Kleine nieuwtjes


Waarom zou iemand ontslagen worden voor abortus? Je zou denken dat een werkgever die wilt discrimineren op zwangerschap daar juist blij mee zou zijn (minder kosten want geen zwangerschapsverlof enzo)? Of mis ik iets.

Ook opvallend dat er blijkbaar sprake was van slecht presteren maar dat dit niet van tel is omdat ze zwanger was / abortus wou laten doen?
 
Neen godver, dat is minder ‘legaal afnemen’. Het is wel MIJN geld, IK heb er voor gewerkt. Waarom moet de staat of een ander daar beter van worden?
Makkelijk natuurlijk, jarenlang gebruik maken (profiteren?) van wat er met belastingsgeld gedaan wordt. Maar dan niet willen bijdragen aan hetzelfde te doen.

Ik begrijp die verassing bij mensen ook nooit als ze belastingen moeten betalen. Alsof hen dat jarenlang verzwegen wordt en ze dan pas het verschil leren tussen een bruto en nettoloon
 
Makkelijk natuurlijk, jarenlang gebruik maken (profiteren?) van wat er met belastingsgeld gedaan wordt. Maar dan niet willen bijdragen aan hetzelfde te doen.

Ik begrijp die verassing bij mensen ook nooit als ze belastingen moeten betalen. Alsof hen dat jarenlang verzwegen wordt en ze dan pas het verschil leren tussen een bruto en nettoloon
Los van het feit dat ik (niemand) kan kiezen wat er met het belastingsgeld gedaan wordt: dat is net wat ik bedoel! Iedereen mag profiteren van wat met het belastingsgeld gedaan wordt, alleen moeten sommigen er veel meer voor betalen dan anderen. Dat principe van de sterkste schouders irriteert me. Het is niet dat het hier om ‘een beetje’ meer bijdragen gaat…
 
Ja, om rijk te zijn misschien wel.

Om in de bovenste helft van de middenklasse te vallen (mooi inkomen uit arbeid maar niet genoeg om een maandloon als dividend te hebben, of uit renteproducten) is het echt minder.
"Minder" is dan ook nog altijd heel goed, maar kom. Uiteindelijk moet onze zeer comfortabele maatschappij gefinancierd worden. Je zal mij (en anderen) niet horen zeggen dat alles zo efficiënt gebeurt. Al link ik dat eerder aan onze staatsstructuur, die er is gekomen door het volk dat liever grote roepers volgt.

Uiteindelijk ben jij het product van al die gesubsidieerde zaken, en is het dan ook normaal dat de overheid die heeft geïnvesteerd in jou geld terugvraagt. Je kan ook evengoed het punt maken dat, tenzij je een of andere job in de primaire sector doet, jouw job ook enkel maar mogelijk wordt gemaakt door een stabiele maatschappij.
Maar ik heb echt problemen met de manier waarop jij denkt, eigenlijk. Minder belasten vanaf een bepaald bedrag is ‘een cadeau geven’?

Neen godver, dat is minder ‘legaal afnemen’. Het is wel MIJN geld, IK heb er voor gewerkt. Waarom moet de staat of een ander daar beter van worden?

Vlaktaks, dedju. Iedereen gelijk voor de wet en iedereen gelijk afdragen. Ongeacht waar je het inkomen uit haalt. Wil je 3 jobs doen inclusief het weekend en keihard werken, dan moet je daar snel heel veel geld mee verdienen en overhouden.
Ik dacht dat jij ons hier af en toe eens moest wijzen op het bestaan van andere meningen en nu heb je moeite met mijn manier van denken.

Is het jouw geld? Was jij hier niet een lans aan het breken voor "de baas is de baas" die je op elk moment kon oproepen en verlof weigeren? Is het eigenlijk niet zijn geld? Verdien je niet wat te veel van zijn geld?

En een vlaktaks, gohja, zonder eens heel hard na te denken over hoe hoog die dan moet zijn en of je eigenlijk wel minder zou belast worden, is dat toch ook maar een losse flodder hé? Of is het groot probleem dat iemand aan de kassa minder belastingen betaalt dan jij?
 
