Hm, net als in ons land is vrijheid van onderwijs in de VS verankerd in de grondwet maar in de praktijk is publiek onderwijs daar eerder de norm dan de uitzondering. Vooral door de staten georganiseerd dacht ik maar niet zeker. Ik vind het ook vreemd dat de republikeinen vooral mee bakkeleien over wat er exact moet gegeven worden in het onderwijs, en wat niet, in plaats van de traditionele conservatieve positie dat de staat zich gewoon minder moet moeien met onderwijs. Privaatonderwijs is gewoon niet echt een Amerikaanse traditie.

Dat er nu stemmen opkomen die daar wel voorstander van zijn is wel interessant. Misschien krijgen we voor het eerst een echte schoolstrijd in de VS.

zij is een groot voorstander van o.a. private religieuze scholen te sponsoren met belastingsgeld ten koste van openbaar onderwijs.

Is dat niet exact de situatie in Belgie sinds de schoolstrijd van de jaren 60.

Niet zo op de man en zeker niet met foute veralgemeningen
Ik huiver toch soms van wat ik hier lees, als ik heel eerlijk ben.

Losstaand van politieke strekking, losstaand van onze visie als persoon op migratie, sociale zekerheid, ethische kwesties, ... Dit is toch allemaal niet meer normaal?

Dit heb ik me ook al vaak afgevraagd. Wat voor personen zijn die fervente Trump-verdedigende forumgangers.
Dat mensen voor Trump in de USA stemmen, kan ik gemakkelijk begrijpen, want het kan ook simpelweg zijn dat je het met het Democratisch programma helemaal oneens bent.
Maar wat bezielt sommige Vlamingen om gewoon ALLES van Trump en de Republikeinen te verbloemen ?! Ergens denk ik dat dat het soort bullebakken zijn die ook gewoon in hun omgeving gewoon graag de confrontatie en provocatie opzoeken, maar voor alle duidelijkheid, ik ken die personen totaal niet. Ik vraag het me gewoon af.

Laatst bewerkt:
Bij ons zijn er heel veel regels over wat mag gegeven worden op school en wat niet. Ik zie het extreme er niet aan. En wat "wetenschappelijk" is hangt heel veel af van de tijdsgeest en helt vaak hard naar links. Democratie lijkt me belangrijker dan wat juist in de huidige tijdsgeest valt van de academici.
Je vergeet het ienieminie puntje van schending van de scheiding der machten.

Dit heb ik me ook al vaak afgevraagd. Wat voor personen zijn de kay-gells van BG,

Dat is anders ook wel een grove veralgemening die nergens op slaat.
Ik ben nooit meegegaan in de January 6th, de verkiezingen die rigged zouden zijn,...

Probleem is dat als je hier iets of wat voor Trump bent en verstaat waarom mensen wel voor Trump stemmen of durft aan te halen hoe biased de media is, dat je dan hier onmiddellijk in het pro-Trump gestoken wordt.

Probleem is dat als je hier iets of wat voor Trump bent en verstaat waarom mensen wel voor Trump stemmen
Dat is ook gewoon het grote probleem. Dat valt toch niet te begrijpen? Ik snap dat je een conservatief beleid wil, en pro de republikeinse partij bent. Maar de figuur die Trump is, ik kan niet begrijpen waarom je daarvoor zou stemmen.

Dit heb ik me ook al vaak afgevraagd. Wat voor personen zijn de kay-gells van BG, de CCatalysts van Userbase, enz..
Dat mensen voor Trump in de USA stemmen, kan ik gemakkelijk begrijpen, want het kan ook simpelweg zijn dat je het met het Democratisch programma helemaal oneens bent.
Maar wat bezielt sommige Vlamingen om gewoon ALLES van Trump en de Republikeinen te verbloemen ?! Ergens denk ik dat dat het soort bullebakken zijn die ook gewoon in hun omgeving gewoon graag de confrontatie en provocatie opzoeken, maar voor alle duidelijkheid, ik ken die personen totaal niet. Ik vraag het me gewoon af.
Is dat niet een soort van "nieuwe" identiteit of tegencultuur? Zo een combinatie van conservatisme en anti-establishmentgevoelens.

