Algemene Loopthread

Ik merk ook dat ik het lastiger krijg bij snelheden vanaf 5:00. Onlangs een poging gedaan om de 10K af te werken in 50:00min. Trainingen waren extreem pittig, intervallen aan 4:00 gingen nog maar nooit langer dan een anderhalve minuut. Helaas door ziek te vallen de training nooit verder gezet maar ik merkte dat het ook niet echt in m'n comfortzone lag. Vond het eigenlijk ook niet heel leuk, haal meer voldoening uit trager en verder.

Niettegenstaande zou ik het toch wel eens willen proberen, gewoon om te zien hoe ver ik geraak.

Heeft iemand nog goeie tips voor verbeterde mobiliteit van heupen?

In 2022 wil ik blessurevrij blijven. De resultaten volgen dan zelf wel.

Momenteel volg ik vooral Vlad Ixel voor oefeningen te doen.

Verder probeer ik ook van mijn haklanding af te geraken.

Weer 2 dingen bijgeleerd voor bij een korte loopwedstrijd:
1. Het kan toch nog te warm zijn tussen Kerstmis en Nieuwjaar. Een ondertrui was niet nodig als het 8° is.

2. Nu snap ik waarom al die goede lopers een marcelleke dragen. Uw ademhaling is zoveel beter. Ik zat op bepaalde momenten met 2 vingers mijn ondertrui naar beneden aan het trekken om op adem te komen.

Maar toch al bij al tevreden zeker aangezien ik vorige week nog een trailrun van 46km deed. Heb mijn gewenste PR op de 5km nu eindelijk te pakken. (19'11")
20211226-224304.jpg

@Radbraker Goed gedaan! Ik loop voor wegwedstrijden vanaf nu ook altijd in een mouwloos shirt, niet alleen voor de ademhaling veel beter, maar je kan uw armen ook gewoon veel beter bewegen vind ik. Zeker voor kortere wedstrijden waarbij je aan een hoge intensiteit start is dat echt perfect te doen.

Ivm die Garmin predictions: Vroeger vond ik dat ook altijd absurd, maar ik moet zeggen dat ik die tijden nu toch echt wel sterk benader. Op de marathon zegt die dat ik 2u47 moet kunnen lopen en daar duik ik volgens mij in 2022 nog wel onder. In Brugge liep ik 2u51xx, maar dat was zonder zeer specifieke voorbereiding, 2u47 lukt wel. Op de halve marathon geeft hij 1u18xx aan, PB is 1u23, maar dat was tijdens mijn marathon, dus ook dat benader ik wel als ik mij erop toeleg. De moeilijkste lijkt mij nog de 5k tijd omdat ik daar 15:50 of zo zou moeten lopen en dat haal ik echt nooit. Die tijden zijn hoe dan ook met een serieuze korrel zout te nemen, maar ik bezie het eerder als iets dat je mits een goede voorbereiding kan ambiëren dan echt tijden die je zo maar even op wedstrijden zal lopen.

@Karry98 merci voor de tip.
We weten weer wat kopen in de Decathlon haha.

Ik heb al ondervonden dat trailloopjes een slechte invloed hebben op mijn prestatieconditie en dus bijgevolg ook mijn vo2 max op mijn Garmin.
Aja want het tempo in het bos of in de modder haal ik logischer wijze niet als ik op de baan loop aan een hoger tempo of aan een lagere hartslag. Na 2km krijg ik dan een melding "prestatieconditie -2 of zelfs -3".
En na de sessie is mijn vo2 max gezakt van 57 naar 56 waar ik steeds tussen schommel. Ik probeer nochtans om zoveel mogelijk variatie in mijn looptrainingen te steken en volg altijd de aanbevolen rusturen. Vreemd beestje die prestatieconditie.

Die race predictions bij mij zijn ook behoorlijk onrealistisch. Zeker bij de marathon (2u53min).

Laatst bewerkt:

Ik heb al ondervonden dat trailloopjes een slechte invloed hebben op mijn prestatieconditie en dus bijgevolg ook mijn vo2 max op mijn Garmin.
Aja want het tempo in het bos of in de modder haal ik logischer wijze niet als ik op de baan loop aan een hoger tempo of aan een lagere hartslag. Na 2km krijg ik dan een melding "prestatieconditie -2 of zelfs -3".
En na de sessie is mijn vo2 max gezakt van 57 naar 56 waar ik steeds tussen schommel. Ik probeer nochtans om zoveel mogelijk variatie in mijn looptrainingen te steken en volg altijd de aanbevolen rusturen. Vreemd beestje die prestatieconditie.

Die race predictions bij mij zijn ook behoorlijk onrealistisch. Zeker bij de marathon (2u53min).

Op weken/maanden dat ik veel trails loop met veel hoogtemeters zakt mijn VO2 max (die volgens Garmin toch) altijd naar 61 à 62, als ik veel op de weg loop en dus hogere tempo’s haal, stijgt die naar 66 à 67. Ik hecht sowieso 0,0 belang aan de VO2 max van Garmin, maar de impact van het lopen op een oneffen ondergrond of op een parcours met wat hoogtemeters is echt groot.

Op weken/maanden dat ik veel trails loop met veel hoogtemeters zakt mijn VO2 max (die volgens Garmin toch) altijd naar 61 à 62, als ik veel op de weg loop en dus hogere tempo’s haal, stijgt die naar 66 à 67. Ik hecht sowieso 0,0 belang aan de VO2 max van Garmin, maar de impact van het lopen op een oneffen ondergrond of op een parcours met wat hoogtemeters is echt groot.
Is ook niet meer dan normaal natuurlijk.
Een vo2max van 67 is trouwens niet zo uit de lucht gegrepen als je echt goed getraind bent en aanleg hebt.
Dat is uiteindelijk nog een waarde die een eindje afligt van de echte toppers die waardes van boven de 80 laten opmeten.

Heeft iemand nog goeie tips voor verbeterde mobiliteit van heupen?

In 2022 wil ik blessurevrij blijven. De resultaten volgen dan zelf wel.

Momenteel volg ik vooral Vlad Ixel voor oefeningen te doen.

Verder probeer ik ook van mijn haklanding af te geraken.
Zelf sinds vandaag met de "Myrtl routine" begonnen. (Bilspieroefeningen wat resulteert in betere heupstabiliteit)

Mijn "kniepijn" is eigenlijk ITBS. (Als na een half uurtje mijn spieren ontspannen zijn is de pijn gelijk weer weg, tot ik weer een 10-tal minuten loop).
Mijn bilspieren zouden een oorzaak kunnen zijn.
Of het werkt, zullen we moeten testen als ik nog eens een ultra ga lopen.
Maar het is sowieso goed want ik voel dat mijn heupen altijd het eerste moe worden als ik loop.

Zelf sinds vandaag met de "Myrtl routine" begonnen. (Bilspieroefeningen wat resulteert in betere heupstabiliteit)

Mijn "kniepijn" is eigenlijk ITBS. (Als na een half uurtje mijn spieren ontspannen zijn is de pijn gelijk weer weg, tot ik weer een 10-tal minuten loop).
Mijn bilspieren zouden een oorzaak kunnen zijn.
Of het werkt, zullen we moeten testen als ik nog eens een ultra ga lopen.
Maar het is sowieso goed want ik voel dat mijn heupen altijd het eerste moe worden als ik loop.
Bilspieren en heupspieren is ook wat ik train, en ik heb er al paar jaar geen last meer van. Maar soms laat ik het wat versloffen, en dan ben ik toch weer bang! Want de sportkinesist zag het wel bijna meteen toen ik langsging voor controle: Oefeningen wel blijven doen, hoor 😬

Vraagje voor degenen met een Forerunner: ik heb mijn 945 nu al enkele weken, ondertussen daarmee een twintigtal loopjes achter de rug. Dat ding heeft een race predictor dat denk ik op de huidige conditie afgaat. Maar ik geloof echt geen bal van de meeste van die voorspellingen.

Wat hij zegt:
5K: 21:28 - huidig record 24:45
10K: 45:43 - huidig record 53:17
HM: 1:45:06 - huidig record 1:55:13
M: 4:05:48 - huidig record 4:09:21

Die marathon kan ik inkomen, dat is haalbaar. Maar die andere tijden zijn echt geschift voor mij. Sneller dan 5:00/km hou ik 5K vol maar geen 10K, laat staan een halve marathon. Absoluut ondenkbaar dat ik 10K aan 4:34 kan lopen.
En die 5K, onder de 24:00 moet haalbaar zijn als ik daar wat op mik maar 21:28 is 4:17/km gemiddeld, never nooit hoor.

Wat is de ervaring van anderen met die tijden? Zijn die wel realistisch voor jullie? En realistisch als in "ik ga nu naar buiten en ik kan dat" of realistisch als "ik train 3 maand en ik kan dat"?

