@JanusDR Want ge blijft er over doordrammen.
Ik HEB al geantwoord op 'inflatie is overal, niet Biden's schuld' met dat democraten pro-shutdown economie waren wat dus een beleid is (dat vele andere landen ook volgden) waardoor er zo een hoge inflatie is rond de wereld.
En dat Trump/Republikeinen meermaals hebben gezegd dat ze de economie wouden ophouden/ zo min mogelijk restrictief te werk wouden gaan. Want het effect hierop zal gevoeld worden. En dat is wat we vandaag de dag hebben.
Op 1 of andere manier heb ik de indruk dat je denkt dat Trump geen president was tijdens de coronaperiode maart 2020 en februari 2021 waarbij de kiem gelegd werd van inflatie/supply chain problemen?

Kan je dan trouwens een US staat of regio/land tonen in de wereld dat Covid overwonnen heeft op Trump-manier en waar momenteel dus weinig inflatie zou zijn, volgens jouw redenering?

En wat met de supply chains? Waarom zijn die ook een probleem in Florida/Texas, die Covid aanpakten op GOP manier?

En wat met jouw kritiek op "het beleid van de centrale bank" waarbij de gouverneur aangesteld werd door Trump?

Op 1 of andere manier heb ik de indruk dat je denkt dat Trump geen president was tijdens de coronaperiode maart 2020 en februari 2021 waarbij de kiem gelegd werd van inflatie/supply chain problemen?

Kan je dan trouwens een US staat of regio/land tonen in de wereld dat Covid overwonnen heeft op Trump-manier en waar momenteel dus weinig inflatie zou zijn, volgens jouw redenering?

En wat met de supply chains? Waarom zijn die ook een probleem in Florida/Texas, die Covid aanpakten op GOP manier?

En wat met jouw kritiek op "het beleid van de centrale bank" waarbij de gouverneur aangesteld werd door Trump?
In de VS hebben gouverneurs/burgemeesters de macht om restricties op te leggen bij de priv sector. Wat ze ook gedaan hebben. Van California (staat met grootste economie in de VS) tot NY. Daar was toen nog een discussie over toen Trump zei dat de federale overheid het beleid van staten kon overrulen daarin. Wat hij niet kon/mocht doen. En neen. Het is nog altijd een wereldeconomie. Als 2 grote machten (EU en de VS beslissen als meerderheid) besluiten om hun economie/productie in een koelkast te steken heeft dat een globaal effect dat iedereen treft.

Nee, ik verwar u niet met iemand anders. De vorige keer was ge ook verdwenen voor x aantal dagen om daarna terug boven te komen drijven en weer uzelfde zinnetjes af te rammelen. Daarna word ge terug op uw plek gezet, waarna ge weer van de aardbol valt om x aantal dagen terug te komen en rince und repeat.
Tiens ik dacht dat ik mensen op hun plek zette. Zal iets te maken hebben met perspectief. En wat gij hier komt doen is mij vertellen dat ik "verdwijn". Niet 1 maal maar meermaals. Misschien zelf is on topic te blijven ipl van op de man te spelen, keer op keer.

In de VS hebben gouverneurs/burgemeesters de macht om restricties op te leggen bij de priv sector. Wat ze ook gedaan hebben. Van California (staat met grootste economie in de VS) tot NY. Daar was toen nog een discussie over toen Trump zei dat de federale overheid het beleid van staten kon overrulen daarin. Wat hij niet kon/mocht doen. En neen. Het is nog altijd een wereldeconomie. Als 2 grote machten (EU en de VS beslissen als meerderheid) besluiten om hun economie/productie in een koelkast te steken heeft dat een globaal effect dat iedereen treft.
Dus de inflatie is de schuld van lokale burgemeesters en de EU, terwijl Trump president was tussen maart 2020 en februari 2021?

Waarom is de huidige inflatie dan wél de schuld van Biden??

Dus de inflatie is de schuld van lokale burgemeesters en de EU, terwijl Trump president was tussen maart 2020 en februari 2021?

Biden is/was net zoals de overgrote meerderheid van zijn democratische collega's, voornamelijk de gouverneurs, de democratische partij. Pro shutdown economie. Een beleid dat enorme schade heeft toegebracht aan de economie.

