Ik kijk uit naar vannacht, ik ga in dit topic ook posten(als ik het niet vergeet), en volg het zeker.

Wel stoor ik me een beetje aan de berichtgeving in Belgische media. Het is opnieuw niet echt neutraal. Ik begrijp het wel, trumpliefhebbers zijn in een minderheid, maar ik vind dat de kwaliteit eronder lijdt als je onder dit perspectief berichtgeving doet, zowel in het Nieuwsblad als op deredactie.be lees ik toch serieus wat dingen waar mijn wenkbrauwen van fronsen.

1. Bijvoorbeeld met welke races die men als competitief bestempelt ten eerste, J.D. Vance zijn race in Ohio vind ik persoonlijk maar mildly competitief en dan is dat geen verrassing tegenover 2016 en 2020 toen Ohio duidelijk gewonnen werd door de Republikeinen. In de peilingen lijdt Vance met een vergelijkbare marge, dus dan is dat geen verandering tegenover vorige keer? Bovendien werd Ohio ook als competitiever beschouwd dan het daadwerkelijk achteraf was.

In dit artikel wordt hij gekopt nog als een never-Trumper. Misschien was dat inderdaad effectief zijn verleden, maar dat vat toch de essentie helemaal niet van de toestand van vandaag. De meeste Republikeinen in het congres hebben een never-Trump verleden en zijn ondertussen gezwicht.

2. In datzelfde artikel zie ik een heleboel races die eigenlijk helemaal niet competitief zijn. Het wordt gekopt met "meest opvallende kandidaten", maar Ron DeSantis, MTG en Brian Kemp zijn allemaal nu al quasi zegezeker. De andere genoemde races zijn competitiever, hoewel race 2 wellicht voor de Democraten zal zijn maar dat is nog altijd wel een race van "het moment" die in de aandacht staat. De races van DeSantis, MTG en Kemp zijn voor mij helemaal niet opvallend, ja bekende figuren, en that's it.

Ik vind het gewoon vreemd omdat toch niet de races zijn die het meest competitief zijn, laat staan waar de Amerikanen of party-insiders het meest naar kijken (de andere 5 ja, maar deze 3 toch niet?). Tenzij het weer gebruikt moet worden om de aandacht te vestigen op de controversiële uitlatingen van MTG over gazpacho en jewish space lasers.

Je voelt toch dat men weinig voeling heeft met Amerikaanse politiek, het voelt effectief echt aan alsof het door een buitenstaander wordt beschreven, en niet door "een insider".

Nee, je voorspellingen worden niet ondersteund door cijfers in het verleden. Je haalt er cijfers bij uit het verleden en maakt dan zelf een connectie die ik al niet zou maken. En ik besef dat ze daar in de VS het vaak hebben over de hokjes waarin ze alle stemmers kunnen indelen, maar ook daarvan zijn ze terug aan het komen: omdat daar eigenlijk heel weinig wetenschap achter zit en het puur nattevingerwerk is. Nochtans richten ze hun campagnes vaak zo: "de alleenstaande blanke moeder in de stad" of "de cubaanse Floridiaan". Alsof dat homogene groepen zijn.

Dat zijn het niet, en je geeft dan alle cijfers alsof dat wel homogene groepen zouden zijn, maar zegt dan op het einde dat ze niet homogeen zijn. En dus eigenlijk al je veralgemeningen nutteloos worden.

Ik zeg ook helemaal niet dat jij zou stellen dat de Reps 100% zeker gaan winnen. Je maakt allerlei analyses van cijfers die niet echt samen horen, en hangt daar voorspellingen aan, maar niemand mag er je ooit op wijzen, want dan "doe je geen 100% uitspraken" of "een trend is geen resultaat". Als je posts niet kloppen achteraf gezien, maakt het niet veel uit of het een trend is of een resultaat, dan klopte je post niet. Daarom dat ik zeg: Ga je achteraf even kritisch kijken naar je posts en je wilde combinaties van cijfers, en dat meenemen naar de volgende keer? Of komt het dan gewoon opnieuw langs, onder het motto "ik voorspel niks 100%"?

