Algemene Loopthread

Al meermaals gelopen, denk toch zeker al 8 keer. Zowel 16 als 7 daar al gedaan. Tof parcours!
Wel rekening houden dat het op dat moment heel warm kan zijn en dat het parcours ook over grote stukken mul zand gaat.
Thx, dan voor een allereerste evenement dan het maar houden op 7km. Ben al 2 maand aant fietsen zonder lopen. Ga geen risicos pakken.
 
In de hele discussie hierboven volg ik @MrKend54l, variatie en korte afstanden maken je een goede loper. Vooral LSD lopen en zsm een marathon doen ben ik echt geen fan van. Je lichaam heeft echt tijd nodig om daarmee te leren omgaan.

Zsm is nu ook wel overdreven.. Ben van januari wat serieuzer aan het lopen en heb de ten miles en 20 door Brussel nu afgevinkt. Tegen eind dit jaar moet een marathon dan wel haalbaar zijn. Ben er nog niet volledig uit of ik ervoor ga gaan of niet
 
Ik vind dat echt veel te snel. Ik zou mensen aanraden om 2 a 3 jaar op te bouwen naar een marathon. Als je miserie krijgt met schenen, knieën, ... Mag je terug naar couch potato. Natuurlijk ken ik je sportgeschiedenis niet enzo, elk lichaam is ook anders maar in de meeste gevallen is dat echt veel te snel.
 
Gisteren de Ohm trail 80km gedaan, zoals eerder aangegeven heel last-minute toegevoegd aan de planning omdat een kameraad zijn borstnummer had aangeboden.

Lang geleden dat ik nog zo hard heb afgezien, compleet geschift. Eerste 4 à 5u gingen nog min of meer goed, maar nadien sloeg de hitte echt snoeihard toe. Na een goede 50km was er de bevoorrading in Quarreux met net daarna de beruchte muur en daar liet de hitte zich ineens ontzettend hard voelen. Ik denk niet dat ik ooit al zoveel heb gedronken op een trail + mijn hoofd bij elke kans in het water heb gestoken.

Parcours van 80km met 3600hm dus, naar Belgische normen toch relatief veel. Je merkt wel aan alles dat ze het er echt voor doen. Constant op en af, geen recuperatie stukken, liever een heel lelijke klim dan een mooi stukje langs de Amblève, enz… Niet echt een fan van het parcours, zwaar, maar er is in België veeeeel mooier. Denk niet dat ik nog terugkom.

Een dag later wel al terug min of meer in orde, straks nog even loslopen hier in de Ardennen.
 
Zsm is nu ook wel overdreven.. Ben van januari wat serieuzer aan het lopen en heb de ten miles en 20 door Brussel nu afgevinkt. Tegen eind dit jaar moet een marathon dan wel haalbaar zijn. Ben er nog niet volledig uit of ik ervoor ga gaan of niet
We zijn 5 juni. Dat zijn 5 maanden dat je serieus loopt :P
Dat lijkt lang maar dat is peanuts in feite. Ik zit al over de 120 maanden van actief trainen (momenteel wel al van september niet gelopen door een operatie. :( ) en heb nog nooit een marathon gelopen.
Het is heel nuttig om op te bouwen naar iets en dan op een plateau te blijven en deze plateau breder te maken. Constant opbouwen en opbouwen is vragen om problemen.

Als je het mij vraagt dan moet je niet beginnen aan een marathon voor je een halve op minder dan 1u35 kan. Dat wilt zeggen dat je in staat bent om een 5km sneller dan 20min kan en 10km dicht bij de 40minuten. Als je dat vrij consequent kan en al enkel malen dat hebt gedaan dan kan je verder kijken.
Dat zou u ook in staat moeten stellen om de marathon mits training onder de 3u30 te lopen. Dat lijkt me een goeie basis om vanuit te gaan.
 
Als je het mij vraagt dan moet je niet beginnen aan een marathon voor je een halve op minder dan 1u35 kan.
Ik ben het voor 99% eens met je post, behalve dat je er beter geen vaste tijden opplakt. Het is nog geen zuivere wiskunde. :tongue:

Er zijn mensen die beginnen trainen en amper 6 maanden later met amper 40km/week trainen, met de vingers in de neus reeds 1u35 lopen op een HM. En er zijn andere mensen die al 20+ jaar lopen, 100km/week trainen, en die tijd gewoon niet halen.

Dan ga je dus zeggen dat die onervaren loper, die nog maar een jaar bezig is, klaar is voor de marathon? En die ervaren loper, die al 20 jaar traint die is er dan nog niet klaar voor? :unsure:
 
Ik was mij al aan het afvragen wanneer @makila weer zou afkomen met zijn absolute extremen om de uitleg van @MrKend54l weer in het belachelijke te trekken…

Ik volg @MrKend54l en @EmP hier wel volkomen in. Het belangrijkste is die basis gewoon meer dan breed genoeg te hebben voordat je u aan zaken als een marathon waagt. Je wil echt niet het risico lopen dat je iets voorhebt en gewoon 6 maanden naar achter wordt gesmeten in uw conditie/opbouw om te snel willen gaan. Iedereen is effectief verschillend, maar better be safe than sorry op dit gebied.
 
't Is goed gasten, ik zal van mijn roos wolkje komen en het gewoon rustig aan doen.
Ik was misschien wat overmoedig omdat die 20km zo vlot was gegaan :tongue:

Ga gewoon een tijdje stabiel volume draaien :fingerguns:
 
't Is goed gasten, ik zal van mijn roos wolkje komen en het gewoon rustig aan doen.
Ik was misschien wat overmoedig omdat die 20km zo vlot was gegaan :tongue:

Ga gewoon een tijdje stabiel volume draaien :fingerguns:

Helemaal begrijpelijk overigens hoor, het loopt vlot en dan wil je steeds meer en verder lopen, heb ik ook altijd gehad. Het allerbelangrijkste is gewoon fit blijven en vorderingen blijven maken, dan komt dat helemaal goed!
 
In het (verre) verleden had ik zeker te weinig respect voor MrKendl54l. Zo ongeveer rond de periode 2010-2016 heb ik veel kritiek gekregen van MrKend54l en ik moet zeggen achteraf bezien: 99% van die kritiek was volkomen terecht. Hij had achter bekeken zo goed als altijd wel gelijk.

Ondertussen loop ik zelf dus ook al 12 jaar en ik heb al zeker 100 fouten gemaakt en ervan geleerd. T'is uiteindelijk door eigen ervaring dat je leert wat het beste werkt voor jou en wat niet.

Misschien beseffen jullie dit niet, en misschien beseft MrKend54l dit zelf ook niet maar na al die jaren ben ik hem beginnen apprecieren. Ik heb nog zelden kritiek of commentaar op zijn posts omdat ik er gewoon meestal grotendeels mee akkoord ga.

En meer wil ik er niet meer over kwijt. Het gaat over iamgroot en niet over mij, Karry, MrKend54l of wie dan ook hé. Ik ben het eens met alle raad die men aan hem geeft hier. Laten we iamgroot helpen om plezier te hebben in het lopen en om beter te worden zodat hij er nog meer van geniet. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben het voor 99% eens met je post, behalve dat je er beter geen vaste tijden opplakt. Het is nog geen zuivere wiskunde. :tongue:
Dat is net het punt natuurlijk. Om sneller te worden moet je trainen en basis verbreden.
Misschien loop je tegen een muur en merk je dat uw limiet voor die 1u35 ligt, maar daar ben je dan wel achter gekomen na trainen en proberen!

Het doet me deugd dat je na al die jaren respeCt hebt voor mij :P
 
Er zijn mensen die beginnen trainen en amper 6 maanden later met amper 40km/week trainen, met de vingers in de neus reeds 1u35 lopen op een HM. En er zijn andere mensen die al 20+ jaar lopen, 100km/week trainen, en die tijd gewoon niet halen.

Valt dit dan op te lossen? De indruk dat het bij mij wel altijd dezelfde tijd is, soms eens vijf minuten rapper maar daar blijft het ook bij.
Ok, let totaal niet op voeding of andere zaken dus er kan zeker nog gewicht af, maar qua tempo blijf ik toch ook altijd hangen tussen de 5:30 / 5 rond.

Ik reken voor mij aan 10km per uur, doe eind van de maand maar 7km in waasmunster omdat ik schrik heb van de 10 miles niet aan te kunnen. ( en 1ste evenement). Volgend jaar wel de halve van Gent willen doen, graag in 2u. Of doe je dan beter niet mee aan de halve marathons?
 
Valt dit dan op te lossen?
Deels. (Lees: elke loper is anders en de ene heeft gewoon van nature meer looptalent dan de andere)

In 2017 was ik op mijn best. PR marathon verpulverd met 13 minuten tov het jaar ervoor.

1. In 2014-2016 heb ik 3 jaar lang een goeie basis opgebouwd die ik gebruikt heb om in 2017 echt top te zijn.
2. Op voeding beginnen letten. Ik woog nog 76,5kg terwijl dit normaal tussen 82-84kg is. (1m84).
3. Intervaltrainingen inlassen, wel maar 1x per week.
4. Gewoon nog meer trainen. Van gemiddeld +-60km/week --> gemiddeld +-80km/week lopen. (langzaam verhogen niet ASAP)
5. Loopsessies meer spreiden, van 4x per week (jaar ervoor) naar 5x per week

Er is geen magische formule om sneller en beter te lopen dan gewoon langzaam op te bouwen en steeds de volumes efficiënt te verhogen + eventueel wat gewicht kwijtspelen op een verantwoorde manier.