Alleja, ge moogt dat proberen ontkennen. Maar het zijn de gouverneurs van die staten die beslisten in hoever zij de economie van hun staat wouden bevriezen.

Inflatie was boven de 5% eind 2008 en eind 2011, heb je er toen veel over gelezen of veel gevolgen gemerkt?
En de inflatie was de voorbije 10 jaar gemiddeld onder de 2%, dus precies of dat erg is moest inflatie een tijd gemiddeld 3% zijn.
Zolang de economie ook gemiddeld 3% groeit of de lonen stijgen mee, is dat totaal niet erg. Integendeel dat is uitstekend voor de economie.
En ook, wat heeft Biden daar noodzakelijk mee te maken?
In België is de inflatie momenteel ook 5%.

Ben je feitelijk al van mening veranderd wat de inflatie betreft? (serious question) Het lijkt allemaal toch wel wat langer te duren dan geanticipeerd.
https://www.cnbc.com/2021/10/29/inf...h-as-measured-by-the-feds-favorite-gauge.html

Tis momenteel niet zozeer de schuld van biden maar eerder het traag reageren van de regering denk ik.
Benzineprijzen swingen de pan uit. Na toch wel een significante daling onder Trump. Dat zijn echt factoren die de 'letsgobrandon' momentum geven.
Als ze dan nog eens zelf olie op het vuur gooien met toch wel zeer 'discutabele tweets' .... :unsure:
0.16 cent goedkopere hotdog! De economie werkt weer!
https://www.washingtonexaminer.com/news/biden-admin-mocked-july-4th-cookouts-cost-16-cents-less

Het geeft toch een zekere wereldvreemdheid aan de besoignes van de gemiddelde amerikaan. Die met hun slurpende V8 motoren de benzineprijzen week na week bijbelse proporties zien aannemen.

Biden is/was net zoals de overgrote meerderheid van zijn democratische collega's, voornamelijk de gouverneurs, de democratische partij. Pro shutdown economie. Een beleid dat enorme schade heeft toegebracht aan de economie.

Alleja, ge moogt dat proberen ontkennen. Maar het zijn de gouverneurs van die staten die beslisten in hoever zij de economie van hun staat wouden bevriezen.
Maar Trump (die president was) en de Republikeinse gouverneurs voerden autonoom hun eigen Covid beleid.

Dus waarom is Biden zijn beleid momenteel verantwoordelijk voor inflatie als het Covidbeleid zogezegd verantwoordelijk is?
Want dat was jouw kritiek op Biden zijn scorecard tot nu toe, waarover het oorspronkelijk ging. Het ging niet over democratische gouverneurs.

Dus ik vraag jou: toon eens de staten (of zelfs landen of regios) die Trumpbeleid voerden onder Trump-presidentschap, en waar er dus volgens jou minder inflatie en supply problemen zouden moeten zijn.

Maar Trump (die president was) en de Republikeinse gouverneurs voerden autonoom hun eigen Covid beleid.

Dus waarom is Biden zijn beleid momenteel verantwoordelijk voor inflatie als het Covidbeleid zogezegd verantwoordelijk is?
Want dat was jouw kritiek op Biden zijn scorecard tot nu toe, waarover het oorspronkelijk ging. Het ging niet over democratische gouverneurs.

Dus ik vraag jou: toon eens de staten (of zelfs landen of regios) die Trumpbeleid voerden onder Trump-presidentschap, en waar er dus volgens jou minder inflatie en supply problemen zouden moeten zijn.
Ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen aan u. Democraten waren, en dat is Biden, en dat kwam ook uit zijn mond in 2020 tijdens zijn campagne dat hij pro economie shutdown was. Hij ging dus akkoord met wat die gouverneurs deden. Voornamelijk democratische gouverneurs hebben strenge regels opgelegd. Resto's moesten sluiten, fabrieken moesten toe, avondklok, etc..

En dit was eerder een antwoord op 'Ja, maar Trump!'. Neen niets te Trump. Het waren de democraten die ganse staten hebben toegesmeten. Trump wou dat net niet. Trump had ook de macht niet.

Kunnen we nu verder of als ik niet meer reageer loop ik weer "weg".

