Algemene Loopthread

Altijd verwonderd hoe snel conditie zich terug opbouwt na een tijdje inactiviteit.

Nu ja na mijn polsoperatie heb ik 2 weken volledige rustpauze genomen. Je zou zeggen dat ik dan deze week slechter zou lopen?
Maar zeker qua gevoel is het omgekeerde het geval. De HR is nu wel wat hoger, maar ik voel dat ik vlotter loop.

Soms kan zo'n rustpauze gewoon eens goed doen. Mijn lichaam was moe na een Covid besmetting en dan de stress van mijn hondje (Hij had veel verzorging nodig de laatste 2 maanden). En dat woog toch ook echt wel zwaar, op mijn lichaam.

Loopje van vrijdag - 5:18 / km
Het was ideaal loopweer, nog net voor het warm begon te worden en een vrij koel briesje

Laatst bewerkt:
Ik vind het altijd zalig lezen hoe sommigen hier langer een ananlyse maken van een “training “ dan de “training” duurde.

Doel vandaag: 13,0km aan 11km/u.
Maar ik had nog platte benen van vrijdag dus ik moest goed doseren.

Ik had finaal 0,1 sec (!) overschot voor 11km/u. :laugh:

Ik heb het er natuurlijk niet voor gedaan, maar dit was wel ergens ironisch.

Hey @Karry98, loopt ge niet meer? :oink:

COVID gehad en een zeer moeizaam herstel, gaat nu stilletjes aan beter, maar lopen is nog niet aan de orde. Nog altijd kortademig en ik wil geen risico nemen dus wacht nog even af voordat ik terug sport.

Echt een zeer smerig beest. Dik 3 dagen echt ziek geweest, maar de nasleep is echt absurd…

Iemand een oplossing tegen chub rub? :unsure:
Sleur nog wat te veel kilo’s mee en vandaag verkeerd ondergoed aan en heb het vlaggen.
Specifiek ondergoed of shorts of eerder zalfkes om volgende keer te vermijden?

Hebben ze u geinterviewd bij De Morgen @EmP ?😁

We verwaarlozen massaal onze voeten: ‘Ik haal ruim 90 procent van mijn patiënten van de steunzolen af’

Iemand een oplossing tegen chub rub? :unsure:
Sleur nog wat te veel kilo’s mee en vandaag verkeerd ondergoed aan en heb het vlaggen.
Specifiek ondergoed of shorts of eerder zalfkes om volgende keer te vermijden?
Vaseline kan helpen of een specifieke stick/crème.
Maar ik gebruikte zelf van die shorts zoals een synthetische boxershort maar dan langer.

Hebben ze u geinterviewd bij De Morgen @EmP ?😁

We verwaarlozen massaal onze voeten: ‘Ik haal ruim 90 procent van mijn patiënten van de steunzolen af’
Ik zit in de IT, dus ik ben het zeker niet. Die man volgt gewoon de wetenschappelijke bewijzen :tongue:

Ik ben blijkbaar niet correct geweest. Mijn strava zegt me dat ik in december 2x en jan 1x gelopen heb 🤥

Anyway, gisteren ging nog oke. 6km aan 6:05/km. Het zal vooral zaak zijn voor mezelf een regelmaat te vinden in het lopen. Anders ga ik mijn overtollige kilo’s niet kwijtspelen.

Even een update: ik loop 3 à 4 keer in de week aan een traag tempo (6:20/km gemiddeld).
Dus ondertussen 2 weken en 8 loopjes verder. Gisterenavond de langste tot nog toe (11 km) en dat ging eigenlijk prima. Vandaag ook 8km op de middag aan een hartslaggemiddelde van 144. Dat wil ik toch graag nog een stukje omlaag krijgen.

Morgen rustdag!

Lopen stond hier op een laag pitje door verschillende blessures.

Een tijdje terug heb ik mijn kleine teen gebroken en heb ik sowieso een paar weken stil gelegen. Ik had gehoopt dat mijn knieprobleem dan ook opgelost zou zijn, maar dat is terug gekomen toen ik weer herbegonnen ben. Uiteindelijk dan toch naar de sportarts ermee geweest.

Blijkbaar heb ik milde vorm van het 'ileotibiale band frictiesyndroom'. Het probleem ligt niet bij de knie maar de band ernaast. Een vrij typische blessure bij overbelasting maar volgens de sportarts ziet hij het ook wat vaker bij mensen die antipronatieschoenen hebben, zoals ik, omdat die een loophouding kunnen geven waar wat meer wrijving bij die band ontstaat. Geen ernstige blessure maar wel iets dat lang kan aanslepen als het verkeerd aangepakt wordt.

Ik heb ontstekingsremmers en een aantal sessies bij de kinesist voorgeschreven gekregen en de arts heeft nog wat algemene aanbevelingen voor het lopen gedaan. Geen al te lange afstanden, tempo niet te hoog en vooral proberen zo veel mogelijk op vlakke ondergrond te lopen, dalen en stijgen vermijden. Na het lopen ijs leggen en wat (stretch)oefeningen doen om mijn been en heup wat aan te sterken. Als ik merk dat de pijn toch wat toe neemt of sneller voorkomt tijdens het lopen, had hij me aangeraden om toch 2-3 weken volledige rust te nemen. En dan eventueel eens te gaan kijken voor andere schoenen.

COVID ondertussen meer dan 2 maand geleden. Nog geen beterschap in zicht, integendeel, precies van kwaad naar erger.

Op een goede dag lukt 10-13km nog wel.
Vandaag een slechte dag: afgebroken na 5.5 kilometer aan slakkengang.

Ik blijf proberen maar dit is enorm demotiverend. :(

COVID ondertussen meer dan 2 maand geleden. Nog geen beterschap in zicht, integendeel, precies van kwaad naar erger.

Op een goede dag lukt 10-13km nog wel.
Vandaag een slechte dag: afgebroken na 5.5 kilometer aan slakkengang.

Ik blijf proberen maar dit is enorm demotiverend. :(

Dat is inderdaad niet goed… Waar ligt het bij u juist aan? Kortademig? Geen kracht in de benen?

Ik ben zelf daarnet voor het eerst sinds mijn COVID terug gaan lopen. Ik heb bewust een iets langere pauze genomen omdat ik het niet vertrouw en zeker wilde zijn dat ik mijn lichaam geen schade zou aanrichten.

Deze ochtend dan nuchter 15km gelopen, nog eens met borstband om mijn hartslag wat in de gaten te houden, wat ik normaal nooit doe. Uiteindelijk 5:08 / km gemiddeld gelopen aan een gemiddelde hartslag van 127, wilde die laag genoeg houden, zonder het gevoel te hebben stil te staan.

De komende weken ga ik vooral terug aan lage intensiteit trainen, rustig opbouwen zonder mijn lichaam te veel te belasten.

De weg zal terug lang zijn, maar we geraken er wel.

Dat is inderdaad niet goed… Waar ligt het bij u juist aan? Kortademig? Geen kracht in de benen?

Kortademig inderdaad, maar hartslag toch ook veel hoger dan normaal. Benen voelen ok maar letterlijk na een paar honderd meter aan traag tempo loop ik te puffen en te hijgen. Beetje een martelgang op die manier.

De weg zal terug lang zijn, maar we geraken er wel.

Succes!

Ik heb ondertussen ook alle plannen voor het najaar geschrapt en doe het rustig... We zien wel.

Terug
Bovenaan