Amazon - ervaringen, discussies & vragen

En is dat beschikbaar in heel de VS? Ik vermoed dat het enkel rond de grote steden zo is?
Zal ook wel heel anders werken in de VS dan in Europa.
In hoeverre dat in de moerassen van Louisiana is, weet ik niet maar een online kennis van mij woont in wat zij beleefd ‘the ass end of Colorado’ noemt, door een serieus aantal bergen en bossen en die kan pampers hebben op 6 uur tijd. Zal wel aan de vele fulfillment centers liggen.
 
Wat mij blijft verbazen is dat Amazon in de VS letterlijk na twee uur uw gekocht goed op uw schoot in uw living kan leggen, maar er voor hier nog gerust drie weken kan over doen. Een beetje kerk in het midden en gewoon snel voor iedereen zou leuk zijn.
Ik heb zaterdag iets besteld. Verwachte leveringsdatum was donderdag. Het zat vandaag al in mijn brievenbus.

Voor mij meer dan snel genoeg. Het mag voor mijn part zelfs een week tot twee weken duren ipv dat het allemaal zo snel snel moet geleverd worden.
 
Ik heb zaterdag iets besteld. Verwachte leveringsdatum was donderdag. Het zat vandaag al in mijn brievenbus.

Voor mij meer dan snel genoeg. Het mag voor mijn part zelfs een week tot twee weken duren ipv dat het allemaal zo snel snel moet geleverd worden.
Zo een Amazon zeppelin die dan honderden drones uitzet om te leveren! Een distopisch beeld, past bij mijn gekozen esthetic.
 
Wat mij blijft verbazen is dat Amazon in de VS letterlijk na twee uur uw gekocht goed op uw schoot in uw living kan leggen, maar er voor hier nog gerust drie weken kan over doen. Een beetje kerk in het midden en gewoon snel voor iedereen zou leuk zijn.
Ik heb wel eens gehad dat ik om middernacht iets bestelde (op een zaterdag) en het zondag tegen de middag hier was, via bol. Toen dacht ik ook "staan die hier om de hoek te wachten of zo" :rofl:
 
En is dat beschikbaar in heel de VS? Ik vermoed dat het enkel rond de grote steden zo is?
Zal ook wel heel anders werken in de VS dan in Europa.
Amazon zet tienduizenden particulieren in om hun pakjes te bezorgen in de Verenigde Staten. Het Uber-model toegepast op pakketbezorging.

 
Neem aan dat je dan AliExpress bedoeld want Alibaba zelf is voor handelaars ( express is dan voor gewone klanten )

Heb daar sinds 2019 al een item of 25 besteld en altijd aangekregen.
Kies wel als je iets koopt voor AliExpress standard shipping bij verzendopties.
Deze methode heeft volledige tracking bij Bpost als het eenmaal in België aankomt, dingen als Cainaio saver shipping of dergelijke hebben weinig tot geen tracking.

Met AliExpress standard shipping betaal je dan wel vaak 1 tot 3 euro voor shipping maar het is het waard en dan is het item vaak nog een stuk goedkoper dan hetzelfde op Amazon.de.
AliExpress standard shipping is vaak, eigenlijk altijd , binnen 30 dagen aan je deur.
Goedkopere shipping methodes op Ali kan soms wel 50-65 dagen duren.

Sinds 1 Juli zijn er andere regels maar AliExpress laat je bij checkout “tax” betalen dus je krijgt geen extra kosten op je pakje tenzij je boven 150 euro zit dus je hebt geen last van die nieuwe regels rond shoppen buiten de EU online.

Als de seller echt niets verzend of het komt niet aan krijg je altijd je geld terug van Ali maar je moet dan wel de “buyers protection time” afwachten , hoelang dat duurt kan je zien op de product pagina dan staat er iets zoals “ 75 days buyer protection “ komt het dan niet aan in 75 dagen dan krijg je je geld terug als je een dispute open doet.
Je kan op Ali ook filteren zodat je kan verzenden vanuit Spanje of Polen of Frankrijk , dan heb je het binnen de 5-7 werkdagen maar dit werkt niet voor alle items ( vaak eerder voor bekende dingen zoals Xiaomi telefoons of Poco phones bv )
Ik ga hier even op inpikken.

