Als je kijkt naar dat debat is dit toch een totaal andere Biden dan de viriele Biden in zijn State of the Union? Misschien dat hij vorige keer effectief een "shot in the ass" heeft gekregen en dat ze dat deze keer zijn vergeten. Dat Trump een pathologische leugenaar is, wordt wel gezegd maar heeft gek genoeg geen negatief effect op de peilingen. Dat is ook weer het nadeel van democratie: niet elke kiezer die naar de stembus trekt heeft zijn stem rationeel overwogen. Je zou kunnen beginnen met bekwaamheidstests om een stem te verdienen, maar dat is extreem paternalistisch en een doorslagje van het cijnskiesrecht.

Of selecteer een sterke running mate (Gavin Newsom?) die een prominente plaats krijgt in de campagne? Biden blijft op zijn plaats, en tussen de lijnen door weet iedereen dat er een aanzienlijke kans is dat die running mate president wordt. Win-win
Ik denk dat dit de betere optie is dan Biden vervangen. Minder gezichtsverlies, maar in september heeft Biden een herkansing in een tweede debat. Misschien dat hij tegen dan wel beter is, maar ik vind dit toch zeer ontmoedigend voor de Democraten. Als hij dit nog vier jaar lang moet doen ...

Precies de Rode Duivels tegen Oekraïne ... :unsure:

Filmpjes van "verwarde" Biden zijn niet altijd wat ze lijken
De fact checks van de VRT mogen ook verwezen worden naar de vuilbak
Bwa, ik denk dat een hoop van die circulerende filmpjes wel zullen gemonteerd zijn om zaken verkeerd voor te stellen. Die filmpjes zijn niet plots allemaal zuiver op de graat omdat Biden nu een slechte beurt maakt.

Nu goed, zien we hier niet het resultaat van iets waar velen zich al een tijd vragen bij stelden: waarom is iemand die ver voorbij de pensioenleeftijd is kandidaat om staatshoofd te worden?
Dat is ook weer het nadeel van democratie: niet elke kiezer die naar de stembus trekt heeft zijn stem rationeel overwogen. Je zou kunnen beginnen met bekwaamheidstests om een stem te verdienen, maar dat is extreem paternalistisch en een doorslagje van het cijnskiesrecht.
Eerder het algemeen meervoudig stemrecht zoals wij dat hadden na hervorming van het cijnskiesrecht:
De grondwetsherziening van 1893-1894 deed het aantal kiezers van 136.755 tot 1.370.678 toenemen. Voortaan had iedere mannelijke burger vanaf 25 jaar stemrecht. Het meervoudig stemrecht impliceerde dat bepaalde categorieën twee of meer stemmen kregen. Gezinshoofden die gehuwd waren en een woning in hun bezit hadden, eigenaars van onroerende goederen, houders van een spaarboekje en houders van een diploma hoger onderwijs kregen één of twee extra stemmen. Die extra stemmen kwamen vooral ten goede aan de bezittende klasse, mensen die eigendom hadden en de massa's bezitlozen als een bedreiging voor hun positie zagen. Tegenover 850.000 'eenvoudige' kiezers zonder eigendom of onderwijs stonden 1.240.000 stemmen van meervoudigen, uitgebracht door 290.000 kiezers met twee stemmen en 220.000 met drie stemmen.[2]

Laatst bewerkt:
Ik had het wel niet verwacht. Niet dat ik er enorm van schrik dat Biden hier niet goed uitkomt. Wel dat de Democratische partij op dit moment verrast is. Allee, op dit moment hadden ze toch al moeten weten waar ze aan toe waren. Ik heb het hiervoor al gezegd dat een zittende president een groot voordeel heeft, en dat die traditioneel zijn campagne veel later kan beginnen en dan nog veel goedmaakt. Dus dat er nog niks verloren is, tenzij het een hopeloze zaak is. En als het echt een hopeloze zaak is, zou je denken dat de Democratische partij dat al wel wist.

