Algemene Loopthread

Pff vrij diep moeten gaan tijden een interval sessie, 10 maal 1km, 30seconden sneller dan marathon tempo.

Vrij goed gestart, eerste interval de rust vergeten omdat mijn Garmin iets te veel meldingen aan het geven was en vanaf dan ging het bergaf. Heb me echt vooruit moeten slepen.

Hopelijk morgen en overmorgen beter :sleep:
 
Godverdikke... nieuwe schoenen aangekomen en oefeningen gedaan. De enkelpees is wat kalmer geworden, dus ideaal moment om rustig te herbeginnen, dacht ik.

Was ik helemaal vergeten dat ik me had ingeschreven voor de Park Miles eind deze maand :D
 
Dit weekend staat er nog een duurloop van 22km op het programma. Da begint er al op te trekken.
Ben benieuwd hoe het gaat voelen. Is verdoeme lang geleden dat ik zoiets nog gelopen heb.
 
Na de achillespees blessure heb ik 3 weken niet gelopen.
Wel wat gefietst (zo heb ik de rapha 500 challenge voltooid; dat is 500km fietsen tussen kerst en nieuw).

Sinds het nieuwe jaar opnieuw begonnen met een wandeling, ging goed.
In begin van de week voelde ik de pees nog af en toe, maarzolang het ging mocht ik blijven lopen van de dokter.
Donderdag dan opnieuw gelopen, waarbij ik de pees de eerste 3km voelde en daarna niet meer.
Sindsdien bijna geen last meer van. Deze week al 65km gelopen, dat is een goeie comback.
Hopelijk blijft het zo gaan en wordt qua loop prestaties 2023 veel beter dan 2022.

Mijn eerste doel blijft de legends backyard op 15/04, afhankelijk van hoe leuk ik dat vind misschien de M&M backyard op 28/05.
En daarna is het wel eens tijd om richting een 100miler te denken. (Of ik dat ooit zal lopen zal nog moeten blijken, maar het start met het als doel te zetten ;))
 
Na de achillespees blessure heb ik 3 weken niet gelopen.
Wel wat gefietst (zo heb ik de rapha 500 challenge voltooid; dat is 500km fietsen tussen kerst en nieuw).

Sinds het nieuwe jaar opnieuw begonnen met een wandeling, ging goed.
In begin van de week voelde ik de pees nog af en toe, maarzolang het ging mocht ik blijven lopen van de dokter.
Donderdag dan opnieuw gelopen, waarbij ik de pees de eerste 3km voelde en daarna niet meer.
Sindsdien bijna geen last meer van. Deze week al 65km gelopen, dat is een goeie comback.
Hopelijk blijft het zo gaan en wordt qua loop prestaties 2023 veel beter dan 2022.

Mijn eerste doel blijft de legends backyard op 15/04, afhankelijk van hoe leuk ik dat vind misschien de M&M backyard op 28/05.
En daarna is het wel eens tijd om richting een 100miler te denken. (Of ik dat ooit zal lopen zal nog moeten blijken, maar het start met het als doel te zetten ;))

Iets speciaals gedaan ter revalidatie? Mijn rechter achillespees begint de laatste tijd een beetje te "zeuren", het is geen pijn maar ik merk wel dat er iets zit aan te komen vrees ik.
 
Iets speciaals gedaan ter revalidatie? Mijn rechter achillespees begint de laatste tijd een beetje te "zeuren", het is geen pijn maar ik merk wel dat er iets zit aan te komen vrees ik.

Het was plots accuut bij mij, eerst een week rust genomen en toen het niet beterde naar de dokter geweest.
Hij heeft iets ingespoten en sindsdien doe ik ook wat extra oefeningen, en de pees masseren met een zalf.
(De kuitspier ook goed masseren, aangezien dat ook een oorzaak kan zijn.)

Bij ergere klachten zou ik wel snel naar een dokter gaan, soms is rust noodzakelijk, soms is iets van sport blijven doen juist cruciaal en een dokter kan dat beter beoordelen.
 
