En toch gaat hij het doen 🙂

Nee serieus, als Trump wint (en dat scenario wordt steeds realistischer zijn) dan gaan er ongeziene zaken gebeuren in de USA. Dingen die véél verder gaan als in zijn eerste termijn. En Europa en gaat nog maar eens met een zware kater wakker worden.
Tussen nu en november 2024 kan er nog veel gebeuren. Gezien het tempo waarin de verrassingen zich opstapelen in de jaren '20 van deze eeuw zie ik Biden nog ergens van zijn sus vallen, dat Kamala Harris het moet overnemen en dat die door een rabiate bende MAGA-supporters wordt belaagd en gelynchd terwijl Poetin per ongeluk van de trap valt en op een rood knoppeke duwt en uiteindelijk Kennedy de verkiezingen wint maar een onfortuinlijke afspraak met de geschiedenis heeft en een kogel tegenkomt in Dallas, TX.

Enfin, alle gekheid op een stokje: er is nog veel tijd om de balans naar de ene of andere kant te doen overhellen. Dat Biden niet de beste kandidaat is om Democratisch president te worden weet iedereen wel, maar het is ongebruikelijk dat hij zichzelf niet zou opvolgen voor een tweede termijn.

Tussen nu en november 2024 kan er nog veel gebeuren. Gezien het tempo waarin de verrassingen zich opstapelen in de jaren '20 van deze eeuw zie ik Biden nog ergens van zijn sus vallen, dat Kamala Harris het moet overnemen en dat die door een rabiate bende MAGA-supporters wordt belaagd en gelynchd terwijl Poetin per ongeluk van de trap valt en op een rood knoppeke duwt en uiteindelijk Kennedy de verkiezingen wint maar een onfortuinlijke afspraak met de geschiedenis heeft en een kogel tegenkomt in Dallas, TX.

Enfin, alle gekheid op een stokje: er is nog veel tijd om de balans naar de ene of andere kant te doen overhellen. Dat Biden niet de beste kandidaat is om Democratisch president te worden weet iedereen wel, maar het is ongebruikelijk dat hij zichzelf niet zou opvolgen voor een tweede termijn.
Ik betwijfel of er nog zoveel kan gebeuren. En we zitten in de vreemde situatie dat zowat alles wat er kan gebeuren in de kaarten van Trump speelt. Tenzij de democraten, al dan niet noodgedwongen, nog een andere goede kandidaat uit hun hoed toveren. Anders zie ik het allemaal maar somber in, ook voor Europa.

Ik betwijfel of er nog zoveel kan gebeuren. En we zitten in de vreemde situatie dat zowat alles wat er kan gebeuren in de kaarten van Trump speelt. Tenzij de democraten, al dan niet noodgedwongen, nog een andere goede kandidaat uit hun hoed toveren. Anders zie ik het allemaal maar somber in, ook voor Europa.
Misschien heeft Europa dat ook gewoon nodig? Trump had ons tijdelijk wakker geschud dat we het ooit eens zonder Washington zouden moeten kunnen doen, een zelfstandig buitenlands beleid uitstippelen en instaan voor onze eigen defensie. Met Biden zijn we terug in slaap gedommeld.

Misschien heeft Europa dat ook gewoon nodig? Trump had ons tijdelijk wakker geschud dat we het ooit eens zonder Washington zouden moeten kunnen doen, een zelfstandig buitenlands beleid uitstippelen en instaan voor onze eigen defensie. Met Biden zijn we terug in slaap gedommeld.
Dat vind ik op zich inderdaad geen slechte denkwijze. Alleen, als de Russische inval en oorlog in Oekraïne de Europese leiders niet wakker heeft geschud, gaat Trump, die bv de USA uit de Nato haalt, dat dan wel doen? Ik mag het hopen maar steek er mijn hand zeker niet voor in het vuur. De onenigheid die er nu al weer leeft tussen Duitsland en Frankrijk over eventuele militaire samenwerking spreekt wat dat betreft al boekdelen.

Ik zeker voorstander van een Europa dat wat meer zelfstandig is en op eigen kunnen en vermogen rekent maar of dat dan via Trump moet... Dat vind ik toch een hele grote stap, eentje waarbij er nog wel heel wat andere narigheid gaat meekomen.

Europa heeft misschien op bepaalde vlakken een grove borstel nodig die eens door het beleid gaat, maar dan vind ik Trump eerder het equivalent van het hele huis afbreken. Dat noem ik al geen borstel meer.

Laatste swing state poll van New York Times zou Trump het halen van Biden.

Er is dus nog een timeline waar Trump wint en zichzelf voor alles probeert een presidential Pardon te geven. Gevolgd door waarschijnlijk wat constitutionele rechtzaken (die Republikeins gezind zijn)
En wat ook belangrijk is: in die swingstates ligt hij 4 a 10 procentpunt voor.

Dat is toch een mooi cijfer

(veel mooier dan Biden zijn 2 procentpunt in Wisconsin).

Jaja ik weet het, tis nog 1 jaar tot de verkiezingen, en polls will be polls..... maar toch stemt dit mij optimistisch.

Net zoals de Republikeinen covid de schuld gaven voor het verlies van Trump, kunnen de Democraten het nu op Israël gooien, indien Biden verliest :unsure: .

Net zoals de Republikeinen covid de schuld gaven voor het verlies van Trump, kunnen de Democraten het nu op Israël gooien, indien Biden verliest :unsure: .
En de steun aan Oekraïne.

Pas op: ik zou echt niet graag in Biden zijn schoenen staan hoor:
Bouw je de steun aan Oekraine en Israël af: dan ben je een laffe hond, en ben je enerzijds een Putin vriendje en laat je alles in de steek wat je met Israel hebt opgebouwd.