Filmpjes van "verwarde" Biden zijn niet altijd wat ze lijken
De fact checks van de VRT mogen ook verwezen worden naar de vuilbak
Nee. Het is niet omdat hij hier een slechte beurt maakt, dat vorige montages plots 100% correct zijn.

Toch dieptriest dat dit de keuze is voor de Amerikanen, Trump of een versleten Biden.. deprimerend.

Je kan die filmpjes ook perfect maken met een wauwelende Trump hoor, maar de lakmoesproef was het presidentiële debat en daar viel vooral Biden door de mand.
Onzin. Het is niet omdat hij hier een slechte beurt maakt, dat vorige montages plots 100% correct zijn.
Deze fact check neemt enkele filmpjes en concludeert dat ze uit de context zijn genomen -> er is niets mis met Biden en 'tis allemaal fake en opgezet door zijn tegenstanders
Wat de conclusie had moeten zijn -> Deze filmpjes overdrijven de situatie maar er zijn wel tekenen dat Biden af en toe verward is

Niet toegeven dat Biden aan het aftakelen is is het licht van de zon ontkennen. De democraten hebben gegokt en verloren.

Deze fact check neemt enkele filmpjes en concludeert dat ze uit de context zijn genomen -> er is niets mis met Biden en 'tis allemaal fake en opgezet door zijn tegenstanders

Wat de conclusie had moeten zijn -> Deze filmpjes overdrijven de situatie maar er zijn wel tekenen dat Biden af en toe verward is

Niet toegeven dat Biden aan het aftakelen is is het licht van de zon ontkennen.
Nee, de conclusie van die filmpjes blijft onveranderd los van dit optreden?
Filmpje van de "onzichtbare" stoel, waar Biden wordt weggezet als verward omdat hij wil gaan zitten op een stoel die er niet is. Blijkt dat die stoel er wel was, maar buiten beeld was gehouden. AP schrijft erbij: "Video bewerkt om te laten uitschijnen dat Biden probeerde te gaan zitten terwijl er geen stoel was"

Nu je de speech hebt gezien van vannacht, is die stoel plots verdwenen? Is dat filmpje plots niet meer bewerkt?

Dus jouw "de filmpjes overdrijven de situatie" zou fouter zijn dan wat er nu staat. Wat trouwens helemaal niet is "er is niks mis met Biden", want dat zou idioot zijn om te schrijven in een factcheck.

De conclusie is letterlijk:

Conclusie​

• Er bestaan al langer bezorgdheden over de fysieke en mentale fitheid van de Amerikaanse president Joe Biden. Op sociale media circuleren allerlei filmpjes die Biden tonen terwijl hij verward oogt.
  • Sommige van die video's zijn echter gemanipuleerd. Ze tonen niet wat ervoor of nadien gebeurde, of ze knippen belangrijke informatie of aanwezigen weg.
  • De commentaren bij 3 fragmenten van dergelijke video's, die dateren van een D-day-herdenking op 6 juni en een vlaggenceremonie tijdens de G7-top op 12 juni, beschouwen we daarom als misleidend.
Daarvan maak jij:

Een beetje serieus blijven. "Er bestaan al langer bezorgdheden" en "sommige van deze video's zijn gemanipuleerd", waarna concrete voorbeelden worden besproken, is toch verre van "niets aan de hand hoor".

Ik erger me er een beetje aan dat zo dus een terechte fact check wordt weggezet als verkeerd, en de volgende keer wordt dat dan aangehaald als bewijs dat "de MSM" een agenda heeft.

Zoals gewoonlijk topnotch materiaal van John Oliver als je reeds anti-Trump bent en de gevaren van een 2e term inziet, maar als je hiermee gematigde conservatieven wil overtuigen, zou ik afraden uw stuk te starten met een fragment over trans rights.
Ten eerste is dat echt een marginaal kleine groep, rond de 1% van de volwassen bevolking, en ten tweede is dat voor vele zelfs gematigde conservatieven gewoon een struikelblok en versterk je enkel dat anti-"woke America" gevoel. Gegarandeerd dat er mensen afgehaakt hebben.

