Algemene Loopthread

Ik voelde me na woensdag goed genoeg om vandaag eens als test, een wedstrijd op training te lopen, om het jaar af te sluiten. :tongue:

Eerst was ik nog een beetje traagjes gestart als opwarming (5:42 en 5:31), maar daarna meteen doorgetrokken naar ruim 11km/u.
Op de heenweg had ik wind tegen, dus ik heb een constant tempo gelopen op de heenweg, om dan op de terugweg serieus te versnellen, en verder op te trekken naar 12km/u. (met de wind mee)

Eindresultaat: 14,1km - 5:11/gemiddeld - gemiddelde HR 159 - Kadans 174.

Ik ga plots héél snel vooruit qua conditie (running index is gestegen naar 54), maar dit is natuurlijk een vertekend beeld. Ik heb een zware bronchitis gehad, dus ik had al vrij véél basis opgebouwd ..

Ik heb nu nog 4 maand om dit verder op te trekken naar 16,1km - 5:00 gemiddeld + een zwaarder parkoers door die tunnels. Dat lijkt me een realistisch doel, mits ik een goeie dagvorm heb tijdens de wedstrijd op 24 april.

Laatst bewerkt:
Voila ik heb mij ingeschreven voor de 10 miles. Dat wordt mijn eerste officiële wedstrijd sinds 2018 (Denk ik?)

Eindtijd ingevuld op 1u27 - dat is ruim 11km/u, (Dat moest je invullen bij de inschrijving), maar ik probeer te starten aan 11,5km/u en als het vlotjes gaat dan versnel ik langzamerhand. Ik ben persoonlijk méér gebaat bij een wat tragere start ..

Zowiezo is dit een massa evenement. Dus ik vrees dat snel starten ook gewoon niet mogelijk is. Er gaan véél mensen zijn die in uw weg gaan lopen. Dan kan je beter trainen op negatieve split.

Laatst bewerkt:
Mooi @makila. Leuk om te zien na al je perikelen.

Ik heb vandaag m'n tweede doel voor dit jaar bereikt, 1500km gelopen in 2021. Het is uiteindelijk nog close geworden vooral door de achillespeesblessure waardoor ik in Q1 niet veel veel kilometers kunnen doen heb, maar de marathontraining heeft het grotendeels rechtgezet 🙂

Volgend jaar mikken op 1750 km. Blessurevrij blijven en dat moet zeker lukken.

Amai hoe vettig lag het Meerdaalwoud er dit jaar bij 🤯
Kudos aan alle deelnemers van De Bello Gallico in elk geval 😁
Ik liep de 18km Meerdaalwoud Trail met een collega.
Eerste 9km hadden we afgesproken om rond de 5'20" te lopen wegens een recente blessure bij de collega. En dan vanaf de bevoorrading hadden we afgesproken ons eigen tempo te gaan.
Dus helemaal losgegaan voor de laatste 9km. Toch pijnlijk in de diepe modder. Maar wel tevreden met het ontwikkelde tempo in die laatste 9.
Iets sneller dan vorig jaar denk ik, maar Strava ligt plat dus ik kan het niet vergelijken 😁
Ik wou de 26km doen, maar kon door omstandigheden niet mee doen.
Die vettige toestand heb ik wel meer gehad dit jaar, met als uitloper het Zoniënwoud na een zware regenval in oktober.

Ik doe twee paar loopschoenen gratis weg. Ze hebben al redelijk wat km's, maar kunnen op zich wel nog even mee. Hou er gewoon rekening mee dat ze niet meer zo veel steun geven als nieuwe schoenen, als je gevoelig bent voor blessures.

Regels:
1 paar per persoon
Ophalen in Antwerpen (Schoten of centrum a'pen)
First come, first serve

Hoka Carbon X (maat 44) (+-600km):

img_20211226_130233pojrw.jpg

img_20211226_130206s4jhl.jpg

img_20211226_130250uekkj.jpg

Nike Pegasus 36 (maat 44) ( +-500km):

img_20211226_130300dyjic.jpg

img_20211226_130309lyk0f.jpg

img_20211226_130318kjk6b.jpg

Voor de eerste keer gaan lopen in een lange tijd. Nek/schouder/rug miserie blijft duren maar het was mooi weer en kon me niet inhouden.

Uiteraard veel te enthousiast gestart en na 1km aan 5:00 was de pijp al uit. Dan maar verder gelopen aan een lagere snelheid, halverwege kreeg ik dan wat last in de nek maar na enkele minuten stappen was dat terug voorbij.

Er is dus op alle vlakken nog héél veel werk aan de winkel maar blij dat ik nog eens buiten geraakt ben.

Mooi @makila. Leuk om te zien na al je perikelen.

Ik heb vandaag m'n tweede doel voor dit jaar bereikt, 1500km gelopen in 2021. Het is uiteindelijk nog close geworden vooral door de achillespeesblessure waardoor ik in Q1 niet veel veel kilometers kunnen doen heb, maar de marathontraining heeft het grotendeels rechtgezet 🙂

Volgend jaar mikken op 1750 km. Blessurevrij blijven en dat moet zeker lukken.
Thanks.

Als ik mijn jaarrapport op polar bekijk dan was ik het best in conditie in januari 2021. Daarna is de conditie gezakt (door allerlei issues) met als dieptepunt de periode net na mijn operatie. December 2021 was qua conditie, echter de tweede beste maand (januari ga ik met de twee resterende loopsessies niet meer inhalen). Dus ik ben zo goed als terug in de conditie waarmee ik het jaar ben gestart :) Eigenlijk ben ik terug op niveau nu.

Ik ga dit jaar net de 1000km jaarafstand, niet halen. Ik zit nu aan 927km en ik ga nog 2x lopen deze maand. Ik neem na vandaag rust tem woensdag en dan loop ik nog 2x (woensdag en vrijdag)

Ik heb wél nog steeds lichte pijn en pijnscheuten links en rechts van mijn navelstreng. Ze hebben daar tijdens de operatie een netje rond geplaatst en ik heb daar nog steeds een beetje last van tijdens het lopen. De netjes aan mijn lies, voel ik niet. (Ik had 3 hernia's / breuken hé, 2 aan de lies en 1 aan de navel). Ik hoop dat die pijn stilletjes aan nog volledig weg gaat ebben, maar zo niet, dan moet ik daar toch mee verder leven.

Voor de eerste keer gaan lopen in een lange tijd. Nek/schouder/rug miserie blijft duren maar het was mooi weer en kon me niet inhouden.

Uiteraard veel te enthousiast gestart en na 1km aan 5:00 was de pijp al uit. Dan maar verder gelopen aan een lagere snelheid, halverwege kreeg ik dan wat last in de nek maar na enkele minuten stappen was dat terug voorbij.

Er is dus op alle vlakken nog héél veel werk aan de winkel maar blij dat ik nog eens buiten geraakt ben.
Heel herkenbaar, haha. Ge zijt letterlijk 2 weken later dan ik herbegonnen met lopen dan ikzelf. Gaat wel interessant zijn om uw progressie te volgen dan.

Vraagje voor degenen met een Forerunner: ik heb mijn 945 nu al enkele weken, ondertussen daarmee een twintigtal loopjes achter de rug. Dat ding heeft een race predictor dat denk ik op de huidige conditie afgaat. Maar ik geloof echt geen bal van de meeste van die voorspellingen.

Wat hij zegt:
5K: 21:28 - huidig record 24:45
10K: 45:43 - huidig record 53:17
HM: 1:45:06 - huidig record 1:55:13
M: 4:05:48 - huidig record 4:09:21

Die marathon kan ik inkomen, dat is haalbaar. Maar die andere tijden zijn echt geschift voor mij. Sneller dan 5:00/km hou ik 5K vol maar geen 10K, laat staan een halve marathon. Absoluut ondenkbaar dat ik 10K aan 4:34 kan lopen.
En die 5K, onder de 24:00 moet haalbaar zijn als ik daar wat op mik maar 21:28 is 4:17/km gemiddeld, never nooit hoor.

Wat is de ervaring van anderen met die tijden? Zijn die wel realistisch voor jullie? En realistisch als in "ik ga nu naar buiten en ik kan dat" of realistisch als "ik train 3 maand en ik kan dat"?

Bij mij doet Polar Flow iets gelijkaardig met ook voor mij geschifte tijden (tenzij ik weer vollen bak zou trainen) , 10 km sub 35 etc... (PR is net onder de 40 :p ).