Ben je feitelijk al van mening veranderd wat de inflatie betreft? (serious question) Het lijkt allemaal toch wel wat langer te duren dan geanticipeerd.
https://www.cnbc.com/2021/10/29/inf...h-as-measured-by-the-feds-favorite-gauge.html
Wat was mijn mening dan over inflatie misschien? Die is helemaal niet veranderd.
Het is 50/50 dat die vrij hoog blijft of niet.

Er is veel demand (economie draait volle bak, bedankt Biden "american rescue plan" van maart 2021 dat de GOP niet wilde) , en supply is nog niet 100% want oa. covid is nog niet voorbij.
Lonen gaan mee omhoog met de inflatie, consumenten en bedrijven zwemmen in het geld.
Dus waarom is het plotseling o zo negatief dat er 3-5% inflatie zou zijn voor een paar jaar? Inflatie was in principe te laag tussen 2009 en 2020 volgens het doel van de centrale bank, al zeker in Europa.

De supply problemen gaan alleszins achter de rug zijn binnen nu en 6 maanden à maximum een jaar en dan krijgen we volgens mij monstergroei.
Tis momenteel niet zozeer de schuld van biden maar eerder het traag reageren van de regering denk ik.
Benzineprijzen swingen de pan uit. Na toch wel een significante daling onder Trump.
Die presidenten hebben daar allemaal heel weinig mee te maken, tenzij ze echt beslissingen nemen die inhakken op supply/demand.
Geen enkel idee waar je die info haalt over benzineprijzen en de link met presidenten, waarschijnlijk fox/nypost/youtube/twitter riool?
Want ik kom dat nooit tegen in de wsj, ft of nytimes. Verrassend...

Trump heeft in de covidcrisis gebeld naar Salman om olieproductie terug te schroeven zodat de werkgevers van zijn stemmers in Texas niet zouden failliet gaan. Het is dat akkoord van Opec dat momenteel nog steeds de basis vormt voor de productierestricties.

Daarenboven heeft Trump het Iran-akkoord stopgezet waardoor er nu 1,5 miljoen vaten per dag minder op de markt komen dan anders.
Dus als er een grote schuldige is, is het al Trump.

Daarnaast heeft Biden inderdaad de federale oil leasing permits geblokkeerd in de eerste week van zijn presidentschap.
Maar dat heeft geen invloed gehad op productie en die permits zijn ondertussen al lang weer in gang, en er zijn een RECORD aantal leases verleend in 2021.

Dat zijn echt factoren die de 'letsgobrandon' momentum geven.
De kern van de 30% gebrainwashte cult zal inderdaad niet van mening veranderen, feiten of niet. Om dat dan "momentum" te gaan noemen...
Die geloven ook dat de verkiezingen vervalst zijn en Hillary Clinton een pedofielennetwerk runde vanuit een pizza restaurant.

Die deplorables gaan we blijven op de feiten drukken, ook al is het nutteloos.

Als ze dan nog eens zelf olie op het vuur gooien met toch wel zeer 'discutabele tweets' .... :unsure:
0.16 cent goedkopere hotdog! De economie werkt weer!
https://www.washingtonexaminer.com/news/biden-admin-mocked-july-4th-cookouts-cost-16-cents-less
Ik vind dat een dwaze tweet van dat white house twitter account.
Akkoord met jou.
Het geeft toch een zekere wereldvreemdheid aan de besoignes van de gemiddelde amerikaan. Die met hun slurpende V8 motoren de benzineprijzen week na week bijbelse proporties zien aannemen.
Bijbelse proporties :rofl:
Die record benzineprijzen in hoogste kost regio Californië zijn momenteel 1 euro per liter.
Valt wel mee hé, in een staat met 1 van de hoogste inkomens van de wereld, terwijl de prijs in Vlaanderen 80% hoger is?

Ik denk dat de besoignes van sommige working-class Amerikanen inderdaad oliedom zijn als ze taxcuts voor de 0,1% verkiezen boven betere sociale zekerheid, hogere lonen voor werknemers, en infrastructuur.

Maar kijk, Biden is president momenteel, democraten hebben de meerderheid in House en Senaat nadat democraten al tientallen jaren meer dan 50% van de stemmen hebben.
Dus als Manchin en Sinnema meewillen, zullen de échte besoignes van de meerderheid van de Amerikanen weer een stap dichter bij de oplossing komen in de komende maanden ;)

Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen aan u. Democraten waren, en dat is Biden, en dat kwam ook uit zijn mond in 2020 tijdens zijn campagne dat hij pro economie shutdown was. Hij ging dus akkoord met wat die gouverneurs deden. Voornamelijk democratische gouverneurs hebben strenge regels opgelegd. Resto's moesten sluiten, fabrieken moesten toe, avondklok, etc..

