Algemene Loopthread

Laat verslag van mijn prestatie in Parijs meer dan 2 weken geleden. Beginnen trainen eind oktober, het doel was oorspronkelijk om sub 4u te lopen maar ik merkte al snel dat dit voor een eerste redelijk onhaalbaar zou zijn. Zeker aangezien ik na de feestdagen en begin januari een klein trainingdipje heb gehad.

Doelen bijgesteld naar sub 4u15 minuten en dit leek, na de laatste trainingen zeker haalbaar. De wedstrijd zelf begon zeer goed, zelfs ondanks het redelijk aantal hoogtemeters in parijs leek het of alles goed zat en was ik tot aan km 30 perfect op schema om 4u07 te halen, wat beter was dat ik ooit had durven hopen. Helaas kwam dat de man met de hamer op km 32 en ben ik geïndigd op 4u22, toch lichtjes teleurgesteld omdat ik weet dat er meer inzit. Enkele fouten die ik volgens mij heb gemaakt:

-max training was 31 km, volgens mij moet ik toch enkele trainingen van rond de 35km inbouwen om men lichaam gewoon te laten worden aan de inspanning.
-Weekend voor de marathon nog 2x zwaar uitgeweest, alcohol is natuurlijk nooit het beste plan... Volgende keer een maand op voorhand de alcohol even bannen.
-In de toekomst meer trainen op hartslag. Ik had met de marathon de HR-weergave op men horloge uitgezet, omdat ik merkte dat ik de trainingen ervoor gek werd dat hij zo de hoogte inging, wat er volgens mij alleen maar voor zorgde dat hij nog sneller omhoog ging. Ik moet hier minder op focussen tijdens het trainen, maar wel leren hoe mijn HR consistent lager te houden.
-Ben de dag voor de marathon nog wat gaan bezichtigen in Parijs, 35K stappen de dag voor de marathon waaronder een klimmetje op Montmartre was niet het beste plan. Volgende keer benen omhoog leggen.

Conclusie: blij met de eerste ervaring, maar ik kan dit zo niet laten, dus op naar de volgende: Hoogstwaarschijnlijk Antwerpen eind oktober, sub 4u here I come!
 
Na tal van ongemakjes, ziekte en soms ook gewoon zin helemaal t plezier in hardlopen teruggevonden. Ik merk dat in het donker lopen me totaal niet ligt vergeleken met nu in de klaarte. Dikke zever of hoe zit 't ij jullie?
 
Doelen bijgesteld naar sub 4u15 minuten en dit leek, na de laatste trainingen zeker haalbaar. De wedstrijd zelf begon zeer goed, zelfs ondanks het redelijk aantal hoogtemeters in parijs leek het of alles goed zat en was ik tot aan km 30 perfect op schema om 4u07 te halen, wat beter was dat ik ooit had durven hopen. Helaas kwam dat de man met de hamer op km 32 en ben ik geïndigd op 4u22, toch lichtjes teleurgesteld omdat ik weet dat er meer inzit. Enkele fouten die ik volgens mij heb gemaakt:

-max training was 31 km, volgens mij moet ik toch enkele trainingen van rond de 35km inbouwen om men lichaam gewoon te laten worden aan de inspanning.
-Weekend voor de marathon nog 2x zwaar uitgeweest, alcohol is natuurlijk nooit het beste plan... Volgende keer een maand op voorhand de alcohol even bannen.
-In de toekomst meer trainen op hartslag. Ik had met de marathon de HR-weergave op men horloge uitgezet, omdat ik merkte dat ik de trainingen ervoor gek werd dat hij zo de hoogte inging, wat er volgens mij alleen maar voor zorgde dat hij nog sneller omhoog ging. Ik moet hier minder op focussen tijdens het trainen, maar wel leren hoe mijn HR consistent lager te houden.
-Ben de dag voor de marathon nog wat gaan bezichtigen in Parijs, 35K stappen de dag voor de marathon waaronder een klimmetje op Montmartre was niet het beste plan. Volgende keer benen omhoog leggen.

Conclusie: blij met de eerste ervaring, maar ik kan dit zo niet laten, dus op naar de volgende: Hoogstwaarschijnlijk Antwerpen eind oktober, sub 4u here I come!

