Algemene Loopthread

Was nog op zoek naar een loopwedstrijd in het verlengde weekend van 29/04 tem 01/05. Heb hier de Knokkerun gevonden. Iemand nog weet van een andere wedstrijd (verhard en enkel west-vlaanderen)? Oost-vlaanderen komt ook in aanmerking maar dan liefst in het westen :)
Op 1 mei : trail du diable au sukre in ellezelles.
Mooie streek, goed uitgepijld , goedkoop en de waalse sfeer/mentaliteit.
 
Hahaha, weer typisch... met Pasen mijn LSD ietsjes moeten uitstellen, dus extra veel rust gehad ervoor. Het is toch de laatste trainingsweek voor de taper. Schiet er me onderweg toch niks in mijn achilles zeker... Zal de laatste intervallen dan maar uitstellen en de tempblokken laten voor wat ze zijn donderdag. En dan de taper in en hopen dat het niks is. Het is toch altijd nét voor de taper dat je zulke dingen voelt, hè :D
Taper voor de 10miles?
:shy:

Ik heb vandaag nog ingeschreven voor de halve marathon komende zondag in Helmond, weer ziet er normaal fantastisch uit zondag, 2 rondes op wat ik erover kan terugvinden snel parkoers, hopen dat ik mijn record kan verbeteren van 1u23 naar 1u22, vorige week 71km getraind, ging vlot, gisteren rust en vandaag nog een korte interval training (3X1Km tegen 3m38-40s, ging zeer vlot), nu nog een paar rustige duurloopjes en dan knallen zondag. Dan nog een weekje tot de 10 miles. Daarna wel een rusperiode wat een de pijn aan de onderkant van de voet is niet weg.
 
Of die taper helpt of niet gaan we nooit weten. Maar af en toe eens wat meer de riem eraf kan zeker mentaal wel helpen.
Het is ook niet dat je op een week nog super veel verliest als je nog actief blijft :P
 
Op 1 mei : trail du diable au sukre in ellezelles.
Mooie streek, goed uitgepijld , goedkoop en de waalse sfeer/mentaliteit.

Mijn homeground (ongeveer), ik ga er vaak trainen en zeer mooi om te lopen en fietsen. De trail zelf heb ik nog niet gelopen, maar dit weekend heb ik mijn laatste lange duurtraining gelopen in Bois Hubermont en de flanken van de Hameau du Papin. Ik veronderstel dat die trail die routes ook aandoet.

Vanaf nu wat proberen taperen (aka gewoon meer fietsen :scream: ). Aangezien ik volgend weekend een 85k trailwedstrijd tot een goed einde ga proberen brengen.
 
Taper voor de 10miles?
:shy:

Ik heb vandaag nog ingeschreven voor de halve marathon komende zondag in Helmond, weer ziet er normaal fantastisch uit zondag, 2 rondes op wat ik erover kan terugvinden snel parkoers, hopen dat ik mijn record kan verbeteren van 1u23 naar 1u22, vorige week 71km getraind, ging vlot, gisteren rust en vandaag nog een korte interval training (3X1Km tegen 3m38-40s, ging zeer vlot), nu nog een paar rustige duurloopjes en dan knallen zondag. Dan nog een weekje tot de 10 miles. Daarna wel een rusperiode wat een de pijn aan de onderkant van de voet is niet weg.
Ja, hoor. Taper voor de 10M heeft zeker nut. Niet alleen om je vermoeidheid uit te vlakken, maar ook om je vorm nog een kleine kick te geven.
Je moet daarbij wel twee dingen voor ogen houden, hè. Het is 16km, en mijn langste wedstrijden zijn er 20. Ik loop ook week tussen de 20 en de 30. Ik zat in de laatste weken voor de wedstrijd evenzeer net tegen mijn piek van dat jaar aan, zij het op mijn lage niveau. Net zoals de 70-km-per-week-loper. Het is niet alsof ik 70km/w gewend ben, en nu voor de 10m 10w aan 20km/w heb gelopen.

En taperen is niet niks doen, hè. Voor de 10M is dat ook niet langer dan een week, en mijn loopjes worden gewoon minder lang en minder intensief. In km's zal het terugvallen naar eerder 20 ipv de 30-35 van daarvoor. En RPE ook -2 of zo.

