En je slotvraag, of het eerlijk is dat iemand die op alle vlakken een betere kandidaat zou zijn, is niet juist gesteld. Je wéét niet of die student op alle vlakken een betere kandidaat is. Jij gaat daar nu vanuit, de kans bestaat ook dat die student géén betere kandidaat zou zijn.
Ik ga beginnen bij het einde. Zo kan je alles ontkrachten, het is een vraag die slaat op waar het hier uiteindelijk over gaat. Ik ga daar nu vanuit, omdat ik ook specifiek zeg in mijn vraag "Die op alle vlakken beter is". Dat is het voordeel een de vraag stellen.
maar ook in de prestaties in het algemeen?
Maar dat is het niet. Dat verklaar je later zelf ook. De omgeving etc van de persoon met het ras speelt een rol. Niet het ras specifiek zelf.

En ja ook akkoord "ras" is een klotewoord, we kunnen ook huidskleur zeggen? Idk wat de meest "correcte" term is.
En dat gaat over veel meer dan buikgevoel en "ik vind",
Uiteindelijk zitten we hier allemaal als relatief onwetende op een forum te discussiëren over onze meningen. We kunnen studies blijven bovenhalen, al zijn studies vaak helaas ook tegenstrijdig. Dus het is toch het een tegen het ander.
En dan is een tijdelijk ingrijpen met positieve discriminatie soms nodig om dat glazen plafond te vernielen.
Ergens begrijpelijk, al ben ik meer van mening "laat het zijn gangetje gaan". Veel van de Aziaten (ja Aziaten en ja ik haal ze aan omdat ze buitenproportioneel aanwezig zijn op die instellingen) komen ook van groot/overgrootouders die immigreerden als arbeider. Zij werden tijdens/na WO2 ook zwaar onderdrukt (volledig andere situatie als slavernij, dat snap ik ook), maar als uit hun cultuur en gewoontes resulteert dat ze veel meer aanwezig zijn op Ivy Leagues, dan zou dat naar mijn mening ook gewoon gelaten moeten worden.

Als je wilt, kan ik daar wel studies voor linken, maar ik denk niet dat er veel mensen zijn die dat ontkennen nu?
Laten we de studies maar even aan de kant houden aub 😅 heb er wat veel gelezen de laatste dagen.

Om even op de rest als totaal te reageren: Ik zie ook zeker waarom ze het doen. En ik snap ook wat er uit zou moeten voorvloeien. Echter snap ik niet waarom dit perse op Ivy Leagues moet (want dit is de plek waar het toegepast is). De mensen die net niet de juiste punten halen voor Harvard kunnen nog steeds op andere colleges terecht.

En daar zit de vergelijking met basketbal ook weer ergens. Hardvard is gelijk de NBA halen van universiteiten. Ben ik van mening dat iedereen moet kunnen basketballen en ook de steun moet krijgen om dit te proberen ookal halen ze geen topniveau? Zeker! Wil ik minder goede spelers in de NBA (Harvard) laten omdat de NBA divers moet zijn. Nee.

Verder wil ik wel even zeggen dat ik het apprecieer hoe je je antwoorden vormt, dat je me niets in de mond steekt en concreet ingaat op wat er staat. Veel fijner praten zo!

1) Definieer betere kandidaat.
Mensen met hogere SAT's, GPA's, ... mensen die beter preseteren op Academisch niveau.
2) Er wordt niemand geweigerd op basis van ras.
Wel. Want persoon a met betere scores zal niet toegelaten worden terwijl hij met deze scores en een ander ras wel toegelaten was.
Men laat ook mensen toe die lager scoren omdat ze goed met een bal kunnen gooien en daar is niets mis mee.
Dit is iets wat ze kunnen. Je huidskleur kan je niet aan veranderen. Een bal gooien kan je oefenen en beter in worden dan anderen.

Je kan evengoed argumenteren dat een mix van veel verschillende achtergronden, persoonlijkheden, culturen, geaardheden, uiterlijken, geloven, ideeen, ... Juist alle studenten ten goede komt door hen een veel bredere basis mee te geven, hen beter klaar stoomt voor de toekomst en op termijn ook buiten de scholen een gelijkere meer coherente en minder ghetto afgebakende maatschappij creëert.
Dat zou zeker kunnen en daar zou ik ook niet perse tegenin gaan.

Uiteindelijk zitten we hier allemaal als relatief onwetende op een forum te discussiëren over onze meningen. We kunnen studies blijven bovenhalen, al zijn studies vaak helaas ook tegenstrijdig. Dus het is toch het een tegen het ander.

Ergens begrijpelijk, al ben ik meer van mening "laat het zijn gangetje gaan". Veel van de Aziaten (ja Aziaten en ja ik haal ze aan omdat ze buitenproportioneel aanwezig zijn op die instellingen) komen ook van groot/overgrootouders die immigreerden als arbeider. Zij werden tijdens/na WO2 ook zwaar onderdrukt (volledig andere situatie als slavernij, dat snap ik ook), maar als uit hun cultuur en gewoontes resulteert dat ze veel meer aanwezig zijn op Ivy Leagues, dan zou dat naar mijn mening ook gewoon gelaten moeten worden.

Laten we de studies maar even aan de kant houden aub 😅 heb er wat veel gelezen de laatste dagen.

Om even op de rest als totaal te reageren: Ik zie ook zeker waarom ze het doen. En ik snap ook wat er uit zou moeten voorvloeien. Echter snap ik niet waarom dit perse op Ivy Leagues moet (want dit is de plek waar het toegepast is). De mensen die net niet de juiste punten halen voor Harvard kunnen nog steeds op andere colleges terecht.

En daar zit de vergelijking met basketbal ook weer ergens. Hardvard is gelijk de NBA halen van universiteiten. Ben ik van mening dat iedereen moet kunnen basketballen en ook de steun moet krijgen om dit te proberen ookal halen ze geen topniveau? Zeker! Wil ik minder goede spelers in de NBA (Harvard) laten omdat de NBA divers moet zijn. Nee.

Verder wil ik wel even zeggen dat ik het apprecieer hoe je je antwoorden vormt, dat je me niets in de mond steekt en concreet ingaat op wat er staat. Veel fijner praten zo!
Dat stukknippen van mijn post, ben ik geen fan van. Ik kan er geen touw meer aan vastknopen dan.
Maar het stuk over de wetenschappelijke feiten, is véél te gemakkelijk. Dat stinkt naar "het is onweetbaar, dus elke boerenmening is evenveel waard als een studie". Nee, het is niet onweetbaar. Het zijn wetenschappelijke feiten, sociologie is ook een wetenschap. Dat wil niet zeggen dat die wetenschap onveranderlijk is, bij nieuwe inzichten verandert de wetenschap. Zo werkt dat.