Tegen alles wat zogezegd woke is, voor "tradionele waarden" zover het uitkomt, dus ook hard tegen abortus, beetje pro-Rusland, Trump is dan een toffe peer, ... Smijt er in België nog wat #nietmijnregering bij en het VB/Van Langenhove. Bonuspunten voor "mannelijke" hobbies zoals vechtsport of krachttraining, en crypto.

Ik vind het alleszins sterk dat wanneer iemand een van die zaken afvinkt dat vaak niet bij één blijft.

Zat die CCatalyst hier trouwens ook niet?

Laatst bewerkt:
Ik zit ook in dat kamp dat perfect begrijpt dat mensen republikeins stemmen, het is daar een grote brok ellende en de mensen zijn het beu.

Tegelijkertijd begrijp ik ook niet hoe je ook maar het allerkleinste stukje sympathie voor Trump kan hebben.
Ik kan met de beste wil van de wereld geen pluspunten vinden aan die man, maar bijna elke speech die doet zitten er stukken in die mijn maag doen omkeren bij de gedachte dat die het machtigste land zou leiden...

Gewoon al die non stop vernederende taal en het de-humanizeren van al en iedereen die niet voor hem is.

Helemaal mee eens. Alsof je per se tegen de hele partij moet zijn wanneer je "tegen" Trump bent. Die is gewoon als persoon zeer bedenkelijk op heel veel manieren. Iets wat volledig tegen mijn waarden en normen ingaat.

Ik zou bijvoorbeeld ook niet snel (misschien zelfs nooit) voor de N-VA stemmen, maar dat wilt niet zeggen dat ik niet kan begrijpen waarom een Bart de Wever veel stemmen krijgt. Dat is het grote verschil met iemand als Trump.

Ik vraag me overigens af waar Trump zo veranderd is, ook gewoon qua (non)eloquentie. In mijn YT feed kwam toevallig (want ik zoek echt 0 politiek op YT) een oud interview met een jonge Trump, en dat waren gewoon, normale antwoorden. De Trump van vandaag kan nauwelijks een intelligente volzin uitkramen.

Ik vraag me overigens af waar Trump zo veranderd is, ook gewoon qua (non)eloquentie. In mijn YT feed kwam toevallig (want ik zoek echt 0 politiek op YT) een oud interview met een jonge Trump, en dat waren gewoon, normale antwoorden. De Trump van vandaag kan nauwelijks een intelligente volzin uitkramen.
Ik denk dat dat voer is voor psychologen.
Trump is niet dom, hij zou niet zitten waar hij nu zit moest hij dom zijn.

Maar ik heb toch het idee dat teveel geld en teveel macht een beetje druk op het gezond verstand zet.

Maar, ik ben geen psycholoog...

Ik zit in het kamp die perfect snapt waarom mensen op Trump stemmen en er zelfs een ongelooflijk euforisch gevoel bij die Trump rally kunnen krijgen. Gewoon een paar weken Youtube Foxx / Sky News Australia zien, je zal zien na een paar video's krijg je ze automatisch voorgeschoteld. Gooi er nog wat Ben Shapiro bij. Vervolgens eens paar volledige Trump rally videos bekijken of beluisteren als zegmaar een podcast van 1h30, paar keer zo doen. Zijn speech op de bitcoin conference gisteren vanmorgen nog bekeken, bekijk het maar eens en vraag u dan af waarom die mensen fan van hem zouden zijn.

En ga dan dit eens vergelijken met een rally van Biden of nu Kama Harris. Dan weet je meteen waarom Trump zoveel stemmers en fans heeft. Als je dat niet snapt dan zal je ook nooit snappen hoe Hitler ooit aan de macht is kunnen komen of zo populair was onder Duitsers, wat eigenlijk wel van een nogal bekrompen geest getuigt aangezien dat hier ook vlakbij gebeurde en als je 100km naar het oosten geboren was je ook een Duits was geweest. Het heeft allemaal natuurlijk ook wel te maken met de ideale omstandigheden en een totale klucht van presidentschap bij de democraten. Zet daar een prime Obama tegenover in een LGBTQ klimaat van 2010 en Trump zou niks betekend hebben.