Zoals gezegd in vorige posts hier: het lijkt nu misschien niet haalbaar, maar het is het zeker wel.
In het voorjaar van 2019 liep ik - dacht ik - op m'n snelst als ik onder de middag met collega's ging lopen. We hadden een toerke van ±7,5 km dat we meestal in goed 38-40 minuten liepen. "Da's echt wel mijn limiet," zie ik steeds tegen de collega's. Tot ge week na week en maand na maand merkt dat ge elke keer vlotter en vlotter loopt en eigenlijk helemaal niet op uw limiet zit.
Toen gaf mijn horloge, gebaseerd op de 'running index' van Polar ook zo'n geschifte tijden aan voor de 5k en 10k. Bijna 3 jaar later zit ik daar al vlotjes onder.
Voorwaarde is wel natuurlijk dat ge blijft trainen aan hetzelfde (of hoger) volume en dat ge uw lichaam uitdaagt. Niet elke trainingssessie, maar toch 1x per week als ge 3-4 keer loopt.
Ah en gewichtsverlies kan er ook wel voor iets tussenzitten misschien :unsure:

Hopla, ingeschreven voor de GTLC 160 :)
Hopelijk kan ik het deze keer wel tot een goed eind brengen.

Ik denk er aan om eind januari mee te doen met de pines and dunes trail 100k.
Het is geen wedstrijd dus sowieso op het gemak. Dan kan ik de knie eens testen en zien of de oefeningen hebben geholpen.

Da's dan toch ook gewoon een formule die geen rekening houdt met hoe zwaar een trail is, dus die dalende trend zegt dan niets over uw echte conditie?

Da's dan toch ook gewoon een formule die geen rekening houdt met hoe zwaar een trail is, dus die dalende trend zegt dan niets over uw echte conditie?

Nee, dat klopt, daarom is het ook met een serieuze korrel zout te nemen.

Ondertussen ben ik er na mijn pauze van 2 weken weer aan begonnen. Gestart met een rustig loopje (in de Ardennen) van 24km met 670hm à 5:30, niets te zot dus, maar het was plezant. De zin is er terug helemaal en de rust heeft deugd gedaan. Nu terug opbouwen.

Gestart met een rustig loopje (in de Ardennen) van 24km met 670hm à 5:30, niets te zot dus
Een rustig loopje en niets te zot noemt ie dat!

Voor mij persoonlijk? Uw loopje is een extreem snel loopje (toch voor de Ardennen) en dat is gewoon stapelzot ! :help:

Just kidding, alles is relatief hé. Voor u persoonlijk is dat een rustig recuploopje :tongue:

De afgelopen drie dagen elke dag gelopen (21, 15 en 9km) terwijl ik bij familie in Limburg was. Zalig die rust, de bossen, kilometers malen gaat toch vele malen vlotter dan in Antwerpen.

Update over m'n pijnlijke linker voet: de stretches en 2x dagelijks fáscia rollen met hard balletje doen wonderen. Ik ben nog niet volledig pijnvrij, maar ik kan 's ochtends wel normaal de trap af. Tijdens de eerste km van het lopen voel ik het stijve gevoel in m'n voet wegebben. Thx Emp!

Nu rustig de aerobe basis opbouwen en binnen 6 weken begint het marathonschema alweer.

Na een kleine 2 maand niet te hebben gelopen (oa wegens blessure), terug begonnen.
Schiet niet veel meer over van mijn (loop)conditie. Algemene conditie is ook wel achteruit gegaan door corona.
Hopelijk komt het snel terug.

Na een kleine 2 maand niet te hebben gelopen (oa wegens blessure), terug begonnen.
Schiet niet veel meer over van mijn (loop)conditie. Algemene conditie is ook wel achteruit gegaan door corona.
Hopelijk komt het snel terug.
Na een zware bronchitis:
7,76km - 6:20 - HR 155 --> 25 november
14,10km - 5:11 - HR 152 --> 26 december

Als uw Covid niet meer was dan een zware bronchitis --> Een maandje en je bent normaal terug OK ;)

Om nog eens terug te komen op mijn batterijprobleem van de garmin forerunner: ik vermoed dat wifi idd het probleem is (want geen probleem met horloge toen ik een paar dagen bij familie was) wifi afgezet en zou normaal moeten werken.

Vandaag ook de eerste keer dat mijn garmin aangaf dat ik een Vo2max heb van 61 ;) Daarvoor nooit een hogere waarden gehad dan 59. Zal ook te maken hebben met mijn intervaltrainingen.

Terug
Bovenaan