En dan kun je nog van "mening" zijn "laat het zijn gangetje gaan", het staat vast dat dat bij te grote verschillen niet werkt. Niet.

Opnieuw koppel je trouwens hun prestaties aan hun "cultuur en hun gewoontes", wat opnieuw een racistische denkwijze is. Er zijn geen "gewoontes" eigen aan de zwarte waardoor die inherent niet mee kan in universiteiten. Het is een statistisch feit dat armoede en socio-economische status een véél grotere link heeft met slagen op universiteiten dan "gewoontes en cultuur van mensen van een bepaalde afkomst".

En het moet per se op Ivy League-scholen (net als op andere scholen), omdat je net meer zwarte studenten nodig hebt om meer zwarte professoren te krijgen om meer zwarte decanen te krijgen, om de onterechte ongelijkheid weg te werken en opnieuw meer zwarte studenten te krijgen (ik neem nu zwarte, maar het gaat om alle). Als je het alleen beperkt tot B en C-scholen, heb je nog niks veranderd, dan blijft de top voor de witte mensen, zoals nu.

Dat stukknippen van mijn post, ben ik geen fan van. Ik kan er geen touw meer aan vastknopen dan.
Maakt het iets makkelijker om te tonen op wat specifiek ik antwoord.

Ik ga helemaal akkoord dat studies het beste zijn wat we hebben, en dat we daarom ook best daarop baseren.

Kan je mij een voorbeeld geven waarbij "positieve discriminatie" wel gewerkt heeft? En als jij zegt het werkt niet, wat exact werkt er dan niet? Werkt het niet dan niet om uiteindelijk tot een gelijk diverse populatie op onderwijsinstellingen te komen? Want dat is mijn doel niet. Dus wat werkt er dan exact niet?

Er zijn geen "gewoontes" eigen aan de zwarte waardoor die inherent niet mee kan in universiteiten.
Even een kapotknipping excuses. Eerder postte ik een studie die tijd-besteding aan huiswerk per "ras" toont. Dat is geen gewoonte die er iets mee te maken kan hebben?

Jij zegt dat het een feit is dat armoede en socio-economische status er meer mee te maken hebben. Maar eerst ontken je dat specifiek gedrag bestaat, dan zeg je dat de rest meer te linken valt. Ik kan nog wel meegaan dat het beter te linken valt. Al zou je daar ook de verbinding kunnen maken dat mensen die meer moeite doen voor dingen uiteindelijk economisch verder zullen staan. Als je ouders dingen slim en met veel moeite aanpakken en je groeit op in deze cultuur dan lijkt het me logisch dat de kans groter is dat jij ook zo bent en/of raad kan vragen bij die mensen. Waardoor je vervolgens weer sneller in zo een uni kan geraken. Socio-economische status -> Uni. Maar wel met wat tussenstappen.

Het is nu niet dat alles buiten Ivy League's B en C scholen zijn. Maar ik zie iemand wiens ouders van een B school komen, wel sneller terecht komen op een Ivy League. En dit zonder de discriminatie.

Mensen met hogere SAT's, GPA's, ... mensen die beter preseteren op Academisch niveau.
Waarom zouden dat de enige criteria mogen zijn? Zeker gezien we weten dat ze op zijn minst onvolmaakt zijn (biased, eendimensionaal,...)
Waarom mag een instelling of overheid geen andere overwegingen laten meespelen, zoals maatschappelijke of sportieve verdienste, commerciële overwegingen en allerlei maatschappelijke overwegingen?

Neem een maatschappij met een zeer extreme segregatie. Pak Kongo anno 1950. Allicht kon de zwarte bevolking in de verste verte geen vergelijkbare academische prestaties voorleggen als de blanke bevolking. Maar je kunt toch onmogelijk beweren dat het geen goed idee was geweest om de zwarte bevolking zoveel mogelijk toegang te geven tot hoger onderwijs zodat de wanverhoudingen zo snel mogelijk konden verbeterd worden?
In de hedendaagse Amerikaanse en West-Europese samenlevingen is de ongelijkheid gelukkig heel wat minder extreem. Maar er is ontegensprekelijk nog ongelijkheid en het principe is dus hetzelfde.

Vanuit een maatschappelijk standpunt is het dus helemaal niet zo dat we per se beter af zijn met een pure meritocratie.
Net zoals een academische instelling misschien ook beter af is met een zeker aandeel aan topsporters, kinderen van rijke ouders en minderheden, ongeacht hun scores. Iets wat door de gemiddelde libertair dan weer wel aanvaard wordt.

Waarom zouden dat de enige criteria mogen zijn? Zeker gezien we weten dat ze op zijn minst onvolmaakt zijn (biased, eendimensionaal,...)
Waarom zijn SAT's en GPA's biased? Een SAT is letterlijk de Admission Test. Als in, het gaat over dingen die je nodig hebt voor de opleiding.
Maar je kunt toch onmogelijk beweren dat het geen goed idee was geweest om de zwarte bevolking zoveel mogelijk toegang te geven tot hoger onderwijs zodat de wanverhoudingen zo snel mogelijk konden verbeterd worden?
100% gelijk. Al kom ik hier weer gelijk ik bij mijn post zei, iedereen zou de kans moeten krijgen om te basketballen. Niet iedereen hoort in de NBA thuis.
Maar er is ontegensprekelijk nog ongelijkheid en het principe is dus hetzelfde.
Er gaan altijd ongelijkheden zijn in de maatschappij. Ook tussen man en vrouw. Maar die moeten niet allemaal gelijk getrokken worden omdat we ook gewoon allemaal verschillen. In dit geval dan in interesses. En voor iemand me nu racistisch begint te noemen omdat ik zou zeggen dat "zwarte" minder interesse in school hebben. Zou kunnen dat het zo is, en dan maakt het hun niet beter, of slechter, gewoon anders.
Vanuit een maatschappelijk standpunt is het dus helemaal niet zo dat we per se beter af zijn met een pure meritocratie.
Maar waarom niet? Waarom zijn we niet beter met de beste dokters, beste architecten, beste ingenieurs, beste wetenschappers, ...
Waarom zijn we beter met een meer diverse groep die minder capabel is? En ja ik snap dat als er nu bv enkel blanke dokters zouden zijn dat er waarschijnlijk minder kennis rond andere mensen zou zijn. Maar dat is een ander probleem wat niet puur door het ene komt.

