Zou dit op termijn kunnen leiden tot een 3e partij, waarbij Reps in 2 splitsen?
Het lijkt erop dat de gematigde republikeinen met uitsterven bedreigd zijn
En die Freedom Caucus is al een partij binnen de partij, waarbij een commitment is dat wanneer 80% voor een bepaalde oplossing is, ze die allemaal steunen.
Wat er nadien gaat gebeuren? Tsja, dat is koffiedik kijken. Gematigde republikeinen die aansluiten bij de democraten, democraten die in twee scheuren,...

Het kan helemaal shit worden als bij de verkiezingen een onafhankelijke enkele kiesmannen behaalt via de ranked-choice-votes (bvba in Alaska) en zowel Biden als Trump net geen meerderheid van de kiesmannen haalt...

Zal dan Trump's grootste legacy worden zeker?
Je mag kiezen:
  • Destroyed GOP
  • Created the MAGA party, the best party in Amerika. Actually, the world, or no, the Universe!
Wanneer je "divide and conquer" wat te hard gaat implementeren.

Het lijkt erop dat de gematigde republikeinen met uitsterven bedreigd zijn
En die Freedom Caucus is al een partij binnen de partij, waarbij een commitment is dat wanneer 80% voor een bepaalde oplossing is, ze die allemaal steunen.
Wat er nadien gaat gebeuren? Tsja, dat is koffiedik kijken. Gematigde republikeinen die aansluiten bij de democraten, democraten die in twee scheuren,...
Ik denk niet dat ze met uitsterven bedreigd zijn. Maar wat er kan gebeuren, tja...
Een derde partij waarbij de Reps splitsen, is een mogelijkheid. Maar ik zie dat niet gebeuren. Dat wordt het einde van één van die twee, gewoon door het systeem dat er nu is. En meer dan waarschijnlijk het einde van beide, want R1+R2 kunnen nipt D verslaan, maar apart zijn ze allebei op voorhand verloren.

Een soort platform shift zoals die die in de jaren 30 "voltooid" was is zeker een andere. Het zou kunnen dat de Dems een deel ontevreden Reps kunnen verwelkomen, en dat daardoor de nadrukken in beide partijprogramma's veranderen. Tot voor dit moment was dat ongelofelijk kort door de bocht gesteld, met uitzondering van de zogenaamde culture wars, voor de Dems een federale overheid met sociale toetsen met een internationale kijk, en voor de Reps geen federale inmenging, staatsrechten en liberaal-kapitalistische toetsen, en nationalisme/protectionisme.

Tegenwoordig gaat het echter steeds vaker, en misschien alleen nog maar over "liberal" (waarmee dan progressief aangeduid wordt) vs "conservative", en de Trump-Reps zijn in essentie net gericht zijn op een heel sterke federale overheid en ultranationalistisch. Compleet in strijd met hun "oorspronkelijke" gedachtegoed. Ik denk niet dat het ondenkbaar is dat de nadrukken in die mate gaan veranderen dat er veel Reps zich niet meer kunnen vinden in het Trump-Rep-gedachtegoed, en dat de Dems zich bijvoorbeeld meer gaan richten op state rights om dat te counteren.

Dan verschuiven de nadrukken, verschuiven verschillende representatives van Rep naar Dem en andersom (wat je nu ook al ziet gebeuren), en krijg je nog altijd twee partijen, maar die over 10 jaar voor helemaal andere dingen staan dan 10 jaar geleden.

Edit:

Eigenlijk wou ik deze post hier maken, maar ik vond bovenstaande veel interessanter. Maar het is wel ongelofelijk hoe normaal we het platte racisme van die Trump al gewend zijn...

Trump noemt AG Leticia James dus Peekabo.
Je moet dat eens lezen alsof je de Trumpjaren niet hebt meegemaakt. Presidentskandidaat wordt onderzocht voor fraude en schendt de scheiding der machten door haar te belagen met racistische slurs die we al 100 jaar niet meer horen.

Ah, maar hij is wel zo geslepen om niet gewoon de twee woorden te gebruiken waarvan iedereen weet dat hij ze éigenlijk bedoelt. Picaninny en jigaboo lijken er net iets te veel op om toeval te zijn. En voor hier iemand afkomt met de vergoelijking dat niemand die woorden nog kent: fout. Dat zijn héél bekende woorden in de VS. En Trump is welbespraakt in racial slurs, gezien hij wel vaker woorden uit diezelfde tijd gebruikt (hij noemde de man van Conway nog een Flip en een Goo-Goo).