Ik begrijp u eigenlijk niet goed meer, maar ik ben het niet eens.

En ik ben zeker kritisch of reflectief. Niemand is altijd juist, jij niet en ik ook niet. Ik heb bijvoorbeeld om een voorbeeld te noemen de competitiviteit in Pennsylvania onderschat. Ik dacht dat Fetterman al bij al makkelijk zou winnen, maar zijn gezondheidsproblemen speelden te veel op, en Oz heeft een sterkere campagne gevoerd dan ik had gedacht. Ook Republikeinse insiders dachten eigenlijk dat de race niet zo competitief zou zijn, gezien men initieel meer met McCormick voor 2024 bezig was, dan met de Ozcampagne. Dus ik heb daar Democraten overschat, maar itt wat jij zelf zou denken heb ik in dit geval Democraten overschat, en niet Republikeinen. New Hampshire idem dito, is competitiever worden dan ik had gedacht, maar opnieuw een verschuiving naar rechts. Al denk ik dat de Democraten nog altijd gaan winnen in de senaat daar, maar het verschil zal kleiner zijn dan ik eerder had gedacht. En als de Republikeinen de meer gematigde Sununu of zelfs Ayotte als kandidaat naar voor hadden geschoven, hadden ze wellicht wel gewonnen. Sununu wou echter begrijpelijk niet, gezien dat hem waarschijnlijk in een clash zou brengen met Trump en de nationale partij conservatiever is dan de afdeling in New Hampshire.

Iemand een idee vanaf hoe laat we resultaten te zien krijgen? Gaat morgen alleszins een spannende dag worden: krijgt Biden vrije baan of wordt het een lame duck?

Eerste resultaten schat ik in rond 2u deze nacht. Sommige staten gaan vrij snel geteld worden, anderen zullen lang duren. Soms ook dat je in één keer bvb. de helft van de stemmen al hebt die snel geteld wordt en de rest dan traagjes binnenkomt (vaak dan uit meer Democratische counties die groter zijn, de stedelijke gebieden, of early vote, vote by mail), maar de wetten zijn ook anders per staat en staat.

Florida krijg je traditioneel snel binnen, maar daar gaan DeSantis en Rubio een nieuwe termijn krijgen. In het huis ook weinig competitiefs doordat het een sterk gegerrymanderde staat is nu met vooral veel safe districts voor beide partijen.

Competitieve races worden later gecalled, minder competitieve races worden bvb. instagecalled of vrij snel na het sluiten van de polls. Om 1u komen de eerste

Met die kanttekening dat de presidentsstrijd natuurlijk nog niet begonnen is. Er is nog geen campagne, er zijn zelfs nog geen kandidaten. Ik weet niet hoe groot de kans is dat Trump nog eens gaat meedoen, en al helemaal niet hoe groot de kans is dat hij daar ver in zal komen. Daar wordt altijd maar vanuit gegaan, maar zijn campagne was letterlijk failliet de laatste keer. En dat maakt wel degelijk uit in een race.

Kijk, ik begrijp u echt niet goed. Jij zegt dingen die haaks tegen de realiteit ingaan. Op dit moment is het zo goed als zeker dat hij in de race stapt, onofficieel heeft hij dit al gezegd en er is een aankondiging al ingepland voor 15 november, na de midterms. Ik weet dat Republikeinse insiders hebben hem gevraagd om te wachten tot na de midterms om de race niet over enkel hem te maken, en dat lijkt hij nu ook te doen, maar we kennen Trump allemaal al goed genoeg. Langer dan dat wil hij niet meer wachten.

Campagne failliet. Er is nog nooit een verliezer geweest die 2 jaar na de presidentiële verkiezingen nog steeds zo relevant was dan Donald Trump. Ja, het is geen traditie, anders zou het wel al eerder gebeurd zijn. Maar zijn campagne failliet noemen, is eigenlijk geen neutrale statement die opnieuw een loopje neemt met de realiteit. Jij minimaliseert Trump voortdurend, maar zijn invloed is zeer duidelijk merkbaar en dat kan of wil jij niet erkennen. Elke media erkent dit, zowel links als rechts, alsook gebruikers op het Amerikaans forum waar ik actief ben, of de YT kanalen met election content. De enige die dat niet doet, ben jij.