Wat ik eigenijk nog het meest shockerend vind is niet dat Trump veel fans heeft, dat lijkt me normaal, maar hoe dat medialandschap daar zo verdeeld is dat een neutrale bron van informatie niet meer te vinden is. Komt waarschijnlijk ook wel omdat alles daar geprivatiseerd is en dan gekoppeld is aan een van de slechts 2 politieke partijen. Ik hoop wel dat dat soort omgeving niet naar hier komt maar je ziet dat al beginnen gebeuren een media die ook een politieke gekleurdheid heeft. Nog ffkes en we krijgen hier ook media outlets waarop men open en bloot woke aanvalt en alle andere absurditeiten, zover zijn we hier nog niet. Maar dat komt er wel van als rechts gedachtegoed geen deftige mediakanalen krijgt en alles links is wat de klok slaat.

Laatst bewerkt:
Ik zit in het kamp die perfect snapt waarom mensen op Trump stemmen en er zelfs een ongelooflijk euforisch gevoel bij die Trump rally kunnen krijgen. Gewoon een paar weken Youtube Foxx / Sky News Australia zien, je zal zien na een paar video's krijg je ze automatisch voorgeschoteld. Gooi er nog wat Ben Shapiro bij. Vervolgens eens paar volledige Trump rally videos bekijken of beluisteren als zegmaar een podcast van 1h30, paar keer zo doen. En dan dit eens vergelijken met een rally van Biden of nu Kama Harris. Dan weet je meteen waarom Trump zoveel stemmers en fans heeft. Als je dat niet snapt dan zal je ook nooit snappen hoe Hitler ooit aan de macht is kunnen komen, wat eigenlijk wel van een nogal bekrompen geest getuigt aangezien dat hier ook vlakbij gebeurde en als je 100km naar het oosten geboren was je ook een Duits was geweest.
Omdat ik zou denken dat wij van de Hitler affaire geleerd hebben en net daardoor al die holle retoriek van Trump als een ballon doorprikken, met het bijhorende misselijk gevoel in de buik?

En dat die geschiedenis les minder leeft ginderachter, hoe zulke mensen geschiedenis kunnen schrijven, en dit in de slechte manier?

Mijn opmerking van dat ik niet begrijp dat mensen sympathie voor Trump kunnen opbrengen is dan ook vooral gericht naar mensen hier.
Wij moeten beter weten...

Wat ik eigenijk nog het meest shockerend vind is niet dat Trump veel fans heeft, dat lijkt me normaal, maar hoe dat medialandschap daar zo verdeeld is dat een neutrale bron van informatie niet meer te vinden is. Komt waarschijnlijk ook wel omdat alles daar geprivatiseerd is en dan gekoppeld is aan een van de slechts 2 politieke partijen. Ik hoop wel dat dat soort omgeving niet naar hier komt maar je ziet dat al beginnen gebeuren een media die ook een politieke gekleurdheid heeft. Nog ffkes en we krijgen hier ook media outlets waarop men open en bloot woke aanvalt en alle andere absurditeiten, zover zijn we hier nog niet. Maar dat komt er wel van als rechts gedachtegoed geen deftige mediakanalen krijgt en alles links is wat de klok slslaat.
Zelfs met dat gekleurd medialandschap hebben wij nog steeds het voordeel dat er geen tweepartijstelsel is, dus zolang 1 partij niet meer dan 50% van de stemmen binnenhaalt, gaan we altijd een regering hebben die min of meer een weerspiegeling is van wat de kiezer heeft gekozen, waar we dan hopelijk de beste punten van meerdere partijen op een hoop kunnen gooien.

Moesten ze hun beloftes waarmaken natuurlijk. Dat is zowel hier als ginder nogal een probleem 🙃

Omdat ik zou denken dat wij van de Hitler affaire geleerd hebben en net daardoor al die holle retoriek van Trump als een ballon doorprikken, met het bijhorende misselijk gevoel in de buik?

En dat die geschiedenis les minder leeft ginderachter, hoe zulke mensen geschiedenis kunnen schrijven, en dit in de slechte manier?