Neen godver, dat is minder ‘legaal afnemen’. Het is wel MIJN geld, IK heb er voor gewerkt. Waarom moet de staat of een ander daar beter van worden?
Gelieve dan ook niet meer te profiteren van alle publieke faciliteiten zoals het wegennet of de gezondheidszorg. Bedankt.

Zo moeilijk is dat concept toch niet, 'uw geld' is helemaal niks waard zonder alle structuren, faciliteiten en investeringen etc. die de afgelopen decennia zijn uitgevoerd door de overheid. 'Uw geld' beschouwen in een vacuüm is nonsens.
 
Gelieve dan ook niet meer te profiteren van alle publieke faciliteiten zoals het wegennet of de gezondheidszorg. Bedankt.
Als alles heel correct zou zijn zou ik er minder van mogen profiteren dan sommigen, maar meer dan anderen.
Ik heb namelijk nergens gezegd dat ik NIET wil bijdragen.
Ik vind het alleen wrang dat de persoon voor mij in de file maar 1/4e bijdraagt van wat ik doe, en de persoon achter mij het dubbele van mij, om het zo dan te zeggen. Die persoon die het dubbele bijdraagt van mij heeft geen voorrang op mij hè.

Krijg ik betere gezondheidszorg als diegene die amper bijdraagt? Krijgt diegenen die 10 x meer belastingen dan mij betaalt betere zorg of voorrang?

Iedereen heeft recht op dezelfde publieke voorzieningen, niet iedereen gebruikt ze op dezelfde manier (ik betaal waarschijnlijk mee om fietspaden te onderhouden en subsidieer mee de NMBS maar heb geen fiets en neem nooit de trein) en tot daar kan ik volgen. Iedereen zou echter gewoon hetzelfde moeten bijdragen.

Nu moet je je eens voorstellen dat kleuters op school elk de keuze krijgen om de leerkracht te helpen met een werkje. Per 10 minuten krijgen ze een snoepje. Bartje is heel ijverig en verdient 12 snoepjes want hij helft twee uur. Vervolgens moet hij 5 snoepjes terug afgeven aan 2 andere kindjes die niks gedaan hebben. Jef had daarentegen maar een beetje zin om te helpen en hij verdient 4 snoepjes. Hij mag ze alle 4 houden.
Bartje zal blij zijn.

Zo werkt onze maatschappij…
 
"Minder" is dan ook nog altijd heel goed, maar kom. Uiteindelijk moet onze zeer comfortabele maatschappij gefinancierd worden. Je zal mij (en anderen) niet horen zeggen dat alles zo efficiënt gebeurt. Al link ik dat eerder aan onze staatsstructuur, die er is gekomen door het volk dat liever grote roepers volgt.

Uiteindelijk ben jij het product van al die gesubsidieerde zaken, en is het dan ook normaal dat de overheid die heeft geïnvesteerd in jou geld terugvraagt. Je kan ook evengoed het punt maken dat, tenzij je een of andere job in de primaire sector doet, jouw job ook enkel maar mogelijk wordt gemaakt door een stabiele maatschappij.

Ik dacht dat jij ons hier af en toe eens moest wijzen op het bestaan van andere meningen en nu heb je moeite met mijn manier van denken.

Is het jouw geld? Was jij hier niet een lans aan het breken voor "de baas is de baas" die je op elk moment kon oproepen en verlof weigeren? Is het eigenlijk niet zijn geld? Verdien je niet wat te veel van zijn geld?

En een vlaktaks, gohja, zonder eens heel hard na te denken over hoe hoog die dan moet zijn en of je eigenlijk wel minder zou belast worden, is dat toch ook maar een losse flodder hé? Of is het groot probleem dat iemand aan de kassa minder belastingen betaalt dan jij?

Als ik en mijn baas een overeenkomst hebben dat ik xyz doe en hij betaalt me abc, dan is dat weldegelijk mijn geld nadien ja. Wat een rare opmerking is dat nu? Probeer eens aan een bouwvakker uit te leggen na een lange werkdag van 8u zwoegen dat z’n loon eigenlijk van z’n baas is?