0iRERAP.png

Qua timing vind ik het trouwens een slimme zet. Net laat genoeg om de races niet over hem te maken, maar vroeg genoeg om eventuele opponenten af te schrikken en toch de trouwste volgers al weer wat op te hypen naar deze verkiezing toe (door het al te hebben over very very very probably in bvb. Iowa of Pennsylvania op zijn rallies).

Als GA (Georgia) wel naar een run-off gaat, en de meerderheid van de senaat staat op het spel, kan het wel zorgen voor hoge turnout en dus dan wel weer voor een competitieve high-profiled race zorgen, en als het dan over "hem" gaat, dan kan het weer zeer spannend worden, en zie ik de Democraten dan wel winnen.

Hij heeft al meerdere malen gehint naar deelname, en de aankondiging al meerdere keren niet gemaakt. Wat hem nu geld opbrengt, is die niche volgelingen die voor hem blijven storten, dus die moeten vooral geloven dat het nog altijd kan.

Maar het kan ook nog altijd, hè. Ik zeg niet dat hij geen presidentskandidaat gaat worden. Ik weet alleen niet zeker of de Reps dat nog eens zien zitten. Hij ging ook zijn eigen partij opstarten, de Patriot Party, en als third party opkomen. Natuurlijk geniet hij nog heel wat steun, maar de kloven die hij geslagen heeft, zijn niet alleen tussen de Dems en de Reps, maar ook binnen de Republikeinse partij. Genoeg partijleden die snakken naar een president die wel weet wat hij doet, en niet meer deze slechtste president ooit.

Maar daarna, daar gaat het om: De verkiezingsstrijd tegen de Dems. En ik geloof niet dat hij dat financieel nog eens aankan, en niet zonder de steun van de volledige republikeinse partij. Er is ooit maar één president geweest die zijn terms niet-aaneensluitend heeft gedaan, Grover Cleveland, en dat is omdat zijn tegenstander net de diepste economische crisis ooit voor de kiezen had gekregen. Het was ondenkbaar dat die tegenstander nog eens zou winnen. Het is niet ondenkbaar dat de Dems nog eens kunnen winnen hier.

Trump zou ook voor een heel grote turn-out zorgen, en misschien wel vooral bij de Dems. Maar goed, dat laatste puntje was ook mijn idee bij zijn eerste term, en we weten allemaal hoe dat geëindigd is. Ik wil alleen maar zeggen dat het zeker geen uitgemaakte zaak is dat Trump de uiteindelijke Republikeinse kandidaat wordt, laat staan dat hij dan ook de verkiezingen zou winnen.
Uw eerste twee alineas zijn toch gewoon compleet onwaar? Niemand die het heeft over een third party, waarom zou hij ook. De meerderheid van de partijleden in het huis en senaat volgen zijn beleid. En geld heeft hij nog steeds meer dan genoeg, dat rolt in de VS.

We hebben vandaag ook economisch moeilijke tijden, wel nog meer in Europa dan daar, maar inflatie is een heel groot thema op de verkiezingen van vandaag. Cleveland had ook niet de grootste economische crisis ooit voor de kiezen, dat waren de jaren '30. Waar trouwens de Democraten en New Deal coalitie een heel grote meerderheid jaren nadat de jaren '20 gedomineerd werden door laissez-faire republikeinen, door isolationisme en conservatisme op eigenlijk het volledige politieke spectrum toen (ook jaren v/d drooglegging toen). Politiek evolueert ook echter en het verleden is geen garantie voor de toekomst, als dat wel zo was dan had Trump nooit de voorverkiezingen in 2016 gewonnen ;), want dat was ook ongehoord dat iemand zonder politieke ervaring president zou worden ;). Met voorbeelden van 1896 zijn we niets.

Grote turn-out ben ik wel mee akkoord. 2020 had zelfs nog 6% meer turn out dan in 2016. En gezien het aandeel onafhankelijken en gematigden afneemt, worden verkiezingen meer en meer een strijd van ervoor zorgen dat uw voter base opdaagt, door goede campagnes en creeren van enthousiasme en motivatie om te gaan stemmen.

Het is geen uitgemaakte zaak, veel kan gebeuren, maar jij doet hier soms uitschijnen alsof er maar 5% kans is, en dat is niet waar imo. Jij minimaliseert zijn figuur, zijn impact en het effect dat hij heeft gehad in de Republikeinse politiek, en dat is opnieuw gewoon totaal niet juist. Ik zou zelfs argumenteren dat geen enkele figuur sinds Ronald Reagan zo een impact heeft gehad op Amerikaanse politiek dan Trump. Veel rising stars of mensen die tegen hem ingegaan hebben spelen geen belangrijke politieke rol niet meer. Voorbeelden: Paul Ryan, Adam Kinzinger, Liz Cheney, Jeff Flake. Anderen zijn duidelijker Trumpaanhanger geworden. Voorbeelden: Mike Lee, Lindsey Graham, Rudy Giulani. Terwijl ze initieel kritisch waren over de figuur Trump.

Laatst bewerkt:
Florida is alleszins een slagveld.

dR0ZraT.png

oE3cL0W.png

DeSantis aan het winnen met 16%, in Orlando, Tampa, Miami-Dade, Palm Beach, latino-dominant Osceola, Jacksonville. En de panhandle moet nog binnenkomen!

Screenshot_2022-11-08_at_7.09.51_PM.png

Screenshot_2022-11-08_at_8.03.13_PM.png

Screenshot_2022-11-08_at_7.22.54_PM.png

XrkkaU9.png

Florida lijkt een ander land te zijn.

Voor de rest ziet het er al bij al goed uit voor democraten, tenzij heel veel early vote is. Dus ik ben nog voorzichtig. Maar het ziet er geen red wave uit. Tenzij dan in Florida. Redelijk neutraal dus niet echt één richting of trend uit en vaak zoals verwacht in peilingen.

Ja, het ziet er goed uit. Neutral environment, zeker geen wave, mogelijk zelfs licht in het voordeel van de Democraten. Wie het huis of senaat in handen krijgt is nog niet beslist (Georgia wellicht run-off, Nevada nog niet begonnen met tellen). Huis zal er ook om gaan spannen. Kan een zeer kleine minderheid of meerderheid worden, bijna een exact split, maar moeilijk om daar duidelijker beeld over al te hebben. Ik denk dat de democraten beter doen dan in de laatste weken werd verwacht. En dat de peilingen (aggregate polling) het vrij goed hebben gehad, misschien zelfs met momenten een onderschatting van de Democraten, wat de laatste drie keren toch niet het geval was.

Florida gedraagt zich wel absoluut alsof het om een ander land of eiland gaat. Maar het kan de positie van DeSantis versterken, want hier kan Trump niet mee uitpakken, en DeSantis zijn makkelijke en indrukwekkende herverkiezing kan hij zeker gebruiken om het thema van electability naar boven te halen.

Beste midterms bij onafhankelijke voters van de laatste 10 jaar, voor de partij van de huidige president.

Matig tot slechte algemene resultaten voor Trump favorieten, terwijl Desantis zwaarder wint in Florida.
Ook Republikein Lindsey Graham bekritiseert de republikeinse midterms al.

GOP kandidaat voor 2024 is waarschijnlijk gekend...

Jammer, want tegen Trump zou Biden (en gelijk welke democraat) echt easy gewonnen hebben in 2024.
Die Desantis is sluwer, stelt zich regelmatig 'reasonable' op om gematigde kiezers te trekken.

Beste midterms bij onafhankelijke voters van de laatste 10 jaar, voor de huidige president.

Matig tot slechte algemene resultaten voor Trump favorieten, terwijl Desantis zwaarder wint in Florida.
Ook Republikein Lindsey Graham bekritiseert de republikeinse midterms al.

GOP kandidaat voor 2024 is waarschijnlijk gekend...

Jammer, want tegen Trump zou Biden echt easy gewonnen hebben.
Die Desantis is sluwer, stelt zich regelmatig 'reasonable' op om gematigde kiezers te trekken.

