Heeft Geert Hoste aan alle aanwezige moslims gevraagd om allemaal samen achterin te gaan zitten?
Heeft Alex Agnew aan alle aanwezige Joden gevraagd om allemaal samen achterin te gaan zitten?
Het ging hier om een oproep tot actie, niet tot protest. Dat is het verschil met de voorbeelden die jij geeft.
Oproep tot actie, min of meer... Lijkt mierenneuken, maar dat is het niet echt: daadwerkelijke oproep tot discriminatie.
Het is een oproep tot actie, dat klopt. Maar je bent het er toch mee eens dat het geen daadwerkelijke oproep tot discriminatie is? Dat ze niet écht bedoelde dat de mannen naar achter moesten en dat als ze het niet deden, ze de bewaking zou inzetten om hen daadwerkelijk te discrimineren?
Want als je het daarmee eens bent, zeg je hetzelfde als Unia: geen daadwerkelijke oproep tot discriminatie, maar een symbolische. En dan ligt het al héél veel meer in de buurt bij Geert Hoste en Alex Agnew, toch?
Beiden onjuist wat mij betreft. Mensen mogen wat mij betreft gerust racistische of seksistische meningen uiten, het zegt meer over henzelf - net zoals ik mijn waardeoordeel hier aanpas voor mensen die hier geen racisme en seksisme in zien bij Sophie Straat - ze mogen het zoals je zelf aangaf niet tot acties oproepen of het zelf in acties omzetten.
Ik vind bijvoorbeeld (en verwoord het voorzicht) perfect oké dat iemand zegt: "Alle smurfen zijn dom!" (racistisch mochten smurfen bestaan, maar tja...) of zelfs "alle smurfen moeten terug naar hun smurfendorp!" maar niet oké mocht je louter op basis van een (blauwe) huidskleur niet verhuren aan een smurf.
Alleen als je dan toch een beperkt* potje cultuursubsidies wilt uitdelen, dan mogen de racistische en seksistische meningen uit de boot vallen, daar mag de lat hoger liggen dan effectief overgaan tot actie.
(...)
Een aanpassing die maakt dat dergelijke oproepen die niet afkomstig zijn van stand-up comedians, ongeacht het platform of het nu de Gentse Feesten of Discord is, consequent wél of niet veroordeelt voor het aanzetten tot haat. Ik plaats Sophie Straat qua moraliteit op hetzelfde niveau als een Dries Van Langenhove, gewoon aan een andere kant van het spectrum. Beiden aandachtszoekende, trieste figuren. Als één echter strafbaar wordt gesteld wegens aanzetten tot haat, dan graag de ander ook.
Oké, daarin kan ik voor een stuk meegaan. Dus:
1. Er moet daadwerkelijke actie of geloofwaardige aankondiging van discriminatie bij zijn voor je het zou bestraffen. Voor de rest is het een mening, en dat zou je zo laten. Het voorbeeld dat Unia hier zelf bij geeft, is de headhunter die zegt tegen een Marokkaan dat de werkgever hem toch niet zal weerhouden met zo'n achternaam. Dat is (nog) geen daadwerkelijke discriminatie, maar het is wel een aankondiging ervan.
Dat zit nu al zo in de wet, en is de reden waarom de uitspraak van Sophie dus niet iets is wat Unia gaat aanpakken.
2. Op dit moment worden niet alleen comedians, maar alle andere artiesten ook ruimer bekeken na een uitspraak van het EHRM. Eigenlijk zit daar het enige verschil toch, als ik het goed heb? Dat je dat nu zou verengen naar stand-up comedians?
Maar je vergelijkingen om aan te geven dat er 2 maten en 2 gewichten gebruikt worden, zijn zo uit de haak dat het niet meer hetzelfde is? Dat is zoals zeggen dat er geen gerechtigheid bestaat om dat een moordenaar 20 jaar krijgt, en iemand die door het rood rijdt maar 175€ moet betalen. Een symbolische slogan met iets wat mogelijk kwetsend is maar geen haatspraak, vs een Discord en Facebookpagina met duizenden haatberichten, negationisme, oproepen tot geweld, waarbij verschillende malen tot actie is overgegaan? De bindtekst van een artiest vergelijken met een persbericht over een examentekst? Allee... je voelt toch ook aan alles dat dat niet hetzelfde is?