Algemene Loopthread

Ik blijf sceptisch over die gelletjes. Zelfs voor een halve marathon gebruik ik die niet, laat staan voor kortere afstanden. Heb toch echt het gevoel dat de limiterende factor om sneller te lopen de inspanning en de hartslag is en niet een gebrek aan energie.

Enfin, voor sommige mensen zal het noodzakelijk zijn. Maar ik ben echt ongevoelig aan fenomenen als hongerklop of suikerdip. Dertig kilometer lopen in de Ardennen op een nuchtere maag, no problem. Dus ik zit waarschijnlijk wel op het ene uiteinde van een spectrum.
 
Ik blijf sceptisch over die gelletjes. Zelfs voor een halve marathon gebruik ik die niet, laat staan voor kortere afstanden. Heb toch echt het gevoel dat de limiterende factor om sneller te lopen de inspanning en de hartslag is en niet een gebrek aan energie.

Enfin, voor sommige mensen zal het noodzakelijk zijn. Maar ik ben echt ongevoelig aan fenomenen als hongerklop of suikerdip. Dertig kilometer lopen in de Ardennen op een nuchtere maag, no problem. Dus ik zit waarschijnlijk wel op het ene uiteinde van een spectrum.
Alles hangt af hoe intensief uw loop is.
Het is logisch dat een uur aan een zeer lage intensiteit niet hetzelfde is dan een uur op zeer hoge intensiteit. Dat laatste vergt gewoon meer energie. En dat staat los van snelheid.

Een uur kan je met een normale glycogeen-voorraad gewoon verder voor elke intensiteit. Daarboven is het op hoge intensiteit onduidelijk en voor iedereen een beetje anders, maar voor inspanningen van 1u30+ vul je de voorraden gewoon het beste bij om constant te kunnen presteren. Dat moet geen massa zijn, maar een gel is wel ideaal.
Je kan het ook niet doen, maar je moet dan beseffen dat je niet optimaal zal presteren.
Voor inspanningen van 2u en meer is hen een no-brainer en moet je gewoon bijtanken.

Het kan zomaar zijn dat jij gewoon altijd een hoge voorraad hebt en niet zo snel de nadelen van de reserves uitputten voelt. Maar op een gegeven moment gaat uw lichaam zich verzetten, onherroepelijk.
Dertig kilometer op een nuchtere maag, dat is gewoon niet mogelijk zonder de glycogeen volledig op te gebruiken en al goed aan het vet en de spieren te knabbelen. Je maakt uwzelf wijs dat je dat niet merkt, maar uw lichaam zal maar al te goed weten dat het een fameuze klopt krijgt.

Dat is ook weer zo een punt waar lopers en fietsers echt op een totaal ander niveau zitten. Een fietser schranst op zijn fiets dat het geen naam heeft en drinkt isotone drank met de liters.
Je moet een beetje fietser niet uitleggen hoe belangrijk voeding is.
 
Laatst bewerkt:
Vorige marathons deed ik een mix van gels en Clif bars maar die laatste vond ik uiteindelijk toch minder ideaal. Duurt lang eer je dat in volle inspanning eindelijk binnen hebt dus veel afleiding, en ligt redelijk op mijn maar.

Gisteren 2 fruit jellies en daarna volledig op gels gelopen (ook daarop getraind) en dat was wel top. Snel binnen en geen maatkast. 200 meter voor de bevoorradingen binnenspelen en je kan direct doorspoelen.
 
Proficiat aan iedereen met zijn/haar prestatie.

De grootste doelstelling werd behaald: onder de 3u eindigen. Enerzijds ben ik tevreden maar anderzijds zat er toch meer in. Zeker als je de gemiddelde hartslag en hartslagzones analyseert. Na 30km weer de gekende spierkrampen in de bovenbenen, te weinig koolhydraten gestapeld de dagen ervoor en te weinig gels genomen tijdens de loop. En mss ook wat te weinig gedronken.
Als ik dat in orde krijg zie ik mezelf wel tussen 02u50 en 02u55 eindigen, dat zal voor in het najaar zijn.

Screenshot-20230417-200635-Whats-App.jpg

Screenshot-20230417-200624-Whats-App.jpg
 
E-mail ontvangen van het werk. Ik zit blijkbaar in Wave 4 op de 10M. 😒 Had nochtans een richttijd opgegeven van 1u20 dus hoe ik in die wave terecht gekomen ben begrijp ik niet. Hopelijk zijn daar ook nog pacers van 1u20 en niet enkel in de eerdere waves..
 
E-mail ontvangen van het werk. Ik zit blijkbaar in Wave 4 op de 10M. 😒 Had nochtans een richttijd opgegeven van 1u20 dus hoe ik in die wave terecht gekomen ben begrijp ik niet. Hopelijk zijn daar ook nog pacers van 1u20 en niet enkel in de eerdere waves..