En dit was eerder een antwoord op 'Ja, maar Trump!'. Neen niets te Trump. Het waren de democraten die ganse staten hebben toegesmeten. Trump wou dat net niet. Trump had ook de macht niet.

Kunnen we nu verder of als ik niet meer reageer loop ik weer "weg".
Maar je onderbouwt uw argument totaal niet.

Jij zegt dat Biden zijn beleid verantwoordelijk is voor de huidige opstoot van inflatie.
De oorzaak van deze discussie was immers: Is Biden goed bezig tot nu toe na een jaar presidentschap? Jij vond dat lachwekkend, want oa. inflatie door zijn beleid.
Wat daarna compleet ontkracht wordt.

En nu verdraai je dat plots en geef je de nationale schuld aan democratische gouverneurs tijdens TRUMP zijn presidentschap, los van alle Republikeinse staten?
En dus bij uitbreiding ligt de schuld volgens jou bij Biden, waardoor jij zijn HUIDIGE beleid niet goed vindt, want inflatie?

ps.: je bent nog vergeten om een voorbeeld te geven van een staat/regio/land die het volgens jou wel heel goed gedaan heeft volgens Trumpfilosofie, en waar momenteel dus geen inflatie of supply chain problemen moeten zijn (volgens jouw redenering).

Wat was mijn mening dan over inflatie misschien? Die is helemaal niet veranderd.
Het is 50/50 dat die vrij hoog blijft of niet.
Maar had je een paar posts geleden niet aangehaald dat 5% geen probleem is? Van wanneer zou jij het problematisch vinden?
(Ik schat u echt in als iemand met een brede economische kennis)
Er is veel demand (economie draait volle bak, bedankt Biden "american rescue plan" van maart 2021 dat de GOP niet wilde) , en supply is nog niet 100% want oa. covid is nog niet voorbij.
Lonen gaan mee omhoog met de inflatie, consumenten en bedrijven zwemmen in het geld.
Wel even opletten dat de stijgende lonen de inflatie niet mee omhoogstuwen.
ik denk dat je wel beter dan ik bekend bent met het principe van de "wage push inflation"? Door de ene als een fabeltje afgedaan (meestal door mensen die voorstander zijn van een hoger mimimum loon) andere geven er toch iets meer waarde aan.
Hier zit ge natuurlijk met een algehele stijging in loon en niet enkel de minimum lonen.

Dus waarom is het plotseling o zo negatief dat er 3-5% inflatie zou zijn voor een paar jaar? Inflatie was in principe te laag tussen 2009 en 2020 volgens het doel van de centrale bank, al zeker in Europa.
De supply problemen gaan alleszins achter de rug zijn binnen nu en 6 maanden à maximum een jaar en dan krijgen we volgens mij monstergroei.
Ben je long of short op amerikaanse beurs?
Die presidenten hebben daar allemaal heel weinig mee te maken, tenzij ze echt beslissingen nemen die inhakken op supply/demand.
Geen enkel idee waar je die info haalt over benzineprijzen en de link met presidenten, waarschijnlijk fox/nypost/youtube/twitter riool?
Want ik kom dat nooit tegen in de wsj, ft of nytimes. Verrassend...
i-get-the-concept.gif

Janus... ondertussen weten we dat je de wsj ft of nyt leest. Je hoeft dat niet elke keer te herhalen om je standpunt kracht bij te zetten.

Wat ik er van gelezen had bij de start van het presidentschap en dan doel ik op de pipeline die gecanceled was en het moratorium op leases. Nu is het voor mij koffiedik kijken of het een verkiezingsstunt was die daarna stilletjes weggemoffeld werd of dat het bittere ernst was op de oliemarkt.
Beide zaken zijn uiteraard wel beslissingen die inhakken op de supply/demand.
Trump heeft in de covidcrisis gebeld naar Salman om olieproductie terug te schroeven zodat de werkgevers van zijn stemmers in Texas niet zouden failliet gaan. Het is dat akkoord van Opec dat momenteel nog steeds de basis vormt voor de productierestricties.