Net zoals een academische instelling misschien ook beter af is met een zeker aandeel aan topsporters, kinderen van rijke ouders en minderheden, ongeacht hun scores. Iets wat door de gemiddelde libertair dan weer wel aanvaard wordt.
Voor zover ik weet is er nooit geselecteerd op basis van inkomen van ouders. Ja er zijn mensen die binnen geraken via sponsorships maar hier zijn ook al heel wat opstanden tegen gekomen. Voor mij (en ik kan hier uiteindelijk ook enkel mijn mening/standpunt verdedigen) komt het neer op de beste mensen ergens plaatsen. En dan mag je ze van mij op alles beoordelen waar ze zelf iets aan kunnen doen. Heeft iemand mindere SAT scores maar wel op een of andere manier een duidelijk talent voor management, dan mag die voor mij naar voor geschoven worden voor een management positie. Maar heeft hij een mindere score en zijn zijn ouders managers bij een s&p 500 bedrijf, dan zou dat 0.0 moeten uitmaken.

Waarom mag een instelling of overheid geen andere overwegingen laten meespelen, zoals maatschappelijke of sportieve verdienste, commerciële overwegingen en allerlei maatschappelijke overwegingen?

Neem een maatschappij met een zeer extreme segregatie. Pak Kongo anno 1950. Allicht kon de zwarte bevolking in de verste verte geen vergelijkbare academische prestaties voorleggen als de blanke bevolking. Maar je kunt toch onmogelijk beweren dat het geen goed idee was geweest om de zwarte bevolking zoveel mogelijk toegang te geven tot hoger onderwijs zodat de wanverhoudingen zo snel mogelijk konden verbeterd worden?
In de hedendaagse Amerikaanse en West-Europese samenlevingen is de ongelijkheid gelukkig heel wat minder extreem. Maar er is ontegensprekelijk nog ongelijkheid en het principe is dus hetzelfde.

Omdat de instroom aan de universiteit het foute moment is om jouw sociale correcties aan te brengen.
Dan voorzie je eerst degelijk basis- en secundair onderwijs waardoor degenen die volgens jou in het nadeel zijn - i.e. zwarten in de V.S. - evenveel kans hebben op een hogere SAT score dan degenen die zogezegd in het voordeel zijn.

Door voor eeuwig en altijd te focussen op oppervlakkige diversiteit - i.e. huidskleur - veranker je gewoon een andere vorm van racisme, positieve discriminatie is ook discriminatie. De logica dat je zwarte professoren nodig hebt om zwarte studenten aan te trekken, kan ik ook niet anders omschrijven als gewoon een nieuwe vorm van racisme eerlijk gezegd.

@knight & tijdloos
Je kan toch helemaal niet zeggen dat iemand, met een SAT of andere score van 100 tov 99 zodanig verschilt dat je met zekerheid kan zeggen dat die van 100 effectief de betere kandidaat is en of het dan niet slimmer is om bijvoorbeeld naast hoe goed die is in sport bijvoorbeeld ook andere factoren zoals bijvoorbeeld socio-economische achtergrond alsook af te wegen tov alle andere leerlingen met oog op een gezonde diverse mix die de maatschappij beter weerspiegelt en leerlingen een bredere basis meegeeft.

Die fabeltjes van de beste kandidaat voor de job of de beste leerling voor de school mogen echt wel eens gaan stoppen. Er is niet maar 1 dekseltje voor elk potje, er zijn er duizenden. Doen alsof er maar één beste keuze is en dat dan nog willen baseren op een ééndimensionale puntenscore gebeurt nooit en dat is maar goed ook.

Ongelijkheid mag bestreden worden op alle niveaus, en ook een universiteit en haar studenten zijn gebaat bij een gezonde diverse mix van leerlingen dus ja ook daar moet men tijdens de instroom rekening mee houden.

Dit is iets wat ze kunnen. Je huidskleur kan je niet aan veranderen. Een bal gooien kan je oefenen en beter in worden dan anderen.
Maar dan ben je weer enkel bezig over genetica en ras en huidskleur en dus nature en niet nurture zoals omgeving of socio economische achtergrond. Die kan je immers wel veranderen en de beste manier om uit armoede te klimmen is via goeie educatie en de sociale netwerken die je op zo'n scholen kan aanleggen. Hoe hoger opgeleid de ouders, hoe groter de kans dat hun kinderen dat ook zullen zijn dus ook voor alle generaties erna werpt dat vruchten af.

Er gaan altijd ongelijkheden zijn in de maatschappij. Ook tussen man en vrouw. Maar die moeten niet allemaal gelijk getrokken worden omdat we ook gewoon allemaal verschillen. In dit geval dan in interesses. En voor iemand me nu racistisch begint te noemen omdat ik zou zeggen dat "zwarte" minder interesse in school hebben. Zou kunnen dat het zo is, en dan maakt het hun niet beter, of slechter, gewoon anders.

Als je zegt zou kunnen dat het zo is, dan maakt het mij zelfs niet uit of je denkt of dat nu genetisch is of door cultuur of zelfs armoede of wat dan ook, dat men daarin niet mag streven dat "gelijk te trekken" omdat het zo in de sterren geschreven zou staan en dan maar zo moet blijven... Dan zeg ik inderdaad dat dat racistisch is.

Laatst bewerkt:
Je kan toch helemaal niet zeggen dat iemand, met een SAT of andere score van 100 tov 99 zodanig verschilt dat je met zekerheid kan zeggen dat die van 100 effectief de betere kandidaat is en of het dan niet slimmer is om bijvoorbeeld naast hoe goed die is in sport bijvoorbeeld ook andere factoren zoals bijvoorbeeld socio-economische achtergrond alsook af te wegen tov alle andere leerlingen met oog op een gezonde diverse mix die de maatschappij beter weerspiegelt en leerlingen een bredere basis meegeeft.
Het hangt niet af van 99 of 100 hoor. In de laatste admission cycle hebben ze nu wel een enorm aantal studenten met perfecte scores gehad waardoor het weer een ander verhaal is. Maar in general was dit niet het geval.
Die fabeltjes van de beste kandidaat voor de job of de beste leerling voor de school mogen echt wel eens gaan stoppen. Er is niet maar 1 dekseltje voor elk potje, er zijn er duizenden. Doen alsof er maar één beste keuze is en dat dan nog willen baseren op een ééndimensionale puntenscore gebeurt nooit en dat is maar goed ook.
Hoezo is dat een fabeltje? Laat 2 mensen iets lassen en 1 zal objectief beter zijn, laat 2 mensen aan de kassa zitten en 1 zal sneller zijn (en ja ze scannen beiden alle producten), laat 2 dokters je opereren en 1 zal het netter genaaid hebben. Ja op elk potje past een dekseltje, maar er zijn nog altijd betere dekseltjes en slechtere.
Ongelijkheid mag bestreden worden op alle niveaus, en ook een universiteit en haar studenten zijn gebaat bij een gezonde diverse mix van leerlingen dus ja ook daar moet men tijdens de instroom rekening mee houden.
In realiteit werkt het echter zo niet. Ik heb zelf een opleiding gedaan die gevuld zat met diverse leerlingen (ruwe 30% Belg waarvan ruw 50% first generation imigratie-ouders had, verder was elke contintent afgevinkt, redelijk veel Afrikanen, 2 Amerikanen, een paar Brazilianen, een Zweed, ...)
En in realiteit klikken die culturen zo makkelijk en snel samen dat van je "multiculturele omgeving" vrij weinig overblijft, hoeveel groepsactiviteiten je ook deed.

