Algemene Loopthread

Ondertussen heb ik mijn briefing gekregen voor komende zondag (pacer op de Great Breweries marathon). Vrijwilligersvergoeding is nog meer dan ik dacht, dat is mooi meegenomen!

Mijn partner is alvast een veel betere loper dan ikzelf, sub 2u40 marathonloper, dus dat komt helemaal goed.

Ik heb er echt ontzettend veel zin in!

Na de mislukte marathon een weekje gerust en dan terug beginnen lopen. Telkens 5-10km op rustiger tempo (5:30 ongeveer)
Gisteren 16km gedaan en met momenten wat doorgelopen (5:11), de hartslag was goed maar tijdens het lopen voelde ik soms weer wat in de knie maar viel al bij al wel mee.
Gisterenavond en vandaag voel ik ze toch echt wel weer, helaas.

Hier na een week weinig lopen door covid, nu een week niet lopen door een kleine ingreep. En komend weekend communiefeest van de dochters + moederdag, dus dat maakt dat ik op 2.5 weken iets van een 25km zal gelopen hebben.

Ik ben niet van de voorbarige uitvluchten, maar ik denk dat ik de City Run Gent gewoon ga genieten en vooral geen verwachtingen meer richting een 10K PR ga stellen 😑

Hier na de marathon van Rotterdam mijn eerste duurloopje vandaag (5Km) bewust pauze genomen na de marathon om de spieren/pezen te laten herstellen en blessure (bilspier?) waar ik tijdens de opbouw van de marathon last van kreeg. Tijdens de rustweken voelde ik af en toe nog wel een korte steek in mijn bilspier, dus met zekere zenuwen, vandaag dus een eerste keer gaan lopen. De benen voelde fris, geen last van de blessures, wel voelde ik op begin precies mijn linkeronderrug een beetje. op den duur voel je natuurlijk overal wel iets. De komende weken rustig opbouwen en evalueren.

Hier na een week weinig lopen door covid, nu een week niet lopen door een kleine ingreep. En komend weekend communiefeest van de dochters + moederdag, dus dat maakt dat ik op 2.5 weken iets van een 25km zal gelopen hebben.

Ik ben niet van de voorbarige uitvluchten, maar ik denk dat ik de City Run Gent gewoon ga genieten en vooral geen verwachtingen meer richting een 10K PR ga stellen 😑
Uw PR is van op een halve marathon, dat kunt ge wel scherper stellen hé.

Hier na de marathon van Rotterdam mijn eerste duurloopje vandaag (5Km) bewust pauze genomen na de marathon om de spieren/pezen te laten herstellen en blessure (bilspier?) waar ik tijdens de opbouw van de marathon last van kreeg. Tijdens de rustweken voelde ik af en toe nog wel een korte steek in mijn bilspier, dus met zekere zenuwen, vandaag dus een eerste keer gaan lopen. De benen voelde fris, geen last van de blessures, wel voelde ik op begin precies mijn linkeronderrug een beetje. op den duur voel je natuurlijk overal wel iets. De komende weken rustig opbouwen en evalueren.
Belangrijk is dat je een beetje oefeningen doet om bij het lopen te helpen.
Wat stabiliteit, kracht en core stabiliteit en noem maar op.
Dat is in feite net zo belangrijk als uw looptrainingen, en daarmee vermijd je al een hele hoop problemen.
Want de meeste problemen komen voort uit heel veel en heel hard lopen met een basis die heel instabiel is, waardoor bepaalde spieren en pezen moeten compenseren waardoor je uiteindelijk pijn krijgt en geblesseerd geraakt.

Ik heb het afgelopen weekend de 65k gelopen van Trail des Cisterciens. De organisatie was top en ook geen slecht woord over de bepijling van de route! Die was top en slechts één keer getwijfeld welke route te nemen maar niet verkeerd gelopen nu :D.

Deze keer ook niet vroeg uit de veren gemoeten aangezien ik pas na 10u00 moest starten en de regio voor mij ook maar een uurtje rijden is (Genappe).
Het was nl. een rollende start op basis van jouw klassement op de Betrail website. Aangezien ik nog niet veel wedstrijden gelopen heb, verzamelde ik bijgevolg ook nog niet veel punten. Dat resulteert in startpositie 46/136 ingeschrevenen. De 'slechtsten' startten om 07u55 en vervolgens startten groepjes per 5/6 om de 5 min om zo o.a. file tegen te gaan aan de ravito's (ook de 100k is bezig). Op basis van het Betrail klassement laten ze de vermoedelijke top-10 beste starten om 9u30 en zo dalen ze vervolgens terug af.
Ik ben sowieso meer fan van een en-masse start omdat je dan meer voeling hebt met de wedstrijd en ook in groepjes van je niveau terecht komt. Ik heb nu quasi heel de dag alleen gelopen.

De dag zelf verliep zeer goed voor mezelf. Alleen heb ik achteraf gezien iets te snel gelopen in de eerste 20k die beduidend makkelijker waren dan het laatste deel. De hellingen zelf waren zeer steil in het tweede deel en na 45k waren de bovenbenen redelijk 'op'. Maar wel ook een zeer mooie regio om in te lopen! Gelukkig bleef ik wel gespaard van krampen wat me wel verraste aangezien toch te weinig specifieke duurtrainingen had ingelast.