Daarenboven heeft Trump het Iran-akkoord stopgezet waardoor er nu 1,5 miljoen vaten per dag minder op de markt komen dan anders.
Dus als er een grote schuldige is, is het al Trump.
https://www.statista.com/statistics/265205/oil-production-in-opec-countries-in-barrels-per-day/
akkoord we zijn van historisch hoog oppompen van olie ietsjes teruggevallen. Van 37.8 million (2016) naar 30.6 million (2020) Maar of dat de 1.5 miljoen vaten van Iran de driver van de huidige prijs geweest zijn lijkt me nu ook een beetje kort door de bocht. Finaal heeft de US hun export met 9 miljoen vaten per dag laten stijgen terwijl consumption ongeveer gelijk gebleven is. (nu ja... dat zal wel een reden gehad hebben ;) )
Iran heeft inderdaad wel zijn reserves terug moeten opbouwen nadat de sancties in 2018 het land financieel pijn gedaan hebben. Daardoor hebben ze diep in hun exportreserves moeten tasten om zichzelf economisch overeind te houden.
Er moest natuurlijk iets gedaan worden om hun atoomprogramma in de knoet te houden. Beter zo iets dan palleten met dollars naar ginds te sturen? Stond nochtans in de Wsj.
Toen was covid uiteraard nog onbestaande maar hey... Als het de fout van Trump kan zijn .... dan is het zeker Trump. Mij lijkt het eerder de ingrediënten te zijn van 'a perfect storm'
Daarnaast heeft Biden inderdaad de federale oil leasing permits geblokkeerd in de eerste week van zijn presidentschap.
Maar dat heeft geen invloed gehad op productie en die permits zijn ondertussen al lang weer in gang, en er zijn een RECORD aantal leases verleend in 2021.
And yet, the White House is on pace to hand out more oil and gas drilling permits this year than any under President Trump and the most since George W. Bush left the Oval Office. The boom, first reported by the Associated Press, undercuts the president’s climate agenda and infuriates environmentalists demanding more aggressive action. It also exposes what activists say are fundamental legal and bureaucratic problems in the federal fossil fuel program that predate Biden by decades.
Allezins je moet het de democraten en hun kiezers nageven. Ze lijken me politiek een mentale tijdspanne te hebben van enkele maanden waar er vlot verkiezingspuntjes kunnen geponneerd worden. Olie slecht, milieu in gevaar....(waar ik trouwens ook achtersta) Maar finaal nadat de stemmen geronseld zijn kraait er geen haan meer naar. Waar is de outrage van milieuorganisaties?
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-55829189
Allez het kan zijn dat ik erover gezien heb of dat nieuws gemist had maar ik heb het gevoel dat het toch maar stilletjes gepasseerd is. (misschien stond het in de wsj, nyt of de financial times... Maar helaas..... die lees ik niet..)
De kern van de 30% gebrainwashte cult zal inderdaad niet van mening veranderen, feiten of niet. Om dat dan "momentum" te gaan noemen...
Die geloven ook dat de verkiezingen vervalst zijn en Hillary Clinton een pedofielennetwerk runde vanuit een pizza restaurant.

Die deplorables gaan we inderdaad blijven negeren en blijven op de feiten drukken, ook al is het nutteloos.
Ik wil even meegeven dat met zo een mentaliteit Trump de verkiezingen gewonnen heeft. Het is altijd gemakkelijk scoren door een hele groep mensen in een bepaald hoekje te duwen en te marginaliseren maar of dat het daarmee ineens een realiteit maakt is natuurlijk een andere zaak.
Het lijkt me wel een rode draad in je posts. Het proberen u zo op de 'moral high ground' te zetten. Dat kan mss werken in de twittersphere idd. (Maar daar zit ik helaas ook niet op) In het echte leven verlies je het presidentschap ermee.

Ik vind dat een dwaze tweet van dat white house twitter account.
Akkoord met jou.
Halleluja! We zijn het over iets eens.
Bijbelse proporties :rofl:
Die record benzineprijzen in hoogste kost regio Californië zijn momenteel 1 euro per liter.
Valt wel mee hé, in een staat met 1 van de hoogste inkomens van de wereld, terwijl de prijs in Vlaanderen 80% hoger is?