Is er verder een studie of dergelijke die bewijst dat dit beter is? En beter op welke vlakken dan? Want we zeggen dat wel de hele tijd en ik begrijp sociaal gezien dat met meerdere mensen leren omgaan goed is, maar wat verder?
Maar dan ben je weer bezig over genetica en ras en huidskleur en nature, niet nurture zoals omgeving of socio economische en culturele achtergrond. Die kan je immers wel veranderen en de beste manier om uit armoede te klimmen is via goeie educatie en de sociale netwerken die je op zo'n scholen kan opstarten.
Mijn punt is net dat ras, huidskleur en nature weg mogen blijven. Wat je doet doe je, wat je niet doet doe je niet. Ongeacht de rest. En ook hier, wie zegt dat dat de beste manier is om uit armoede te klimmen?
Als je zegt zou kunnen dat het zo is, dan maakt het mij zelfs niet uit of je denkt of dat nu genetisch is of door cultuur of zelfs armoede of wat dan ook, dat men daarin niet mag streven dat "gelijk te trekken" omdat het zo in de sterren geschreven zou staan en dan maar zo moet blijven... Dan zeg ik inderdaad dat dat racistisch is.
Definieer nog eens racisme aub? En ik zeg niet dat het in de sterren geschreven staat, ik zeg dat het mensen zijn met eigen eigenschappen die wij als maatschappij niet moeten forceren. Als ik zeg dat een vrouw die meer interesse heeft in verpleegster worden, gewoon verpleegster laten worden ipv ze te pushen om toch maar programmeur te worden beter is, ben ik dan seksistisch?

Gelijk knight hier zegt
Dan voorzie je eerst degelijk basis- en secundair onderwijs waardoor degenen die volgens jou in het nadeel zijn - i.e. zwarten in de V.S. - evenveel kans hebben op een hogere SAT score dan degenen die zogezegd in het voordeel zijn.
Iedereen moet de kans krijgen. Volledig akkoord! Maar je moet ze ook laten in hun keuze. Als we in een magische wereld zouden belanden waar iedereen gelijk een of andere fiction film naakt in een ruimte zou staan en magisch in de job/studie zouden belanden die ze echt boeide, dan zou er geen perfecte gelijkheid zijn. En toch zouden een hoop mensen dan nog steeds pissed zijn omdat het "niet eerlijk is".

Laat mensen toch gewoon, geef iedereen eerlijke kansen en als je niet goed genoeg bent dan is dat zo. Zeg ik dat het voor iemand uit een top gezin met prive-school etc even moeilijk is als voor iemand uit een achterstandwijk om top educatie te krijgen? Helemaaaal niet. Maar als die persoon de drive heeft om het te doen, dan raakt die er ook wel. En gelijk ik eerder ook al zei, nee het hoeft niet puur SAT te zijn. Om weer mijn nutteloze NBA er bij te halen, als onze kandidaat met de mindere SAT bv wel lokaal een basketbal toernooi gestart heeft, mensen gevonden voor teams te vormen, sponsors gezocht en mensen bijeen heeft gekregen voor een event. Dan mag dat voor mij meer dan gerust meetellen voor bv een management opleiding.

@knight & tijdloos

Bij topsport neemt men die reflectie ook niet. Waarom zou dit in de top van de academische wereld wél moeten?
Vervang topuniversiteit in je laatste post door topsportploeg en je hebt meteen de reden waarom niet.

Universiteiten in de V.S. geven overigens beurzen aan atleten omdat ze daar een verdienmodel rond gebouwd hebben, niet vanuit de zoektocht naar de meest well rounded student of om een gezonde mix van sportieve en niet-sportieve studenten na te streven.

Bovendien geef je andermaal een foute voorstelling van de reële wereld: het gaat qua SAT scores van Asian Americans versus African Americans niet om een verschil in de grootorde van 1 procent, eerder een verschil in de grootorde van 6 procentpunten (bron), wat natuurlijk voor een topuniversiteit die enkel de besten van de besten toelaat, immens is.

Ongelijkheid bestrijd je door gelijke kansen, niet door gelijke uitkomsten te forceren.
Dat gebaat zijn met een "diverse mix" waarbij jij vooral naar het uiterlijk kijkt, geldt misschien voor een soap of reclamecampagne, maar in een omgeving waarin het gaat om topprestaties, kijk je naar indicatoren die relevant zijn voor die topprestaties.

Zijn die SAT scores een slechte maatstaf? Dat kan. Maar ik moet het eerste overtuigende argument dat huidskleur of geforceerde diversiteit wél objectieve en degelijke maatstaven zijn nog tegenkomen.

Als je echt die redenatie doortrekt en SAT score zo heilig gaat maken dat het het enige criteria mag zijn dan ga je gewoon de bestaande problemen nog verder uitvergroten en verdiepen want dan gaan "aziaten" overwegend terug te vinden zijn in de beste scholen, blanken zullen de meerderheid uitmaken in de middelwaardige scholen en zullen zwarten het overweldigend moeten doen met de slechtste scholen. Het jammere is dat dit grotendeels reeds zo is en dat men dat men die negatieve feedback loops met affirmative action probeert te doorbreken. SAT score heilig verklaren zou die negatieve feedback loops enkel versterken.

Hoe ga je dan ooit die historische opgebouwde verschillen in educatie wegwerken? Sociale mobiliteit zal niet enkel stilvallen maar de reeds bestaande ongelijkheden zullen zelfs enkel nog verder vergroten en verdiepen.

