Als volwassene thuis blijven wonen?

Ik kan geen tweede appartement bijkopen met de huurinkomsten. Je moet dan ook veel meer regristratrierechten betalen. Als ik het afbetaalde appartement zal behouden, moet ik er ofwel in gaan wonen ofwel iets in mijn regio gaan huren.

Zelf woon ik nu al 15 jaar in m'n eigen appartement en ik zou echt wel graag een huis willen om zo autonoom als mogelijk te zijn qua energie met bv. zonnepanelen en te doen wat ik wil. Met een appartementsgebouw moet je met iedereen rekening houden maar verdeel je wel de kosten (en eventuele baten), je weet ook nooit wie je nieuwe buren zullen worden als er iemand vertrekt, zullen het lastige luidruchtige huurders zijn met een grote hond die de boel op stelten zetten, of een stille bejaarde die half doof is waardoor je niet moet letten op een tv of speaker die wat te luid staat met je favoriete playlist...
Tot nu toe zelf geluk gehad van toffe boven en onderburen (huurders) en bereidwillige eigenaars om ook de algemene delen te renoveren, maar veel eigenaars wonen ook niet altijd in hun eigen appartement en kan het hen weinig schelen of er bv. weer eens een nieuw likje verf nodig is die jou maanden kan ergeren...

Is het appartement 100% je eigendom? Want als het bv. 90% op jouw naam staat en 10% op je ouders of iemand anders, is het geen volle eigendom en kan je bijgevolg wel een andere 100% eigen woning met verlaagde registratierechten aankopen.

Zelfs al betaal je nu verhoogde registratierechten voor een nieuw appartement, je hebt nu een eigendom die je als hefboom kan gebruiken en die hopelijk ook opbrengt, waardoor die verhoogde registratierechten eigenlijk peanuts zijn op lange termijn.

Zelf ga ik m'n appartement niet houden want ik wil er de lasten niet meer van dragen en heb de cash nodig om in het buitenland wat te kopen, maar mocht ik in binnenland blijven zou ik het zeker te huur zetten en het Belgisch hypotheek systeem verder benutten door de hypotheek verder te gebruiken om een nieuwe lening aan te gaan.

Lenen is momenteel goedkoop.

Ik kan geen tweede appartement bijkopen met de huurinkomsten. Je moet dan ook veel meer regristratrierechten betalen. Als ik het afbetaalde appartement zal behouden, moet ik er ofwel in gaan wonen ofwel iets in mijn regio gaan huren.
IMO:

Er gaat een periode aankomen waardoor het moeilijker en moeilijker wordt om samen iets te kopen/huren, laat staan alleen.
Dus hou je apple bij en verhuur het, door grote sluitingen van bedrijven worden de plaatsjes op je werk ook duurder.

Vastgoed blijft een goeie investment, zeker in jou geval

IMO:

Er gaat een periode aankomen waardoor het moeilijker en moeilijker wordt om samen iets te kopen/huren, laat staan alleen.
Dus hou je apple bij en verhuur het, door grote sluitingen van bedrijven worden de plaatsjes op je werk ook duurder.

Vastgoed blijft een goeie investment, zeker in jou geval
Oke, als ik het blijf verhuren, dan raad je aan om zelf iets te gaan huren in mijn regio? Want tweede eigendom kopen gaat echt niet.

Oke, als ik het blijf verhuren, dan raad je aan om zelf iets te gaan huren in mijn regio? Want tweede eigendom kopen gaat echt niet.
Waarom gaat het echt niet? Als het je echt om die registratierechten gaat is het inderdaad jammer, maar ik zou daar niet achter kijken, je bent immers toch al eigenaar met dat geërfd appartement, en dat is het belangrijkst. Tenzij het een krot is of je er zelf veel lasten en kosten aan hebt, of absoluut geen noodzaak hebt aan een extra eigendom en dus meer zekerheid (in deze vreemde tijden)...?

Door te verkopen heb je natuurlijk meteen cash en een verlaagd registratierecht als je opnieuw koopt, maar verlies je ook meteen de inkomsten, extra zekerheid en onderpand van de activa die je al hebt, wat voor een krediet voor een eigen woning mogelijk gunstigere voorwaarden kan bieden.

Ik zou wat je hebt geërfd houden en aanzien als een verworven eigendom - gerealiseerd rendement, en voor een nieuwe woning gewoonweg goedkoop lenen.

Misschien voldoe je toch aan de voorwaarden voor verlaagde registratierechten? Meer info: https://www.merciervanlanschot.be/n...s/het-verlaagd-registratierecht-van-2-procent

Sure, niks mis mee.
Kopen > huren gaat ook niet altijd op, maar doe vooral waar je zin in hebt.
Kan ook ja, OP zou even kunnen huren, wat minimalistisch leven, zonder al teveel grote meubelstukken die verhuizen moeilijk maken, om zo te zien waar en hoe ze graag woont.

Dit heb ik de eerste 2 jaar na vertrek uit het ouderlijk huis ook gedaan, om dan naar het einde van het 2de jaar een appartement te kopen.

Laatst bewerkt:
Ben eigenlijk wat verbaast dat het financiële aspect hier toch regelmatig ter sprake komt terwijl dit imo net bijkomstig zou moeten zijn - behoudens uiterste nood idd. Dat kan ene element zijn - maar ik denk niet dat het een goed idee is om daar het dominante element van te maken - je kan ook als miljonair gewoon nog thuis wonen toch.

Soms lees je zo artikels van veertigers of ouder die nog altijd thuis wonen en nooit het ouderlijk huis verlaten hebben zonder een reden (ziekte, ziekte van ouder,…). Dan denk ik: is dat oke? Gezond?
Ja dat is ok en gezond als je daar samen achter staat.

Het lijkt me vééél ongezonder dan ongelukkig alleen te wonen, en jezelf elke avond in slaap moet zitten wenen.
Zijn er hier nog mensen die heel lang bij hun ouders hebben gewoond of nog wonen? Kwam dit door omstandigheden of een bewuste keuze?
ja tot 32e, puur omdat ik financiëel van niemand anders afhankelijk wou zijn. En woning op mijn naam kon hebben.

Ik zou het zo opnieuw doen.

IN ELK GEVAL, ik zou zeker het eerste half jaar niets kopen. in uw geval toch niet.
Zoals je zelf aangeeft, ben je onzeker of je alleen wonen wel leuk vind.

Als je dan iets koopt zit je daar dan ook weer mee opgescheept, zoals uw appartement.
Maak die fout niet, huur eerst iets, en bevalt het alleen wonen je, koop dan iets.

Ben eigenlijk wat verbaast dat het financiële aspect hier toch regelmatig ter sprake komt terwijl dit imo net bijkomstig zou moeten zijn - behoudens uiterste nood idd. Dat kan ene element zijn - maar ik denk niet dat het een goed idee is om daar het dominante element van te maken - je kan ook als miljonair gewoon nog thuis wonen toch.
Ik heb toch al wel veel gehoord (en zie het bij familie) dat jonge twintigers toch wat extra blijven plakken uit financiële nood (geen grootverdieners + niet de goedkoopste regio). Vaak ook single. In hoeverre dat de enige/hoofd reden is kan ik niet inschatten.

Ik heb toch al wel veel gehoord (en zie het bij familie) dat jonge twintigers toch wat extra blijven plakken uit financiële nood (geen grootverdieners + niet de goedkoopste regio). Vaak ook single. In hoeverre dat de enige/hoofd reden is kan ik niet inschatten.
Ik denk dat er in 99% van de gevallen niet echt sprake is van financiële nood maar dat het gewoon nog comfortabel aanvoelt en bijkomend financieel interessant kan zijn. Financiële nood versta ik als: ik ben verplicht thuis te blijven wonen uit financiële noodzaak: zelf niets kunnen huren, onvoldoende inkomen om te overleven.

Dat het meestal singles zijn is dan weer logisch, velen zien het mogelijks niets zitten om o.a. de passie voor elkaar tentoon te spreiden met medebewoners die de ouders van 1 van beiden zijn.

Mijn terminologie kon inderdaad beter, echt "nood" (als in armoede/het is niet mogelijk) zal het niet zijn inderdaad. Dat het (een mogelijks) groot stuk meespeelt in de beslissing denk ik dan weer wel.

Zouden jullie gaan huren in mijn situatie (met een afbetaald appartement dat momenteel verhuurd is)? Ik zou niet graag zo ver weg gaan wonen. Maar ik verhuis ook niet graag dus als ik ga huren zal ik binnen 2-5 jaar opnieuw moeten verhuizen?

Zouden jullie gaan huren in mijn situatie (met een afbetaald appartement dat momenteel verhuurd is)? Ik zou niet graag zo ver weg gaan wonen. Maar ik verhuis ook niet graag dus als ik ga huren zal ik binnen 2-5 jaar opnieuw moeten verhuizen?

Je kan het ook pragmatisch benaderen: gezien de krapte op de huurmarkt zou je kunnen overwegen je huidige huurder te vragen een ander pand te zoeken om er vervolgens zelf te gaan in wonen - na een paar maand zal je vermoedelijk wel weten of het de juiste beslissing is geweest - indien niet lijkt het mij vrij makkelijk om terug te draaien - indien het wel bevalt liggen ook alle opties van vandaag terug op de tafel. Het feit dat je de vragen stelt betekend dat je zelf twijfelt - normaal, maar het is in de eerste plaats een persoonlijke keuze.

Je hebt de luxe tussen diverse keuzes die velen niet hebben.

Of je koopt zelf een appartement als je kan en laat de huurder zitten, met die zijn huur betaal je dan je hypotheek af (of toch een groot deel daarvan).
Je hebt al meer luxe dan de doorsnee alleenstaande eigenlijk door dat afbetaald appartement dat je al bezit.

Als het is om te testen, huur eens iets voor een paar maand of ga eens alleen op reis en dan kan je ook zien of het jou bevalt.

Laatst bewerkt:
Je kan het ook pragmatisch benaderen: gezien de krapte op de huurmarkt zou je kunnen overwegen je huidige huurder te vragen een ander pand te zoeken om er vervolgens zelf te gaan in wonen - na een paar maand zal je vermoedelijk wel weten of het de juiste beslissing is geweest - indien niet lijkt het mij vrij makkelijk om terug te draaien - indien het wel bevalt liggen ook alle opties van vandaag terug op de tafel. Het feit dat je de vragen stelt betekend dat je zelf twijfelt - normaal, maar het is in de eerste plaats een persoonlijke keuze.

Je hebt de luxe tussen diverse keuzes die velen niet hebben.
Ja, maar als ik de opzeg doe van de huurder voor eigen bewoning is dit 6 maanden. Daarnaast moet ik er dan zelf minimum 2 jaar in wonen. Dus het is niet van even uittesten. Het is vooral dan lang rijden naar het werk en naar familie (1 uur per dag heen en terug). Maar is zeker een optie, twijfel gewoon heel erg.

Of je koopt zelf een appartement als je kan en laat de huurder zitten, met die zijn huur betaal je dan je hypotheek af (of toch een groot deel daarvan).
Je hebt al meer luxe dan de doorsnee alleenstaande eigenlijk door dat afbetaald appartement dat je al bezit.

Als het is om te testen, huur eens iets voor een paar maand of ga eens alleen op reis en dan kan je ook zien of het jou bevalt.
Dat is helaas niet mogelijk. Kan met mijn loon + huurinkomsten (worden gedeeltelijk meegerekend) en 50.000 € inbreng maar weinig lenen voor wat de appartementen in mijn regio kosten.

Ja, maar als ik de opzeg doe van de huurder voor eigen bewoning is dit 6 maanden. Daarnaast moet ik er dan zelf minimum 2 jaar in wonen. Dus het is niet van even uittesten. Het is vooral dan lang rijden naar het werk en naar familie (1 uur per dag heen en terug). Maar is zeker een optie, twijfel gewoon heel erg.

Mocht je die piste overwegen zou ik in eerste instantie eens kijken/polsen wat mogelijk is zonder gebruik te maken van de versie voor eigen bewoning. Of eens kijken waar je voor korte termijn zelf iets kan huren - maar dat lijkt me vandaag zo goed als onmogelijk. Al is dat ook een voordeel - zelfs al zou je huren zal de schade nog relatief beperkt zijn mocht je vroegtijdig stopzetten.

Is locatie zo bepalend?

Zijn er nog mensen die, bv. omwille van budget etc, 30 minuten rijden verder weg zijn verhuisd van familie/werk/…

Ik begrijp dat ik een unieke kans heb om een afbetaald, relatief jong appartement te bezitten op zo’n 25-30 minuten rijden van thuis.
Het probleem is alleen dat ik alleenstaande ben en zelf niet zo makkelijk contact leg. Ik ken ook niemand in die gemeente, maar ben er wel al af en toe geweest en vind die gemeente wel tof op zich. Al zal ik wel nog voor veel verplaatsingen naar mijn huidige woonplaats/regio moeten komen. Voor naar mijn ouders te gaan/ naar mijn werk en ook voor tandarts, boodschappen soms, … Ik zou dus verder weg verhuizen van ouders én werk.

Hoe zien jullie dit?

25-30 minuten rijden is toch nog niet zo wereldschokkend? Ik doe er dikwijls langer over om op mijn werk te geraken.

Misschien is er niks betaalbaar in jouw dorp maar mss wel 10 minuten verder?

Een uur per dag pendelen, zal voor sommigen hier nog wel meevallen.

Ikzelf zou het nooit kunnen. Hier is het max. 10 minuten van werk en ander sociaal leven.

Terug
Bovenaan