Ik pleit niet voor wijdverspreide armoede hè. Ik pleit voor de bovenste 80% van de maatschappij die er op vooruit zal gaan, en de onderste 20% zal erop achteruit gaan (percentages zijn natuurlijk geen exacte wetenschap). Ik wil zelfs graag een vangnet voor zij die echt niet kunnen werken dat béter is dan nu.

Ga aan de andere kant eens kijken hoeveel belastingen iemand betaalt die €2200 bruto verdient als alleenstaande. Die houden in verhouding netto enorm veel over, en mogen overal gebruik van maken waar iedereen gebruik van mag maken qua voorzieningen (en vaak hebben ze bijkomende voordelen).
 
Als alles heel correct zou zijn zou ik er minder van mogen profiteren dan sommigen, maar meer dan anderen.
Ik heb namelijk nergens gezegd dat ik NIET wil bijdragen.
Ik vind het alleen wrang dat de persoon voor mij in de file maar 1/4e bijdraagt van wat ik doe, en de persoon achter mij het dubbele van mij, om het zo dan te zeggen. Die persoon die het dubbele bijdraagt van mij heeft geen voorrang op mij hè.
Het is eveneens wrang dat een account executive assistant-manager voor een financieel consultancybedrijf tien keer meer verdient dan een sociaal werker. Kapitalisme houdt nl. geen rekening met de noden van de maatschappij maar is enkel bezorgd om de creatie van oneindige groei. Jij beschouwt kapitalisme als een onveranderlijke natuurwet en predikt een laissez-faire beleid; ik (en gelukkig de meerderheid van de mensen hier) vindt dat we ons economisch systeem moeten sturen in functie van de noden van de maatschappij.

Krijg ik betere gezondheidszorg als diegene die amper bijdraagt? Krijgt diegenen die 10 x meer belastingen dan mij betaalt betere zorg of voorrang?
Elke mens heeft recht op betaalbare gezondheidszorg. Als er mensen zijn wiens job ondergewaardeerd wordt door ons economische systeem, dan moet daarvoor gecorrigeerd worden.

Nu moet je je eens voorstellen dat kleuters op school elk de keuze krijgen om de leerkracht te helpen met een werkje. Per 10 minuten krijgen ze een snoepje. Bartje is heel ijverig en verdient 12 snoepjes want hij helft twee uur. Vervolgens moet hij 5 snoepjes terug afgeven aan 2 andere kindjes die niks gedaan hebben. Jef had daarentegen maar een beetje zin om te helpen en hij verdient 4 snoepjes. Hij mag ze alle 4 houden.
Bartje zal blij zijn.

Zo werkt onze maatschappij…
Vreemd, nu zeg je plots dat hard werken betekent dat je meer geld moet verdienen overhouden. Een pagina geleden zei je dit nog.
het voordeel van sommige mensen die een laag loon hebben en toch ‘s nachts moeten werken, is dat andere functies meer kunnen hebben door minder te moeten afstaan
Bart krijgt 12 snoepjes want hij is een beleggingsexpert. Jos krijgt 2 snoepjes want hij is sociaal werker. Bart en Jos moeten allebei 1 snoepje afgeven want dit is eerlijk. Dat is waar jij voor ijvert.
 
Ja, om op dat laatste in te pikken:
Volledig mee eens. Want Bart en Jos werken allebei, ze dragen dus hetzelfde bij. Het is altijd mogelijk dat Jos wat anders gaat doen omdat hij meer snoepjes wil.

Je kan het zeer goed uitleggen, met uw ‘correctie en ondergewaardeerde jobs in onze maatschappij’. Ik geloof in vraag en aanbod: als morgen ALLE vuilnismannen ontslag nemen, en weigeren te werken voor loon x, dan zal men loon y moeten betalen.

X is tot die dag dus het correcte loon.

Kapitalisme is geen natuurwet, kapitalisme is waar ik in geloof en waar ik achter sta.
 
