Algemene Loopthread

Direct al > 5km is toch niet slecht om 15 jaar niets aan sport gedaan te hebben. Ik ben in 2020 beginnen lopen en heb daar toch een start to run voor nodig gehad :)
Opletten wel: ik heb me tegen eind 2020 in een blessure gelopen, zo'n beetje de hoofdreden was een te lage cadans. Ik liep +- 150 (of iets lager), moest het optrekken naar 160 van de sportkine en zo heb ik blessurevrij kunnen opbouwen naar een marathon.
Ik geef het maar mee, ik laat het ook aan anderen hier om te oordelen of dat een terecht aandachtspunt is...
Ja maar pas op zoals gezegd waren er een paar stukken die ik al wandelend gedaan heb, dus ik gok dat het meer rond de 4-4,5km ofzo al lopend was.
En ivm de cadans die is wat lager ook met die stukken wandelend, ik heb eens gezien bij de vorige keren en daar is het meestal rond de 160-170.
Maar ik zal dit in het oog houden tijdens het lopen.
Omdat je zelf aangeeft dat het gerust sneller kan: De langste blok die je effectief loopt is aan heel hoge hartslag (en dus te hoog tempo). Het beste voor zowat alles - en zeker als je nieuw bent in de sport; blessures vermijden, basisconditie aanleggen, minder herstel nodig,.. - is veel meer in je 'rustigere' zone lopen.
Opmerking van cadans van Eniac klopt ook maar geeft volledig vertekend beeld door die stukken wandelen dus kan niet zien hoeveel je nu haalt.
Dus meer in die 132-150bpm zone proberen te lopen?

En mss een noob vraag maar is het aangeraden om te stretchen? En zo ja voor of na het lopen en hoe?
Want nu begin ik er gewoon aan en omdat ik midden in een redelijk hellende straat woon is het direct berg op en als ik finish wandel ik het laatste stuk omhoog tot thuis.
En nu kun je zeggen start dan naar beneden maar 100m verder gaat het toch ook omhoog en die is steiler en langer. :P

Alvast bedankt voor de tips boys!

Ik heb na alle lovende woorden Trenara ook een geïnstalleerd om te kijken wat die mij voorschoteld als ik een marathon van 2u45 ingeef als doel.

Vol verwachtingen keek ik dan eens naar mijn geplande trainingen de komende weken. En ik moet zeggen dat het lang geleden is dat ik nog zo goed heb gelachen, wat een complete grap 😂.

Morgen moet ik 10km lopen aan 6:29/km. Woensdag dan fenomenale intervallen van 600m aan 5:04/km, zaterdag een LSD van 14km aan 6:23, zondag 8km aan 6:09, enz…

Dit is echt de grootste bullshit die ik ooit heb gezien. Als ik die tempo’s moet lopen, loop ik aan een hartslag van 90 of zo, dat is niet eens meer lopen voor mij. Ik geloof ook nooit dat ik daar sterker van word. Intervallen van 600m aan 5:04, komaan e mannen, beetje serieus blijven.

Heb je gekalibreerd?
Het begint sowieso traag en bouwt na een paar weken op. Heb je al naar je verdere trainingsweken gekeken?

Lijkt inderdaad eerder op het schema voor mijn 3:50 :)

Zoals @Ednolb aangeeft, goede kalibratie is wel belangrijk voor het programma denk ik. Je hoeft die niet per sé te lopen, je kan ook een realistische inschatting van je huidige conditie ingeven.

Heb je gekalibreerd?
Het begint sowieso traag en bouwt na een paar weken op. Heb je al naar je verdere trainingsweken gekeken?

Nee, niet gekalibreerd, maar ga dat ook niet doen, wilde uit nieuwsgierigheid gewoon eens kijken wat dat geeft wanneer ik mijn doel ingeef. 4 weken ver gekeken en dat blijft even belachelijk.

Als ik nu begin te trainen voor een marathon in sub 2u45 in maart is het sowieso absurd om mij zo’n zaken voor te schotelen, met die tempo’s geraak ik nergens.

@eniac Ik heb bij aanvang wel een tijd moeten ingeven en een afstand waarvan ik denk die nu te lopen. Heb daar een marathon in 2u52 ingegeven, denkend dat het daar rekening mee zou houden, niet dus.

Traag lopen en zo, allemaal goed en wel, maar dit is 348 bruggen te ver.

Nu begrijp ik wel waarom dat dat ding aan sommigen tempo’s van 8:00 geeft 😂.

@Karry98

Ik ben toch eens benieuwd naar uw trainingen als je een kalibratie uitvoert.

In hun podcasts hebben ze toch eens hun prognose berekend voor Koen Naert.

Dat kwam toch redelijk goed in de buurt.

2 maand niet meer gelopen,was het even beu en ben me gaan focussen op zwemmen.
Hoe fel zal mijn conditie achteruit zijn gegaan ?

2 maand niet meer gelopen,was het even beu en ben me gaan focussen op zwemmen.
Hoe fel zal mijn conditie achteruit zijn gegaan ?
Zwemmen als in deftige zwemtraining?
Dan gaat uw conditie niet fel achteruit gegaan zijn. Wel met opstarten rustig aan doen voor gewrichten en pezen.

Paar winters geleden ook paar maand gaan zwemmen ipv fietsen, ook de afwisseling doet eens goed.

Nee, niet gekalibreerd, maar ga dat ook niet doen, wilde uit nieuwsgierigheid gewoon eens kijken wat dat geeft wanneer ik mijn doel ingeef. 4 weken ver gekeken en dat blijft even belachelijk.

Als ik nu begin te trainen voor een marathon in sub 2u45 in maart is het sowieso absurd om mij zo’n zaken voor te schotelen, met die tempo’s geraak ik nergens.

@eniac Ik heb bij aanvang wel een tijd moeten ingeven en een afstand waarvan ik denk die nu te lopen. Heb daar een marathon in 2u52 ingegeven, denkend dat het daar rekening mee zou houden, niet dus.

Traag lopen en zo, allemaal goed en wel, maar dit is 348 bruggen te ver.

Nu begrijp ik wel waarom dat dat ding aan sommigen tempo’s van 8:00 geeft 😂.
Haha, straks wordt het hier echt een Trenara-thread.
Maar sorry, maar dat is gewoon crap in-crap out. Als je onvolledige informatie ingeeft, kun je nooit volledige informatie terugkrijgen. Je hebt een tijd ingevuld als doel, en dat zal Trenara aanhouden. Maar bijna alle trainingen worden berekend op basis van je huidige conditie. Bij jou nu een "standaardconditie", terwijl die van jou alles behalve standaard is :D . Sommige worden berekend op je doel.

Je kunt gewoon je snelste 5k (of 10k) die je nu in de benen hebt manueel ingeven als kalibratie. Dan gaat hij wrs zeggen dat je je doel best opnieuw instelt, en dan ga je wel degelijk de juiste trainingen krijgen.

Los van Trenara: Dat traag lopen is altijd relatief, hè. Voor mij was dat 8:00, maar ondertussen gelukkig al 6:30. Voor jou gaat dat sowieso sneller zijn. Paar mensen bij mij op Strava lopen hun actieve recuperatie aan 5:00.

En dat is geen trucje of iets ingewikkelds, je past het hoogstwaarschijnlijk zelf al toe. Bij niet meer dan 20% van je trainingen mag je hartslag boven de 102% van je lactaatdrempel liggen. Dat klinkt abstract, maar met jouw lange afstanden ga je zo goed als zeker nooit aan 20% komen: Als je wekelijks 150km doet, moet je er daarvan al meer dan 30km anaeroob lopen om daarover te gaan.

Maar voor beginners is dat heel wat anders. Dat zijn vaak 3x5km/week. En dan mag je plots maar 3km anaeroob lopen, terwijl ze vaak alle drie die 5km al te hoog in hartslag zitten.

In de wachtruimte na mijn booster daarnet die kalibratie ingegeven in ik blijf toch echt niet overtuigd van Trenara hoor.

Gewoon een 10k tijd ingegeven bij de Calibratie (dus niet gelopen) en nu moet ik vandaag 10km lopen aan 5:50, intervallen van 600m morgen aan 4:40, enz… Dat blijft echt compleet absurd in mijn ogen. 4:40 pace is echt geen tempo waaraan ik 600m intervallen ga lopen, zelfs geen 1k, 1500m, 5k, 10k,… repeats, dat is gewoon mijn basistempo, daar ga ik niets mee winnen.

Als het voor jullie werkt, super, zeker blijven doen, maar ik vind het voor mij complete rommel.

@sQuare Ik gebruik dat zeer regelmatig, er zijn heel veel do’s en veel meer don’ts 😁. Aangezien je hier post, neem ik aan dat het is om te lopen, best lichte stokken nemen dus (Carbon en geen aluminium), zeker letten op de juiste lengte van de stokken gebaseerd op uw eigen lengte. Verder tijdens het gebruik zeer belangrijk om die niet vast te pakken en druk te zetten met uw hand, maar de lussen laten rusten in uw pols en zo druk zetten. Het is wel wat gewenning, maar eens je ermee weg bent wel top!

Als je specifieke vragen hebt of je hebt advies nodig ivm een aankoop, laat het maar weten e!

Raar dat het dan voor jou toch zo voorzichtig blijft, hij blijft wel altijd aanpassen hoor: als je je omslagHR ingeeft en laag genoeg blijft aan hogere snelheid, zou die dat moeten in rekenen brengen voor toekomstige loopjes.
Daarnaast gezegd zijnde, zijt gij ook geen normale e :D

Moet zeggen dat hij het voor mij voorlopig wel goed doet, kijkend naar mijn huidige HR zones, zitten ze met hun tempo's en intervallen voorlopig nog altijd goed. En mijn eerste marathondoel van 3u30 scheeft al mooi omlaag ^^ 10 april weten we wat het waard was :)

In de wachtruimte na mijn booster daarnet die kalibratie ingegeven in ik blijf toch echt niet overtuigd van Trenara hoor.

Gewoon een 10k tijd ingegeven bij de Calibratie (dus niet gelopen) en nu moet ik vandaag 10km lopen aan 5:50, intervallen van 600m morgen aan 4:40, enz… Dat blijft echt compleet absurd in mijn ogen. 4:40 pace is echt geen tempo waaraan ik 600m intervallen ga lopen, zelfs geen 1k, 1500m, 5k, 10k,… repeats, dat is gewoon mijn basistempo, daar ga ik niets mee winnen.
Nooit gebruikt, mss es bekijken straks uit nieuwsgierigheid. Maar welke 10km tijd heb je dan ingegeven?

Nooit gebruikt, mss es bekijken straks uit nieuwsgierigheid. Maar welke 10km tijd heb je dan ingegeven?

37:30, niet mijn PR of zo, maar een tijd die ik relatief gemakkelijk kan lopen wanneer ik een beetje doorduw. Kan mij ook niet inbeelden dat dat echt een groot verschil uitmaakt al ik 36:50 of zo ingeef.

Bij mij is het opgevallen omdat ik soms wel eens een weekje (of twee) skip door andere sporten of pijntjes en dan pik ik gewoon zonder problemen op waar ik ben gebleven. Een keertje eens 3 weken niet gelopen daardoor en met minimale 'achterstand' het lopen weer hervat. Maar nu zit ik echt op mijn conditie van twee jaar geleden. Dat is wel grellig.

Maar ik bekijk het positief: mijn vormcurve kan weer sneller stijgen nu. :unsure:
Bon update: vriendin heeft corona dus ik vrees weer een kleine pauze. :unsure:

Jaar goed ingezet.

Daarnet rap ook eens trenara geïnstalleerd en het ingevuld en vergelen met het schema dat ik nu volg. Op het eerste zicht leek me dat nog wel ok, iets minder kilometers per week en sommige intervals zijn wat trager dan ik nu moet lopen, maar geen abnormale tempo's.

Als het voor jullie werkt, super, zeker blijven doen, maar ik vind het voor mij complete rommel.

@sQuare Ik gebruik dat zeer regelmatig, er zijn heel veel do’s en veel meer don’ts 😁. Aangezien je hier post, neem ik aan dat het is om te lopen, best lichte stokken nemen dus (Carbon en geen aluminium), zeker letten op de juiste lengte van de stokken gebaseerd op uw eigen lengte. Verder tijdens het gebruik zeer belangrijk om die niet vast te pakken en druk te zetten met uw hand, maar de lussen laten rusten in uw pols en zo druk zetten. Het is wel wat gewenning, maar eens je ermee weg bent wel top!

Als je specifieke vragen hebt of je hebt advies nodig ivm een aankoop, laat het maar weten e!

Mijn vraag was inderdaad niet heel erg duidelijk. Ze zullen voornamelijk gebruikt worden om te lopen, maar eigenlijk ook om te wandelen. Als ik kijk naar 'loop' stokken kunnen die mooi opgeplooid worden en dat lijkt me super handig. Echter zijn die ook aanzienlijk duurder dan 'gewone' wandelstokken.

Ik kan op dit moment niet goed inschatten hoe vervelend 'gewone' wandelstokken zijn om mee te trailen (snel terug wegsteken en uithalen).

De do's en don'ts waren voornamelijk voor de aanschaf ervan, qua type, merk, .. :)

Terug
Bovenaan