Meh ik loop nu met salomon 4, ik koop de 5 in dezelfde maat en die is precies iets breder en langer 😐 nuja voor tem 5km geen probleem, voor langere ga ik toch mijn 4 aandoen. Voor een andere soort best terug gaan testen bij runnerslab zeker?
Wil op termijn nog wel een trialschoen ook, maar ga afwachten hoe groot mijn zin om te lopen gaat zijn na mijn HM in gent.
 
Iemand verstand van hartslagbanden? Gebruik een geonaute dual ant+/ble van decathlon (tegenwoordig gerebrand naar kalenji) met mijn Garmin fenix. Laatste tijd doet hij het niet goed meer; ene keer 10 stappen na vertrek hartslag 169, de andere keer heel de tijd in de 70...
Al geprobeerd: nieuwe batterij, reset door 1)batterij er omgekeerd in te steken, door 2)clip af de band te halen en beide contactpunten 10s aan te raken (geen idee of dat dit voor dit model werkt, vond die methodes voor andere types).
Laatste wat ik geprobeerd heb is contactpunten wat op te schuren wegens mogelijke oxidatie, leek daarna precies wel te werken (toch meer variatie in de waarden, wel nog geen echte loop gedaan dus benieuwd).
Of als iemand een model weet waar nooit problemen mee zijn (denk dat ik het bijna opgeef met deze)?
 
Geen idee welke fenix je hebt, maar hier met de fenix 7 zeer te vreden van de polshartslag eigenlijk. Voor intensieve intervallen misschien minder geschikt. Op de fiets binnen gebruik ik de Polar H10, ook geen problemen mee.
 
Iemand verstand van hartslagbanden? Gebruik een geonaute dual ant+/ble van decathlon (tegenwoordig gerebrand naar kalenji) met mijn Garmin fenix. Laatste tijd doet hij het niet goed meer; ene keer 10 stappen na vertrek hartslag 169, de andere keer heel de tijd in de 70...
Al geprobeerd: nieuwe batterij, reset door 1)batterij er omgekeerd in te steken, door 2)clip af de band te halen en beide contactpunten 10s aan te raken (geen idee of dat dit voor dit model werkt, vond die methodes voor andere types).
Laatste wat ik geprobeerd heb is contactpunten wat op te schuren wegens mogelijke oxidatie, leek daarna precies wel te werken (toch meer variatie in de waarden, wel nog geen echte loop gedaan dus benieuwd).
Of als iemand een model weet waar nooit problemen mee zijn (denk dat ik het bijna opgeef met deze)?
Borst band? Ik dacht dat die beter werkten als je ze een beetje bevochtigt (stond in de handleiding van de borst band die ik bij m’n decathlon roeitrainer gekregen heb).
 
Borstband inderdaad, ik doe normaal wat speeksel op de pads.

Ook Fenix 7, misschien is polsmeting eens proberen waard. (Jammer dat beiden tegelijk niet gaan, zou leuk zijn om de afwijkingen achteraf te kunnen zien😁)
 
Weet er iemand of je bij Trenara je schema kunt aanpassen van nu 2 dagen lopen en binnen een paar maand aanpassen naar 3-4 dagen?
Want nu in de winter kan ik eigenlijk enkel maar int weekend overdag lopen, in de week is het hier te gevaarlijk in het donker, maar binnen een paar maand is het nog altijd licht na 19u.
 
Weet er iemand of je bij Trenara je schema kunt aanpassen van nu 2 dagen lopen en binnen een paar maand aanpassen naar 3-4 dagen?
Want nu in de winter kan ik eigenlijk enkel maar int weekend overdag lopen, in de week is het hier te gevaarlijk in het donker, maar binnen een paar maand is het nog altijd licht na 19u.
Met de gratis versie kan je aantal dagen instellen maar niet welke dagen, met het betalende lidmaatschap kan je de dagen kiezen. Aanpassen kan je om de zoveel tijd doen met de gratis versie, met het betalende weet ik niet.
 