Als je mensen wil afraden om op Trump te stemmen, ga je toch moeten afkomen met dingen die hun persoonlijk raken. Die directe impact hebben op hun persoonlijke visie over "FREEEEEEDOOOOOOM".
Dat kwam gelukkig later in het stuk wel naar voor, maar naar mijn insziens te beperkt en waarschijnlijk te laat.
Probleem met John Oliver is dat hij het niet kan laten om mensen met wie hij het niet eens is aan te vallen op hun uiterlijk. Voor mij ondermijnt dat toch wel serieus zijn boodschap die hij op andere vlakken probeert uit te dragen.

Nee, de conclusie van die filmpjes blijft onveranderd los van dit optreden?
Filmpje van de "onzichtbare" stoel, waar Biden wordt weggezet als verward omdat hij wil gaan zitten op een stoel die er niet is. Blijkt dat die stoel er wel was, maar buiten beeld was gehouden. AP schrijft erbij: "Video bewerkt om te laten uitschijnen dat Biden probeerde te gaan zitten terwijl er geen stoel was"

Nu je de speech hebt gezien van vannacht, is die stoel plots verdwenen? Is dat filmpje plots niet meer bewerkt?

Dus jouw "de filmpjes overdrijven de situatie" zou fouter zijn dan wat er nu staat. Wat trouwens helemaal niet is "er is niks mis met Biden", want dat zou idioot zijn om te schrijven in een factcheck.
De factcheck kan toch verder kijken dan uit de context getrokken filmpjes om een conclusie te trekken? Ik hoop dat dit niet te veel verwacht is van onze openbare oproep?

Ja die 3 fragmenten zijn deels uit context getrokken maar iedereen kan toch zien dat Biden cognitief niet meer fit is? Of leggen we de lat zo laag dat we het niet erg vinden?

Probleem met John Oliver is dat hij het niet kan laten om mensen met wie hij het niet eens is aan te vallen op hun uiterlijk. Voor mij ondermijnt dat toch wel serieus zijn boodschap die hij op andere vlakken probeert uit te dragen.

Ik begrijp wat je wil zeggen maar het is en blijft wel een komiek, mocht Last Week Tonight het “Terzake van de VS” zijn, zou dat minder acceptabel zijn. Ik denk dat zieltjes winnen ook helemaal z’n doel niet is, hij kent z’n publiek en past z’n narratief aan voor hen.

De factcheck kan toch verder kijken dan uit de context getrokken filmpjes om een conclusie te trekken? Ik hoop dat dit niet te veel verwacht is van onze openbare oproep?

Ja die 3 fragmenten zijn deels uit context getrokken maar iedereen kan toch zien dat Biden cognitief niet meer fit is? Of leggen we de lat zo laag dat we het niet erg vinden?
Als het een factcheck zou zijn over de mentale toestand van Biden zou dat moeten, maar daar zou niemand met verstand aan beginnen zonder dat ze volledige toegang tot hem en zijn dokters hebben. Never gonna happen. In alle andere gevallen een totaal onzinnige "factcheck" die niks feitelijks kan zeggen en ook alleen maar kan gokken.

Als het een factcheck is over precieze filmpjes, dan horen ze alleen een conclusie te maken over die filmpjes.
Het fragment over de stoel is uit de context getrokken, zodat het lijkt alsof hij op een stoel wil gaan zitten die er niet is, terwijl die er in werkelijkheid wel is. Hoe laat dit zien dat Biden cognitief niet meer fit is?
Het fragment over waar hij "doelloos" dwaalt, is uit de context getrokken zodat het lijkt alsof hij niks doet, terwijl hij naar de parachutisten zocht naar wie hij al gewenkt had. Hoe laat dit zien dat Biden cognitief niet meer fit is?