Ik denk dat ze iedereen van Cronos hebben samengegooid :)
 
Wat een martel event, is pas echt duidelijk wanneer je zelf 1 mee doet. Nu tevreden nakijken. Het is wel 1 van de eerste events waar ik nu nog niet zeg dat ik het ooit opnieuw wil doen, het kan, maar dat zien we dan wel :⁠-⁠P
Hier is het nog wat nagenieten, veel geleerd over het mentale en voedsel. Wellicht doe ik het ooit wel nog eens, maar niet heel direct.
Ik geef het nog maximum een week! 😜
 
E-mail ontvangen van het werk. Ik zit blijkbaar in Wave 4 op de 10M. 😒 Had nochtans een richttijd opgegeven van 1u20 dus hoe ik in die wave terecht gekomen ben begrijp ik niet. Hopelijk zijn daar ook nog pacers van 1u20 en niet enkel in de eerdere waves..
Je hebt daar normaal ook gewoon pacers van elke tijd.
Maar waarom zou je uw lot willen verbinden aan zo een kerel met een vlag als je al in staat bent om 1u20 te lopen? Dan kan je toch gewoon uw eigen tempo handhaven?
Zelfs in wave 4 zal je nooit alleen lopen, alleen aan de bevoorradingen zal het wel al een ravage zijn.
 
Proficiat aan iedereen met zijn/haar prestatie.

De grootste doelstelling werd behaald: onder de 3u eindigen. Enerzijds ben ik tevreden maar anderzijds zat er toch meer in. Zeker als je de gemiddelde hartslag en hartslagzones analyseert. Na 30km weer de gekende spierkrampen in de bovenbenen, te weinig koolhydraten gestapeld de dagen ervoor en te weinig gels genomen tijdens de loop. En mss ook wat te weinig gedronken.
Als ik dat in orde krijg zie ik mezelf wel tussen 02u50 en 02u55 eindigen, dat zal voor in het najaar zijn.
Net te laat om ook vernoemd te worden op onze socials, maar niettemin proficiat :D Formidabele tijd!

E-mail ontvangen van het werk. Ik zit blijkbaar in Wave 4 op de 10M. 😒 Had nochtans een richttijd opgegeven van 1u20 dus hoe ik in die wave terecht gekomen ben begrijp ik niet. Hopelijk zijn daar ook nog pacers van 1u20 en niet enkel in de eerdere waves..
Iedereen die met groepsinschrijving (dus ook via bedrijf) inschrijft, komt in W4. Maar in elke wave zitten pacers voor elke tijd. Echter: voor mij nooit meer :D Fijn als ik ze tegenkom en het gaat ongeveer op mijn tempo, maar voor de rest kijk ik er totaal niet naar om. Alle respect voor de mensen die dat komen doen, want da's heel belangrijk voor zulke events en knap dat vrijwilligers dat komen doen. Maar ik word te rap zenuwachtig als het niet precies gaat zoals ik wil, en dat kunnen zij ook niet bieden.
 
Ik geef het nog maximum een week! 😜

haha, wat zijn hersenen toch raar.
Ondertussen is de kans inderdaad al weer groter dat ik het nog eens ga doen :p
Er zijn ondertussen precies ook al wat vrijwilligers die heel de tijd mee willen als crew voor mij, dusja dat helpt ook niet echt :)
 
Bon, een jaar verder dus.

Wat een tiental sessies moest worden is een jaar later nog steeds niet echt opgelost.

Er was een groot verschil (+15%) aan spiermassa in beide benen. Dit is weggewerkt en nu zou ik dus terug beroep moeten kunnen doen op beide (ipv één dominant).

Na consultaties bij prof. Verdonck en dokter. Sas in Antwerpen is nog geen sluitend verdict over wat er nu in mijn knie gaande is. De MRI mist een beeld op de plek waar het zou zitten. De enige oplossing is een operatie om vanbinnen uit te kijken en eventueel op te kuisen.

Toch was ik dit begin dit jaar terug goed begonnen. Wel met een licht schema waarbij ik 3x de week 3 kilometer liep aan +- 5:55. Tot ik Corona kreeg en dat dus roet in het eten gooide. Verder de gebruikelijk last aan de knie, maar niets onoverkomelijke,

Gisteren opnieuw de draad opgepikt en een stuk meegelopen met een kameraad. Opnieuw drie kilometer maar wel aan 5:30 en dat ging verbazingwekkend goed. Nu terug 6 sessies aan 3kilometer om dan op te bouwen naar langere afstanden.

En terwijl afvragen of ik die operatie wel ga laten uitvoeren…
Het zonnetje schijnt, de temperatuur was goed. Terug 6 kilometer gelopen aan gemiddeld 5:58. Traag begonnen maar toen ik voelde dat het oké ging de laatste 2,5-3 kilometer toch onder de 5:30 gelopen. Gemiddelde hartslag volgens mijn oude Fitbit was toch gemiddeld 171. Dat gaat hopelijk nog wat naar beneden :unsure: .