Allez wall of text incoming, voor de verandering dat ik er mij nog eens toe laat verleiden.

Altijd makkelijk, de sterkste schouders dragen de sterkste lasten. Er zou toch een limiet mogen opstaan. Ik vind het fantastisch dat mensen nu 5/5 werken en kunnen zeggen dat is niet genoeg, ik wil onbelast bijverdienen zonder limiet.
Zoals hier later al is vermeld. Het percentage dat je moet afstaan is de limiet. En door het feit dat het met schalen werkt, stijgt die limiet dan ook enkel voor de zaken die boven die schaalpercentage gaat.
Dat is juist exact gedaan om het eerlijk te houden. Zodanig dat als je 1€ meer verdiende dat je niet minder overhield dan als je 1€ minder verdiende.
Kortom die limiet is er. Maar meer mogelijks later.

Zoals ik al zei, 60 uur werken lukt, maar niet als ik van alles nog eens de helft moet afgeven… Ik werk voor mezelf, niet voor een ander. Een deel afstaan aan de maatschappij is logisch en normaal, maar er zou toch echt een limiet mogen opstaan. Nu vind ik het soms pervers.
Het is niet omdat je 60uur werkt dat je daarom de helft moet afgeven. Uw contributie aan de maatschappij is namelijk gekoppeld aan uw inkomen. Al is het spijtig genoeg enkel gekoppeld aan de positie van uw inkomen uit arbeid.
En het zou logischer en correcter zijn indien alle inkomstenstromen meegeteld werden om te bepalen welke bijdrage je diende te geven. Aangezien de bepaling of je sterke schouders hebt niet enkel is omdat je uwe nikkel afdraait.
Uiteindelijk betaal jij evenveel belastingen als je 1 uur werkt aan 800€ per uur of 8 uur aan 100€ per uur. Zo oneerlijk is dat nu toch ook weer niet?

Daarnaast, waarom zou iemand die 38 uren werkt, waarbij die 100e per uur betaald wordt. Meer belastingen moeten betalen dan iemand die 100 uur werkt aan 38€/uur. Het inkomen is hetzelfde, dus de bijdrage moet ook maar hetzelfde zijn.
En een maatschappij zijn wil nu eenmaal zeggen dat je ongeacht uw moeite die jij doet, anderen ook laat leven. En niet egocentrisch zijn.

Nu, waar ik desnoods voor open sta, is om een beperkte marge te geven voor overuren die minder zwaar belast worden. Zoals het nu al bestaat met die 130uren overuren die je voordelig kan laten uitbetalen. Maar ik ben niet akkoord om het zodanig uit te breien dat het systeem misbruikt kan worden door de werkgever om mensen die die overuren niet doen te onderbetalen. Dat hoort in mijn opinie, tot de bescherming vanuit de maatschappij.

Ik zou de belastingen een pyramide maken, boven een bepaald bedrag neemt het % weer af zodat je in absolute termen wel wat meer belasting betaalt.
Is toch geen pyramide, maar een gauss curve ? Al zie ik echt niet in waarom dat iemand die 500k verdient een lagere belastingspercentage op de hoogste schijf zou moeten betalen dan iemand die 150k verdient.
Nu bon, je zou dat kunnen introduceren. Maar rekening houdende onze belastingsschalen, vanaf welke niveau in de belastingsschaal zou je dat doen en op welk percentage zou je dit dan leggen. Geef eens de piste die je effectief in gedachten hebt ?

Mijn baas geeft me €200 opslag. Ik zie daarvan net geen €87. En het kost mijn baas veel meer dan die €200. Ik vind dat een veel te hoge belasting…
Jij vindt die te hoog. Ik vind die in sommige gevallen te laag voor hetgeen er allemaal tegenover staat. En voor sommigen is dit ook expliciet te laag, omdat men tgv de werkbonus de lagere lonen artificieel heeft verhoogd door de belastingspercentages er artificieel van te verlagen.

Uiteindelijk is en blijft dit een evenwicht.

We betalen een enorm hoge belasting in België, en dat is niet alles want er zijn nog enorm veel verkapte belastingen en taksen. Het houdt hier gewoon niet op…
Des te meer overheidsinterventies we verlangen van de overheid. Des te meer belastingen moet je creëren. Des te meer mensen open staan met hun handje voor een overheidsgift, des te hogere inkomsten moet je creëren. Dus de bevolking, inclusief jij en mij, zijn hier evengoed de oorzaak van.

Daarnaast is het nu eenmaal logisch dat er meer fondsen moeten geworven worden, de belastingen moeten verhogen, indien je enerzijds uw wensen op peil houdt en die aanpast aan de inflatie via indexatie als dat uw belastbare basis procentueel achteruit gaat. Vergeet niet dat in het verleden je met een bevolkingspiramide zat waardoor je een brede basis had om op te draaien voor de kosten. Terwijl dit nu een eerder bevolkingsrechthoek is.
De enige manier om dit dan ook structureel op te lossen is om alle bronnen van inkomsten mee te nemen in de belastingen. Ongeacht van welke bron het inkomen komt (VIPS-bis met uitstel van vrijgave, aandelen, huurgelden,...)
1000€ is 1000€...

Maar ik heb echt problemen met de manier waarop jij denkt, eigenlijk. Minder belasten vanaf een bepaald bedrag is ‘een cadeau geven’?
Het is moeilijk te justifiëren dat je iemand die goed genoeg verdient een korting krijgt tov iemand die ook goed genoeg verdient maar toch juist niet goed genoeg. Het principe van de sterkste schouders is namelijk nog iets wat je kan uitleggen. Maar uitleggen dat je voor de sterkste schouders een heffing doet maar voor de sterkste schouders binnen de sterkste schouders niet. Mij lijkt het dat dit toch op een nog grotere oneerlijkheidsgevoel gaat botsen.

Neen godver, dat is minder ‘legaal afnemen’. Het is wel MIJN geld, IK heb er voor gewerkt. Waarom moet de staat of een ander daar beter van worden?
Het is uw geld dat je hebt verdient. Je hebt dit kunnen verdienen tgv de dienstverlening en mogelijkheden waar de overheid voor zorgt.
De staat wordt er niet beter van, aangezien de staat geen overschotten heeft. Die heeft enkel schulden.

De enige die er beter van wordt, of waar het de intentie is om er beter van te zijn, is de maatschappij. En daar leg jij als individu het loodje tov het collectief. Aangezien dat nu eenmaal onze bestuursvorm is, zolang Dictator Renegade niet aan de macht is.
Aangezien het de intentie van de maatschappij is om op lange termijn te denken, en niet enkel op korte termijn van ikke ikke en de rest kan stikken.

Een maatschappij van ego's is namelijk geen leuke maatschappij. Het is enkel leuk om een egoïst te zijn in een sociale maatschappij. Aangezien je dan misbruik kan maken van het sociale weefsel ter voordele van uw eigen.

Vlaktaks, dedju. Iedereen gelijk voor de wet en iedereen gelijk afdragen. Ongeacht waar je het inkomen uit haalt. Wil je 3 jobs doen inclusief het weekend en keihard werken, dan moet je daar snel heel veel geld mee verdienen en overhouden.

Dat kan je met een niet vlaktaks ook. Het enige verschil is dat er nu nog een sociale correctie gebeurd ten behoeve van de maatschappij. Voor u gaat het gewoon met uw beperkte loon niet snel genoeg. Maar waarom zou je er vanuit gaan dat in dat evenwicht (lagere belasting) de verloning gewoon niet lager zou liggen. Waardoor het effectief niet sneller zou gaan. Daar is namelijk geen enkele zekerheid over.

Los van het feit dat ik (niemand) kan kiezen wat er met het belastingsgeld gedaan wordt: dat is net wat ik bedoel! Iedereen mag profiteren van wat met het belastingsgeld gedaan wordt, alleen moeten sommigen er veel meer voor betalen dan anderen. Dat principe van de sterkste schouders irriteert me. Het is niet dat het hier om ‘een beetje’ meer bijdragen gaat…

Jij bepaalt met uw kruisje wat er gebeurd met uw belastingsgeld. Waar die mensen die jij gekozen hebt, indien zij de meerderheid hebben, uw noeste centjes aan spenderen. En uiteindelijk beslist een meerderheid wat men doet, waarbij de mening van die meerderheid perfect 100% verschillend kan zijn van uw mening waardoor jij pech hebt.

Ik verdien 6k bruto. Ik vind dat die 2500€/maand nog altijd meevalt als bijdrage. Als ik 15k€ per maand verdien, dan vind ik dat 9.5k ook nog altijd meevalt rekening houdende met hetgeen er ter mijn beschikking blijft en ik niet vind dat ik daarom zoveel harder werk dan de verpleegster, camioneur,... En ik echt niet inzie waarom dat we als maatschappij zouden moeten vinden dat iemand anders zijn brood niet zou mogen verdienen of een aanvaardbaar loon zou mogen hebben.

Als alles heel correct zou zijn zou ik er minder van mogen profiteren dan sommigen, maar meer dan anderen.
Ik heb namelijk nergens gezegd dat ik NIET wil bijdragen.
Ik vind het alleen wrang dat de persoon voor mij in de file maar 1/4e bijdraagt van wat ik doe, en de persoon achter mij het dubbele van mij, om het zo dan te zeggen. Die persoon die het dubbele bijdraagt van mij heeft geen voorrang op mij hè.
Als je gelijk bent voor de wet, dan heb je nu eenmaal dezelfde voordelen. En ik zie geen reden als maatschappij waarom dat iemand die meer bijdraagt voordelen zou moeten hebben tov iemand die minder bijdraagt. Ik begrijp dat als egoïst je zou vinden dat je meer zou moeten kunnen krijgen als iemand anders. Maar als maatschappij, lijkt mij dat principe juist te komen vanuit het principe dat dit het beste principe is op lange termijn voor een stabiele maatschappij. Indien je doet wat jij zou doen, is er nu eenmaal de mogelijkheid dat die mensen aan de onderkant van de maatschappij wel eens zouden kunnen denken van wat denken die egoïsten wel niet. We gaan effe een nieuwe Franse Revolutie doen waarbij al de egoïsten die gevat worden hunne kop verliezen.

En het principe ervan is dan ook onderdeel van de appeasementprincipe om de minderheid die niets te verliezen heeft en mogelijks wel eens aberrant kan reageren in slaap te wiegen. Wat het risico is met uw statement van die 20%

Iedereen heeft recht op dezelfde publieke voorzieningen, niet iedereen gebruikt ze op dezelfde manier (ik betaal waarschijnlijk mee om fietspaden te onderhouden en subsidieer mee de NMBS maar heb geen fiets en neem nooit de trein) en tot daar kan ik volgen. Iedereen zou echter gewoon hetzelfde moeten bijdragen.
Je draagt bij in functie van uw draagkracht om bij te draaien. Ongeacht of je er gebruik van maakt.
Je kan ervoor kiezen om er gebruik van te maken, en dan is dat voor mij voldoende. Of je moet een meerderheid kunnen warm maken om te zeggen, die publieke voorziening schaffen we af. Persoonlijk kan ik mij enkel de musea of beschermde monumenten inbeelden waarvan ik zou zeggen schaf dat maar af. Maar zolang de meerderheid daar niet in mee gaat, heb ik pech.

Ga aan de andere kant eens kijken hoeveel belastingen iemand betaalt die €2200 bruto verdient als alleenstaande. Die houden in verhouding netto enorm veel over, en mogen overal gebruik van maken waar iedereen gebruik van mag maken qua voorzieningen (en vaak hebben ze bijkomende voordelen).
Ik ben liever niet die persoon met 2200€ bruto en ben liever mijn eigen persoon. desondanks dat ik als alleenstaande 12 jaar geleden ook aan 2000€ bruto ben gestart.
Die voorzieningen waar ik potentieel van gebruik zou mogen maken, mogen ze van mij part houden hoor.


Kapitalisme is geen natuurwet, kapitalisme is waar ik in geloof en waar ik achter sta.
En ik geloof in sociaal gecorrigeerd kapitalisme. Aangezien niet gecorrigeerd kapitalisme in mijn ogen het slechtste in de mens naar boven brengt. Net zoals ik ook niet geloof in niet gecorrigeerd communisme. Een zwaar gecorrigeerd communisme zou echter ook kunnen.
Maar dat hangt dan ook af van hoe ver je het corrigeert.

Die correctie die je uitvoert hangt uiteindelijk echter af van waar de meerderheid van de bevolking, of eerder gezegd de samenwerkende verkozenen, achter staat. En soms gaat dat in de richting die ik goed vind, en soms is dat tegenstrijdig hieraan.
Dat is nu eenmaal het gevolg van een maatschappij. Soms moet je u neerleggen met de omstandigheden, of je het er nu mee eens bent of niet.
 
Een maatschappij van ego's is namelijk geen leuke maatschappij. Het is enkel leuk om een egoïst te zijn in een sociale maatschappij. Aangezien je dan misbruik kan maken van het sociale weefsel ter voordele van uw eigen.
Dit, zo hard. Opgroeien in het veilige, sociaal-gecorrigeerde België, waar je door gesubsidieerd(e) onderwijs en gezondheidszorg dan zonder al te veel moeite aan een deftige job geraakt, en dán pleiten voor een extreme vorm van bv. het Amerikaans systeem, mja.

Ik ben er niet zo zeker van dat ik met mijn socio-economische achtergrond en studieparcours in pakweg de VS even "succesvol" was geweest alleszins.
 
Dit, zo hard. Opgroeien in het veilige, sociaal-gecorrigeerde België, waar je door gesubsidieerd(e) onderwijs en gezondheidszorg dan zonder al te veel moeite aan een deftige job geraakt, en dán pleiten voor een extreme vorm van bv. het Amerikaans systeem, mja.

Ik ben er niet zo zeker van dat ik met mijn socio-economische achtergrond en studieparcours in pakweg de VS even "succesvol" was geweest alleszins.
Ik ook niet. Maar ALS het dat is, kan je ook veel hoger mikken dan hier. En persoonlijk is dat een trade-off die ik wel wil aanvaarden.
 

De klacht tegen Facebook komt er omdat de pesterijen niet ophielden na schooltijd. Op Instagram, één van de socialemediakanalen van Facebook, werd Lindsay voortdurend lastiggevallen door schoolgenoten. “Lindsay is eindelijk dood. Die trut is eindelijk weg en we gaan op haar graf plassen”, stond er volgens de advocaat van de familie na Lindsays zelfdoding te lezen op Instagram.

Vandaag zouden de pestkoppen Lindsays beste vriendin Maëlys viseren, dat zei de negenjarige broer van Lindsay toen die op de persconferentie het woord nam. Ook Maëlys’ moeder kwam tussen: “De pesterijen gaan door op sociale media. Ik weet niet hoe ik mijn dochter kan troosten.”
Ik ken niets van frans strafrecht, maar moest zoiets in België hoop ik toch dat zo'n kinderen als volwassen kunnen berecht imo met jeugdinstelling straf + daarna een heel lange celstraf. Ze weten maar al te goed wat ze gedaan hebben.
 
Degoutant. Als ouder slaat de schrik mij ook altijd om het hart als ik zo'n dingen lees. Zelf ook heel veel gepest geweest, maar dat was pre-sociale media. Nu is er aan je pesters gewoon geen ontsnappen meer aan.

Mijn kinderen zijn zelf ook twee zeer empathische, verlegen, introverte kinderen waarvan je nu al weet dat ze perfecte slachtoffers zijn voor bullebakken. Ik mag er niet aan denken.
 
Mijn excuses als dit niet in het juiste subforum staat en voor het feit dat het een betalend artikel is, maar weet iemand die het kan lezen wat hier nu precies gezegd wordt?


Ik heb het concept 'Femicide' eigenlijk ook nooit goed gesnapt (vooral niet het feit dat 'partnergeweld' en 'gendergerelateerd geweld' op één hoop lijkt te worden gegooid), maar in dit artikel lijkt het alsof de persoon in kwestie het ook niet weet en een hoop woorden heeft neergeschreven zonder écht iets te zeggen....
 
Laatst bewerkt:
Degoutant. Als ouder slaat de schrik mij ook altijd om het hart als ik zo'n dingen lees. Zelf ook heel veel gepest geweest, maar dat was pre-sociale media. Nu is er aan je pesters gewoon geen ontsnappen meer aan.

Mijn kinderen zijn zelf ook twee zeer empathische, verlegen, introverte kinderen waarvan je nu al weet dat ze perfecte slachtoffers zijn voor bullebakken. Ik mag er niet aan denken.
Vooral het feit dat de feiten bij verschillende (en de correcte) instanties gemeld is, en er niks mee gedaan wordt, is imo verschrikkelijk. Dat kinderen pesten, is erg maar wel eigen aan de leeftijdsgroep. Dat dit pestgedrag wordt geëscaleerd en de verantwoordelijke volwassene eigenlijk gewoon zegt "niet mijn probleem" daarentegen...
 
Ik heb het concept 'Femicide' eigenlijk ook nooit goed gesnapt (vooral niet het feit dat 'partnergeweld' en 'gendergerelateerd geweld' op één hoop lijkt te worden gegooid), maar in dit artikel lijkt het alsof de persoon in kwestie het ook niet weet en een hoop woorden heeft neergeschreven zonder écht iets te zeggen....
Femicide, daar hebben we al strafrecht voor: deze voor moord. Het is onnozel om zoiets te maken en sluit blijkbaar ook het idee van mannenmoord uit, hetgeen seksistisch is. Bij moord wegens racistische motieven zeggen we toch ook niet dat enkel een moord op ras X racistisch is. Neen op elk ras kan je een racistische moord plegen. Nu als de definitie van femicide er toch doorkomt is de wet zo ongeveer onbruikbaar. Moorden op vrouwen worden niet gepleegd omdat die vrouwen vrouw zijn, maar omdat ze een partner zijn, omdat die man een heteroseksuele lustmoord wil plegen of iets anders. Haat ten opzichte van vrouwen is een zeer zeldzame motivatie.
 
Mijn excuses als dit niet in het juiste subforum staat en voor het feit dat het een betalend artikel is, maar weet iemand die het kan lezen wat hier nu precies gezegd wordt?


Ik heb het concept 'Femicide' eigenlijk ook nooit goed gesnapt (vooral niet het feit dat 'partnergeweld' en 'gendergerelateerd geweld' op één hoop lijkt te worden gegooid), maar in dit artikel lijkt het alsof de persoon in kwestie het ook niet weet en een hoop woorden heeft neergeschreven zonder écht iets te zeggen....
Het is eerder een marketingterm gebruikt door bepaalde politiekers dan iets dat juridisch bruikbaar is als het de courante lading denkt, want dan zou het een overduidelijke ongrondwettelijke ongelijkheid zijn.

Beetje hetzelfde als "ecocide", betekent niet echt iets nieuws maar is nuttig doordat je de negatieve en zware connotatie die we aan het woord genocide toekennen politiek kan recupereren.

En da's wat we in onze maatschappij en het strafwetboek nodig hebben, meer geladen termen om de neutraliteit zoveel mogelijk buiten te houden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Patj
Degoutant. Als ouder slaat de schrik mij ook altijd om het hart als ik zo'n dingen lees. Zelf ook heel veel gepest geweest, maar dat was pre-sociale media. Nu is er aan je pesters gewoon geen ontsnappen meer aan.

Mijn kinderen zijn zelf ook twee zeer empathische, verlegen, introverte kinderen waarvan je nu al weet dat ze perfecte slachtoffers zijn voor bullebakken. Ik mag er niet aan denken.
Als het een troost is: ik ben zelf ook zeer (té voor mijn eigen goed) empatisch, verlegen en introvert maar heb eigenlijk nooit te maken gehad met pesterijen.
 
Terug
Bovenaan