Je verstaat mij ook totaal niet.
Ik ontken niet dat er latino's zijn die conservatief zijn, maar er zijn ook een heleboel latino's die links stemmen. Texas zal binnen 1 a 2 verkiezingen Democratisch stemmen, maar Rio Grande Valley is juist heel scherp naar rechts aan het gaan wat ook in Texas ligt. Hetgeen je wel vergeet hierbij is dat Rio Grande Valley 1 tot 1,5 miljoen inwoners heeft, terwijl Texas er 30 miljoen heeft, waarin Houston, San Antonio, Dallas en Austin er een heleboel bevatten, en quasi allemaal tot de snelst groeiende steden van Texas behoren. Deep Texas groeit niet zo qua populatie, en dus wordt proportioneel de macht van de steden en diens suburbs een stuk groter. Zo een strenge abortuswetgeving zullen die vele nieuwelingen en jongelingen niet apprecieren, zeker omdat op vlak demografie Texas een erg jonge staat is (en een stuk diverser dan men soms denkt). De stemmen voor de Democraten zijn nu al aanwezig, maar hun GOTV (get out to vote) campagne moet nog een stuk beter. Men moet heel hard inzetten en investeren op Texas, en "Texas als competitieve staat" promoten. Wanneer men doet, kan men eigenlijk vrij snel de deur voor de Republikeinen naar macht in het witte huis sluiten, maar misschien niet per se in de senaat (gezien vele drukbevolkte staten 2 senators hebben, inclusief Texas, tegenover veel kleine staten die er ook 2 hebben).
Dat eerste stuk is nog min of meer te volgen. Maar je conclusie over de deur naar het Witte Huis die gesloten zou zijn voor één van de twee partijen, is in de afgelopen 220 jaar telkens ontkracht. Dan mag er helemaal niks veranderen in het hele land, en dat gedurende 8 jaar of meer. Dus ten eerste is Texas nog lang niet "verloren", ten tweede blijven staten veel langer een swing state (waarin het nog altijd niet verloren is voor de Reps, maar telkens kan flippen), en ten derde zou zelfs als Texas een blauwe staat zou worden, dat niet automatisch presidentswinst betekenen voor de Dems in de komende x jaar.
Ik heb het over demografieeen. Dat Afro-Amerikanen 90% Democratisch stemmen in presidentiele verkiezingen is een feit, en dan moet jij mij verklaren hoe dat zo is. (...)
En natuurlijk is het zo dat er Afro-Amerikaanse conservatieven bestaan, maar toch stemmen ze op de Democraten, en dat is omwille van die redenen. Bij jongere generaties is de herinnering naar de civil rights movement minder aanwezig. Die krijgen nu misschien ook meer kansen dan hun ouders, en dan kunnen ze op termijn misschien meer op de Republikeinen stemmen. Maar Afro-Amerikanen leven ook disproportioneel in stedelijke gebieden, en de politieke polarisering tussen Republikeinen en Democraten is er ook één van platteland vs stad, waarin de suburbs beslissen. En Afro-Amerikanen leven vooral in steden.
Goed, dan mag je voor deze beweringen ook met iets meer afkomen dan je aannames. Lijkt me maar logisch, toch? Ik hoef je helemaal niet te verklaren waarom een idee van jou zo is. Ik heb namelijk al herhaaldelijk verschillende podcasts maar ook stukken en excerpts van studies gehoord en gelezen die het tegenovergestelde beweren.