Hoe kwalitatief/deftig/veilig zijn computeronderdelen via AliExpress?

Ik denk aan bvb moederborden, ram geheugen,...

Bvb:
Dit Asus bordje voor 36€
Op Amazon kost "hetzelfde" tweedehandse 68€.

Of: 2x8GB ddr3 1600 RAM op Ali voor 47€, op amazon 73€.

Ik neem aan dat dat moederbord van Asus effectief van Asus is en geen namaak?
 
In hoeverre dat in de moerassen van Louisiana is, weet ik niet maar een online kennis van mij woont in wat zij beleefd ‘the ass end of Colorado’ noemt, door een serieus aantal bergen en bossen en die kan pampers hebben op 6 uur tijd. Zal wel aan de vele fulfillment centers liggen.
Het zal idd aan de vele locaties liggen. Even op Wikipedia gekeken.
- In de VS > 200 verdeeld over 41 staten.
- Hier in de EU 51 verdeeld over 7 landen.
- In het VK 40.
Dat is dus al een serieus verschil.
Ik heb zaterdag iets besteld. Verwachte leveringsdatum was donderdag. Het zat vandaag al in mijn brievenbus.

Voor mij meer dan snel genoeg. Het mag voor mijn part zelfs een week tot twee weken duren ipv dat het allemaal zo snel snel moet geleverd worden.
Inderdaad. Tegenwoordig al veel keren gehad dat het een dag of meerdere dagen vroeger was dan hun vooropgestelde leveringsdatum. Des te beter maar voor mij moet het ook niet supersnel gaan.

Ik ga hier even op inpikken.

Hoe kwalitatief/deftig/veilig zijn computeronderdelen via AliExpress?

Ik denk aan bvb moederborden, ram geheugen,...

Bvb:
Dit Asus bordje voor 36€
Op Amazon kost "hetzelfde" tweedehandse 68€.

Of: 2x8GB ddr3 1600 RAM op Ali voor 47€, op amazon 73€.

Ik neem aan dat dat moederbord van Asus effectief van Asus is en geen namaak?
Je eerste link werkt niet. De link op Amazon is wel een gebruikt stuk en van een externe verkoper.
Heb er zelf nog nooit onderdelen besteld. Op YT-kanaal van LTT vind staan er regelmatig video's over AliExpress onderdelen. Ook een hele build met enkel onderdelen daar besteld. https://www.youtube.com/c/LinusTechTips/search?query=aliexpress
 
Ik ga hier even op inpikken.

Hoe kwalitatief/deftig/veilig zijn computeronderdelen via AliExpress?

Ik denk aan bvb moederborden, ram geheugen,...

Bvb:
Dit Asus bordje voor 36€
Op Amazon kost "hetzelfde" tweedehandse 68€.

Of: 2x8GB ddr3 1600 RAM op Ali voor 47€, op amazon 73€.

Ik neem aan dat dat moederbord van Asus effectief van Asus is en geen namaak?
Persoonlijk zou ik dat niet doen. Of het namaak is of niet, ga je als leek niet kunnen zien.
Redenen waarom ik het niet zou doen:
- knockoffs
- engineering samples
- refurbished stuff
- fake specificaties (dus 1600 is maar 1333 in werkelijkheid)
- mobo is gevoelig materiaal. Grotere kans dat het kapot gaat en dan zit je met garantieproblemen of moet je het terugsturen wat het allemaal veel duurder doet uitkomen en je je winst ziet omkeren in verlies.
- 1 jaar garantie ipv 2.

Het is in mijn ogen het risico niet waard. Niet dat het niet kan. Op reddit vind je bijv. threads van mensen die heel hun pc met aliexpress onderdelen in elkaar hebben gestoken, (voorbeeld) maar voor elke waar het bij gelukt is vind je er ook wel enkele met bovenstaande punten.
Dus dat is een hele hoge risico-factor waarbij de kans om uiteindelijk meer verlies te doen wel heel groot is . Aan jou of je dat risico wil nemen.
 