Mijn opmerking van dat ik niet begrijp dat mensen sympathie voor Trump kunnen opbrengen is dan ook vooral gericht naar mensen hier.
Wij moeten beter weten...
Maar zelfs dan nog is het 2024 en niet 1934. Mensen moeten niet vertrouwen op wat de 3 mensen in het dorp die gestudeerd hebben zeggen, en weken wachten op een brief uit het buitenland. Wat we echter zien is dan in plaats van veel beter geïnformeerd de hele informatie-revolutie heeft gezorgd voor mensen die mentaal in een eigen afgeschermde realiteit leven.

Maar zelfs dan nog is het 2024 en niet 1934. Mensen moeten niet vertrouwen op wat de 3 mensen in het dorp die gestudeerd hebben zeggen, en weken wachten op een brief uit het buitenland. Wat we echter zien is dan in plaats van veel beter geïnformeerd de hele informatie-revolutie heeft gezorgd voor mensen die mentaal in een eigen afgeschermde realiteit leven.
Is natuurlijk iets dat de republikeinen, en vooral Trump, tot in het extreme promoten, door de media "aan de andere zijde" als volstrekte leugens af te doen.
Hier is er veel minder een stigma om zowel CNN als Fox news te bekijken, om de invalshoek van beide kanten wat te zien, ginder is dat gewoon ondenkbaar hé.
Een Trump supporter ga je gewoon weg nooit naar CNN zien kijken hoor.

Gelukkig hebben we hier nog steeds discussies doe langs de twee kanten van het spectrum zitten....

Is natuurlijk iets dat de republikeinen, en vooral Trump, tot in het extreme promoten, door de media "aan de andere zijde" als volstrekte leugens af te doen.
Hier is er veel minder een stigma om zowel CNN als Fox news te bekijken, om de invalshoek van beide kanten wat te zien, ginder is dat gewoon ondenkbaar hé.
Een Trump supporter ga je gewoon weg nooit naar CNN zien kijken hoor.

Gelukkig hebben we hier nog steeds discussies doe langs de twee kanten van het spectrum zitten....
Ook hier (zowel in het land als dit forum) sijpelt dat denken door heb ik de indruk.

Ook hier (zowel in het land als dit forum) sijpelt dat denken door heb ik de indruk.
Zeker, maar zoals ik hierboven reeds aanhaalde, wij hebben geen tweepartijenstelsel, dus wat minder last van dat zwart/wit moeten kiezen, hier is er nog wat grijs.

En het lijken me vooral de extremere uitersten, aan beide kanten, die in dat bedje ziek zijn.

Trump is geen Hitler want Trump heeft geen overtuigingen. En hoewel hij zeker clever is, hij is geen intellectueel.

Trump is een populist pur sang. En niks meer.

Nu, een beetje populisme is niet slecht want anders raak je als politicus totaal losgekoppeld van de burger. Daarnaast moet je je ook wat kunnen verkopen. Maar Trump speelt op dat vlak in een totaal andere liga.

Trump heeft bakken charisma. Je denkt mss, niet bij mij, maar de afkeer die mensen voelen tegenover Trump maakt er deel van uit. Charisma is vaak polariserend, je kan hem ofwel niet uitstaan, of je staat volledig achter hem. Die mens heeft zelfs zoveel charisma dat alle oude politieke regels en tradities voor hem niet meer gelden. Trump zegt per week wel iets compleet van de pot gerukt dat de kansen van elke andere presidentskandidaat zou doen kelderen. Maar hij staat daar boven.

Trump luistert ook effectief naar zijn kiezers. Er is een reden waarom andere politici als fake aanvoelen, die hebben twee agenda's. Hun agenda, en verkozen raken. Trump heeft maar één agenda, verkozen raken, en de sleutel daar toe is zorgen dat mensen enthousiast over hem worden en blijven.

Versta mij niet verkeerd, ik beweer niet dat Trump een goed persoon is, in tegendeel. Maar ik snap wel waarom dat zijn persona ook doorsijpelt in Europa. Die mens is gewoon een force of nature die niemand onverschillig laat.

Terug
Bovenaan