Tijdloos
Active member
Ik ga beginnen bij het einde. Zo kan je alles ontkrachten, het is een vraag die slaat op waar het hier uiteindelijk over gaat. Ik ga daar nu vanuit, omdat ik ook specifiek zeg in mijn vraag "Die op alle vlakken beter is". Dat is het voordeel een de vraag stellen.En je slotvraag, of het eerlijk is dat iemand die op alle vlakken een betere kandidaat zou zijn, is niet juist gesteld. Je wéét niet of die student op alle vlakken een betere kandidaat is. Jij gaat daar nu vanuit, de kans bestaat ook dat die student géén betere kandidaat zou zijn.
Maar dat is het niet. Dat verklaar je later zelf ook. De omgeving etc van de persoon met het ras speelt een rol. Niet het ras specifiek zelf.maar ook in de prestaties in het algemeen?
En ja ook akkoord "ras" is een klotewoord, we kunnen ook huidskleur zeggen? Idk wat de meest "correcte" term is.
Uiteindelijk zitten we hier allemaal als relatief onwetende op een forum te discussiëren over onze meningen. We kunnen studies blijven bovenhalen, al zijn studies vaak helaas ook tegenstrijdig. Dus het is toch het een tegen het ander.En dat gaat over veel meer dan buikgevoel en "ik vind",
Ergens begrijpelijk, al ben ik meer van mening "laat het zijn gangetje gaan". Veel van de Aziaten (ja Aziaten en ja ik haal ze aan omdat ze buitenproportioneel aanwezig zijn op die instellingen) komen ook van groot/overgrootouders die immigreerden als arbeider. Zij werden tijdens/na WO2 ook zwaar onderdrukt (volledig andere situatie als slavernij, dat snap ik ook), maar als uit hun cultuur en gewoontes resulteert dat ze veel meer aanwezig zijn op Ivy Leagues, dan zou dat naar mijn mening ook gewoon gelaten moeten worden.En dan is een tijdelijk ingrijpen met positieve discriminatie soms nodig om dat glazen plafond te vernielen.
Laten we de studies maar even aan de kant houden aubAls je wilt, kan ik daar wel studies voor linken, maar ik denk niet dat er veel mensen zijn die dat ontkennen nu?
heb er wat veel gelezen de laatste dagen.Om even op de rest als totaal te reageren: Ik zie ook zeker waarom ze het doen. En ik snap ook wat er uit zou moeten voorvloeien. Echter snap ik niet waarom dit perse op Ivy Leagues moet (want dit is de plek waar het toegepast is). De mensen die net niet de juiste punten halen voor Harvard kunnen nog steeds op andere colleges terecht.
En daar zit de vergelijking met basketbal ook weer ergens. Hardvard is gelijk de NBA halen van universiteiten. Ben ik van mening dat iedereen moet kunnen basketballen en ook de steun moet krijgen om dit te proberen ookal halen ze geen topniveau? Zeker! Wil ik minder goede spelers in de NBA (Harvard) laten omdat de NBA divers moet zijn. Nee.
Verder wil ik wel even zeggen dat ik het apprecieer hoe je je antwoorden vormt, dat je me niets in de mond steekt en concreet ingaat op wat er staat. Veel fijner praten zo!