Geen overdreven last direct na het lopen. Nu afwachten hoe de reactie morgen is.
 
Tijdens en kort na m'n eerste marathon was ik er van overtuigd dat ik het nooit meer ging doen, 's avonds in de zetel was ik al aan het kijken wat de volgende kon zijn :laugh:

Herkenbaar.
Zondag dacht ik rond kilometers 37-38-39 echt even "als ik onder de 4u zit is dit de laatste".

Deze week inschrijven voor Antwerpen :unsure:
 
Net te laat om ook vernoemd te worden op onze socials, maar niettemin proficiat :D Formidabele tijd!


Iedereen die met groepsinschrijving (dus ook via bedrijf) inschrijft, komt in W4. Maar in elke wave zitten pacers voor elke tijd. Echter: voor mij nooit meer :D Fijn als ik ze tegenkom en het gaat ongeveer op mijn tempo, maar voor de rest kijk ik er totaal niet naar om. Alle respect voor de mensen die dat komen doen, want da's heel belangrijk voor zulke events en knap dat vrijwilligers dat komen doen. Maar ik word te rap zenuwachtig als het niet precies gaat zoals ik wil, en dat kunnen zij ook niet bieden.
Ik heb loopcollega's die via het bedrijf in Wave2 zitten :unsure:
 
Maar waarom zou je uw lot willen verbinden aan zo een kerel met een vlag als je al in staat bent om 1u20 te lopen? Dan kan je toch gewoon uw eigen tempo handhaven?
Ben niet van plan om de volledige wedstrijd achter een vlag te lopen, eerder in de eerste paar km zodat ik zeker niet te snel start omwille van adrenaline etc. Ik hoop daarna die vlag stilletjes aan achter mij te laten. Op mijn horloge durf ik ook niet 100% meer te vertrouwen want dat ding (Tom Tom runner 2 uit 2016) durft al eens te fluctueren heb ik ondervonden. Ben aan het uitkijken naar een nieuwe smartwatch (265/965 🤤) maar dat zal voor na de race zijn.
 
Iedereen die met groepsinschrijving (dus ook via bedrijf) inschrijft, komt in W4. Maar in elke wave zitten pacers voor elke tijd. Echter: voor mij nooit meer :D Fijn als ik ze tegenkom en het gaat ongeveer op mijn tempo, maar voor de rest kijk ik er totaal niet naar om. Alle respect voor de mensen die dat komen doen, want da's heel belangrijk voor zulke events en knap dat vrijwilligers dat komen doen. Maar ik word te rap zenuwachtig als het niet precies gaat zoals ik wil, en dat kunnen zij ook niet bieden.

Pacers volgen op kleine evenementen is geen probleem hoor. Ik was ook nooit sub 1H30 op de halve marathon gedoken als ik de pacer niet gevolgd had. Maar in het begin was dat misschien een groepje van 20 lopers, en op het einde minder dan een handvol.
Op die massa-events zal het wel anders zijn. maar daar kom ik dan ook niet aan de start.


Het kan zomaar zijn dat jij gewoon altijd een hoge voorraad hebt en niet zo snel de nadelen van de reserves uitputten voelt. Maar op een gegeven moment gaat uw lichaam zich verzetten, onherroepelijk.

Tis vooral dat ik wil vermijden dat mensen beginnen denken dat ze constant gelletjes moeten zitten slurpen tijdens een 10K. Net zoals je geen schoenen van 250 euro nodig hebt.

Voeding hangt inderdaad af van afstand en intensiteit. Maar ik heb in lokale 5K wedstrijden al mensen zien lopen met een camelbak. En na een kilometer al zo'n lege gelverpakking op de grond smijten, om dan na 30 minuten over de finish te komen. Enfin, iedereen loopt hoe hij wil natuurlijk, maar don't be that guy.
 
Ben niet van plan om de volledige wedstrijd achter een vlag te lopen, eerder in de eerste paar km zodat ik zeker niet te snel start omwille van adrenaline etc. Ik hoop daarna die vlag stilletjes aan achter mij te laten. Op mijn horloge durf ik ook niet 100% meer te vertrouwen want dat ding (Tom Tom runner 2 uit 2016) durft al eens te fluctueren heb ik ondervonden. Ben aan het uitkijken naar een nieuwe smartwatch (265/965 🤤) maar dat zal voor na de race zijn.
Ik heb ook een TomTom Runner. Dat ding is compleet de weg kwijt in de tunnels. Vertrouw dus op de timing van je horloge en de kilometeraanduidingen langs de zijkant. ;)
 
Terug
Bovenaan