Voor mijn eerste had men mij veelvuldig gewaarschuwd om niet teveel doelen te stellen en vooral veel te genieten, en vooral ook leren. En dat was uiteindelijk ook wel heel goed advies. Om te illustreren: ik heb zondag van mijn 3 marathons tot nu toe mijn traagste eerste helft gelopen, maar na 42.2K was ik wel respectievelijk een dikke 11 en een dikke 5 minuten sneller dan de vorige 2 :)

Om even op jouw "fouten" in te gaan... Zeker goed dat je eruit probeert te leren en mee te nemen naar de volgende. Die ervaring ga je zeker nog kunnen benutten.
  • 35K trainingen nodig? Niet per sé, denk ik. Trenara schotelde me max een 28K voor. Die heb ik zelf wel verlengd naar 32K, wat genoeg was. Je moet zeker opletten dat je in volle trainingsperiode ook niet TE vermoeid gaat worden, zodat je voldoende kan recupereren en de volgende training ook weer effect heeft. Dat moet op zich wel lukken na een 35K LSD, maar of het echt noodzakelijk is, lijkt me niet.
  • Weekend ervoor uitgaan en alcohol: dit zou ik ook achterwege laten. Idem nog 35K stappen doen de dag vooraf :) . Ik heb nog een 4K loopje gedaan zaterdag, en dan in de namiddag in Rotterdam borstnr gaan ophalen, beetje rondkuieren, maar op het gemak en niets intensief.
  • Meer trainen op hartslag en hartslag lager houden - hiervoor een open vraag: zijn je recup en LSD trainingen traag genoeg?

Na tal van ongemakjes, ziekte en soms ook gewoon zin helemaal t plezier in hardlopen teruggevonden. Ik merk dat in het donker lopen me totaal niet ligt vergeleken met nu in de klaarte. Dikke zever of hoe zit 't ij jullie?

Als je iets niet graag doet, doe je dat niet graag he. Daar kan een andere niet van zeggen dat het zever is :D

Persoonlijk kan ik ook wel genieten van in het donker te lopen, in de regen, in de vries, ... Feit dat ik naar een doel bouw stuwt me wel vooruit. Maar aan het einde van een lange winterperiode kan ik effectief wel weer uitkijken naar veel lopen overdag :)
 
Laatst bewerkt:
Na tal van ongemakjes, ziekte en soms ook gewoon zin helemaal t plezier in hardlopen teruggevonden. Ik merk dat in het donker lopen me totaal niet ligt vergeleken met nu in de klaarte. Dikke zever of hoe zit 't ij jullie?
Ik vind dat ook niet fijn. Daarom loop ik in de winter altijd tijdens mijn middagpauze.
 
Gaat een ware heksenketel worden.
Bereid u maar al voor op meer dan een uur in uw startvak staan, als je er al überhaupt geraakt.

Voor de mensen die achteraan wave 4 staan zal het een gok worden of de bevoorrading nog gerief zal hebben. Het zou niet de eerste keer zijn dat er daar geen enkel bekertje meer staat voor de laatsten in wedstrijd.
eerste keer dat ik aan zoiets zal deelnemen, klinkt nu al horror :p Wij starten W4.

gelukkig maken we er een weekend van dus gaat parkeren, etc. al geen probleem zijn.
 
Na tal van ongemakjes, ziekte en soms ook gewoon zin helemaal t plezier in hardlopen teruggevonden. Ik merk dat in het donker lopen me totaal niet ligt vergeleken met nu in de klaarte. Dikke zever of hoe zit 't ij jullie?
In het donker lopen heeft ook wel zijn charmes. Waar ik loop is het meestal rustig en dan geeft het donker wel een bepaalde vibe om alleen te gaan lopen. Je kan je beter afkoppelen van de dagelijkse sleur. Als de maan goed schijnt vind ik het ook wel prettig om zien, idem voor de sterrenhemel als er niet te veel lichtvervuiling in de buurt is. In het begin en het einde van de winterperiode zijn er soms heel mooie zonsondergangen te zien als je rond het juiste uur gaat lopen. Het zijn eerder de kleine dingen dus.

Maar ik moet toegeven dat naar het einde toe ik blij ben terug in daglicht en t-shirt te kunnen lopen.
 
Moh, dat ik daar gewoonweg nog niet aan gedacht had!

Bedankt allen, als ik jullie commentaar lees dan laat ik de pacers beter links liggen. En 't is zo lang geleden dat ik nog eens een wedstrijd heb gelopen dat ik was vergeten dat er km bordjes zijn. 😄
Misschien ook maar beter zo :P
Geen pacer van 1u20 in wave 4 :P
 
Op 7 mei ga ik mijn eerste wedstrijd lopen op Genk loopt. Ga de 5km doen met als doel onder de 30 minuten geraken, wat zeker moet lukken.
 
Meer trainen op hartslag en hartslag lager houden - hiervoor een open vraag: zijn je recup en LSD trainingen traag genoeg?
Nope, en ik ben me ervan bewust dat ik tijdens mijn LSD trainingen minstens 30 seconden trager moet lopen. Dus daar hoop ik nu mee te beginnen om echt beter te worden. :)
 
eerste keer dat ik aan zoiets zal deelnemen, klinkt nu al horror :p Wij starten W4.

gelukkig maken we er een weekend van dus gaat parkeren, etc. al geen probleem zijn.
Same, eerste deelname ook voor mij aan een loopevent. Zit wel in W1, ga toch eens kijken om de pacer van 1u20 te volgen.
Benieuwd hoe dat gaat lopen.. Zou geen drama zijn als ik niet op mijn beoogd tempo kan lopen puur door de massa volk.
 