Ik doe twee paar loopschoenen gratis weg. Ze hebben al redelijk wat km's, maar kunnen op zich wel nog even mee. Hou er gewoon rekening mee dat ze niet meer zo veel steun geven als nieuwe schoenen, als je gevoelig bent voor blessures.

Regels:
1 paar per persoon
Ophalen in Antwerpen (Schoten of centrum a'pen)
First come, first serve

Hoka Carbon X (maat 44) (+-600km):

img_20211226_130233pojrw.jpg

img_20211226_130206s4jhl.jpg

img_20211226_130250uekkj.jpg

Nike Pegasus 36 (maat 44) ( +-500km):

img_20211226_130300dyjic.jpg

img_20211226_130309lyk0f.jpg

img_20211226_130318kjk6b.jpg
Stond onderaan vorige pagina, voor zij die het niet gezien hebben

Wat is de ervaring van anderen met die tijden? Zijn die wel realistisch voor jullie? En realistisch als in "ik ga nu naar buiten en ik kan dat" of realistisch als "ik train 3 maand en ik kan dat"?
Dit jaar haal ik +- jou huidige tijden, door trainingsachterstand. (Misschien iets sneller maar niet zo héél véél)

Mijn PR op 5km is echter 20:58, mijn PR op 10km is 45:56, mijn PR op de HM 1:39:27 en op de marathon 3u36:43
(En de laatste 2 km op de marathon, heb ik toen niet meer doorgelopen omdat die 2 minuten meer of minder mij niks meer konden schelen).
Die geschatte tijd op de marathon is in vergelijking met die andere tijden aldus pokketraag. ;)

Uw talent is -als ik uw prestaties bekijk- +- even goed (of slecht?) als mijn talent. Dus JA deze tijden zijn weldegelijk haalbaar voor jou.

Maar om even verder te vergelijken: Om 21:28 te lopen op de 5km, 45:43 op de 10km en 1:45:06 op de HM te halen, moet ik mijn weekkilometers zowat verdubbel van max 45km/week naar max 90km/week en ja dan haal ik +- die tijden. En bij jou zal dit ook het geval zijn -vermoed ik :)

Dus neen je kan deze tijden, met uw huidige conditie zeker niet halen, MAAR mits voldoende grote weekvolumes (+ intervaltrainingen) zijn die tijden volgens mij, wél haalbaar voor jou na verloop van tijd.

Laatst bewerkt:
Ik ben sinds 12 december ook begonnen met lopen, na een break van 6 jaar (was toen ik hockey speelde). Echt heel mijn conditie is dus zo goed als weg... Op Strava heb ik nu ondertussen 11 km bij een gelopen. Maar 2 km aan een stuk lopen zit er nog niet in, moet altijd een wandelstukje in zitten (bv 100m) anders lukt het niet maar ja, kmoet ergens beginnen.

Uiteraard ook pijn aan onder andere mijn onderrug, kuiten, de plooien van mij voet... Nuja, hoort er allemaal bij omdat ik weer van 0 begin maar als iemand tips heeft omdat snel te vermijden, dan hoor ik het graag.

Heel goed dat je beginnen lopen bent, maar doelen als ‘halve marathon in maart’ zijn de reden waarom veel mensen het niet volhouden.
Enerzijds moet je conditie opbouwen. Dit zal een tijdje duren. Dus geen paniek als je af en toe nog moet stappen, komt sowieso in orde. Maar anderzijds moet je lichaam zich ook aanpassen aan de loopkilometers. En dit gaat voor de meeste mensen trager dan het opbouwen van conditie. Niet alleen je spieren moeten sterker worden maar ook je pezen en gewrichten.
Bouw te snel op en de kans op blessures wordt heel groot. En veel mensen haken dan af omdat ze denken dat lopen niets voor hen is, terwijl ze het gewoon verkeerd hebben aangepakt.
En zelf al raak je niet geblesseerd, tenzij je een flinke portie aanleg hebt meegekregen bij de geboorte zal je nooit comfortabel die halve marathon kunnen uitlopen. En het zou zonde zijn als dat je alsnog doet afhaken want mits wat training is een halve marathon echt wel een afstand die je zonder problemen kan lopen.