Ik denk dat de besoignes van sommige working-class Amerikanen inderdaad oliedom zijn als ze taxcuts voor de 0,1% verkiezen boven betere sociale zekerheid, hogere lonen voor werknemers, en infrastructuur.
Ze zijn daar wel van net na covid gestegen met 50%. Excuse moi voor mijn mac-bciaanse uitspraak wel. Finaal moet je dat ook in perspectief plaatsen. We zitten midden in covid pandemie, mensen hebben al serieus minder inkomsten. Een toch wel stevige stijging in olieprijs doet dan natuurlijk net dat ietsje meer pijn. Iets wat een 16cent goedkopere hotdog inderdaad niet gaat verzachten.

Maar kijk, Biden is president momenteel, democraten hebben de meerderheid in House en Senaat nadat democraten al tientallen jaren meer dan 50% van de stemmen hebben.
Dus als Manchin en Sinnema meewillen, zullen de échte besoignes van de meerderheid van de Amerikanen weer een stap dichter bij de oplossing komen in de komende maanden ;)
We will see. We gaan allezins interessante tijden tegemoet.

Laatst bewerkt:
Ik wil even meegeven dat met zo een mentaliteit Trump de verkiezingen gewonnen heeft. Het is altijd gemakkelijk scoren door een hele groep mensen in een bepaald hoekje te duwen en te marginaliseren maar of dat het daarmee ineens een realiteit maakt is natuurlijk een andere zaak.
Het lijkt me wel een rode draad in je posts. Het proberen u zo op de 'moral high ground' te zetten. Dat kan mss werken in de twittersphere idd. (Maar daar zit ik helaas ook niet op) In het echte leven verlies je het presidentschap ermee.
Goh, ja. Bijna 80% van de Republikeinse stemmers zegt dat Biden de verkiezingen niet legitiem gewonnen heeft. Ik denk niet dat het nog controversieel is om te stellen dat veel van deze mensen in een andere realiteit leven, nl. de realiteit die dagelijks gecreërd en gevoed wordt door Fox News en de Trump lobby. En in die realiteit zijn zaken zoals pizzagate en anti-vaccinatie eerder dagelijkse kost dan een uitzondering.

Ik vrees dat je deze mensen met feiten en rationele argumenten niet gaat kunnen overtuigen. Een opinie kan je veranderen maar een identiteit is al heel wat moeilijker. En anti-wetenschappelijk discours en authoritarianisme zijn in sneltempo sleutelaspecten aan het worden van de nieuwe Republikeinse identiteit.

Identifying as a Republican is very strongly associated with embracing central tenets of conservative ideology. A 2021 public opinion study confirms that endorsement of conservative political ideology is currently the dominant predictor of anti-science attitudes.

Another recent study of anti-science attitudes identifies several tendencies particularly associated with conservative ideology. People who hold anti-science beliefs tend to be sympathetic toward right-wing authoritarianism – that is to say, they are conformists who defer to selected authority figures and who are willing to act aggressively in the name of those figures.

Vandaar ook mijn pessimisme over de toestand van de Amerikaanse democratie. Ik zie niet meteen een weg terug van dit pad: hoe kan je ooit een politiek inhoudelijke discussie houden als beide personen het zelfs niet eens geraken over hoeveel 1+1 is? Twee partijen die twee verschillende talen spreken en niets te winnen hebben met een compromis, dat gaat alleen maar leiden tot nog meer polarizatie.

