ever determined.'"

Warm en koud blazen

Nu het is wel een teken volgens mij dat het Trumpisme op z'n hoogtepunt zit.
De Republikeinen zouden met gemak een meerderheid moeten kunnen behalen in congress en senate als je kijkt naar de normale indicatoren : hoge energieprijzen, hoge inflatie, kans op recessie, sociaal onrust, Biden die soms zwak overkomt, patroon de tegenpartij van president midterms winnen,

Laatst bewerkt:
Ik denk ook dat Trump op meer gehoopt had maar het kan voldoende zijn om zijn presidentschap binnen te trekken.
Begint nu uiteraard weer te zagen over fraude etc. Zo voorspelbaar. Maar met binnenkort meer van zijn clan-gekken aan de macht kan dat wel een bal zijn die gaat rollen. Nog meer gedoe over fraude als 't niet goed uitkomt, en minder volk dat dat soort aanvallen op democratische processen gaat afstoppen. Waar eindigt dat dan?

Enfin het feit dat het hier en daar beter meevalt voor de democraten ook een teken dat er nog veel mensen een andere richting uit willen.

Nu het is wel een teken volgens mij dat het Trumpisme op z'n hoogtepunt zit.
De Republikeinen zouden met gemak een meerderheid moeten kunnen behalen in congress en senate als je kijkt naar de normale indicatoren : hoge energieprijzen, hoge inflatie, kans op recessie, sociaal onrust, Biden die soms zwak overkomt, patroon de tegenpartij van president midterms winnen,

"Trumpisme" kan alleen winnen als de sociaal zwakkere Democratische kiezers thuis blijven. Wanneer die toch en masse gaan stemmen verliezen Trump & Co "bigly". Het belangrijkste aan een democratie is niet op wie je gaat stemmen, maar wel met hoeveel ze op iemand gaan stemmen. De VS maakt dat keer op keer heel duidelijk.

Voor de rest lijkt het een blauwe Senaat en een rood House te worden. Biden zal dus nog wat ruimte hebben.
Maryland en Massachusetts zijn echt drama's geworden voor de GOP. :woohoo:

Als je de huidige stand van de telling (bij ABC news) neemt, dan komen de democraten op 215, de republikeinen op 220. Gezien late resultaten meestal in het voordeel zijn van de democraten, zal het wel eens héél nipt kunnen worden voor de republikeinen.

Als je de huidige stand van de telling (bij ABC news) neemt, dan komen de democraten op 215, de republikeinen op 220. Gezien late resultaten meestal in het voordeel zijn van de democraten, zal het wel eens héél nipt kunnen worden voor de republikeinen.

"Erdoor is erdoor" Trump en de zijnen mogen een happy meal gaan eten na het rapport maar er zal toch wel veel gebleit worden over mogelijke fraude, gestolen verkiezingen en er zullen intern ook wel zondebokken worden aangeduid waarom het minder goed is gegaan als verwacht.

Met een nipte meerderheid wordt het ook werken geblazen om iedereen op één lijn te krijgen, wat niet evident is voor de Republikeinen. Voor de Democraten ook niet maar die hebben geen Trump.

"Erdoor is erdoor" Trump en de zijnen mogen een happy meal gaan eten na het rapport maar er zal toch wel veel gebleit worden over mogelijke fraude, gestolen verkiezingen en er zullen intern ook wel zondebokken worden aangeduid waarom het minder goed is gegaan als verwacht.
"Erdoor is erdoor" betekent in dit geval wel mogelijk het einde van de steun voor een verliezende kandidaat. 2x op rij verliezen (of zelfs minder winnen dan gedacht) is wel lastig om van terug te komen. De greep die Trump op de Republikeinse partij had twee jaar geleden, verslapt keer op keer.