Laatst bewerkt:
Het is eigenlijk echt onmogelijk om te voorspellen wat er met de amerikaanse politiek zal gebeuren.
Zal Biden "gezond" leven tot de volgende verkiezingen?
Zal Trump "gezond" leven tot de volgende verkiezingen?
(een overlijden enkele dagen voor de verkiezingen is een ramp voor die verkiezingen)

Zal Trump effectief tot gevangenisstraf veroordeeld worden? En zoja, zal de reactie dan bij de Freedom Caucus zijn om net nog meer rond Trump te hangen of zal er door het einde van Trump net nog een aantal mensen extra hun mond opendoen over Trump en vervalt die Caucus in ruzie? EN wie zal dan de kandidaat worden voor de GOP? Nog altijd Trump of toch iemand anders, maar wie?

Hoe doen de onafhankelijke kandidaten het? Een Kennedy peilt toch relatief gevaarlijk sterk in sommige staten (zie die ranked-vote-choice). Maar zelfs al halen ze geen kiesmannen, hoeveel stemmen neemt een Kennedy af van de democraten en een Kayne West van de republikeinen?

Alvast 1 niet zo moeilijke voorspelling: wat zal op 6 november 2024 de headliner zijn op Foxnews? De nieuwe president of Hunter Biden?

In Georgia ziet het er toch bijzonder slecht uit voor Trump. En een veroordeling betekent daar effectieve gevangenisstraf... De kans zit er dus werkelijk in dat die vanuit de gevangenis zal meedoen aan de verkiezingen? Oh boy.
Of zijn er zoals in België oneindig veel vertragingsmechanismes die het proces over de verkiezingen kunnen tillen?

Het is eigenlijk echt onmogelijk om te voorspellen wat er met de amerikaanse politiek zal gebeuren.
Zal Biden "gezond" leven tot de volgende verkiezingen?
Zal Trump "gezond" leven tot de volgende verkiezingen?
(een overlijden enkele dagen voor de verkiezingen is een ramp voor die verkiezingen)

Zal Trump effectief tot gevangenisstraf veroordeeld worden? En zoja, zal de reactie dan bij de Freedom Caucus zijn om net nog meer rond Trump te hangen of zal er door het einde van Trump net nog een aantal mensen extra hun mond opendoen over Trump en vervalt die Caucus in ruzie? EN wie zal dan de kandidaat worden voor de GOP? Nog altijd Trump of toch iemand anders, maar wie?

Hoe doen de onafhankelijke kandidaten het? Een Kennedy peilt toch relatief gevaarlijk sterk in sommige staten (zie die ranked-vote-choice). Maar zelfs al halen ze geen kiesmannen, hoeveel stemmen neemt een Kennedy af van de democraten en een Kayne West van de republikeinen?

Alvast 1 niet zo moeilijke voorspelling: wat zal op 6 november 2024 de headliner zijn op Foxnews? De nieuwe president of Hunter Biden?
Een recente poll toont aan dat Kennedy stemmen afneemt bij de Republikeinen, door z'n anti-vax standpunten :woohoo:

De Republikeinen lijken zich te verenigen rond Mike Johnson, een ideologische hardliner van de Christian right factie binnenin de GOP. Johnson is tegen abortus tout court, tegen erkenning van het homohuwelijk en voor conversietherapie. Johnson stemde ook tegen de certificatie van de verkiezingsresultaten in 2020 en was de hoofdauteur van een brief gericht aan de Supreme Court om de verkiezingsresultaten om te draaien.

Morgen wordt er opnieuw gestemd in het Huis.

In Georgia ziet het er toch bijzonder slecht uit voor Trump. En een veroordeling betekent daar effectieve gevangenisstraf... De kans zit er dus werkelijk in dat die vanuit de gevangenis zal meedoen aan de verkiezingen? Oh boy.
Geen enkele rechter zal het aandurven om hem in de cel te gooien; Dan staat half USA in brand.
Of zijn er zoals in België oneindig veel vertragingsmechanismes die het proces over de verkiezingen kunnen tillen?
Oneindig niet, maar er zal wel genoeg voer voor discussie zijn, om het inderdaad met pakweg een jaartje te kunnen uitstellen, meen ik. Tot na de verkiezingen, moet zeker haalbaar zijn.