Je kan evengoed zeggen dat men dan vanaf de geboorte mensen al moet beginnen indelen naargelang een allesbepalende score zodat de ongelijkheid reeds vanaf de kleuterklas gereenforced kan worden. Het is immers vandaag nog altijd zo dat vele minderheden vanaf hun geboorte achterstand oplopen door armoede en de vaker minder stimulerende omgeving waarin ze opgroeien en de gebrekkige toegang tot vaak minderwaardige educatie. Nog meer barricades opwerpen en obstakels in de weg leggen is in een maatschappij die nu al kreunt onder ongelijkheid contra productief. Op termijn is het in stand houden en zelfs verder uitbouwen van zo'n klassesysteem dat gelijk loopt met huidskleuren gewoon vragen om problemen.

Als je echt die redenatie doortrekt en SAT score zo heilig gaat maken dat het het enige criteria mag zijn dan ga je gewoon de bestaande problemen nog verder uitvergroten en verdiepen want dan gaan "aziaten" overwegend terug te vinden zijn in de beste scholen, blanken zullen de meerderheid uitmaken in de middelwaardige scholen en zullen zwarten het overweldigend moeten doen met de slechtste scholen. Het jammere is dat dit grotendeels reeds zo is en dat men dat men die negatieve feedback loops met affirmative action probeert te doorbreken. SAT score heilig verklaren zou die negatieve feedback loops enkel versterken.

Hoe ga je dan ooit die historische opgebouwde verschillen in educatie wegwerken? Sociale mobiliteit zal niet enkel stilvallen maar de reeds bestaande ongelijkheden zullen zelfs enkel nog verder vergroten en verdiepen.

Je kan evengoed zeggen dat men dan vanaf de geboorte mensen al moet beginnen indelen naargelang een allesbepalende score zodat de ongelijkheid reeds vanaf de kleuterklas gereenforced kan worden. Het is immers vandaag nog altijd zo dat vele minderheden vanaf hun geboorte achterstand oplopen door armoede en de vaker minder stimulerende omgeving waarin ze opgroeien en de gebrekkige toegang tot vaak minderwaardige educatie. Nog meer barricades opwerpen en obstakels in de weg leggen is in een maatschappij die nu al kreunt onder ongelijkheid contra productief. Op termijn is het in stand houden en zelfs verder uitbouwen van zo'n klassesysteem dat gelijk loopt met huidskleuren gewoon vragen om problemen.
Maar zie je nu zelf niet dat we nonstop over 2 verschillende dingen bezig zijn?

Ik zeg dat iedereen gelijke kansen zou moeten krijgen om (indien ze de moeite doen) top SAT's te halen om tot die universiteiten te geraken. Jij zegt dat het in het begin al een probleem is dat ze die kansen niet krijgen. Maar dat is toch net waar we akkoord gaan dat dat niet juist is?

Kwalitatief onderwijs zou voor iedereen beschikbaar moeten zijn. Dat wil nog steeds niet zeggen dat ze in de top 0.01% moeten behoren.
Als je echt die redenatie doortrekt en SAT score zo heilig gaat maken dat het het enige criteria mag zijn dan ga je gewoon de bestaande problemen nog verder uitvergroten en verdiepen want dan gaan "aziaten" overwegend terug te vinden zijn in de beste scholen, blanken zullen de meerderheid uitmaken in de middelwaardige scholen en zullen zwarten het overweldigend moeten doen met de slechtste scholen.
1: Waarom is het een probleem als Aziaten overwegend terug te vinden zijn in de beste scholen? Beetje racistisch om te vinden dat er te veel van 1 ras op een plek zou zijn denk ik?

2: Ik heb al meerdere keren gezegd dat de SAT's niet het heilige medium moeten zijn. Huidskleur moet gewoon geen medium zijn.

SAT score heilig verklaren zou die negatieve feedback loops enkel versterken.
De negatieve feedback loop doorbreken zal beginnen bij enorm veel andere aspecten, niet bij een paar mensen die in Harvard belanden.
Hoe ga je dan ooit die historische opgebouwde verschillen in educatie wegwerken?
Die bouwen ook deels op met een reden. Nogmaals, Aziaten kwamen ook niet echt als paradepaardjes Amerika binnengelopen hé?

Je kan evengoed zeggen dat men dan vanaf de geboorte mensen al moet beginnen indelen naargelang een allesbepalende score zodat de ongelijkheid reeds vanaf de kleuterklas gereenforced kan worden.
Dit is een belachelijk argument en dat weet je zelf ook. Second: Mijn punt is net dat je het niet moet forceren. Geef mensen gelijke kansen en laat gebeuren wat gebeurt.

Het is immers vandaag nog altijd zo dat vele minderheden vanaf hun geboorte achterstand oplopen door armoede en de vaker minder stimulerende omgeving waarin ze opgroeien en de gebrekkige toegang tot vaak minderwaardige educatie. Nog meer barricades opwerpen en obstakels in de weg leggen is in een maatschappij die nu al kreunt onder ongelijkheid contra productief.
Ook weer hier, denk je nu echt dat toelating tot Harvard het grootste is waar deze groep onder kreunt?

Maar zie je nu zelf niet dat we nonstop over 2 verschillende dingen bezig zijn?

Ik zeg dat iedereen gelijke kansen zou moeten krijgen om (indien ze de moeite doen) top SAT's te halen om tot die universiteiten te geraken. Jij zegt dat het in het begin al een probleem is dat ze die kansen niet krijgen. Maar dat is toch net waar we akkoord gaan dat dat niet juist is?

Kwalitatief onderwijs zou voor iedereen beschikbaar moeten zijn. Dat wil nog steeds niet zeggen dat ze in de top 0.01% moeten behoren.

1: Waarom is het een probleem als Aziaten overwegend terug te vinden zijn in de beste scholen? Beetje racistisch om te vinden dat er te veel van 1 ras op een plek zou zijn denk ik?

2: Ik heb al meerdere keren gezegd dat de SAT's niet het heilige medium moeten zijn. Huidskleur moet gewoon geen medium zijn.
Ik hou het bij twee stukjes :D
Huidskleur moet geen medium zijn, zeg je. Maar blijkbaar is "wit" wel een factor, want wit betekent dat je kans groter is. Je pretendeert neutraliteit, maar het resultaat van die houding, is alles behalve neutraliteit. Dus als je echt tot iets neutraals wilt komen, moet je iets anders doen dan doen alsof er niks aan de hand is, toch?