In een discussie met @Lakigigar heb ik nog proberen te duiden op het feit dat de macht van Trump op de partij niet groter is dan de macht van de partij op Trump, omdat hij een verliezende kandidaat is. https://www.beyondgaming.be/threads/amerikaanse-politiek-de-regering-biden-i.29/post-725547 Ik mag dan ook hopen dat die dingen meegenomen worden in de ellenlange 'analyses' die vooral neerkomen op het cherrypicken van cijfers om een vooroordeel te bevestigen.

Met een nipte meerderheid wordt het ook werken geblazen om iedereen op één lijn te krijgen, wat niet evident is voor de Republikeinen. Voor de Democraten ook niet maar die hebben geen Trump.

Als de democrates controle houden in senate gaan ze gemakkelijker Republikeinen kunnen overtuigen in Congress dan omgekeerd.
In sé gaan de Republikeinen niks meer kunnen doorpushen en de Democrates gaan wel nog dingen erdoor krijgen mits onderhandelingen.

Als de democrates controle houden in senate gaan ze gemakkelijker Republikeinen kunnen overtuigen in Congress dan omgekeerd.
In sé gaan de Republikeinen niks meer kunnen doorpushen en de Democrates gaan wel nog dingen erdoor krijgen mits onderhandelingen.
Op welk vlak bedoel je dat? Want de president is de uitvoerende macht, en Huis en Senaat zijn de wetgevende macht, hè. Er is een controle van beide over elkaar en over de gerechtelijke, maar het is niet zo dat 2+1=gewonnen, toch.

Op welk vlak bedoel je dat? Want de president is de uitvoerende macht, en Huis en Senaat zijn de wetgevende macht, hè. Er is een controle van beide over elkaar en over de gerechtelijke, maar het is niet zo dat 2+1=gewonnen, toch.

Een kleine Republikeinse meerderheid in Congress en geen meerderheid in Senate betekent dat Republikeinen er niks gaan door krijgen. Senate gaat meeste blocken en Biden heeft dan nog ook altijd vetorecht mocht er iets zijn dat er toch is doorgeraakt maar niet naar de zin van de Democratische partij.

Doordat in de VS heel veel wordt onderhandeld over bills kunnen de Democrates wel dingen doorkrijgen als ze een paar republikeinen meekrijgen. Dan is een passage in senate ook gemakkelijker door te voeren.

Dit hangt natuurlijk grotendeels af van de controle van Senate want beide in Republikeinse handen en Biden is vleugellam.

"Erdoor is erdoor" betekent in dit geval wel mogelijk het einde van de steun voor een verliezende kandidaat. 2x op rij verliezen (of zelfs minder winnen dan gedacht) is wel lastig om van terug te komen. De greep die Trump op de Republikeinse partij had twee jaar geleden, verslapt keer op keer.

In een discussie met @Lakigigar heb ik nog proberen te duiden op het feit dat de macht van Trump op de partij niet groter is dan de macht van de partij op Trump, omdat hij een verliezende kandidaat is. https://www.beyondgaming.be/threads/amerikaanse-politiek-de-regering-biden-i.29/post-725547 Ik mag dan ook hopen dat die dingen meegenomen worden in de ellenlange 'analyses' die vooral neerkomen op het cherrypicken van cijfers om een vooroordeel te bevestigen.
Ik weet niet dat of de resultaten van vandaag die conclusie ondersteunen. Als Trump straks zonder tegenstand de Republikeinse presidentskandidaat wordt, ondanks twee teleurstellende verkiezingen achter elkaar, dan kunnen we toch wel besluiten dat Trump de partij in zijn greep heeft? Of alleszins dat de invloed van Trump op de Republikeinse achterban zo groot is dat de partij het zich niet kan veroorloven om hem eenzijdig aan de kant te schuiven.

En laat ons niet vergeten dat er ± 200 mensen verkozen zijn geraakt vandaag die de verkiezingsuitslag niet erkennen of in twijfel hebben getrokken. Van een politiek gematigde GOP is al helemaal geen sprake meer.

In het ideale geval krijgen we een primary tussen Trump en DeSantis.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan