Algemene Loopthread

Net even gekeken, maar zie niet meteen hartslag-gebaseerde trainingen of veel tijdsvariatie?

Eerste paar trainingen zijn precies gewoon: loop rustig 45 minuten.
Veel hartslaginformatie kan toch niet in zo'n universeel schema staan? Als ik aan dezelfde HR's zou moeten trainen als Karry, zou ik waarschijnlijk een gigantisch probleem hebben. En als hij aan mijn tempo's zou moeten trainen, stopt hij morgen 😂

Het is eerder dat je zelf een beetje moet weten in welke zones je de trage loopjes doet, in welke de tempo/tempoduur en in welke de intervallen. Daarmee ga je al ver komen.

Veel hartslaginformatie kan toch niet in zo'n universeel schema staan? Als ik aan dezelfde HR's zou moeten trainen als Karry, zou ik waarschijnlijk een gigantisch probleem hebben. En als hij aan mijn tempo's zou moeten trainen, stopt hij morgen 😂

Het is eerder dat je zelf een beetje moet weten in welke zones je de trage loopjes doet, in welke de tempo/tempoduur en in welke de intervallen. Daarmee ga je al ver komen.
Je kan toch zeggen aan bv. 60% max HR? (in theorie). Akkoord dat dat bij mij een pak trager gaat zijn dan bij Karry.
Bij het fietsen is het polarized trainen vaak de standaard, 80% van de trainingen aan lage HS (zone 1, zone 2) en 20% interval of HIIT. Ik vermoed dat dit voor het lopen ook geldig is... Al zullen de hartslagzones bij het lopen wel anders liggen denk ik.

Sowieso ga ik rustig aan moeten beginnen. Maar weet niet goed waar te beginnen (gewoon 30 minuten lopen/stappen tussendoor) en wanneer/hoe verhogen...

Je kan toch zeggen aan bv. 60% max HR? (in theorie). Akkoord dat dat bij mij een pak trager gaat zijn dan bij Karry.
Bij het fietsen is het polarized trainen vaak de standaard, 80% van de trainingen aan lage HS (zone 1, zone 2) en 20% interval of HIIT. Ik vermoed dat dit voor het lopen ook geldig is... Al zullen de hartslagzones bij het lopen wel anders liggen denk ik.

Sowieso ga ik rustig aan moeten beginnen. Maar weet niet goed waar te beginnen (gewoon 30 minuten lopen/stappen tussendoor) en wanneer/hoe verhogen...
Hartslagzones zullen wellicht wel wat anders liggen, ja. Maar gepolariseerd trainen is inderdaad "een" aanpak. Ik denk ook wel de meest gestoffeerde en onderbouwde aanpak. Bij mij ziet die onderverdeling er grofweg zo uit, op basis van een paar boeken (oa deze)

1652704253124.png

Eerste "low/high" zijn de percentages van je drempelwaarde (niet je max!), en X en Y zijn veiligheidsmarges. Daarin train ik zo weinig mogelijk, om een zo duidelijk mogelijk verschil te hebben tussen traag en snel.

Je drempelwaarde kun je bepalen door zelf te gaan lopen, volgens Joe Friel. Dat blijft ongeveer, maar het klopte telkens wel heel goed bij mij. 30 minuten gaan lopen, en echt 30min all out. Zo hard als je kunt, maar wel de 30 vol maken. En dan je gemiddelde hartslag nemen van de laatste 20 minuten (eerste 10 negeren). Normaal is dat wel iets anders dan die voor het fietsen, geloof ik? Maar daar heb ik geen ervaring mee.

Ik neem aan dat je je max HR weet? En je

Zaterdag de AG Coastwalk. Vorig jaar ook gedaan. Naar het einde toe en na de finish ben ik compleet stijf geworden, maar echt extreem. Ik kon een drempel van enkele centimeters niet meer over van de pijn.

Ik ben sportief maar wandelen doe ik eigenlijk niet veel. Zittende job, ik denk dat dat er voor een groot deel tussenzit.

Dit jaar heb ik wat meer gaan lopen vooraf. Wandelen heb ik niet gedaan omdat ik dat eigenlijk echt saai vind.

Wat kan ik doen om die stijfheid, verzuring te voorkomen? Sowieso probeer ik meer te drinken. Naar mijn mening heb ik dat te weinig gedaan omdat ik dan continu moet plassen.

Bepaalde supplementen (magnesium?) of voeding die ik kan nemen? Alle tips welkom!

Idd, dan zou die zijn titel van "wereldkampioen ultralopen" :p kwijt zijn

Dat record is hij al langer kwijt, is ondertussen al 2 x verbroken, binnen een jaar of 4 zullen ze dat op de VRT ook doorhebben.

Merijn is een beest, punt.

Ik heb het geluk gehad al 2 x met Merijn te lopen, kom hem regelmatig ook tegen op ultra’s en dat is 1 van de meest nederige mensen in het wereldje, fenomenale gast.

Net even gekeken, maar zie niet meteen hartslag-gebaseerde trainingen of veel tijdsvariatie?

Eerste paar trainingen zijn precies gewoon: loop rustig 45 minuten.
Ik denk er tegenwoordig niet meer te veel over na: Voor mij is het rustig, rond omslagpunt en hard. Veel complexer is het niet.

Die andere kerels is precies ook wel een beest. Traagste rondje: 47m46s oftewel nog altijd sneller dan dan 8.4 km/h. En dat was dan om 3 uur 's nachts in het donker.

Zaterdag de AG Coastwalk. Vorig jaar ook gedaan. Naar het einde toe en na de finish ben ik compleet stijf geworden, maar echt extreem. Ik kon een drempel van enkele centimeters niet meer over van de pijn.

Ik ben sportief maar wandelen doe ik eigenlijk niet veel. Zittende job, ik denk dat dat er voor een groot deel tussenzit.

Dit jaar heb ik wat meer gaan lopen vooraf. Wandelen heb ik niet gedaan omdat ik dat eigenlijk echt saai vind.

Wat kan ik doen om die stijfheid, verzuring te voorkomen? Sowieso probeer ik meer te drinken. Naar mijn mening heb ik dat te weinig gedaan omdat ik dan continu moet plassen.

Bepaalde supplementen (magnesium?) of voeding die ik kan nemen? Alle tips welkom!
Om te wandelen moet je gewoon veel wandelen.
Lopen gaat daar weinig aan helpen, fietsen evenmin.

Voldoende drinken en iets van magnesium nemen kan wel helpen. Maar als je lichaam niet gewend is aan dergelijke inspanning of ineens een forse toename in intensiteit doet dan zal drinken en magnesium weinig zoden aan de dijk brengen.

Bij deze is het al veel te warm voor mij tijdens het joggen. Net afgezien, niet normaal 😅
En ik zat al met zware benen om een of andere reden...

Hoeveel km is dat? Meerdere dagen?

Sowieso veel water drinken. Als ge niet regelmatig naar het toilet moet dan zijt ge niet genoeg aan het drinken.
Ook regelmatig een snack (banaan, iets met zout, noten).
Als ik meerdaagse wandeltochten doe, dan stretch ik ook even elke dag na het eerste uur wandelen ongeveer. (wanneer ge opgewarmd zijt)
Wat ook kan helpen is een koude douche achteraf. Controversieel, maar zou uw recovery mogelijks versnellen.

Als je last hebt na het wandelen, gewoon lopen. Je mag mij later bedanken voor de ontzettend waardevolle tip.

De winnaar van die champions Backyard ultra krijgt trouwens €1000, daar kan je toch al iets mee doen. 😁

Terug
Bovenaan