De nervositeit voor zondag begint te komen. Ik heb oprecht geen idee aan welke tijd ik me mag verwachten, wat het voor mij spannend maakt. M'n laatste keer liep ik die afstand met 2 maanden trainen aan 20 km/week en wist ik tot op enkele seconden per kilometer na welk tempo ik kon aanhouden. Nu zit ik bijna aan het drievoud van die kilometers de laatste twee maanden (met een veel betere basis vooraf), maar heb ik geen enkel referentiepunt op training (m'n laatste tempoblok op training was al 8 weken geleden, voor ik m'n volume de hoogte injoeg), en heb ik soms het gevoel dat de tijd van de vorige keer (1u08) al lastig wordt. :laugh:

Ik weet wel dat ik met alles trager dan 1u06 zwaar teleurgesteld ga zijn en dat ik al onder 1u04 moet gaan om een beetje content te zijn met de tijd. 😅 Ach ja, we zien wel. Het is zoals hier al eens gemeld vooral een test voor m'n lichaam en ik moet die tijden gewoon uit m'n hoofd zetten, maar dat kan ik nogal moeilijk. :p

Same, eerste deelname ook voor mij aan een loopevent. Zit wel in W1, ga toch eens kijken om de pacer van 1u20 te volgen.
Benieuwd hoe dat gaat lopen.. Zou geen drama zijn als ik niet op mijn beoogd tempo kan lopen puur door de massa volk.
Ter info: Ik voelde me de vorige keren (1u08 en 1u10) niet gehinderd door het volk, zelfs niet toen ik ver achteraan wave 1 startte.
 
Ter info: Ik voelde me de vorige keren (1u08 en 1u10) niet gehinderd door het volk, zelfs niet toen ik ver achteraan wave 1 startte.

Ik had dat zelfs als tragere loper toch wel wat eigenlijk. Zondag ook, een paar keer zelfs door het gras op de zijkant moeten lopen om niet ineens 30s/km te moeten vertragen voor een paar honderd meter.
 
daarom doe ik nooit mee aan zo'n massa evenementen.. 't is gewoon één grote clusterfuck van te veel volk, geen parking, ...
 
eerste keer dat ik aan zoiets zal deelnemen, klinkt nu al horror :p Wij starten W4.

gelukkig maken we er een weekend van dus gaat parkeren, etc. al geen probleem zijn.
Ik heb wel nog niet in W4 gelopen, maar zo erg als MrKend4l het voorstelt, heb ik het wel nog nooit gehad. Je hebt een groot stuk ook zelf in de hand: je kunt kiezen wanneer je in je startvak staat, als je dat pas nét op tijd doet, zul je achterin staan.

In het begin is het wat drummen en wandelen, maar normaal werken ze ook weer met zo'n trechter en is het zodra je kunt lopen prima te doen. Zelfs zonder die trechter ging dat. Ik moet wel zeggen -ook al lacht Karry me dan uit, wegens mijn beperkte snelheid- dat ik erg goed ben in me door mensenmassa's begeven :)

Sowieso zijn de eerste stukken brede lanen, kun je op de bruggen meestal al wat volk voorbij en dan loop je letterlijk op de autosnelweg die niet smaller wordt tot na km6. Er zijn een paar punten waar het opletten is, maar dit is niet de loop van de smalle straatjes.

Echter, het is en blijft een groot evenement. Wil je daar niet aan deelnemen of erger je je aan andere mensen, dan wordt het vervelend. Maar dat hoort bij de belevenis. Hoe meer volk, hoe meer supporters ook :love:

Zelf begint de spanning bij mij ook weer erg toe te nemen... ik heb m'n laatste intervaltraining achter de rug. Omdat ik toch nog een tweede Critical Power-test moest doen, heb ik mijn intervallen maar wat opgerekt tot 200m, 1min en 3min voluit. En ik ben uitgekomen op een Critical Power van 290. De Race Predictor werkt nog niet, maar ik denk dat 96% van m'n CP niet zo'n verkeerde inschatting zal zijn. Komt ook qua tijd ongeveer uit op 1:22, wat ik zou beogen. Ik heb wel mijn PacePro al een keer of 4 aangepast. Nu gaat de negatieve split van 5:15 naar 4:40... Hopelijk.