Als het zo overduidelijk is dat dat het geval is, gebruik dan waarheden en feiten. Of leggen we de lat al zo laag dat een oudere man maar even moet struikelen en dat dat hetzelfde is als cognitief niet meer fit zijn?

Ik begrijp wat je wil zeggen maar het is en blijft wel een komiek, mocht Last Week Tonight het “Terzake van de VS” zijn, zou dat minder acceptabel zijn. Ik denk dat zieltjes winnen ook helemaal z’n doel niet is, hij kent z’n publiek en past z’n narratief aan voor hen.
Wat ook een beetje het probleem is: de VS, en zeker hun medialandschap, is zo gepolariseerd dat praktisch alles "preaching to the choir" wordt.

Als het een factcheck zou zijn over de mentale toestand van Biden zou dat moeten, maar daar zou niemand met verstand aan beginnen zonder dat ze volledige toegang tot hem en zijn dokters hebben. Never gonna happen. In alle andere gevallen een totaal onzinnige "factcheck" die niks feitelijks kan zeggen en ook alleen maar kan gokken.

Als het een factcheck is over precieze filmpjes, dan horen ze alleen een conclusie te maken over die filmpjes.
Het fragment over de stoel is uit de context getrokken, zodat het lijkt alsof hij op een stoel wil gaan zitten die er niet is, terwijl die er in werkelijkheid wel is. Hoe laat dit zien dat Biden cognitief niet meer fit is?
Het fragment over waar hij "doelloos" dwaalt, is uit de context getrokken zodat het lijkt alsof hij niks doet, terwijl hij naar de parachutisten zocht naar wie hij al gewenkt had. Hoe laat dit zien dat Biden cognitief niet meer fit is?

Als het zo overduidelijk is dat dat het geval is, gebruik dan waarheden en feiten. Of leggen we de lat al zo laag dat een oudere man maar even moet struikelen en dat dat hetzelfde is als cognitief niet meer fit zijn?
Die korte filmpjes zijn misleidend, maar als je naar het debat kijkt kan je toch bevestigen dat hij niet bepaald scherp staat? Misschien een slechte dag, maar dat kan je wel eens hebben als je 81 bent en zo'n veeleisende job moet uitoefenen. Maar dit nog eens vier jaar? Hij kan maar beter goed nadenken over een bekwame running mate die de leiding kan overnemen als hij het fysiek en mentaal kwijt is.

Probleem is dat hij heel duidelijk soms wel een boodschap probeert te brengen en/of verandering probeert aan te kaarten. En hij heeft vaak gelijk, maar die boodschap wordt makkelijk terzijde geschoven wanneer je iemand terecht aanvalt op wat hij zegt maar dan niet kan laten om dat te starten met " tendency to look at all times like a condom full of soup". Gewoon random voorbeeld uit een episode van een paar weken terug.

En zoals @Sylverscythe zegt, er is bijna geen "terzake van de VS". Bijna alles heeft zijn kleur en iedereen ziet wat ze willen zien.

Die korte filmpjes zijn misleidend, maar als je naar het debat kijkt kan je toch bevestigen dat hij niet bepaald scherp staat? Misschien een slechte dag, maar dat kan je wel eens hebben als je 81 bent en zo'n veeleisende job moet uitoefenen. Maar dit nog eens vier jaar? Hij kan maar beter goed nadenken over een bekwame running mate die de leiding kan overnemen als hij het fysiek en mentaal kwijt is.
En dat is exact mijn punt: als je het wilt hebben over hoe hij ervoor staat, gebruik dan echte dingen en geen fake news. Er zijn blijkbaar echte dingen genoeg te vinden.

Ik blijf het redelijk overdreven vinden en er wordt gretig gegooid met "cognitieve vaardigheden" alsof dat hetzelfde is als "niet stotteren" of "niet struikelen". Maar ik vind ook dat hij hier een slechtere beurt maakt dan ik had verwacht, en wat ik erger vind: blijkbaar ook een slechtere dan de Democratische partij had verwacht.

Terug
Bovenaan