Daarenboven vind ik dat iedereen wel héél makkelijk over de post van Tweak heen gaat, die net aangeeft dat je neutrale toelatingen helemaal niet zo neutraal zijn. Wat feitelijk gewoon zo is. En dat een niet-neutrale manier van aannemen niet zozeer een groot probleem hoeft te zijn, want in alle andere gevallen vinden we dat geen groot probleem. Zelfs als die meritocratie zou bestaan (wat dus niet is), zou dat niet opleveren wat we willen. Niet voor de maatschappij, niet voor de universiteiten zelf, niet voor de studenten...

De negatieve feedback loop doorbreken zal beginnen bij enorm veel andere aspecten, niet bij een paar mensen die in Harvard belanden.

Die bouwen ook deels op met een reden. Nogmaals, Aziaten kwamen ook niet echt als paradepaardjes Amerika binnengelopen hé?

Dit is een belachelijk argument en dat weet je zelf ook. Second: Mijn punt is net dat je het niet moet forceren. Geef mensen gelijke kansen en laat gebeuren wat gebeurt.

Ook weer hier, denk je nu echt dat toelating tot Harvard het grootste is waar deze groep onder kreunt?
En ja, er zijn andere/grotere problemen dan niet in topuniversiteiten doordringen. Maar er worden ook nog altijd moorden gepleegd, dat wil niet zeggen dat je daarom snelheidsovertreders niet mag aanpakken.

Jij en anderen zijn degenen in deze thread wiens posten vol zitten van inherent racisme, alleen geven jullie het een andere naam.

Ik zeg letterlijk dat ik zou inzetten op gelijkwaardig basis- en secundair onderwijs en dan kan je nadien nog SAT-scores of andere testen, in combinatie met andere objectieve factoren zoals sportieve prestaties. Ras in rekening brengen als objectieve factor, zelfs al noem je het positieve discriminatie, dat is zowat de definitie van racisme.

Overigens het is grappig om te lezen hoe het een taboe is om te vermelden dat er wel degelijk wel eens verschillen in intelligentie zouden kunnen zijn tussen verschillende menselijke populaties, terwijl we daar op sportief vlak daar geen probleem mee hebben.
Ras is inderdaad geen al te zinvolle biologische categorie, cultureel is het ook al eerder eenrichtingsverkeer, maar tegelijkertijd is het ook niet volledig irrelevant zolang volledig gepersonaliseerde geneeskunde niet op punt staat (bepaalde ziektes komen meer voor in bepaalde populaties) en je in bepaalde landen een correlatie hebt tussen socio-economische status en afkomst, maar ook daar is die niet perfect (de dochters van Obama hebben geen affirmative action nodig bijvoorbeeld Bovendien wordt intelligentie ook stevig beïnvloed door de omgeving waarin je opgroeit: goede voeding als kind, een cultuur die belang hecht aan onderwijs... misschien dan eens daar op inzetten om dat te verbeteren? Maar dat is meer werk natuurlijk en vereist het aankaarten van ook andere problemen...

Om als oplossing voor toegang tot topinstituten die zogezegd inzetten op die intelligentie gelijk te maken, vervolgens de lat voor bepaalde "rassen" hoger te leggen dan anderen, is zoals ik al schreef ook gewoon een andere vorm van racisme institutionaliseren, waarbij je tegen iemand met Aziatische roots zegt, de lat voor jou ligt op 128 op deze gestandaardiseerde test, en die voor de African-American op 100 (bron: Princeton studie), maar dan wel beweren dat je "objectief" bent en niet racistisch... de ironie.

Jij en anderen zijn degenen in deze thread wiens posten vol zitten van inherent racisme, alleen geven jullie het een andere naam.

Ik zeg letterlijk dat ik zou inzetten op gelijkwaardig basis- en secundair onderwijs en dan kan je nadien nog SAT-scores of andere testen, in combinatie met andere objectieve factoren zoals sportieve prestaties. Ras in rekening brengen als objectieve factor, zelfs al noem je het positieve discriminatie, dat is zowat de definitie van racisme.

Overigens het is grappig om te lezen hoe het een taboe is om te vermelden dat er wel degelijk wel eens verschillen in intelligentie zouden kunnen zijn tussen verschillende menselijke populaties, terwijl we daar op sportief vlak daar geen probleem mee hebben.
Het is een taboe omdat er geen enkele wetenschappelijke consensus over bestaat, in tegenstelling tot de wetenschappelijke consensus over sport. Die zich trouwens niét beperkt tot bepaalde "rassen". Het is niet zo dat "zwarten" beter lopen dan blanken, het is zo dat bepaalde mensen uit bepaalde specifieke gebieden beter lopen dan bepaalde andere mensen uit andere gebieden. Door cultuur en historische evolutie (Jamaica met de spurters), geografie en zwaar inzetten op bepaalde sporten (die ene vallei in Kenia). Het is fout om te doen alsof "de zwarte" bepaalde genetica heeft waardoor die dommer zou zijn dan "de Aziaat" als je zelfs niet beide kunt definiëren. Dus pure pseudowetenschap en inderdaa racistisch.

Los daarvan geef je nu al twee keer aan dat positieve discriminatie "voor jou" gewoon discriminatie en racisme is. Niet alleen voor jou, dat ìs het gewoon. Ook volgens de wet. Het is te zeggen, afhankelijk van hoe semantisch je het wilt maken. Want het is een direct of indirect onderscheid op basis van afkomst. Als een rechter bepaalt dat het onderscheid ongerechtvaardigd is, is het discriminatie (racisme). Als je het onderscheid kunt rechtvaardigen, is het geen discriminatie. Het voorbeeld dat vaak gegeven wordt: Je bent niet verplicht de bejaarde vrouw aan te nemen voor een reclame voor Clearasil. Dat is een gerechtvaardigd onderscheid en dus geen discriminatie. Dus ik zie er niks ironisch aan om hier voorstander van te zijn en tegelijk discriminatie uit de wereld te willen helpen.

Positieve discriminatie is dus eigenlijk gewoon gerechtvaardigde discriminatie. Waardoor het volgens de wet geen discriminatie meer is, maar gewoon een "onderscheid op basis van afkomst". Maar dan ga jij een stapje verder en zeg je dat dit een andere vorm van racisme institutionaliseren is. Dààr ben ik het dan weer niet mee eens, want zo'n ingreep is per definitie tijdelijk en dus niét het institutionaliseren. Maar dan moet hij wel goed toepast worden. Het is een vaccin, je moet een beetje van het slechte gebruiken om het goede resultaat te krijgen. Maar het mag ook niet zo weinig worden dat het homeopathie wordt.

