Algemene Loopthread

Sporza mag hier van mij aandacht aan schenken, daar heb ik geen probleem mee. Het is een knappe prestatie en je mag het vermelden, maar ze plaatsen zo’n zaken nooit in perspectief. Idem met onze vriend Karel, het is goed om hem aandacht te schenken en de sport bij het grote publiek bekend te maken, maar ze verliezen daar altijd elke vorm van objectiviteit.

Begin bvb al eens met een verslagje te maken van François D’Haene die voor de 4e keer UTMB wint, Sorokin die 100km loopt aan 3:39/km, Walmsley die iedereen op een hoopje loopt op Western States, Courtney die kan wedijveren met de mannen, Kilian die bergop 4x sneller loopt dan ik op het vlakke, enz…

Introduceer die prestaties al eens bij de mensen. Over triatlons ken ik niets, dus daar kan ik geen vergelijking mee maken.
Met deze post ga ik wel volledig mee akkoord. :tongue:

Iemand aanbevelingen voor nieuwe interval/HIIT schoenen? Ik heb nu Saucony Endorphin Speed 2 waar ik super tevreden over ben maar ze zijn op en dat merk ik (ca. 600km).
Graag iets dus dat behoorlijk responsief is.

Laatst bewerkt:
Daarstraks pijlen gaan hangen voor een lokaal wandel- en loopevenement in het dorp. Ze hadden mij gevraagd om enkele foto’s door te sturen met een pijl om als teaser op hun Facebook pagina te zetten.

Uiteraard 1 met koeien doorgestuurd en ze hebben dit bericht erbij geschreven:

3-DDFAA2-F-FFE1-4447-8-D6-C-69667-B04-D7-DF.jpg

Spreading the love!

Iemand aanbevelingen voor nieuwe interval/HIIT schoenen? Ik heb nu Saucony Endorphin Speed 2 waar ik super tevreden over ben maar ze zijn op en dat merk ik (ca. 600km).
Graag iets dus dat behoorlijk responsief is.

Korte of lange intervallen?

Korte intervallen: Adidas takumi Sen 8 of Nike streakfly

All round interval/tempo/threshold: hoka carbon X (zijn ook stabiel en comfortabel bij de jog gedeeltes van je intervalsessie)

15,1km in 1:20 deze ochtend. (5:18/km)

Daarna ben ik asap gestopt ermee en heb ik nog 1,5km naar huis gewandeld
Ik had geen drank bij, ik zweette mij te pletter en ik voelde dat de krampen opkwamen en dat de jus exponentieel snel uit mijn lichaam verdween.
Het begon ook rond te draaien in mijn hoofd, ik voelde mij echt niet (meer) goed. En t'was maar een training hé.

Thuis gekomen en mij gewogen: 79,2kg (voor de loop 81,5kg, ik weeg mij altijd in de ochtend). :oink: Ik zweet bij momenten toch absurd veel -want zo warm is het toch nog niet- en 15km is toch nog niet zo'n heel grote afstand. :tongue:

De volgende keer toch maar beginnen met opnieuw drank mee te nemen, want ik viel echt helemaal stil - ditmaal letterlijk door vocht te korten-.

Laatst bewerkt:
55:18 op 10K deze morgen op de Stadsloop in Gent.

Gezien het vormpeil na COVID en de warmte ben ik al bij al nog tevreden. Meer zat er niet in, ik had slechter verwacht, maar ik heb er wel voor moeten doorbijten.

Leuk parcours wel!

Vandaag weer een toertje gedaan met 2 kameraden, deze keer 40km tussen Huy en Andenne. Toch echt wel een miskende streek met zeer veel troeven, prachtige route weer.

We zijn om 6u al gestart in Huy omdat er 1 van die mannen niet goed tegen de hitte kan. Uiteraard aan de warmste momenten ontsnapt, maar het laatste uur merkte je boven op de plateau toch al dat het warm was.

Net terug thuis van een dagje Gent. Na de stadsloop nog wat in het park gezeten, geluncht en wat wijn gedronken.

Ik ben blijkbaar 26ste geworden op de 10km in een tijd van 38min45sec.

Ik heb me min of meer aan m'n planning gehouden. Het was te warm om 10km voluit te gaan en het parcours was toch vrij zwaar met kasseistukjes, veel bochten, stuk wind tegen en vooral een paar pittige heuvels.

Het is dus 3x2km snel geworden en dan nog de laatste 3km opnieuw snel, met 1min30 float recovery (+-400m) De lopers rond me keken waarschijnlijk raar op telkens ze me voorbijstaken tijdens de float stukjes, waarna ik ze weer voorbij stak.

Het was een goede intervaltraining en nu weet ik waar ik ongeveer sta voor de halve marathon binnen ongeveer 5 a 6 weken.

Begin bvb al eens met een verslagje te maken van François D’Haene die voor de 4e keer UTMB wint, Sorokin die 100km loopt aan 3:39/km, Walmsley die iedereen op een hoopje loopt op Western States, Courtney die kan wedijveren met de mannen, Kilian die bergop 4x sneller loopt dan ik op het vlakke, enz…

Introduceer die prestaties al eens bij de mensen.

Ghoh, dat zijn geen Belgen natuurlijk. Ze concentreren zich voor het sportnieuws op de grote sporten en Belgen. Kijk naar hockey, zouden ze zelfs de wereldkampioen vernoemd hebben in het nieuws toen de Belgen nog niets betekenden in de hockeywereld? En nu krijgt dat toch ook media-aandacht.

Tis al goed dat ze Sabbe vernoemen. Alleen denken mensen nu dat, als ik zeg dat ik lange afstanden loop, ik op het niveau van gekheid van Sabbe zit. Toch altijd even uitleggen dat hij Hazard is en ik de wisselspeler in derde provenciale.

Ghoh, dat zijn geen Belgen natuurlijk. Ze concentreren zich voor het sportnieuws op de grote sporten en Belgen. Kijk naar hockey, zouden ze zelfs de wereldkampioen vernoemd hebben in het nieuws toen de Belgen nog niets betekenden in de hockeywereld? En nu krijgt dat toch ook media-aandacht.

Tis al goed dat ze Sabbe vernoemen. Alleen denken mensen nu dat, als ik zeg dat ik lange afstanden loop, ik op het niveau van gekheid van Sabbe zit. Toch altijd even uitleggen dat hij Hazard is en ik de wisselspeler in derde provenciale.

Nogmaals, ik heb er geen enkel probleem mee dat ze een Sabbe aandacht geven, dat verdient hij. Waar ik een gigantisch probleem mee heb, is dat ze foutieve informatie geven. VRT kondigden bijvoorbeeld aan dat Karel Sabbe wereldkampioen ultralopen is, wat gewoon foutief is. Als je zo’n zaken zegt, kan je tenminste de moeite doen om het in perspectief te plaatsen.

Van onze Hockey mannen hebben ze toch ook niet gezegd dat ze Olympisch goud hadden toen ze in Rio zilver hebben gepakt?

Ze laten het uitschijnen dat hij de beste ultraloper op aarde is, wat gewoon een grap is. Daar erger ik mij mateloos aan. Ik verwacht correcte en objectieve berichtgeving. Je kan toch perfect zijn sterke prestaties presenteren zonder er een schepje bovenop te doen?

Introduceer die prestaties al eens bij de mensen. Over triatlons ken ik niets, dus daar kan ik geen vergelijking mee maken.
Ironcowboy deed 50 triatlons in 50 dagen. Zijn 'wereldrecord' is omdat nog niemand het deed. Nu zijn er nog wel dingen die nooit iemand gedaan heeft 😁

Als je vergelijkt met profs of goede age groupers zijn z'n tijden gigantisch traag (die doen het bijna dubbel zo snel), maar dat is natuurlijk ook niet z'n doel.

Inderdaad een mooie prestatie. Ik vond de coverage wel ondermaats, en waarom staat enkel de eerste op Strava?

Iemand die me een schema kan doorsturen of linken voor HM?
Als fietser zit er na mijn coronabesmetting de sleur volledig in. Serieus wat conditie kwijt dus wil afwisselend terug opbouwen in combinatie met lopen.

Iemand die me een schema kan doorsturen of linken voor HM?
Als fietser zit er na mijn coronabesmetting de sleur volledig in. Serieus wat conditie kwijt dus wil afwisselend terug opbouwen in combinatie met lopen.

App van Decathlon coach installeren. Gratis HM schema's voor verschillende eindtijden. 4 a 5 keer per week lopen, 8-9 weken.

Net even gekeken, maar zie niet meteen hartslag-gebaseerde trainingen of veel tijdsvariatie?

Eerste paar trainingen zijn precies gewoon: loop rustig 45 minuten.

Nogmaals, ik heb er geen enkel probleem mee dat ze een Sabbe aandacht geven, dat verdient hij. Waar ik een gigantisch probleem mee heb, is dat ze foutieve informatie geven. VRT kondigden bijvoorbeeld aan dat Karel Sabbe wereldkampioen ultralopen is, wat gewoon foutief is. Als je zo’n zaken zegt, kan je tenminste de moeite doen om het in perspectief te plaatsen.

I get it, maar trail/ultralopen is ook een minder geformaliseerde sport. Hockey heb je een nationale federatie, op wereldvlak een overkoepelend orgaan, wereldkampioenschappen en een competitie op de Olympische spelen. En regels voor het spel die overal hetzelfde zijn. Traillopen omvat alles van korte wedstrijden op vlak terrein, over FKT's op wandelpaden van duizenden kilometers lang, tot een 'officieus' wereldkampioenschap als de UTMB.
Let op, ik deel deels de frustratie, maar ik begrijp ook dat de nieuwsdienst soms erg kort door de bocht gaat omdat ze zelf niet goed op de hoogte zijn van alle nuances, en omdat ze het gewoon wat aanschouwelijk willen maken voor de kijkers.

Net even gekeken, maar zie niet meteen hartslag-gebaseerde trainingen of veel tijdsvariatie?

Eerste paar trainingen zijn precies gewoon: loop rustig 45 minuten.

Ik heb niet meteen ervaring met die schema's.

Wel nog 2 mogelijkheden waar ik tevreden over ben voor mijn niveau
  • Indien je een Garmin watch hebt: Garmin heeft schema's in Connect (Garmin Coach), zit ook wel wat variatie in
  • Trenara app

Terug
Bovenaan