Alleen al doordat je niet wist dat Pelosi al 83 is, maakt discussiëren al vrij zinloos, want mijn hele punt van kritiek was namelijk gebaseerd op haar leeftijd, een figuur die al 36 jaar aan het zeggen is overigens dat ze volgende verkiezingen mogelijks niet meer meedoet.
Maar dat zijn allemaal dingen die je kunt aanpakken zonder dat je moet gaan kijken naar leeftijd van één persoon, hè? De perverse rol van geld in de politiek van de VS. Je zegt dat de macht niet bij één generatie mag blijven, maar àlle generaties mogen gaan stemmen. Je vindt zelf dat quota geen goed idee zijn als je te nauw kijkt, maar wilt enkele topposities hier wel onderhevig maken aan quota. Ik kan er zelfs nog in meegaan dat als dat nodig blijkt, er quota mogen komen binnen de verkozenen. Maar om dat ook op te leggen dat alle verkozenen iemand van jonger dan X moeten kiezen, gewoon door dat cijfertje, dat vind ik lastig. Zelfs als je dat zou toepassen, zou je die leeftijd zo hoog moeten leggen dat je objectief kunt aantonen dat vanaf die leeftijd de kans te groot wordt dat hun bekwaamheid wordt aangetast tijdens hun termijn.
Mensen takelen af. Dat is een biologisch feit en niet "gewoon door dat cijfertje".
Om dezelfde reden dat we iemand die nog niet "volwassen" is, niet toelaten bepaalde belangrijke beslissingen te nemen, auto te rijden, gokken, ... of idd politieke functies op te nemen, kan je ook aan de andere kant van het leeftijdsspectrum gerust ook limieten leggen.
En zaken zoals de rol van geld in de politiek kan je enkel breken door bepaalde vicieuze cirkels te doorbreken: steevast dezelfde politici die na een tijd hun rijke donoren hebben en het systeem dus ook niet meer willen veranderen want zij hebben hun geld... de draaideur naar de lobby-industrie, etc.
Er zijn genoeg conservatieve, niet-innovatieve jonge politici. En mogelijk innovatieve oudere politici.
Klopt, maar in dit geval is de leeftijd ook minder van belang dan nieuwe politici versus "oude" politici die al meerdere termijnen meedraaien.
Ik moet wel zeggen dat ik niet wist dat Pelosi al 83 is. Ik zeg het, ik ben geen voorstander van het idee dat ouderen sowieso geen jongeren kunnen vertegenwoordigen, dat ze sowieso onbekwaam zijn en dat ervaring voor niks meer telt. Dat oud=corrupt en fossiel. Dat hoeft helemaal niet. Ik ben echter ook geen groot tegenstander van verjonging of zo. Maar zo radicaal, zwartwit...
Zo radicaal en zwartwit omdat het in het geval van iemand als Nancy Pelosi ook gewoonweg klopt... zie de hele discussie over het handelen in aandelen met voorkennis door MoC's.
Het "beste" argument om nog voor figuren als Pelosi of Biden te stemmen is dat Trump inderdaad mogelijks nog erger is, maar dat is eerlijk gezegd maar een povere prestatie.
Je hebt inderdaad oudere politici in leeftijd die wél nog een deftig begrip hebben van de strijd van generaties na hen, dan denk ik o.a. aan een Bernie Sanders, maar een Pelosi? Laat me niet lachen. Alleen al haar video-tjes met haar ijskast tijdens covid toonde aan hoe wereldvreemd zo iemand is.
Ik heb nooit gezegd "geen probleem" bij gezondheidsproblemen. Waarom moet je dat fout voorstellen?
Omdat je de oude leeftijd van figuren als Pelosi gewoon wegzet als "ervaring", terwijl je nota bene moet toegeven dat je niet eens wist hoe oud ze was. Feit is dat ze op een leeftijd is waarop je bij haar gewoon dezelfde gezondheidsproblemen als bij Mitch McConnel kan gaan verwachten louter op basis van de leeftijd.