Blijf je Oekraine en Israel steunen? Ja dan krijg je veel bijval van de rest van het westen, en die respectievelijke 2 landen,
maar dan word je afgerekend door een bepaald van je eigen kies vee .

Ik snap echt niet waarom de Republikeinen zo hard tegen de steun voor Oekraïne zijn. Alleja MAGA ik weet het maar stel je eens voor dat niet helpen tegen Rusland voor de Reps te verkopen valt. Reagan draait zich om in zijn graf. Het is kost voor kost ongeveer het handigste wat ze gedaan hebben tegen de Russen sinds de start van de Koude Oorlog zonder US verliezen, maar toch draaien ze dat daar om. Eigenlijk zouden al die Reps weggezet moeten worden als anti patriottische dictatorvriendjes, maar sinds Trump is dat geen probleem meer voor de GOP.

Het morele failliet van die partij is gigantisch.

Nogmaals: Trump KAN zichzelf niet pardonneren voor staatszaken.

Ja vandaar het 'gevolgd door constitutionele rechtzaken'.
Denk je dat hij als president niks kan verzinnen met een heel ruime interpretatie van de grondwet ?

Al is het simpel de veroordeelde staat mijden en zich beroepen op bescherming van de federale forces in de trend van 'kom me maar halen'.
Gaat Georgia of een andere staat agenten naar het witte huis sturen om Trump te arresteren ? Zoals ik het begrijp kunnen ze aan een andere staat extradictie vragen, maar niet aan de federale laag. En zoiezo dat je wel (de meeste) republikeinse staten vind die dat request zouden weigeren als het daar echt op aankomt. Dan kan Trump nog effkes het witte huis verplaatsen :p.

"All fifty states work with one another to enforce criminal law. That means that your home state can receive a request from the state where the offense occurred to arrest you and return you to their jurisdiction, a process called extradition."

Ja vandaar het 'gevolgd door constitutionele rechtzaken'.
Denk je dat hij als president niks kan verzinnen met een heel ruime interpretatie van de grondwet ?

Al is het simpel de veroordeelde staat mijden en zich beroepen op bescherming van de federale forces in de trend van 'kom me maar halen'.
Gaat Georgia of een andere staat agenten naar het witte huis sturen om Trump te arresteren ? Zoals ik het begrijp kunnen ze aan een andere staat extradictie vragen, maar niet aan de federale laag. En zoiezo dat je wel (de meeste) republikeinse staten vind die dat request zouden weigeren als het daar echt op aankomt. Dan kan Trump nog effkes het witte huis verplaatsen :p.

"All fifty states work with one another to enforce criminal law. That means that your home state can receive a request from the state where the offense occurred to arrest you and return you to their jurisdiction, a process called extradition."
Dat is allemaal iets anders dan zichzelf pardonneren.

Het zou allesinds enorm hypocriet zijn van Trump om Biden te verwijten iets ongeziens te doen in de politiek (vervolgen van een tegenstander tijdens verkiezingen ) om dan vervolgens wat ongezien is in de geschiedenis van de USA zichzelf te gaan pardonneren. Zo seniel gaat die niet zijn. (of nog niet zijn :unsure:)

Het zou allesinds enorm hypocriet zijn van Trump om Biden te verwijten iets ongeziens te doen in de politiek (vervolgen van een tegenstander tijdens verkiezingen ) om dan vervolgens wat ongezien is in de geschiedenis van de USA zichzelf te gaan pardonneren. Zo seniel gaat die niet zijn. (of nog niet zijn :unsure:)
Dat dacht ik over een hoop zaken tijdens zijn eerste ambttermijn. Nu verschiet ik helaas nergens meer van.

Asked about whether he was involved in valuations in 2021, Mr Trump said: “I was so busy at the White House… my threshold was China, Russia and keeping our country safe.”

Prosecutor Kevin Wallace responded, saying: “Just to clarify you weren’t president in 2021, correct?”, to which Mr Trump replied: “No, I wasn’t.”

Compleet deranged en toch zal hij ook met dit proces scoren bij zijn achterban

Ik snap echt niet waarom de Republikeinen zo hard tegen de steun voor Oekraïne zijn. Alleja MAGA ik weet het maar stel je eens voor dat niet helpen tegen Rusland voor de Reps te verkopen valt. Reagan draait zich om in zijn graf. Het is kost voor kost ongeveer het handigste wat ze gedaan hebben tegen de Russen sinds de start van de Koude Oorlog zonder US verliezen, maar toch draaien ze dat daar om. Eigenlijk zouden al die Reps weggezet moeten worden als anti patriottische dictatorvriendjes, maar sinds Trump is dat geen probleem meer voor de GOP.

Het morele failliet van die partij is gigantisch.

Nochtans heeft McConnell die steun aan Oekraïne als absoluut fundamenteel voorgesteld en een absolute topprioriteit. Ik kan alleen maar speculeren maar beeld je eens in wat een McCain erover zou gezegd hebben (hij heeft de toekomst overigens voorspeld). Maar die generatie gaat er elk jaar helaas verder uit.

Waar ik vooral benieuwd naar ben is wat een eventueel overlijden van Trump zou teweegbrengen. Het blijft toch in hoofdzaak een persoonscultus. Dat werkt heel bindend, een gelijkaardig effect bestaat bij ons rond Bart De Wever, maar eenmaal die kop eraf gaat is de vraag wat de rest van het lichaam van plan is.

In dacht opzicht zie ik bij Biden minder problemen. Je kan daar bezwaarlijk van enig bindmiddel spreken.

Terug
Bovenaan