Dus die vermoeidheid na de trainingspiek omlaag krijgen, de belasting hoogstens gelijk houden en hopelijk met wat juist geplande supercompensatie de vorm nog een trapje te geven. Dat is taperen. Ook voor 16km :p En behalve dat een HM PR natuurlijk té is (maar als jij dat met je volumes vlot kunt verteren, prima, doe jij het ook gewoon, hoor :D Een boost 10 à 7d ervoor, en dan intensiteit en duur verkorten tot zondag...
 
Laatst bewerkt:
Marathonweek!

Top ingezet vandaag met een wandeling in nieuwe schoenen. Open blaar op de achterkant van mijn voet.

Waanzinnige timing dit 🫥

Dinsdagavond keihard een zwaar metalen ding tegen mijn scheenbeen gehad. Nu zit er precies een deuk in mijn scheenbeen en deugd doet het ook niet.

Vanavond kijken in hoeverre dat mijn lopen impacteert. Mijn taper verloopt voor de rest wel fantastisch :unsure:
 
Dinsdagavond keihard een zwaar metalen ding tegen mijn scheenbeen gehad. Nu zit er precies een deuk in mijn scheenbeen en deugd doet het ook niet.

Vanavond kijken in hoeverre dat mijn lopen impacteert. Mijn taper verloopt voor de rest wel fantastisch :unsure:
Positief blijven, het weer ziet er goed uit :⁠-⁠)
 
Da's nog niks, mijn vrouw is al een week thuis met een gigantische verkoudheid... en ik zit te bidden dat ik het niet ga krijgen, tegen beter weten in.

En ondertussen ben ik aan het afwegen of ik het lot helemaal ga tarten, want mijn Stryd is vandaag ook aangekomen. En laat ik toch niet net vandaag moeten gaan lopen zeker :D Zou ik een 5k all-out proberen om nog een min-of-meer correcte Power Duration Curve te hebben tijdens de 10M? Lijkt me zo gevaarlijk om dan net iets te hard te pushen, hè...
 
Da's nog niks, mijn vrouw is al een week thuis met een gigantische verkoudheid... en ik zit te bidden dat ik het niet ga krijgen, tegen beter weten in.

En ondertussen ben ik aan het afwegen of ik het lot helemaal ga tarten, want mijn Stryd is vandaag ook aangekomen. En laat ik toch niet net vandaag moeten gaan lopen zeker :D Zou ik een 5k all-out proberen om nog een min-of-meer correcte Power Duration Curve te hebben tijdens de 10M? Lijkt me zo gevaarlijk om dan net iets te hard te pushen, hè...

5K is kort genoeg om snel te recupereren lijkt me, maar zelf zou ik dat nooit doen. Ik hang veel te hard aan mijn schema's en volg die nogal religieus :)
 
Da's nog niks, mijn vrouw is al een week thuis met een gigantische verkoudheid... en ik zit te bidden dat ik het niet ga krijgen, tegen beter weten in.

En ondertussen ben ik aan het afwegen of ik het lot helemaal ga tarten, want mijn Stryd is vandaag ook aangekomen. En laat ik toch niet net vandaag moeten gaan lopen zeker :D Zou ik een 5k all-out proberen om nog een min-of-meer correcte Power Duration Curve te hebben tijdens de 10M? Lijkt me zo gevaarlijk om dan net iets te hard te pushen, hè...
HOE? GE GING DIE TOCH ENKEL KOPEN SUB 1H20?? :D :D
 
Startbox, bib nr: 150. Laatste weken wel amper gelopen (ziek en dipje na HM), dus ga gewoon zonder verwachtingen naar 10 Miles afzakken. M'n doel van 59min zal voor volgend jaar of een andere wedstrijd zijn.
 
M'n doel van 59min zal voor volgend jaar of een andere wedstrijd zijn.
Blijft voor mij zot om lezen!! 😆 Toen ik deze dinsdag een interval training liep van 5 sessies 3:30-4:00/km voor 2 min vroeg ik mij af hoe je in hemelsnaam zo'n snelheid kan aanhouden in een 10M race, laat staan een marathon. En dan heb je nog de buitenaardse Kipchoge.. 🫠
 
Terug
Bovenaan