Uiteindelijk na 6u40 de 65k en 1800 hoogtemeters afgewerkt --> resultaat = 9e van de 101 finishers en dus een tevreden man :)

Hi guys
Iemand interesse om een super mooie trail in Italië te doen?
De Dolomiti Extreme Trail, https://dolomitiextremetrail.com
Ik heb nog een voucher voor de 103km race aangezien ik zelf niet kan meedoen (wegens blessureleed en ongetraindheid).

Lekker en goedkoop eten in de buurt ook 😜
Er zit zeker redelijk wat rek op maar sinds de marathon echt niet veel gelopen en ik heb dus weinig vertrouwen in de conditie :)
Perfect uitgerust dus 😀

Hoeveel volk is er hier in staat om 100K te lopen, das hier de ene na den andere, de gewone stervelingen zijn precies in de minderheid :lol:

Ik wil niets afdoen aan onze eigen Ardennen maar pfff wat een prachtige vista's vind je toch in echt gebergte daar lopen moet fenomenaal zijn (en ook wel een tikkeltje vermoeiend ...)

Hoeveel volk is er hier in staat om 100K te lopen, das hier de ene na den andere, de gewone stervelingen zijn precies in de minderheid :laugh:

Ik wil niets afdoen aan onze eigen Ardennen maar pfff wat een prachtige vista's vind je toch in echt gebergte daar lopen moet fenomenaal zijn (en ook wel een tikkeltje vermoeiend ...)
Ik kan het niet hoor 😉
Verste was 68km in Schotland en dan zou dit een jaar later de 1e 100km moeten geweest zijn.
Nu ben ik blij met 10km terug.
Moesten er hier dus geïnteresseerden zijn laat maar horen, kan gratis overgezet worden. (Zelfs voor een kortere afstand, denk ik).

Belangrijk is dat je een beetje oefeningen doet om bij het lopen te helpen.
Wat stabiliteit, kracht en core stabiliteit en noem maar op.
Dat is in feite net zo belangrijk als uw looptrainingen, en daarmee vermijd je al een hele hoop problemen.
Want de meeste problemen komen voort uit heel veel en heel hard lopen met een basis die heel instabiel is, waardoor bepaalde spieren en pezen moeten compenseren waardoor je uiteindelijk pijn krijgt en geblesseerd geraakt.
Ik weet het. Ik doe het ook al enkele jaren met zo'n balansbord, al moet ik zeggen dat ik best eens een update mag doen van mijn oefeningen ;)

Hoeveel volk is er hier in staat om 100K te lopen, das hier de ene na den andere, de gewone stervelingen zijn precies in de minderheid :laugh:

Haha neig he! Altijd hoedje af voor die mannen, 't is een discipline apart en andere prestaties op de snelle / korte afstand zijn ook indrukwekkend, maar dat maf volume is toch verbazingwekkend :p

Ik kan het niet hoor 😉
Verste was 68km in Schotland en dan zou dit een jaar later de 1e 100km moeten geweest zijn.
Nu ben ik blij met 10km terug.
Moesten er hier dus geïnteresseerden zijn laat maar horen, kan gratis overgezet worden. (Zelfs voor een kortere afstand, denk ik).
Jammer dat je niet kan lopen. Ik zit zelf te fietsen in de Provence dan dus ook geen optie.

Eén van mijn loopdromen is het lopen van de Lavaredo trail in de Dolomieten. Magnifieke regio.

@Corthagus Knappe prestatie! Ik blijf het ook een geweldige trail vinden.

@515 Ik heb interesse, ga eens kijken of ik het praktisch geregeld krijg en kom erop terug. Ik laat morgen iets weten!

Stevige 100k wel hoor: 7150 hoogtemeters :help:
Ehm, elke 100k is een stevige hoor 😂 :help:

@eniac ik zou nog niet direct alle hoop laten varen, eigenlijk? Je basis heb je nog wel. Een paar specifieke trainingen erin en wat doorlopen tot dan voor de rest zodat er niet te veel achteruitgang is, en je zou nog wel eens je PR kunnen halen. Het zal niet het scherpste zijn wat je kunt, maar dat moet ook niet ineens, toch? Mijn (heel beperkte) ervaring met de 10k is dat je je echte basis nog niet hoeft aan te spreken voor km 7-8 of zo. Als je dan te kort hebt, is dat nog een heel pijnlijke 2km, maar dan is het ook maar dat. Niet zoals op de marathon 10km elke stap meer sterven. En de dag erna ben je herkomen.

@eniac ik zou nog niet direct alle hoop laten varen, eigenlijk? Je basis heb je nog wel. Een paar specifieke trainingen erin en wat doorlopen tot dan voor de rest zodat er niet te veel achteruitgang is, en je zou nog wel eens je PR kunnen halen.

Het is wel al volgende week zondag, dus ik kan er nog maar 3 trainingen meer in krijgen :)
Zal dinsdagavond nog een intervalsessie worden en donderdagavond tempoloop, zaterdagmorgen nog een rustig en dan naar Gent.

Maar zoals je zegt, is op zich geen groot probleem. Ik denk dat het sowieso wel een leuke wordt, parcours ziet er goed uit.

Terug
Bovenaan