Ik amuseer me ondertussen wel al met die powermeter... komt natuurlijk nog niet veel uit, omdat ik er nog maar 4 loopjes op heb of zo, maar een paar inschattingen en resultaten zijn wel verbazingwekkend accuraat!
 
Laatst bewerkt:
daarom doe ik nooit mee aan zo'n massa evenementen.. 't is gewoon één grote clusterfuck van te veel volk, geen parking, ...

Wel, als die reservatie van P+R goed gelukt blijkt, dan gaat dat qua parking nog best meevallen. Was in Rotterdam ook echt top geregeld - P+R op de rand, een paar minuten op een metro die voortdurend rijdt, en je staat probleemloos aan de start.

Die massa van deelnemers is wel iets om mee om te leren gaan... Aan de andere kant, de enorme animo van toeschouwers en ambiancemakers voegt ook veel toe aan de ervaring :)
 
Ik spreek hier wel over 6+ jaar geleden, mogelijk verandert dat er iets aan

De eerste kilometer liep ik telkens een stuk (100-200m in totaal) over de middenberm. Vanaf de aanloop naar Kennedytunnel was het enkele kilometers lang zo breed dat ik er geen last van kon hebben en vanaf je op de Leien zit, ben je al 7km ver en is het volk al veel meer uitgesmeerd over het parcours. De eersten zullen dan al aan de Konijnenpijp zitten, de laatsten van je wave aan de Kennedytunnel.

De meeste banen zijn zodanig breed dat de massa volk imo weinig hindert en dat je veel meer voordeel hebt van de continue mikpunten en bescherming tegen de wind dan dat je last hebt van door anderen gehinderd te worden.
 
Twee jaar geleden een gratis ticketje gewonnen voor de 10 miles. Vrij laat naar start vertrokken vanuit Berchem met de tram, best rustig en ik had snel mijn nummer. Dan stond ik plots helemaal op de eerste rij in wave 4. Bij de start liep ik zelfs helemaal op kop, na een paar honderd meter met de invoeging van die andere strook, kwamen er wat lopers over, maar de eerste kilometers waren wel zalig, want liep echt helemaal van voren, vanaf de grote markt begon het dan wel te stroppen door de tragere lopers uit de vorige wave.

Dit jaar, start ik dus wel in wave 1, ga denk ik zaterdag mijn nummer al halen en dan voor zondag ben ik het nog wat aan het uitzoeken, want er zijn een aantal 'supporters' voor mij die ik nog in het centrum moet krijgen, afzetten daar met de auto en dan parkeren en te voet naar linkeroever of parkeren bij het werk en dan met de tram.
 
Ik geef het nog maximum een week! 😜

haha, wat zijn hersenen toch raar.
Ondertussen is de kans inderdaad al weer groter dat ik het nog eens ga doen :p
Er zijn ondertussen precies ook al wat vrijwilligers die heel de tijd mee willen als crew voor mij, dusja dat helpt ook niet echt :)

Nog geen week later en ik zit al te twijfelen over de Antwerp Backyard Ultra op 30juni...
Geen idee of dat misschien toch wat te vroeg terug is, alhoewel fysiek het zeker moet kunnen denk ik.
 
De nervositeit voor zondag begint te komen. Ik heb oprecht geen idee aan welke tijd ik me mag verwachten, wat het voor mij spannend maakt. M'n laatste keer liep ik die afstand met 2 maanden trainen aan 20 km/week en wist ik tot op enkele seconden per kilometer na welk tempo ik kon aanhouden. Nu zit ik bijna aan het drievoud van die kilometers de laatste twee maanden (met een veel betere basis vooraf), maar heb ik geen enkel referentiepunt op training (m'n laatste tempoblok op training was al 8 weken geleden, voor ik m'n volume de hoogte injoeg), en heb ik soms het gevoel dat de tijd van de vorige keer (1u08) al lastig wordt. :laugh:

Ik weet wel dat ik met alles trager dan 1u06 zwaar teleurgesteld ga zijn en dat ik al onder 1u04 moet gaan om een beetje content te zijn met de tijd. 😅 Ach ja, we zien wel. Het is zoals hier al eens gemeld vooral een test voor m'n lichaam en ik moet die tijden gewoon uit m'n hoofd zetten, maar dat kan ik nogal moeilijk. :p


Ter info: Ik voelde me de vorige keren (1u08 en 1u10) niet gehinderd door het volk, zelfs niet toen ik ver achteraan wave 1 startte.
Vorig jaar stond ik in de startbox en dat was aardig om 1u14 te lopen.
Jaar ervoor ergens vooraan in Wave1 en de eerste 2km mij serieus geërgerd aan trage lopers (toen 1u11'51" gelopen). Dusja, er zijn irritante slow runners, zelfs vooraan in Wave1 :s
 
Terug
Bovenaan