Zoals Mrkendl54l zegt: Eerst de basis verbreden en dan volgt de rest.
 
Factor plezier niet vergeten hé mannen. Chelark durft zijn halve marathon bijna niet meer meelopen omdat hij niet aan de hier opgegeven richttijden geraakt. :crazy:
 
Valt dit dan op te lossen? De indruk dat het bij mij wel altijd dezelfde tijd is, soms eens vijf minuten rapper maar daar blijft het ook bij.
Ok, let totaal niet op voeding of andere zaken dus er kan zeker nog gewicht af, maar qua tempo blijf ik toch ook altijd hangen tussen de 5:30 / 5 rond.

Ik reken voor mij aan 10km per uur, doe eind van de maand maar 7km in waasmunster omdat ik schrik heb van de 10 miles niet aan te kunnen. ( en 1ste evenement). Volgend jaar wel de halve van Gent willen doen, graag in 2u. Of doe je dan beter niet mee aan de halve marathons?

Een tempo tussen de 5:30 en 5:00/km als basis tempo is echt al meer dan behoorlijk hoor, daar zou ik mij geen zorgen om maken.

Hoeveel loop je zo gemiddeld per week? Als je ergens de komende maanden zonder veel problemen al 10 miles kan lopen, lukt een halve marathon volgend jaar ook wel hoor!

Zolang je gewoon constant blijft lopen uiteraard, komt het allemaal goed!

Factor plezier niet vergeten hé mannen. Chelark durft zijn halve marathon bijna niet meer meelopen omdat hij niet aan de hier opgegeven richttijden geraakt. :crazy:

Ging niet zozeer over hem hoor, voornamelijk over het feit dat je moet oppassen niet te snel de stap naar de volledige marathon te zetten.
 
Ben verre van veelloper zoals de rest, loop 2x per week in de winter. Vanaf ik kan spring ik de fiets op...

Nu voor die race de einde van de maand, fiets meer aan de kant en terug meer lopen.

Als je zoals Karry kunt lopen lijkt me fun, maar toch liever VA zijn talent 😎
 
Ben verre van veelloper zoals de rest, loop 2x per week in de winter. Vanaf ik kan spring ik de fiets op...

Nu voor die race de einde van de maand, fiets meer aan de kant en terug meer lopen.

Als je zoals Karry kunt lopen lijkt me fun, maar toch liever VA zijn talent 😎

Ik zou ook graag het talent van VA hebben, dan zou ik een pak beter lopen 🤣.

Als fietsen uw grote passie is moet je dat vooral blijven naleven. Niets mis om tijdens de wintermaanden gewoon wat te lopen en nadien de focus te verleggen naar het fietsen.

Als je het hele jaar door wat blijft lopen, zal je met uw conditie van het fietsen wel een eind geraken. Gewoon zien dat je uw lichaam voldoende tijd geeft om te wennen aan het lopen.
 
Gisteren mijn beste 10km van het jaar gelopen aan 5:30/km. In Januari gestart met veel trage kilometers en de laatste maand regelmatig een interval of tempoloop. Heel tevreden! Nu opbouwen naar 5:00/km via Trenara. Benieuwd naar de progressie die er kan zijn met structuur.

Geen marathon-droom maar wel ultra-droom. Maar dat is iets voor ‘ooit’, ik weet niet of mijn lichaam de weekkilometers daarvoor aankan.
 
Geen marathon-droom maar wel ultra-droom. Maar dat is iets voor ‘ooit’, ik weet niet of mijn lichaam de weekkilometers daarvoor aankan.
Je moet niet al te veel lopen als je een ultra wil doen hoor. Maar als je niet veel traint zal je ergens binnen tijdslimiet liggen krabben om binnen te geraken.

Als je weinig loopt heb je ook het probleem soms bij ultra dat je tegen dingen aanloopt die je op loopjes van 20k niet tegen komt...
(Schuurplekken, blaren, maag die niets meer binnen pakt, ...) Dan wordt het zeer moeilijk om nog op tijd binnen te geraken.

Zo lang je traag genoeg gaat kan je in principe blijven gaan op een soort van basis tempo. Maar zoals gezegd, als je niet genoeg traint is dit lager dan de cut off time 😉
 
I don’t know…een ultra zonder deftige basis?
Ik ben het eens dat er geen lineair verband hoeft te zitten (i.e. 50 kilometer training per week voor een marathon, 120 kilometer training per week voor een 100 kilometer), maar je lichaam moet toch wel bekend zijn met de vermoeidheid. Ook hebben de meeste ultras redelijk wat hoogtemeters en als je enkel op het vlakke getraind hebt slopen die je kuitspieren.
Enfin, bij marathons zie je af en toe serieus ondertrainde figuren meelopen, laten we mensen nu niet aansporen om hetzelfde te doen bij een ultraloop.
 
Terug
Bovenaan