Amazon - ervaringen, discussies & vragen

Bedankt voor de reactie @StevenP!

Heb enkel Revolut als "kredietkaart", heb jij hiermee al betaald op één van bovenstaande Amazon sites?
Ja hoor. Ook met N26 bijvoorbeeld gaat dat. Gewoon zien dat er geld op staat en dat je kan authenticeren in de app.
Beiden hebben al eens promo's (nu bijvoorbeeld bij N26, 6 maanden gratis prime. PM maar voor details)
Of Amazon doet zelf ook al eens promo's (bijvoorbeeld om die SEPA-domiciliering te promoten).
Afhankelijk van de meest voordelige betaalwijze kies ik elke keer :)
 
Nog eens een paar dingetjes besteld vandaag sinds een tijdje op amazon.de ( koop alleen wat ik nodig heb en was nu toch alweer geleden van eind 2020 ) gaat over een 12v usb lader voor de auto, een smartphone holder met zo een arm en zuignap en een lightning naar 3.5mm kabel voor de wagen ( normaal dingen voor AliExpress maarja 1 Juli komt eraan en wil op een kabel van 4 Euro geen 23 Euro kosten aan Bpost betalen... )

Paar dingen die me opvielen :

- Wou Zondag namiddag bestellen voor levering op Dinsdag, alle 3 items hadden toch nog 23u remaining staan voor ''delivery on Tuesday '' dus ik dacht ik doe dat vanmiddag op Maandag.
Zo gezegd zo gedaan en dan refesh ik de pagina vandaag en stond er nog 56 min left voor levering morgen dus ik steek alles in de kar en opeens springt de 12v usb lader naar Donderdag 26 Juli.... vreemd want er stond nog 56 minutes remaining....

- Valt me op dat de levertijden tegenwoordig nogal snel '' swingen ''
Daarmee bedoel ik dus dat ik vorige week al aan het zien was naar deze items en toen was het telkens '' delivery Wednesday '' als ik op Dinsdag middag keek, dan '' Delivery Thursday '' als ik op Woensdag middag keek maar toen ik op Donderdag keek rond 18u was het al meteen Delivery Tuesday, of nog Maandag als ik binnen 43 min bestelde en bij zou betalen.
Meestal toen ik vroeger bestelde op Donderdag ( en zeker met Prime ) stond er steevast Zaterdag als leverdatum, soms zelfs Zondag.

- Anyway nu ook weer, ik wacht gisteren met bestellen rond 16u want er stond toen nog ''delivery Tuesday 22 June'' en tegen dat het 20u was was het opeens al ''Delivery Donderdag 26 Juni '' dus zelfs geen kans meer voor Woensdag ( als dat al mogelijk was, ik neem aan van niet als het opeens van Dinsdag naar Donderdag springt )

- Heb nu weer een gratis 30 dagen Prime trial op .de omdat het weer even geleden is maar op Maandag bestellen om 17u en dan pas Donderdag krijgen vind ik niet veel '' Priority delivery '' aan, dat is 2.5 dagen terwijl ik de Prime shipping heb momenteel.
Ik herinner me toch een tijd ( weliswaar net pre-corona ) waar Prime op .de gelijk stond aan de volgende dag ontvangen, zolang je maar in de ochtenduren bestelde )

Aangezien de 12v usb lader altijd snel ''hersprong'' qua leverdag doet me denken dat die weer uit een ander warehouse komt dan de smartphone car holder en de aux kabel want die 2 hebben wel dezelfde '' order within xxx time for delivery on Day X '' maar die 12v lader springt al sneller een dag verder qua levertijd.

Anyway tis dat ik het niet echt vond op Bol of dergelijke en dat mijn Prime trial weeral gratis is want bijna 3 werkdagen levertijd is eigenlijk evenveel dan de ''standard shipping '' van een paar euro op Amazon, dus mijne Prime trial is niet echt ''clutch'' deze bestelling.
 
Je kan via Ali ook gewoon "Verzenden van uit Spanje" selecteren. Het aanbod is beperkter en je moet een klein bedrag aan verzending betalen, maar qua extra kosten hoef je je geen zorgen meer te maken.

Een ander voordeel is dat je ook geen 6 weken meer moet wachten, alhoewel het best traag is voor een zending uit Spanje (nog steeds 1-2 weken).
 
Tegenwoordig heb ik het soms voor dat mijn betaling met kredietkaart (Argenta Mastercard) mislukt is. Ik moet dan nog eens inloggen en bij de betaling zelf nog eens bevestigen (dus kaart met digipass enz.). Ik dacht dat het eerst aan een bepaald bedrag lag (> 30 EUR) maar nu ook bij een kleinere bestelling. Bij ander bestellingen geen probleem.
 
Tegenwoordig heb ik het soms voor dat mijn betaling met kredietkaart (Argenta Mastercard) mislukt is. Ik moet dan nog eens inloggen en bij de betaling zelf nog eens bevestigen (dus kaart met digipass enz.). Ik dacht dat het eerst aan een bepaald bedrag lag (> 30 EUR) maar nu ook bij een kleinere bestelling. Bij ander bestellingen geen probleem.
Ik heb hetzelfde met mijn Visa. Eerst moet ik gewoon CVC-code ingeven. Alles lijkt OK te zijn, een paar minuten later krijg ik een mail dat mijn betaling niet gelukt is. Dan moet ik ook opnieuw inloggen, opnieuw betalen, deze keer wél bevestigen via mijn bank en dan is het OK. Ik heb dat zo al een stuk of drie keer gehad.
 
Heeft misschien iets te maken met de nieuwe maatregelen waardoor je steeds meer en meer een verificatie moet uitvoeren voor een online betaling met de kredietkaart.
 
Zou kunnen. Maar dan vind ik het raar dat ik soms wel zo'n bericht krijg en soms niet. Nu ja, zo'n ramp is het niet maar ben dan precies toch niet de enige die het voorheeft.
 
Laat mij dan van eerste keer een verificatie doen, in plaats van één keer niet, mislukken en dan wel. Rare Amazon.
 
Tegenwoordig heb ik het soms voor dat mijn betaling met kredietkaart (Argenta Mastercard) mislukt is. Ik moet dan nog eens inloggen en bij de betaling zelf nog eens bevestigen (dus kaart met digipass enz.). Ik dacht dat het eerst aan een bepaald bedrag lag (> 30 EUR) maar nu ook bij een kleinere bestelling. Bij ander bestellingen geen probleem.
Heeft misschien iets te maken met de nieuwe maatregelen waardoor je steeds meer en meer een verificatie moet uitvoeren voor een online betaling met de kredietkaart.
Laat mij dan van eerste keer een verificatie doen, in plaats van één keer niet, mislukken en dan wel. Rare Amazon.
Dit heeft inderdaad te maken met de nieuwe Strong Customer Authentication regels van Europa. Eigenlijk zeggen de regels nu dat je bij elke online betaling jezelf moet authenticeren. Amazon doet dat niet echt, want ze slaan je kaart gegevens op, zodat je makkelijker die 1-click betaling kunt doen. Ze proberen gewoon eerst zonder authenticatie (of met een uitzonderingsvlag) je betaling te voltooien. De banken hebben echter het recht om dit te weigeren. Noemt een “Soft decline”. Bij zo een weigering kan de handelaar zijn klant zich laten authenticeren en de betaling opnieuw proberen te voltooien.
 
Lol was net op Amazon aan het zien voor een flesje trim restorer ( voor kunststof delen aan de buitenkant van je auto die wat ''grijs'' uitslaan ) en zag dat voor dezelfde prijs er een ''pakket'' was waar je het flesje met product krijgt + een applicator spons van hetzelfde merk, verkocht en verzonden door Amazon en staat bij dat het Woensdag komt met Prime.

Zie ik bij afrekenen dat die spons Dinsdag komt en het flesje Woensdag.... op zich niet erg want moet het pas tegen Vrijdag maar om nu echt zo een spons op zijn eigen op te sturen...
Ik weet dat die dan waarschijnlijk in 2 verschillende warehouses liggen maar zag ook geen optie om beide tegelijk aan te laten komen ( of die spons te ''vertragen'' tot Woensdag )

In mijn email van Amazon zie ik dan altijd ''Your delivery preference:
Dispatch item(s) as soon as they become available.'' maar ik krijg dat dus nooit aangepast om gewoon alles bij te houden voor dezelfde leverdag.
Nuja ik ga nu niet speciaal Dinsdag opletten voor 1 spons, als ik dat ''pakje'' mis dan maar op Woensdag wel samen met mijn bestelde flesje :unsure:
 
Het begint irritant te worden: na elke bestelling krijg ik de melding "Payment declined" en moet ik mijn VISA nog eens verifiëren.
Vraag het mij dan meteen bij aankoop he mannen!
 
Het begint irritant te worden: na elke bestelling krijg ik de melding "Payment declined" en moet ik mijn VISA nog eens verifiëren.
Vraag het mij dan meteen bij aankoop he mannen!
Hier ook.

Ik betaal gewoon met m'n bank app nu, ben te lui om mijn visa extra te verifiëren...
Enkel klote dat ik enkel dat via m'n KBC app kan en niet met m'n Argenta app.
KBC staat bijna nooit geld op, die rekening gebruiken we enkel voor bepaalde vaste opdrachten ivm verzekeringen en de spaarrekeningen van ons kindjes zijn daaraan gekoppeld. Kheb een vaste maandelijkse opdracht van Argenta naar KBC staan voor al die zaken, en kheb die wa verhoogd zodat er steeds wat opstaat. Wel ideaal om impulsaankopen te minderen..
 
Heerlijk toch. Woensdag wou ik een CD bestellen. Die kostte op de Duitse Amazon om de een of andere rare reden 40 EUR, op Amazon Nederland 27 EUR, op Amazon Spanje 22 EUR. Op Amazon Italië... 14 EUR. Alle Amazons gaven aan dat het de laatste in stock was. Dan maar besteld van Italië en gisteren werd die verstuurd vanuit... Duitsland.
 
Sorry voor de off topic, maar weet nie anders waar vragen;
Iemand ervaring met de alibaba webshop? Is dat te vertrouwen?
 
Sorry voor de off topic, maar weet nie anders waar vragen;
Iemand ervaring met de alibaba webshop? Is dat te vertrouwen?
Neem aan dat je dan AliExpress bedoeld want Alibaba zelf is voor handelaars ( express is dan voor gewone klanten )

Heb daar sinds 2019 al een item of 25 besteld en altijd aangekregen.
Kies wel als je iets koopt voor AliExpress standard shipping bij verzendopties.
Deze methode heeft volledige tracking bij Bpost als het eenmaal in België aankomt, dingen als Cainaio saver shipping of dergelijke hebben weinig tot geen tracking.

Met AliExpress standard shipping betaal je dan wel vaak 1 tot 3 euro voor shipping maar het is het waard en dan is het item vaak nog een stuk goedkoper dan hetzelfde op Amazon.de.
AliExpress standard shipping is vaak, eigenlijk altijd , binnen 30 dagen aan je deur.
Goedkopere shipping methodes op Ali kan soms wel 50-65 dagen duren.

Sinds 1 Juli zijn er andere regels maar AliExpress laat je bij checkout “tax” betalen dus je krijgt geen extra kosten op je pakje tenzij je boven 150 euro zit dus je hebt geen last van die nieuwe regels rond shoppen buiten de EU online.

Als de seller echt niets verzend of het komt niet aan krijg je altijd je geld terug van Ali maar je moet dan wel de “buyers protection time” afwachten , hoelang dat duurt kan je zien op de product pagina dan staat er iets zoals “ 75 days buyer protection “ komt het dan niet aan in 75 dagen dan krijg je je geld terug als je een dispute open doet.
Je kan op Ali ook filteren zodat je kan verzenden vanuit Spanje of Polen of Frankrijk , dan heb je het binnen de 5-7 werkdagen maar dit werkt niet voor alle items ( vaak eerder voor bekende dingen zoals Xiaomi telefoons of Poco phones bv )
 
Wat mij blijft verbazen is dat Amazon in de VS letterlijk na twee uur uw gekocht goed op uw schoot in uw living kan leggen, maar er voor hier nog gerust drie weken kan over doen. Een beetje kerk in het midden en gewoon snel voor iedereen zou leuk zijn.
 
Wat mij blijft verbazen is dat Amazon in de VS letterlijk na twee uur uw gekocht goed op uw schoot in uw living kan leggen, maar er voor hier nog gerust drie weken kan over doen. Een beetje kerk in het midden en gewoon snel voor iedereen zou leuk zijn.
En is dat beschikbaar in heel de VS? Ik vermoed dat het enkel rond de grote steden zo is?
Zal ook wel heel anders werken in de VS dan in Europa.
 
Terug
Bovenaan