Ik ben zelf meer dan 10 jaar geleden begonnen als twintiger die nooit aan sport had gedaan. Een minuut lopen en een minuut stappen, en die minuut lopen was echt uitdagend. Voor volgend jaar overweeg ik me in te schrijven voor een race in de Alpen en een 100-miles. Die progressie komt er wel, maar ongeduldigheid is een grote vijand van een loper.

Vraagje voor degenen met een Forerunner: ik heb mijn 945 nu al enkele weken, ondertussen daarmee een twintigtal loopjes achter de rug. Dat ding heeft een race predictor dat denk ik op de huidige conditie afgaat. Maar ik geloof echt geen bal van de meeste van die voorspellingen.

Wat hij zegt:
5K: 21:28 - huidig record 24:45
10K: 45:43 - huidig record 53:17
HM: 1:45:06 - huidig record 1:55:13
M: 4:05:48 - huidig record 4:09:21

Die marathon kan ik inkomen, dat is haalbaar. Maar die andere tijden zijn echt geschift voor mij. Sneller dan 5:00/km hou ik 5K vol maar geen 10K, laat staan een halve marathon. Absoluut ondenkbaar dat ik 10K aan 4:34 kan lopen.
En die 5K, onder de 24:00 moet haalbaar zijn als ik daar wat op mik maar 21:28 is 4:17/km gemiddeld, never nooit hoor.

Je loopt ook wel zeer sterke lange afstanden in vergelijking met je 5k pace. (Ik liep diezelfde 5k een tijdje terug als fietser die is beginnen lopen en ik kan alleen maar dromen van de marathontijd die je haalt, laat staan dat ik de finish haal). Je sterkte is duidelijk die lange afstanden en hij zal dat doortrekken naar kortere afstanden. Heb je recent nog eens een 5k all out proberen doen? Ik kan mij niet voorstellen dat je daar niets af krijgt hoor :shy:

Je loopt ook wel zeer sterke lange afstanden in vergelijking met je 5k pace. (Ik liep diezelfde 5k een tijdje terug als fietser die is beginnen lopen en ik kan alleen maar dromen van de marathontijd die je haalt, laat staan dat ik de finish haal). Je sterkte is duidelijk die lange afstanden en hij zal dat doortrekken naar kortere afstanden. Heb je recent nog eens een 5k all out proberen doen? Ik kan mij niet voorstellen dat je daar niets af krijgt hoor :shy:
Je onderschat volgens mij toch wél het zéér 'lage' verval van "sommige" lopers.
Het is misschien uitzonderlijk MAAR Eniac is GEEN alleenstaand geval hoor.

Een voorbeeld? Ikzelf ..

Mijn verval =
10 km vs 5km --> 9.5% verval
10km vs HM --> 2.7% verval
HM vs Marathon --> 9% verval (maar in praktijk is het eigenlijk 8%, want ik heb toen niet doorlopen wegens de grote teleurstelling)

Eniac zijn verval =
10 km vs 5km --> 7.7% verval
10km vs HM --> 2.5% verval
HM vs Marathon --> 8.2% verval

Mijn verval is dus 'iets' groter dan Eniac zijn verval, maar echt véél scheelt dat dus niet. ;)

Mijn laatste 5K all out (en meteen ook m'n PR) is van januari geleden, toen ik nog met blessure aan het sukkelen was. En ik moet ook toegeven dat ik nog nooit specifiek naar een snelle 5K of 10K toe heb getraind. Enkel m'n start to run 0-5 en 5-10 van de eerste helft van vorig jaar, maar dat was gericht op uitlopen en niet op snelheid.

En ja, ik haal m'n plezier in het lopen uit de lange loopjes - vanaf 10 miles wordt het echt leuk, die marathon was ronduit zalig.

Maar dan nog... Ja ik denk dat ik wat van die 5K zou krijgen, en ik denk dat ik letterlijk morgen ook m'n PR op de 10 sneller zou krijgen als ik dat zou willen. Maar die tijden van Garmin, die haal ik niet 🙂

Ik vind het zelf ook raar hoor, ik kan een halve marathon rond de 5:30 lopen, en ik liep de eerste 30K van de marathon aan 5:40 denk ik. Maar van zodra ik onder de 5:00/km loop krijg ik ik het heel snel lastig. Mijn verval naarmate de afstand langer wordt lijkt niet logisch.

Terug
Bovenaan