Laatst bewerkt:
Goh, ja. Bijna 80% van de Republikeinse stemmers zegt dat Biden de verkiezingen niet legitiem gewonnen heeft. Ik denk niet dat het nog controversieel is om te stellen dat veel van deze mensen in een andere realiteit leven, nl. de realiteit die dagelijks gecreërd en gevoed wordt door Fox News en de Trump lobby. En in die realiteit zijn zaken zoals pizzagate en anti-vaccinatie eerder dagelijkse kost dan een uitzondering.
cnn poll... seriously? Om dan af te geven op fox new en de trump lobby. Ik hoop echt dat je de ironie van je post zelf inziet. :unsure:
Ik vrees dat je deze mensen met feiten en rationele argumenten niet gaat kunnen overtuigen. Een opinie kan je veranderen maar een identiteit is al heel wat moeilijker. En anti-wetenschappelijk discours en authoritarianisme zijn in sneltempo sleutelaspecten aan het worden van de nieuwe Republikeinse identiteit.
Is dat nu echt een slecht iets? A conservative ideology. Ongeacht wat cnn u verteld het zijn geen nazis he... Dat zijn gewoon mensen die geloven in individuele vrijheid, een kleine overheid, geen wetteloosheid, er vanuit gaan dat het individu zelfvoorzienend kan zijn door werk maar niet door doorgedreven sociale programmas, een vrijemarktwerking. Sterke focus op het individu en geen groupthink.
Wat betreft uw anti-science attitude denk ik dan dat je doelt op het antivax sentiment onder de conservatieve stemmer?
Akkoord er zijn minder conservatie gevaccineerd maar het verschil is nu ook niet echt zo shocking. 12% Terwijl democratisch gezinde mensen aan 50% zitten. Das nog ver weg van de 90% die benodigd is.
https://www.kff.org/policy-watch/the-red-blue-divide-in-covid-19-vaccination-rates/
Lijkt me eerder dat die 12% te wijten is aan de individuele vrijheid en kleine overheid te wijten zijn.

cnn poll... seriously? Om dan af te geven op fox new en de trump lobby. Ik hoop echt dat je de ironie van je post zelf inziet. :unsure:

Is dat nu echt een slecht iets? A conservative ideology. Ongeacht wat cnn u verteld het zijn geen nazis he... Dat zijn gewoon mensen die geloven in individuele vrijheid, een kleine overheid, geen wetteloosheid, er vanuit gaan dat het individu zelfvoorzienend kan zijn door werk maar niet door doorgedreven sociale programmas, een vrijemarktwerking. Sterke focus op het individu en geen groupthink.
Wat betreft uw anti-science attitude denk ik dan dat je doelt op het antivax sentiment onder de conservatieve stemmer?

Akkoord er zijn minder conservatie gevaccineerd maar het verschil is nu ook niet echt zo shocking. 12% Terwijl democratisch gezinde mensen aan 50% zitten. Das nog ver weg van de 90% die benodigd is.
https://www.kff.org/policy-watch/the-red-blue-divide-in-covid-19-vaccination-rates/
Lijkt me eerder dat die 12% te wijten is aan de individuele vrijheid en kleine overheid te wijten zijn.
Ik vind jouw lezing nogal mild eerlijk gezegd. Er staat in dat artikel toch gewoon dat het veel breder is dan anti-vaccin zijn? De vaak sterk religieuze basis waar zo'n standpunten op rusten lijken mij nu niet echt "geen groupthink".

Een algemeen wantrouwen in de wetenschap, dat - in plaats van scheef bekeken te worden - deel is van een politieke identiteit, vind ik persoonlijk angstaanjagend.

Ik snap je probleem niet goed. Met de polling methodologie van CNN en Fox News is niets mis en het is ook helemaal niet gelinkt aan hun editoriale richtlijnen. Neem anders de pollster ratings van 538 maar onder de loep.

Maar ok, als je dan toch een andere poll wil. Deze is van NPR en Marist, dezelfde die hier recent werd gedeeld. 75% van de Republikeinse stemmers stelt dat er fraude werd gepleegd die de verkiezingsuitslag heeft veranderd.

En hier heb je een recente YouGov poll: 72% van de Republikeinen vertrouwt de verkiezingsuitslag van 2020 niet.

Nog een YouGov poll van vlak na de verkiezingen: 82% van de Republikeinse stemmers stelt dat Joe Biden niet legitiem gewonnen heeft.

Je hebt inderdaad de traditionele Republikeinse identiteit: beperkte publieke dienstverlening, laissez-faire economie en conservatieve sociale waarden. Daar geloof ik zelf absoluut niet in, maar daar gaat het niet over. De afgelopen tien jaar is daar een nieuwe component bijgekomen: een anti-wetenschapsattitude.