Ik weet niet wat ik van de huidige resultaten moet denken. Enerzijds ben ik blij omdat Trump indirect slaag krijgt, maar langs de andere kant was het mss beter om Trump (en daardoor mss ook de republican party) "definitief" te verslaan bij een volgende presidentsverkiezingen.

Maar: een Desantis die moet afrekenen met tegenstand in zijn eigen partij, is mss nog beter. En op zich is het mss best dat Biden de controle over het huis van afgevaardigden wint, want met een volledig blauw capitool én een blauwe president zou de munitie voor een Trump wel gemakkelijker zijn.

Als je naar Georgia kijkt en de resultaten per county extrapoleert naar 100%, dan zou dit het resultaat worden. 50% voor Warnock kan dus nog:

Oliver
84128,31​
2,27%​
Walker
1662222​
44,78%​
Warnock
1965307​
52,95%​
Grand Total
3711657​
100%​

Toch al 1 "flip" voor de senaat in het voordeel van de Democraten, ik denk niet dat de Republikeinen daar de meerderheid nog kunnen halen. Huis van Afgevaardigden wordt wel wat spannender, maar de Republikeinse golf is voorlopig kleiner dan verwacht.

Gaat Georgia een blue state worden?

Ik vermoed dat de abortuswet veel kiezers heeft wakker geschud voor deze verkiezingen en dat ze toch gaan stemmen zijn. Iets dat altijd in voordeel van de democrates is.

Kijk, ik begrijp u echt niet goed. Jij zegt dingen die haaks tegen de realiteit ingaan. Op dit moment is het zo goed als zeker dat hij in de race stapt, onofficieel heeft hij dit al gezegd en er is een aankondiging al ingepland voor 15 november, na de midterms.
Ik denk dat het nu dan al wat minder zeker is...
Jij minimaliseert Trump voortdurend, maar zijn invloed is zeer duidelijk merkbaar en dat kan of wil jij niet erkennen. Elke media erkent dit, zowel links als rechts, alsook gebruikers op het Amerikaans forum waar ik actief ben, of de YT kanalen met election content.
Ik denk dat je mét dergelijke bronnen dikwijls slechter geïnformeerd bent dan zonder.
Ik zou zelfs argumenteren dat geen enkele figuur sinds Ronald Reagan zo een impact heeft gehad op Amerikaanse politiek dan Trump. Veel rising stars of mensen die tegen hem ingegaan hebben spelen geen belangrijke politieke rol niet meer. Voorbeelden: Paul Ryan, Adam Kinzinger, Liz Cheney, Jeff Flake. Anderen zijn duidelijker Trumpaanhanger geworden. Voorbeelden: Mike Lee, Lindsey Graham, Rudy Giulani. Terwijl ze initieel kritisch waren over de figuur Trump.
Paul Ryan en Mitt Romney hebben gewoon een stap opzij gezet tot deze debiele periode van Trumpisme voorbij is, en de gematigde republikeinse kiezer terug snakt naar het 'beschaafde en principiële' conservatisme.

Want daarvoor zijn zij de perfecte kandidaten.

Romney kan zelfs op zijn palmares steken dat hij als enige republikein principieel voor impeachment van Trump stemde.
Onder toenmalige stratosferische partij- en publieke opinie druk, kan dat wel tellen als blijk van 'country over party' bewijs.

Ik denk dat iedere verkiezingsontkenner zijn race voor gouverneur verloren heeft?

Doemvoorspellingen voor de teloorgang van Amerika kunnen weer de kast in voor een aantal jaar :biglaugh:

Fetterman zou winnen volgens CNN predictions.
Dit is een flip in senate en ik denk dat meerderheid van Republikeinen in senate onwaarschijnlijker wordt.

Fetterman zou winnen volgens CNN predictions.
Dit is een flip in senate en ik denk dat meerderheid van Republikeinen in senate onwaarschijnlijker wordt.

Zeer onwaarschijnlijk, denk ik. Meerderheid van de Reps in Congress is nog wel een mogelijkheid, maar een blauwe senaat geeft Biden dan toch wat meer ademruimte voor de komende twee jaar.

Terug
Bovenaan