Geen enkele rechter zal het aandurven om hem in de cel te gooien; Dan staat half USA in brand.
Ik hoop oprecht dat dat niet klopt. Iemand die misdaden begaat die bewezen worden in de rechtbank moet daarvoor gestraft worden, en als die straf een celstraf is dan is dat maar zo, ook al staat 'half USA' dan in brand. Als Trump dus veroordeeld wordt moet hij zijn straf uitzitten. Als er dan wat onnozelaars de straat op trekken dan is dat maar zo. Het zal vrij hypocriet zijn van het volkje dat zo gekant is tegen rellen en zo'n fan is van law and order, maar goed.

Ik hoop oprecht dat dat niet klopt. Iemand die misdaden begaat die bewezen worden in de rechtbank moet daarvoor gestraft worden, en als die straf een celstraf is dan is dat maar zo, ook al staat 'half USA' dan in brand. Als Trump dus veroordeeld wordt moet hij zijn straf uitzitten. Als er dan wat onnozelaars de straat op trekken dan is dat maar zo. Het zal vrij hypocriet zijn van het volkje dat zo gekant is tegen rellen en zo'n fan is van law and order, maar goed.
Maar verbaasd gaan we ook niet zijn lijkt me.

Oneindig niet, maar er zal wel genoeg voer voor discussie zijn, om het inderdaad met pakweg een jaartje te kunnen uitstellen, meen ik. Tot na de verkiezingen, moet zeker haalbaar zijn.
Oké. En zou je dat goed vinden, dat iemand die illegale feiten heeft gepleegd niet in de cel wordt gegooid omdat hij politiek te populair is?

En dan zou ik graag je bronnen willen zien waarbij een RICO-veroordeling uitgesteld kan worden tot na de inauguratie.

Een recente poll toont aan dat Kennedy stemmen afneemt bij de Republikeinen, door z'n anti-vax standpunten :woohoo:
Een recente poll toont aan dat Trump in een 3 way race het haalt van Biden en Kennedy.
In diezelfde link ook een pol over het Hamas-Israël conflict.

Let op, is wel een pdf file op de site dat ge moet aanklikken.
https://harvardharrispoll.com/key-results-october-4/

Ik denk net dat er voldoende rechters zijn die met plezier met de eer zouden willen gaan lopen hem weg gestopt te hebben. "The judge who put him away" . Kan de Netflix docu's al voor de geest halen :biglaugh:

Laatst bewerkt door een moderator:

Wist niet dat Trump boven de wet zat?

Oké. En zou je dat goed vinden, dat iemand die illegale feiten heeft gepleegd niet in de cel wordt gegooid omdat hij politiek te populair is?
Die feiten zijn mijns inziens niet zwaar genoeg om met een celstraf te straffen.
En dan zou ik graag je bronnen willen zien waarbij een RICO-veroordeling uitgesteld kan worden tot na de inauguratie.
Dat is onmogelijk en dat weet je. Is nog nooit voorgevallen en absurde situatie. Maar processen uitstellen, dat is de eeuwenoude truuk en word in quasi elk land toegepast.
Wist niet dat Trump boven de wet zat?
Voor mij wel. Hij is de wet. Als president heb je toch toegang tot de constitution en kan je die mits goedkeuring aanpassen.
Goedkeuring die hij wel zal krijgen als hij opnieuw verkozen zou worden.

Wie zien graag wat meer respectvollere cummunicatie.
Voor mij wel. Hij is de wet. Als president heb je toch toegang tot de constitution en kan je die mits goedkeuring aanpassen.
Goedkeuring die hij wel zal krijgen als hij opnieuw verkozen zou worden.
Jezus Christus, als een gewone Vlaming al zulke zaken uitbraakt dan moet je er niet van schrikken dat er ginder een hele hoop mensen hem blind volgen en zelfs de wapens zouden opnemen voor hem. Wat een hallucinant bericht zeg. Gewoon inderdaad een sektementaliteit. Heel triest om te zien.

Terug
Bovenaan