En wat is het begin dan? Bijvoorbeeld wel werken met affirmative action voor de kleuterklas, lagere school en middelbaar om ongelijkheid tegen te gaan maar dan niet op universiteiten? Zelfs na de schoolcarriere zetten bedrijven ook in op diversiteit. De "beste voor de job" is een sprookje dat geen basis heeft in de realiteit. In die selectie procedure zijn scores op applicatie testen ook verre van allesbepalend zelfs onder een homogene workforce maar ook daarin heeft een bias tegen minderheden veel te lang een grote rol gespeeld.

Omdat je zo een klassegebaseerde maatschappij creert die gelijk loopt met huidskleur wat de boel op termijn zal doen ontploffen. Je gaat altijd een meer elite klasse en een working class hebben maar als we daarin de ongelijkheid gaan reenforcen ipv tegenwerken waardoor ze hoe langer hoe meer met huidskleur gelijk lopen... Dat is gewoon nefast voor iedereen.

Het is een taboe omdat er geen enkele wetenschappelijke consensus over bestaat, in tegenstelling tot de wetenschappelijke consensus over sport. Die zich trouwens niét beperkt tot bepaalde "rassen". Het is niet zo dat "zwarten" beter lopen dan blanken, het is zo dat bepaalde mensen uit bepaalde specifieke gebieden beter lopen dan bepaalde andere mensen uit andere gebieden. Door cultuur en historische evolutie (Jamaica met de spurters), geografie en zwaar inzetten op bepaalde sporten (die ene vallei in Kenia). Het is fout om te doen alsof "de zwarte" bepaalde genetica heeft waardoor die dommer zou zijn dan "de Aziaat" als je zelfs niet beide kunt definiëren. Dus pure pseudowetenschap en inderdaa racistisch.

Los daarvan geef je nu al twee keer aan dat positieve discriminatie "voor jou" gewoon discriminatie en racisme is. Niet alleen voor jou, dat ìs het gewoon. Ook volgens de wet. Het is te zeggen, afhankelijk van hoe semantisch je het wilt maken. Want het is een direct of indirect onderscheid op basis van afkomst. Als een rechter bepaalt dat het onderscheid ongerechtvaardigd is, is het discriminatie (racisme). Als je het onderscheid kunt rechtvaardigen, is het geen discriminatie. Het voorbeeld dat vaak gegeven wordt: Je bent niet verplicht de bejaarde vrouw aan te nemen voor een reclame voor Clearasil. Dat is een gerechtvaardigd onderscheid en dus geen discriminatie. Dus ik zie er niks ironisch aan om hier voorstander van te zijn en tegelijk discriminatie uit de wereld te willen helpen.

Positieve discriminatie is dus eigenlijk gewoon gerechtvaardigde discriminatie. Waardoor het volgens de wet geen discriminatie meer is, maar gewoon een "onderscheid op basis van afkomst". Maar dan ga jij een stapje verder en zeg je dat dit een andere vorm van racisme institutionaliseren is. Dààr ben ik het dan weer niet mee eens, want zo'n ingreep is per definitie tijdelijk en dus niét het institutionaliseren. Maar dan moet hij wel goed toepast worden. Het is een vaccin, je moet een beetje van het slechte gebruiken om het goede resultaat te krijgen. Maar het mag ook niet zo weinig worden dat het homeopathie wordt.

Ik heb ook nergens een link gelegd tussen rassen als geheel en intelligentie. Je haalt mij en een andere poster (bewust) door elkaar en dat mag stoppen.
Maar net zoals je bepaalde populaties hebt die beter zijn in sporten, heb je ongetwijfeld bepaalde populaties waar de genenpool in het voordeel van hogere intelligentie zal spelen. Dat is nu éénmaal een logisch gevolg van het feit dat je ook in de werkelijkheid ziet: intelligente ouders dan gemiddeld krijgen doorgaans ook intelligentere kinderen dan gemiddeld.

Je schermt andermaal met de wet, maar hebt nooit kunnen vatten dat de wet != de waarheid.
Als de wetgever morgen een wet stemt dat Pi gelijk is aan 3. Dan zullen ik en vele anderen nog altijd weten en kunnen bewijzen dat Pi mathematisch niet gelijk is aan 3.
Op dezelfde manier zal positieve discriminatie op basis van ras, altijd een vorm van racisme blijven, zelf al krijg je zo nog 100 wetten gestemd.

Een vaccin dien je doorgaans bij voorkeur toe vooraleer je blootgesteld wordt aan de échte ziekte. Om diezelfde reden is positieve discriminatie op basis van ras aan de toegangspoorten van de universiteit gewoon hopeloos te laat. Zet in op beter basisonderwijs, middelbaaronderwijs (wat in de V.S. dringend zou moeten losgekoppeld moeten worden van property taxes), gewone universiteiten en hogescholen... schaf desnoods ook de legacies aan de topuniversiteiten af waar je kan verwachten dat een gescheidenis van rassensegregatie nog generaties nazindert (of nog een leuker Republikeins idee uit de marge: sla de spaarpotten van die topuniversiteiten aan en verlicht er de studieschuld van de Amerikanen mee).

Je gebruikt overigens niet een beetje van het slechte om een goed resultaat te bereiken, je gebruikt redelijk veel van het slechte.
Je bevoordeelt in de praktijk bijvoorbeeld het kind van rijke zwarte ouders ten opzichte van het blanke of Aziatische kind van arme ouders, louter op basis van een blind criterium op ras waarvan je op andere vlakken stelt dat het inderdaad irrelevant is. Je kan dan evengoed zoals bijvoorbeeld hier in België gebeurd inzetten op lager inschrijvingsgeld op basis van je eigen inkomen of het inkomen van je ouders. Lijkt mij een pak eerlijker en niet-racistisch om zo socio-economische ongelijkheid aan te pakken.

Huidskleur moet geen medium zijn, zeg je. Maar blijkbaar is "wit" wel een factor, want wit betekent dat je kans groter is. Je pretendeert neutraliteit, maar het resultaat van die houding, is alles behalve neutraliteit. Dus als je echt tot iets neutraals wilt komen, moet je iets anders doen dan doen alsof er niks aan de hand is, toch?
Waar staat dat je meer kans hebt als je wit bent? Puur op basis van huidskleur, niet omdat je als blanke statistisch gezien een hogere score zou hebben of wat dan ook. Enkel en alleen omdat je blank bent?
zou dat niet opleveren wat we willen. Niet voor de maatschappij, niet voor de universiteiten zelf, niet voor de studenten...
Maar wat willen we dan? Ik wil een dat top-scholen vol zitten met top-studenten. Jullie willen dat top-scholen vol zitten met topstudenten en iets minder top studenten die een gewenste huidskleur hebben?
En ja, er zijn andere/grotere problemen dan niet in topuniversiteiten doordringen. Maar er worden ook nog altijd moorden gepleegd, dat wil niet zeggen dat je daarom snelheidsovertreders niet mag aanpakken.
Akkoord. Maar om snelheidsovertreders aan te pakken zeg je ook 120km/h is de limiet voor iedereen. Niet 130 voor jou, 110 voor jou, ...