Enerzijds heb je zaken zoals klimaatverandering die de status quo in de Amerikaanse economie bedreigen en slecht nieuws betekenen voor bv. de steenkoolindustrie en olieraffinaderijen: 85% van donaties van de olie-industrie gingen naar de GOP tijdens de afgelopen verkiezingen. Het is dan ook logisch dat de Republikeinen een skeptisch standpunt innemen betreffende klimaatverandering, wat uiteraard ook verder gepromoot wordt door Fox News en wat door de voter base wordt opgepikt. En je hebt ook de evangelische vleugel bij de Republikeinen die zich eveneens bedreigd voelen. Doctrine en wetenschap zijn nooit een goede combinatie geweest. En dan heb je natuurlijk nog de politisering van de COVID-19 crisis, wat geleid heeft tot de cijfers in onderstaande poll.

Het afwijzen van wetenschappelijke autoriteiten is een van de nieuwe sleutelkenmerken geworden van de Republikeinse partij anno 2021. Dat geldt overigens niet alleen voor STEM maar ook voor de takken van psychologie en sociologie, die resoluut worden gedegradeerd tot een bastion van de linkse elite. Welke autoriteit wordt dan wel aanvaard? Die van een sterke, centrale figuur.

Waarom kijk je per county en niet per individu? Dat heeft weinig zin als je conclusies over de relatie tussen politieke voorkeur en individuele vaccinatiegraad wil trekken.

92% van de Democraten is gevaccineerd ten opzichte van 56% van de Republikeinen. Dat is toch echt wel een enorm verschil.

Laatst bewerkt:
Ik ben de election coverage aan het volgen. Dit zal toch zoals verwacht behoorlijk nipt worden. Op dit moment ziet het er niet zo goed uit voor McAuliffe, zeker al op basis van de swings in de volledig getelde counties, maar denk wel dat de margin een beetje nipter nog zal worden.

Zeker geen walkaway voor de Democraten en dat is op zich is al een teken aan de wand.

Volledig getelde counties (dus echt 100%)
Danville City - 15% swing naar rechts
Radford City - 18% swing naar rechts, en een flip voor de Republikeinen.

Dat lijkt mij een beetje de trend te zijn van dit soort counties.

PredictIt op 91% voor Youngkin nu. En gezien alle statewide elections gelijk lopen met de gouverneursverkiezingen wordt het een sweep, one way or the other.

Laatst bewerkt:
Ja, dit is binnen. Ik denk dat de calls voor de verkiezingen stilaan gaan komen. Eerste keer dat een Republikein statewide kan winnen sinds 2009 in Virginia, toen een jaar voor de 2010 midterms, bekend van de Tea Party rol van toen. 2010 was toen een slagveld, maar ik denk dat de lokale en schoolissues een grote impact hadden vandaag, en 2022 is nog een jaar voor ons, er kan veel gebeuren op een jaar tijd.

Misschien heeft het toch iets te maken met Joe Biden en zijn beleid?

Bah nee!
Kop in het zand, zoveelste excuus zoeken, GOP is evil, Biden doet het goed (FDR 2.0).

New Jersey is ook nog spannender aan het worden dan gedacht.
Veel spannender, en totaal niet verwacht.

dx9MlYm.png

En volgens de berekeningen van what's left, zal dat ongeveer 7-8K verschil zijn (al was dat conservatief). Bijna een recount margin.

Dit is ook pijnlijk. Die had dit totaal niet zien aankomen, en bam... lost. President van NJ state senate. 20 jaar al op rij relatief comfortabel verkozen. Vandaag weggestemd.

FDPqLBzWYAo2ZEZ

VA huis weg voor de Democraten. Verder ook Lt. governor en attorney general ook voor de Republikeinen. Voor de eerste keer sinds 2009 kunnen Republikeinen een verkiezing statewide in Virginia winnen.

SAN ANTONIO — Republican John Lujan has won the special election runoff for Texas House District 118, flipping the Democratic-friendly seat in San Antonio.

The victory by Lujan gives Republicans an early win in their drive to make new inroads in South Texas after President Joe Biden underperformed there last year.

Ook deze state house district is nu voor de Republikeinen.

In Minneapolis deze ballot weggestemd

De Democratische kandidaat (progressief) verliest tegen de incumbent Democraat write-in (gematigd). Ook in Boston wint een gematigde haar verkiezing tegen een progressievere tegenkandidaat. In New York won Eric Adams comfortabel, maar dat is een gematigde centrumdemocraat.

Terug
Bovenaan