Ik ga hier even op inpikken.

Hoe kwalitatief/deftig/veilig zijn computeronderdelen via AliExpress?

Ik denk aan bvb moederborden, ram geheugen,...

Bvb:
Dit Asus bordje voor 36€
Op Amazon kost "hetzelfde" tweedehandse 68€.

Of: 2x8GB ddr3 1600 RAM op Ali voor 47€, op amazon 73€.

Ik neem aan dat dat moederbord van Asus effectief van Asus is en geen namaak?
Er zijn genoeg youtube videos die zulke dingen uittesten, en na het zien van die videos zou ik nooit van m'n leven computer onderdelen kopen op AliExpress.
 
In september zou Amazon zijn Belgische website lanceren. Ben benieuwd. Bestel nu toch regelmatig op amazon.nl.
 
In september zou Amazon zijn Belgische website lanceren. Ben benieuwd. Bestel nu toch regelmatig op amazon.nl.
Ik ben benieuwd

Amazon.nl en .de hebben met Prime meestal echte 1 dat leveringen

Zie het nog gebeuren bij .be bestellen - en dat het dan pas dagen later aankomt ;-)

Ook nieuwsgierig of Prime bij de .be site ook invloed gaat hebben op de Amazonvideoprime catalogus
 
Ik snap nog altijd hun prijzen niet goed.

Een simpel groot pak van 80 Swiffer doekjes bestel ik altijd op de Duitse Amazon. Dat kost daar 7,99 EUR (https://www.amazon.de/dp/B005FEHA2C/). In de (fysieke) winkel hier kost dat algauw een pak meer, zie Bol (https://www.bol.com/nl/nl/p/swiffer-vloerreiniger-droge-doekjes-80-navullingen/9300000021448701/).
Nu zie ik dat op de Belgische Amazon (https://www.amazon.com.be/dp/B005FEHA2C/) zo'n pak ook 18,99 EUR kost zoals bij Bol en zoals op de Nederlandse Amazon (https://www.amazon.nl/dp/B005FEHA2C/).

Kijken die gewoon naar de prijzen van de Belgische of Nederlandse markt? Als je die bestelt op de Nederlandse Amazon, komen die evengoed van een magazijn in Duitsland...
 
Ik snap nog altijd hun prijzen niet goed.

Een simpel groot pak van 80 Swiffer doekjes bestel ik altijd op de Duitse Amazon. Dat kost daar 7,99 EUR (https://www.amazon.de/dp/B005FEHA2C/). In de (fysieke) winkel hier kost dat algauw een pak meer, zie Bol (https://www.bol.com/nl/nl/p/swiffer-vloerreiniger-droge-doekjes-80-navullingen/9300000021448701/).
Nu zie ik dat op de Belgische Amazon (https://www.amazon.com.be/dp/B005FEHA2C/) zo'n pak ook 18,99 EUR kost zoals bij Bol en zoals op de Nederlandse Amazon (https://www.amazon.nl/dp/B005FEHA2C/).

Kijken die gewoon naar de prijzen van de Belgische of Nederlandse markt? Als je die bestelt op de Nederlandse Amazon, komen die evengoed van een magazijn in Duitsland...
Daarom altijd hetzelfde product op alle sites bekijken >_>
Ik werk vaak met Wenslijsten bij de verschillende Amazons en dan ga ik kijken om te vergelijken voordat ik bestel.

Best belachelijk ja.
 
Daarom altijd hetzelfde product op alle sites bekijken >_>
Ik werk vaak met Wenslijsten bij de verschillende Amazons en dan ga ik kijken om te vergelijken voordat ik bestel.

Best belachelijk ja.
Ik vergelijk ook altijd mijn producten op de verschillende Amazons. Heeft me wel al wat geld bespaard op den duur :).
 
Die van BE staat er nog niet bij.
5F1y5sM.jpg
 
De Belgische website is in elk geval geen toegevoegde waarde als je gewoon bent van op .de te bestellen. Net even wat spullen vergeleken (voornamelijk speelgoed in aanloop naar Sinterklaas) en ongeveer alles is goedkoper op de Duitse site :]
 
Terug
Bovenaan