Hier haal je zelf aan dat cultuur invloed kan hebben op resultaten. Maar als ik zeg dat Aziaten gewoon meer studeren, dan is dat fout en/of racisme? En als je in sportwetenschap gaat kijken zijn er daadwerkelijk verschillen tussen testosteronlevels en spierdensiteit in verschillende "rassen" of "afkomsten" of wat dan ook. (Edit: Er zijn geen duidende verschillen qua spierdensiteit)

En wat is het begin dan? Bijvoorbeeld wel werken met affirmative action voor de kleuterklas, lagere school en middelbaar om ongelijkheid tegen te gaan maar dan niet op universiteiten? Zelfs na de schoolcarriere zetten bedrijven ook in op diversiteit. De "beste voor de job" is een sprookje dat geen basis heeft in de realiteit. In die selectie procedure zijn scores op applicatie testen ook verre van allesbepalend zelfs onder een homogene workforce maar ook daarin heeft een bias tegen minderheden veel te lang een grote rol gespeeld.
Zorgen dat alle kleuterscholen, lagere scholen en middelbare iedereen de kans geeft om zich te ontwikkelen in het veld waar zij interesse in hebben. En ja, bedrijven zetten in op diversiteit, maar dat is deels met dezelfde bullshit als waarom het op Harvard aan het gebeuren is.

Jij zegt dat mijn ideale situatie geen grond in realiteit heeft, maar wat jij wil is ook gewoon rechtstreeks uit een Disney sprookje (modern disney sprookje dan). Jij mag wel naar een ideale balans van diversiteit streven maar ik mag niet hopen op een ideale meritocratie?

Nogmaals, laat mensen toch gewoon zijn wie ze zijn. En ja als jij als ouder je kind toont dat naar een voetbal match gaan en je te pletter zuipen het belangrijkste is, dan is je kans als kind om op een topschool terecht te komen waarschijnlijk minder. Maar daar zijn ouders verantwoordelijk voor de toekomst van hun kind.

Omdat je zo een klassegebaseerde maatschappij creert die gelijk loopt met huidskleur wat de boel op termijn zal doen ontploffen
Ik blijf het trouwens wel ergens ironisch vinden hoe jij zo veel belang hecht aan huidskleur. Het is toch net minder racistisch om huidskleur gewoon te vergeten en mensen de behandelen op hun karakter en doen?

Laatst bewerkt:
Waar staat dat je meer kans hebt als je wit bent? Puur op basis van huidskleur, niet omdat je als blanke statistisch gezien een hogere score zou hebben of wat dan ook. Enkel en alleen omdat je blank bent?

Maar wat willen we dan? Ik wil een dat top-scholen vol zitten met top-studenten. Jullie willen dat top-scholen vol zitten met topstudenten en iets minder top studenten die een gewenste huidskleur hebben?

Akkoord. Maar om snelheidsovertreders aan te pakken zeg je ook 120km/h is de limiet voor iedereen. Niet 130 voor jou, 110 voor jou, ...

Hier haal je zelf aan dat cultuur invloed kan hebben op resultaten. Maar als ik zeg dat Aziaten gewoon meer studeren, dan is dat fout en/of racisme? En als je in sportwetenschap gaat kijken zijn er daadwerkelijk verschillen tussen testosteronlevels en spierdensiteit in verschillende "rassen" of "afkomsten" of wat dan ook.
Waar staat dat je meer kans hebt als je wit bent? Kijk naar de cijfers van wie afgestudeerd is.
Dat is het punt net, je zegt dat je neutraliteit nastreeft door zogenaamd blind te zijn voor huidskleur, maar in de praktijk blijkt dat die manier van handelen niét blind was/is voor huidskleur, want de resultaten zeggen dat er een onterecht groot verschil is. De insinuatie dat die leerlingen dan ook intellectueel sowieso minder top zijn, dat weten we niet. We weten wel dat ze niet starten vanaf dezelfde startlijn, dan is hun aankomsttijd eigenlijk niet zo heel relevant. En daarom zijn SAT's etc biased.

En ik zeg nergens dat een bepaalde cultuur van een bepaal "ras" een invloed heeft op resultaten. Ik zeg net dat er geen "zwarte cultuur" bestaat op die manier. Of geen "Aziatische cultuur". Toch niet als je die onlosmakelijk verbonden ziet met het "ras". Er is niet eens een definitie van die "rassen"! Als je zegt dat Aziaten meer studeren, is dat even juist als dat Hollanders gierig zijn: een vooroordeel over een individu op basis van vooroordelen over de groep waartoe dat individu behoort.

Als je in de sportwetenschap gaat kijken zijn er geen verschillen tussen spierdensiteit in verschillende "rassen". Opnieuw: er is niet eens een fatsoenlijke definitie van die "rassen", omdat zo niet opgaat. Voor zulke uitspraken zul je met studies moeten komen, hoor.

Ik heb ook nergens een link gelegd tussen rassen als geheel en intelligentie. Je haalt mij en een andere poster (bewust) door elkaar en dat mag stoppen.

Ja, amai! Wat een aanname van mij, dat moet dringend stoppen, zo twee posters door elkaar halen.
Ofwel heb je het hier over de discussie over intelligentie bij verschillende rassen die hiervoor liep, en dan is het dus geen "bewust door elkaar halen", maar heb jij het ook gezegd. Ofwel verwijs je hier naar iets anders, en dan is het een verzonnen discussie en een stropop van jou.

Maar aangezien er "ongetwijfeld" bepaalde populaties zijn die intelligenter zijn, ga je ook duidelijk laten zien waar en hoe dat relevant is in deze discussie uiteraar. Ik wacht even daarop. Want de rest van je post gaat over dat ik scherm met de wet, maar dat doe ik helemaal niet. Ik leg uit dat je gelijk hebt: dat is inderdaad ook discriminatie. Maar eentje die we als maatschappij gerechtvaardigd vinden/vonden. Zoals dat vaak gebeurt, trouwens, zie maar de post van Tweak.

Terug
Bovenaan