Iemand verstand van hartslagbanden? Gebruik een geonaute dual ant+/ble van decathlon (tegenwoordig gerebrand naar kalenji) met mijn Garmin fenix. Laatste tijd doet hij het niet goed meer; ene keer 10 stappen na vertrek hartslag 169, de andere keer heel de tijd in de 70...
Al geprobeerd: nieuwe batterij, reset door 1)batterij er omgekeerd in te steken, door 2)clip af de band te halen en beide contactpunten 10s aan te raken (geen idee of dat dit voor dit model werkt, vond die methodes voor andere types).
Laatste wat ik geprobeerd heb is contactpunten wat op te schuren wegens mogelijke oxidatie, leek daarna precies wel te werken (toch meer variatie in de waarden, wel nog geen echte loop gedaan dus benieuwd).
Of als iemand een model weet waar nooit problemen mee zijn (denk dat ik het bijna opgeef met deze)?
Ik heb een Wahoo Tickr die ik uitsluitend op de fiets gebruik. Na een paar maanden ook wat problemen met onregelmatigheden.
Kwam voornamelijk door ‘vuile’ contactpunten door het zout uit uw zweet. Nu was ik die band geregeld met lauw water of eens mee in de wasmachine.
Voor het sporten een vinger carbomeergel op de contactpunten helpt ook.
 
Weet er iemand of je bij Trenara je schema kunt aanpassen van nu 2 dagen lopen en binnen een paar maand aanpassen naar 3-4 dagen?
Want nu in de winter kan ik eigenlijk enkel maar int weekend overdag lopen, in de week is het hier te gevaarlijk in het donker, maar binnen een paar maand is het nog altijd licht na 19u.
Dan ga je het doel moeten aanpassen en opnieuw de dagen instellen, vrees ik.
 
Ik heb een Wahoo Tickr die ik uitsluitend op de fiets gebruik. Na een paar maanden ook wat problemen met onregelmatigheden.
Kwam voornamelijk door ‘vuile’ contactpunten door het zout uit uw zweet. Nu was ik die band geregeld met lauw water of eens mee in de wasmachine.
Voor het sporten een vinger carbomeergel op de contactpunten helpt ook.
Merci! Vanavond nog klein testloopje gedaan en lijkt inderdaad opgelost door die contactpunten te kuisen 🤞
 
Om even verder in te gaan op die hartslagbanden die kuren krijgen. Vaak heeft dat te maken met oxidatie van de contactpunten of een versleten band. Als die pads niet meer super zijn kan je dat hebben.

Of wat ook natuurlijk altijd kan is dat die rare waarden gewoon kloppen.
Ik heb zo al eens een verhaal gehoord van iemand die ook dacht dat zijn band kapot was, bleek hartritmestoornis te zijn. :unsure:
 
'Loopweek' gisteren afgesloten met duurloop van 22km.
Voor mij al een kleine mijlpaal omdat her al jaren geleden is dat ik nog zover geraakt ben.
Vandaag maar een recupdagje houden en maandag maar weer de benen los zwieren.
 
Vandaag goed doorgeduwd en er voor het eerst sinds lang een lange stevige tempoloop van gemaakt.

Ik kon wel vrij vlak lopen zo rond 5:20/km maar bij elke scheet bergop had ik last om het tempo er in te houden.
Ik kon wel hard afzien en door wat uit te bollen op het einde, zat ik na 15,1km net niet onder 1:21. Dat is dus een dikke 11km/u.
Dit was de snelste lange loopsessie sinds begin april vorig jaar.

HR was verrassend goed, dwz dat de basis wel heel goed is. Maar toch zat ik op de limiet. Conditie zegt ook niet alles. Je lichaam moet ook mee kunnen ..

Nu even een paar dagen rust. Mijn Polar zegt dat ik "Produktief" bezig ben (maar wel vrij dicht tegen overbelasting, ik zit nu op 1.2).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan