Algemene Loopthread

Ik weet niet of ik dat effectief ergens geschreven heb, maar het kan wel aangezien ik dit inderdaad geregeld deed.
Zolang ik zo kon lopen, dan wist ik dat ik binnen een bepaalde limiet liep.

Voor mij is/was dat nog altijd een zeer goede graadmeter. Maar je moet dan wel al wat conditie hebben natuurlijk voor je hier aan begint.
Maar het heeft geen effect om meer conditie oid op te bouwen.

Ivm nasal breathing: neem je dan niet minder zuurstof op waardoor je hartslag sowieso iets hoger komt te liggen tijdens een (ook lichte) inspanning?

Het kan ook dat ik ooit eens geschreven heb op 9lives dat mij dat hielp om niet te snel / te hard te gaan (niet dat ik anders zo hard ging maar goed :lol: ). Maar ik ben waarschijnlijk niet de beste om daar info over te geven, lang geleden dat ik überhaupt nog gelopen heb. Ik had wel het gevoel dat ik rustiger bleef lopen, voor zover ik het mij nog voor de geest kan halen, omdat je bijna niet "kan" voluit gaan.

Iemand tip voor goeie voor- en achterverlicht voor avondloopjes?

Stond vandaag in Decathlon en daar vroegen ze 35eur voor dit basically:

Dit ok of toch iets anders aan te raden?
Ik loop sinds kort met zoiets rond en ben er voorlopig vrij tevreden van: voldoende verlicht, moet niet veel opgeladen worden, makkelijk aan te doen en simpel aan te spannen :)

Ik loop sinds kort met zoiets rond en ben er voorlopig vrij tevreden van: voldoende verlicht, moet niet veel opgeladen worden, makkelijk aan te doen en simpel aan te spannen :)
die lijkt me precies enkel handig om zelf zichtbaar te zijn of vergis ik me?
Ik gebruik die van de decathlon met voor en achter licht, daarmee kan ik met gemak in een donker bos lopen.
(wel max 4u, dus bij lange trails heb ik een hoofdlamp ook)

die lijkt me precies enkel handig om zelf zichtbaar te zijn of vergis ik me?
Ik gebruik die van de decathlon met voor en achter licht, daarmee kan ik met gemak in een donker bos lopen.
(wel max 4u, dus bij lange trails heb ik een hoofdlamp ook)
Ahja, dat is het inderdaad niet, het is geen verlichting om het pad voor je te verlichten, maar ik loop dan ook niet in donkere bossteegjes rond :unsure: . Je bent wel meer dan goed gezien hiermee, ook niet onbelangrijk :)

8 km nuchter gelopen aan 6min45. Er is nog veel werk aan de winkel maar, wel tevreden want gem. 140 bpm is positief.
En ik voelde me niet in form (slecht geslapen).

Vandaag stond intervaltraining op het programma: 6km opwarmen en dan 5 herhaling van 4minuten aan tempo van ca. 3m45s met telkens 3 minuten herstel en cooldown 3km. Het ging vlot en dan merk ik ook dat de trainingsplan voor de marathon van Rotterdam zijn (eerste) vruchten begint af te werpen. Daar waar ik een tweetal maand geleden nog Makiliaans zag te zwoegen om intervals rond de 4min, ging het deze keer vlot zonder de forceren tegen 3m45-50.

Vandaag stond intervaltraining op het programma: 6km opwarmen en dan 5 herhaling van 4minuten aan tempo van ca. 3m45s met telkens 3 minuten herstel en cooldown 3km. Het ging vlot en dan merk ik ook dat de trainingsplan voor de marathon van Rotterdam zijn (eerste) vruchten begint af te werpen. Daar waar ik een tweetal maand geleden nog Makiliaans zag te zwoegen om intervals rond de 4min, ging het deze keer vlot zonder de forceren tegen 3m45-50.
Altijd fijn als je progressie merkt, zeker bij interval.

De keren dat ik vorig jaar "interval" heb gedaan kan ik gemakkelijk op 1 hand tellen.
Nu mijn basis iets beter is en ik bijna een jaar consequent ben blijven lopen, begonnen aan wat variatie in de trainingen brengen.

Vorige week en nu vandaag ook interval gedaan.
Verzuur nog iets te hard maar het geeft toch altijd zo'n voldoening :)

De zin om te lopen is na mijn pauze echt helemaal terug, vandaag rustig 1u30 gelopen na het werk (19km) ne echt genoten van elke minuut, heerlijk loopweer ook wel. Het doel is nu om de komende weken weer constant boven de 100km te zitten, dat is ook weer een tijdje geleden.

Ik ben half november enorm ziek geweest (keelontsteking, niet kunnen slapen en dat is dan verder gevorderd wegens gebrek aan rust). En mijn conditie is énorm achteruit gegaan. Ik heb nog lang last gehad van zwaar gehoest tot midden december en heb dus maar de tijd genomen om te recupereren, ook omdat ik een beetje last had van shin splints. Maar nu... Ik loop met moeite tegen 9km/u. Al 5 keer gaan lopen weer en ook compleet gene verbetering, wat me zorgen baart.

Dus de komende maanden ga ik gewoon heel traag lopen en zachtjes proberen op te bouwen.

Ik ben half november enorm ziek geweest (keelontsteking, niet kunnen slapen en dat is dan verder gevorderd wegens gebrek aan rust). En mijn conditie is énorm achteruit gegaan. Ik heb nog lang last gehad van zwaar gehoest tot midden december en heb dus maar de tijd genomen om te recupereren, ook omdat ik een beetje last had van shin splints. Maar nu... Ik loop met moeite tegen 9km/u. Al 5 keer gaan lopen weer en ook compleet gene verbetering, wat me zorgen baart.

Dus de komende maanden ga ik gewoon heel traag lopen en zachtjes proberen op te bouwen.
Getest op Corona?

Tweemaal, maar ik herinner me niet meer of er toen reeds op de Omikron-variant werd getest. Echter beide tests bleken negatief. Ik heb me achteraf ook de bedenking gemaakt of ik niet gewoon corona had, maar het lijkt me onwaarschijnlijk.
Omnikron is opspoorbaar door de standaard PCR dus waarschijnlijk niet dan. Bij sommige mensen is een besmetting desondanks er soms geen ernstige klachten zijn, nefast voor de conditie.

Nu ik merk bij mezelf ook dat wanneer ik x aantal weken stil sta, de conditie veel sneller achteruit gaat dan bij de meeste mensen hier. Waarschijnlijk omdat anderen een betere basis hebben?

Omnikron is opspoorbaar door de standaard PCR dus waarschijnlijk niet dan. Bij sommige mensen is een besmetting desondanks er soms geen ernstige klachten zijn, nefast voor de conditie.

Nu ik merk bij mezelf ook dat wanneer ik x aantal weken stil sta, de conditie veel sneller achteruit gaat dan bij de meeste mensen hier. Waarschijnlijk omdat anderen een betere basis hebben?
Bij mij is het opgevallen omdat ik soms wel eens een weekje (of twee) skip door andere sporten of pijntjes en dan pik ik gewoon zonder problemen op waar ik ben gebleven. Een keertje eens 3 weken niet gelopen daardoor en met minimale 'achterstand' het lopen weer hervat. Maar nu zit ik echt op mijn conditie van twee jaar geleden. Dat is wel grellig.

Maar ik bekijk het positief: mijn vormcurve kan weer sneller stijgen nu. :unsure:

Terug
Bovenaan