Algemene Loopthread

Het aantal dagen/weken recuperatie zal voor iedereen anders zijn maar ik heb toch ook 2 weken nodig gehad om weer in mijn normaal ritme te geraken.

Nogmaals bedankt voor de leuke berichten en de steun. Ook leuk om de raceverslagen van anderen te lezen.

Over mijn race dan:
Over het resultaat kan ik alleen maar tevreden zijn: een verbetering van 6 minuten en 18 seconden (chiptijden) in vergelijking met de marathon in Rotterdam van oktober 2021. Toen ik in november-december-januari last had van m'n linker hiel/voet zag het er echt niet goed uit. In januari stond ik op het punt om de knoop door te hakken, eind januari/begin februari begon het wonderwel beter te gaan en dan ben ik uiteindelijk toch aan het Decathlon-schema van 9 weken gestart. In week drie van het (relatief korte) schema ben ik dan ook nog eens ziek geworden en die week heb ik maar 27km gelopen.

Hoewel het resultaat dus beter was dan in oktober was het gevoel nu wel minder goed. Ik heb toch meer op de limiet gelopen van in het begin, waardoor een echte versnelling op het einde er niet meer inzat. Mijn Polar horloge deed wat lastig, ik kreeg een veel traag (live) tempo te zien, waardoor ik te snel ben gestart. In oktober zat er in de laatste 10km nog een serieuze versnelling in, wat psychologisch ook makkelijker is omdat je alleen maar mensen voorbij steekt. Gisteren moest ik vaak aanklampen en soms een loper voor mij laten gaan. Dus gisteren had ik het mentaal al zwaar na +-20km. Ik moest constant vechten tegen het stemmetje in m'n hoofd dat zei om gewoon een klein beetje te vertragen, dat het allemaal niet zo belangrijk is etc. Ook vond ik in tegenstelling tot wat andere zeiden dat er wel best veel wind stond. Ik heb wel vaak in niemandsland gelopen omdat er geen grote groep lopers samen liep voor een tijd van +-2u50. Vorig jaar kon ik me comfortabel in de pacegroep van 3u nestelen en energie sparen.

Ook ergerde ik mij tijdens het lopen aan lopers voor mij die me opeens de pas afsneden waardoor ik in de remmen moest gaan of anders lagen we allebei misschien op de grond. En op het einde ergerde ik me aan zowat alles: de muziek die te luid was, wandelaars die overstaken, lopers voor mij die geen vlak tempo lopen, maar constant versnellen en dan weer vertragen etc :p Om het allemaal nog wat erger te maken merkte ik ongeveer halfweg dat ik nog maar 3 gels had, terwijl ik er nog maar 2 genuttigd had. Eentje was blijkbaar uit m'n riem gegleden (blijkbaar de gel met cafeïne die ik op het einde wou nemen als boost). Ik heb toen besloten om het innemen van de laatste 3 gels wat meer te spreiden.

Maar al die negatieve gevoelens waren meteen vergeten toen ik de finish passeerde. Dit gezegd zijnde ben ik terwijl ik dit typ, ook op andere websites info aan het zoeken over nieuwe marathonschema's. Het nieuwe doel is om 2u45 te lopen in oktober in mijn Heimat Brugge. Ik besef dat het zeer moeilijk zal worden gezien het niet zo snelle parcours, mogelijkheid op veel wind en de grote kans op alleen lopen.

Voorlopig heb ik even genoeg van marathons en ga ik m'n PR's op de wat kortere afstanden verbeteren. 1u20 op de HM, 10 mijl in 1u, 5km in 17minXXsec

Foto's gemaakt door een kennis van mij in de (voor)laatste km:

278038932_573129870431pja3.jpg

278032779_69889622126wckma.jpg

277958117_92714902463a7ko2.jpg

@MichielD4 Tof relaas en nogmaals proficiat met de prestatie! Als je wat geluk hebt zijn de omstandigheden in Brugge even ideaal als vorig jaar en dan gaat die sub 2u45 er echt aan geloven.

Mijn volgend doel is overigens ook sub 2u45. Aangezien ik al 2u51 heb gelopen, heb ik niet veel zin om “slechts” op 2u49xx te mikken. Momenteel wat aan het experimenteren met de trainingen om het dan deze zomer/dit najaar echt te implementeren. Voor Brugge heb ik naar mijn goede gewoonte weer zomaar wat gedaan, maar nu wil ik zelf ook eens een deftige voorbereiding hebben en dan duik ik hopelijk nog wel wat onder de 2u45. Time will tell, maar de prestaties afgelopen weekend hebben mijn zin nog meer aangewakkerd.

Toch weer mooi hoe jij keer op keer uw doelen weet te behalen, heb ik zeer veel respect voor. Hard work pays off!

Daar heb je misschien wel een punt, in mijn ogen is het herstel na een marathon echt maar een paar dagen, max een week. Komende van iemand die 2 dagen na een 100mijl terug loopt misschien niet de beste tip.

Hij heeft wel zijn marathon natuurlijk niet uitgelopen, maar als je moet stoppen zal er wel een goede reden zijn natuurlijk. Het is misschien waar dat wat rust geen kwaad kan.

Neemt niet weg dat ik gewoon terug zou lopen 😁.

Yes, dat is sowieso het plan alleszins.
Timing ga ik idd zelf wat moeten zien maar het voordeel is dat ik door zo lang en zoveel te sporten mijn lichaam wel wat ken dus dat hopelijk wel wat kan inschatten.
Het nadeel is dat het op vlak van lopen na blessure wat nieuwer is. En als ik vroeger eens een loopblessure had ik het lopen gewoon kon laten en inruilen voor iets anders om de basis cardio voor thai-boks hoger te houden.

Nu wil ik de basis die ik heb opgebouwd om vlot +30km te lopen ook niet snel afgeven natuurlijk. En dat gekoppeld aan 't feit dat ik altijd door redelijk wat blessures "door gebeten" heb zijn die 2 dingen wel zaken die ik voor mezelf wat in het achterhoofd moet houden om me niet te overbelasten.

Voordeel van de voorbije 4 maand is wel dat ik weet dat ik nu echt wel verder kan lopen. Ik heb na herhaaldelijke blessures op kortere afstanden lang gedacht dat ver lopen niets voor mij was. Maar dat was omdat het lopen maar bijzaak was en supplementair was en ik er dus weinig over nadacht. Ik deed het gewoon omdat hegmt moest maar er was vaak wel een blessure of hindernis.

Eigenlijk alleen al die lange afstanden hebben gelopen de voorbije maanden was al best een overwinning en verrassend dat dit kon zonder noemenswaardig probleem. Net omdat het nu meer naar de voorgrond schoof en ik het als een hoofdzaak moést behandelen.
Dus ja, toch enorm blij wel dat ik onverwacht op de finish in Athene uitkwam om die taferelen te zien en zo onder de indruk was van de prestaties en emoties daar. En daar dan besloten heb dat ook te doen.
Als ik gok hoe het nu voelt denk en hoop ik tegen of in het weekend een eerste paar km proberen te lopen aan een rustig tempo. En dan te evalueren. We'll see 🤗

Zalig om alle verslagen te lezen! Kudos aan iedereen - ongeacht tevreden/ontevreden, het blijft een prestatie en ervaring!

@MichielD4 - wat een knaltijd , zeer knap!

Op een dag ga ik er mij toch ook eens aan wagen. Alleen ga ik dan compromissen moeten sluiten met het volume qua lopen/fietsen.
Momenteel geniet ik er van om naar mijn standaard hoge volumes te draaien.

Want de laatste keer dat ik me aan een schema van j.Daniëls waagde, ben ik redelijk naar de knoppen gegaan :p. Ondertussen wel al drie jaar geleden en iets meer km's op de teller.

Iemand ervaring met een marathon lopen na een coronabesmetting?
Eind vorige week positief getest op corona, enkel wat milde symptomen gehad en sinds vandaag eigenlijk weer volledig in orde, qua gevoel toch, nog niet terug gaan lopen. Na een heel deftige voorbereiding staat er dus een marathon gepland zondag over 2 weken, is het verantwoord om deze te lopen of best toch eerst een (sport)arts contacteren voor advies?

Eind vorige week positief getest op corona, enkel wat milde symptomen gehad en sinds vandaag eigenlijk weer volledig in orde, qua gevoel toch, nog niet terug gaan lopen. Na een heel deftige voorbereiding staat er dus een marathon gepland zondag over 2 weken, is het verantwoord om deze te lopen of best toch eerst een (sport)arts contacteren voor advies?
Ik heb 20 dagen na de positieve test een PB op de 5km gelopen. Besmetting zelf was maar 2 dagen milde symptomen. Maar medisch advies kan nooit kwaad denk ik?

In december bij een sport arts geweest omdat ik dacht met hart problemen te zitten en had er ook een besmetting op zitten eerder in het jaar (de originele COVID) en die zei met dat wie geen koorts gemaakt heeft, meestal wel zonder risico verder kan doen.

Natuurlijk kan een bezoekje aan de sportarts nooit kwaad.

Ik zit blijkbaar in de startbox van de 10 miles over 2 weken omdat ik vorig jaar bij de eerste 1250 geëindigd ben. Benieuwd wat m'n conditie nog waard is na m'n rugproblemen :D
Onder de tijd van vorig jaar duiken zou denk ik een wonder zijn.

"Uit recent onderzoek komt naar voren dat mensen die corona hebben gehad na een maand tot een jaar meer hebben kans een hart- of vaatziekte te ontwikkelen"

Ik zou altijd eens een arts raadplegen, zeker voor een niet te onderschatten inspanning zoals een marathon.

"Uit recent onderzoek komt naar voren dat mensen die corona hebben gehad na een maand tot een jaar meer hebben kans een hart- of vaatziekte te ontwikkelen"

Ik zou altijd eens een arts raadplegen, zeker voor een niet te onderschatten inspanning zoals een marathon.
Bron zou wel handig zijn.

Zelf terug een eerste loop boven de 25km kunnen doen na m'n corona. Blij dat het terug goed voelt. 1 week ziek geweest en 1 week ging sporten toch echt niet goed bij hogere hartslag (fietsen ging veel beter dan lopen door de rust momenten bij het fietsen). Maar vandaag kan ik dus weer goed lopen ;-)

Bron zou wel handig zijn.

Zelf terug een eerste loop boven de 25km kunnen doen na m'n corona. Blij dat het terug goed voelt. 1 week ziek geweest en 1 week ging sporten toch echt niet goed bij hogere hartslag (fietsen ging veel beter dan lopen door de rust momenten bij het fietsen). Maar vandaag kan ik dus weer goed lopen ;-)
Het internet staat er vol van :p

Maar BG zou BG niet zijn zonder de huilende roep naar bronnen natuurlijk:P

Het internet staat er vol van :p

Maar BG zou BG niet zijn zonder de huilende roep naar bronnen :p
Thanks haha sorry, macht der gewoonte :-)
Wou vooral de rest lezen rond die paragraaf en aangezien jij al een bron had gevonden :-)

Na 2 weken kalmaan met maar een twintigtal km per week ben ik vandaag begonnen aan een kort blok richting volgend doel: stadsloop Gent op 15 mei. Zou ik graag mijn PR op 10K verbeteren.

Als opwarming doe ik de Kids Run met mijn jongste dochter :)

Eerste loopje sinds de marathon waarin ik me toch weer redelijk goed voelde.

Ik heb Trenara eens geïnstalleerd omdat ik overweeg een paar maanden een abonnement te nemen voor wat meer gestructureerde trainingen te krijgen. Vandaag voor die fitheidskalibratie eens geprobeerd zo snel mogelijk 10 km te lopen, uiteindelijk een nieuw PR van 54:43 neer gezet, 2 min sneller dan mijn vorige PR.

Vervolgens als doel genomen om 10 km te lopen in 50 min tegen 30/11 met 3 trainingen per week. Trenara gaf aan dat dat niet mogelijk is en stelde zelf een volgens hun realistischere tijd voor van... 54:19. Na 8 maanden trainen zou ik dus een kleine halve minuut verbetering kunnen zien :unsure:

Is Trenara niet zo'n goeie app voor op snelheid te werken, maar eerder voor langere afstanden op te bouwen?

Ik heb Trenara eens geïnstalleerd omdat ik overweeg een paar maanden een abonnement te nemen voor wat meer gestructureerde trainingen te krijgen. Vandaag voor die fitheidskalibratie eens geprobeerd zo snel mogelijk 10 km te lopen, uiteindelijk een nieuw PR van 54:43 neer gezet, 2 min sneller dan mijn vorige PR.

Vervolgens als doel genomen om 10 km te lopen in 50 min tegen 30/11 met 3 trainingen per week. Trenara gaf aan dat dat niet mogelijk is en stelde zelf een volgens hun realistischere tijd voor van... 54:19. Na 8 maanden trainen zou ik dus een kleine halve minuut verbetering kunnen zien :unsure:

Is Trenara niet zo'n goeie app voor op snelheid te werken, maar eerder voor langere afstanden op te bouwen?
Dat komt vooral omdat er nog niet veel informatie van jou in zit, denk ik. Dat kan zeker nog gaan zakken, vooral omdat je met die 8 maanden eerst door niet-specifieke schema's gaat. Pas de laatste 12w ongeveer zijn specifiek op je doel gericht. Je kunt dus misschien beter een doel dichterbij kiezen, en met wat input gaat dat snel realistischere schema's en doeltijden opleveren. Denk ik.

Los daarvan: een halve minuut onder je PR is toch al de moeite op de 10km?

Dat komt vooral omdat er nog niet veel informatie van jou in zit, denk ik. Dat kan zeker nog gaan zakken, vooral omdat je met die 8 maanden eerst door niet-specifieke schema's gaat. Pas de laatste 12w ongeveer zijn specifiek op je doel gericht. Je kunt dus misschien beter een doel dichterbij kiezen, en met wat input gaat dat snel realistischere schema's en doeltijden opleveren. Denk ik.

Los daarvan: een halve minuut onder je PR is toch al de moeite op de 10km?
Makes sense. Ik had een beetje het gedacht dat Trenara na het koppelen met Strava rekening zou houden met de gegevens sinds ik een jaar geleden gestart ben, maar dat zou misschien iets te geavanceerd zijn. Ik had die 10K onder 50 min ook maar in gegeven omdat ik op dit moment geen idee heb wat een realistische winst zou zijn over 8 maanden en had wel verwacht dat het nog wat naar boven zou bijgesteld worden. Maar omdat ik nu dus ineens 2 minuten van mijn PR af gedaan had, leek dat half minuutje nogal mager :p Een halve minuut verbetering en tegelijk in betere toestand aankomen dan vandaag zou ook wel al mooi zijn.

Dat komt vooral omdat er nog niet veel informatie van jou in zit, denk ik.

Ik train nu 5 maand met Trenara, heb onlangs tijdens marathon 53:40 gelopen op 10K dus moet ik echt een pak sneller kunnen, maar 52:30 is volgens Trenara onhaalbaar tegen half mei en hij geeft me 53:10 als hoogst haalbare. Dat is dus maar 3s/km sneller op 10K dan op de marathon :)

Edit: voor de duidelijkheid, ik heb als kalibratie de HM van een maand geleden genomen waar ik gemiddeld 5:27/km liep, maar 5:15/km over 10K zou dan onhaalbaar zijn?

Ik train nu 5 maand met Trenara, heb onlangs tijdens marathon 53:40 gelopen op 10K dus moet ik echt een pak sneller kunnen, maar 52:30 is volgens Trenara onhaalbaar tegen half mei en hij geeft me 53:10 als hoogst haalbare. Dat is dus maar 3s/km sneller op 10K dan op de marathon :)
Maar jij zit nog in het rustschema na de marathon. Daar is pas een heel lange uitleg over gepost in die Facebookgroep. Komt erop neer dat jouw belasting nu enorm was, en er dus volgens de berekening niet heel veel winst te behalen valt. Dus hoge vermoeidheid. Is dat niet? Ik weet het fijne er ook niet van, 't is maar wat ik ervan heb opgepikt.

Het werkt altijd met zo vergelijkingen/breuken. En als één daarvan 0 of 100 is, is elke uitkomst nutteloos, heb ik de indruk. 0 voor nog geen input bij FlyingHorseman, 100 voor jou, bij vermoeidheid.

Terug
Bovenaan