Algemene Loopthread

Ik loop gelukkig uitsluitend op veldwegjes en paadjes waar bijna nooit iemand te zien is.

In het voorjaar eens gigantische krampen gekregen. Dacht dat ik nog thuis ging geraken maar op een kilometer van mijn deur ging het niet meer. Afslag dus naar een veldbaantje dat ik quasi nooit loop wegens dichte begroeiing. Loopt er daar toch geen mens met zijn hond zeker. En die hond moest ook kakken. Uiteindelijk was hij net op tijd weg en kon ik de natuur de vrije loop laten gaan (je mag dat redelijk letterlijk nemen).
Over het algemeen zelden last van mijn darmen maar als ik snel loop veel meer dan wanneer ik traag loop. Misschien nog een reden waarom ik zo goed als nooit snel loop...

sinds een paar weken lukt het me ook terug 2 a 3x te lopen per week. Ik vertrek wel zelden wanneer het reeds regent…

Maar eenmaal vertrokken, is het gevoel zo gelukzalig. Die stilte in de pikdonkere boerenwegen… soms stop ik gewoon om te plassen, gewoon omdat ik geniet van de rust en niet zozeer omdat ik moet plassen :-D
Dus gewoon in den donker wat met je piemel in de hand staan. 😜

Daarnet begonnen mijn darmen de laatste 2 km plots keihard op te spelen. Nog nooit meegemaakt, maar de laatste 10
Minuten heb ik echt doodsangsten uitgestaan. Dacht echt dat ik mezelf stiekem
Ergens in de berm zou moeten zetten.

Na een helse tocht waarbij ik krampachtig alles probeerde dicht te houden net op tijd de wc thuis gehaald.
Voor de marathon van Antwerpen op de Dixie waar geen WC-papoer te vinden was 😫 en zo'n bandje met richttijd op is daar ook niet praktisch voor (en onvoldoende). Sindsdien ook altijd papier mee.

Ooit op een trailwedstrijd ook enorm veel druk proberen wat te wandelen maar eens ik terug begon te lopen niet houdbaar.
Al even op zoek naar een goed plekje in de kant zie ik ineens iemand gecamoufleerd in de kant van dat bos zitten met een soort van geweer (die waren aan het airsoften volgens mij) kan me inbeelden hoeveel fun die gehad zouden hebben om op mij te schieten als ik men broek liet zakken als ik ze niet last minute opgemerkt had 😂

Door ziekte al een week niet gelopen (of gesport).
Ik heb dan ook besloten de bello gallico (80km) niet te doen dit jaar. Zowel fysiek als mentaal voel ik me er niet echt klaar voor. Mentaal niet direct de drive om terug diep te gaan zoals op de grizzly.

Wellicht is mijn hoofddoel volgend jaar hetzelfde zijn als dit jaar, namelijk de grizzly 100km. Die valt redelijk goed op eind oktober. Het voorjaar zal me amuseren zijn met een paar 50k trails en wie weet doe ik ergens een een triatlon om eens te testen. Tot na mijn reis van midden januari ga ik gewoon trainen waar ik zin in heb en echt niets moet. Vanaf dan wellicht terug wat gerichter te werk gaan.

en even over het huidige onderwerp, ik kan genoeg bomen aantonen in het meerdaalwoud waar ik al eens achter gestaan heb ;)

Door ziekte al een week niet gelopen (of gesport).
Ik heb dan ook besloten de bello gallico (80km) niet te doen dit jaar. Zowel fysiek als mentaal voel ik me er niet echt klaar voor. Mentaal niet direct de drive om terug diep te gaan zoals op de grizzly.

Wellicht is mijn hoofddoel volgend jaar hetzelfde zijn als dit jaar, namelijk de grizzly 100km. Die valt redelijk goed op eind oktober. Het voorjaar zal me amuseren zijn met een paar 50k trails en wie weet doe ik ergens een een triatlon om eens te testen. Tot na mijn reis van midden januari ga ik gewoon trainen waar ik zin in heb en echt niets moet. Vanaf dan wellicht terug wat gerichter te werk gaan.

en even over het huidige onderwerp, ik kan genoeg bomen aantonen in het meerdaalwoud waar ik al eens achter gestaan heb ;)

Ik zou u niet te druk maken over de Bello, de kans dat die doorgaat lijkt mij ondertussen onbestaande. Het probleem gaat niet zozeer de trail zelf zijn, maar de bevoorradingen die ze binnen moeten doen, net zoals vorig jaar. Ik acht de kans zeer groot dat we er morgen een streep door kunnen trekken. Hopelijk kan de trail de la Soupe nog doorgaan, maar ik verwacht dat ik een streep onder mijn jaar ga trekken en dan neem ik ineens een pauze van 2 weken van het lopen om volgend jaar met frisse moed aan te vangen.

Alternatief: http://www.natuurloopzonnebeke.com/
Vrije start en keuze tussen 2 dagen. Ik loop op zaterdag de 48km.
De prijs is ook redelijk fair.

Vorig jaar was die echt de max.
Met groepje gelopen toen: 1 iemand zijn schoen verloren in de modder , 1 iemand anders 3x gevallen (weggegleden op zijn buik op nog geen 300m).

Jammer genoeg dit jaar al langdurig geblesseerd anders deed ik zeker terug mee.

Iemand aanbevelingen voor een snelle trail wedstrijdschoen (bossen en kortere afstand) ?

Salomon s/lab sense 7/8 (SG versie of standaard versie). Ik heb vandaag voor de eerste keer gelopen met de sense 7 SG en die zijn super licht, ontzettend responsief en de SG versie heeft een fenomenale grip. Versie 7 vond je tijdens de Black Friday weken aan interessante prijzen, aan de volle retail prijs zijn die wel zeer kostelijk.

Vandaag dus nog eens een trailtje gelopen, met het oog op de Bello Gallico wilde ik nog een laatste deftige test doen. Het is uiteindelijk de trail de la Soupe in La Roche geworden, de 45km (eigenlijk 44,5) met 1700hm (ik had er 1640). Ik ken de streek uiteraard wel, maar ik had deze nog nooit gelopen.

Gisteren al naar onze buitenverblijf gegaan omdat ik deze ochtend dan slechts 30min moest rijden ipv 1u50. Gisterenmiddag ook nog even gaan loslopen, zoals vaak is dat wat uit de hand gelopen, uiteindelijk 2u gelopen, niet slim.

Deze ochtend dan naar La Roche gegaan, zeer veel zin om nog eens wat te kunnen doorlopen op een voor mij korte afstand. Om 8u gestart en er is furieus gestart door een groot deel van de deelnemers. Ik heb mij bewust niet laten meeslepen, na 1km liep ik rond de 20e positie, maar ik wist dat er wel wat zouden zijn die zich zouden opblazen. Uiteindelijk zeer constant blijven vorderen en bij elke checkpoint schoof ik enkele plaatsen op. Uiteindelijk na 4u35 aangekomen op een 12e plaats, voor mij een mooi resultaat, zeer tevreden 2 weken voor de Bello Gallico!

De trail zelf was echt top, helemaal mijn ding! Heel veel variatie, prachtige vergezichten, zeer technische stukken die gevolgd werden door wat stukken waar je op kon recupereren. Zwaar, maar niet te zwaar, zo heb ik het eigenlijk graag. Ik heb wel deftig gelopen, maar heb toch de tijd genomen om foto’s te nemen en ja, ook van koeien 😍.

Soit, weer een geslaagd dagje, nu het deel dat ik haat, taperen…

EDIT: Net ingeschreven voor deze ook: https://www.betrail.run/race/trail.du.hoyoux/2021/overview
Volgende week zondag, 33km met 1200hm regio Huy. Dan wordt dat de laatste test voor de Bello 😁.

Laatst bewerkt:
Deze ochtend dan naar La Roche gegaan, zeer veel zin om nog eens wat te kunnen doorlopen op een voor mij korte afstand. Om 8u gestart en er is furieus gestart door een groot deel van de deelnemers. Ik heb mij bewust niet laten meeslepen, na 1km liep ik rond de 20e positie, maar ik wist dat er wel wat zouden zijn die zich zouden opblazen. Uiteindelijk zeer constant blijven vorderen en bij elke checkpoint schoof ik enkele plaatsen op. Uiteindelijk na 4u35 aangekomen op een 12e plaats, voor mij een mooi resultaat, zeer tevreden 2 weken voor de Bello Gallico!

De trail zelf was echt top, helemaal mijn ding! Heel veel variatie, prachtige vergezichten, zeer technische stukken die gevolgd werden door wat stukken waar je op kon recupereren. Zwaar, maar niet te zwaar, zo heb ik het eigenlijk graag. Ik heb wel deftig gelopen, maar heb toch de tijd genomen om foto’s te nemen en ja, ook van koeien 😍.

Soit, weer een geslaagd dagje, nu het deel dat ik haat, taperen…

Ik heb vandaag de 12km gelopen op trail de la soupe.
Op voorhand wat schrik door de natte ondergronden, maar echt veel beter dan verwacht, topervaring.
:shy:

Nu een rustige week en dan gestaag verder wekelijkse kms opbouwen :clap:

Ik heb vandaag de 12km gelopen op trail de la soupe.
Op voorhand wat schrik door de natte ondergronden, maar echt veel beter dan verwacht, topervaring.
:shy:

Nu een rustige week en dan gestaag verder wekelijkse kms opbouwen :clap:

Geweldig! Proficiat en blij te horen dat je ervan hebt genoten. Hadden jullie op de 12km ook de beruchte muur van Maboge op +/- 4,5km van de finish? Daar heb ik er echt heel veel zien sterven, maar ik weet niet of alle afstanden die deden.

Geweldig! Proficiat en blij te horen dat je ervan hebt genoten. Hadden jullie op de 12km ook de beruchte muur van Maboge op +/- 4,5km van de finish? Daar heb ik er echt heel veel zien sterven, maar ik weet niet of alle afstanden die deden.

Yes! Voor mij was de 12km echt perfect opgebouwd, dat is mijn langste loopafstand ooit, dus het schepte vertrouwen dat je op km 8 boven bent en alleen nog maar moet afdalen. Tijdens de klim zelf nog enorm veel mensen ingehaald :coolbrows: Dat afdalen was ook de max, gewoon cadans verhogen en hopen dat je niet over je eigen benen valt, pr's op al mijn afstanden <3km gelopen door die bergaf :laugh:

Yes! Voor mij was de 12km echt perfect opgebouwd, dat is mijn langste loopafstand ooit, dus het schepte vertrouwen dat je op km 8 boven bent en alleen nog maar moet afdalen. Tijdens de klim zelf nog enorm veel mensen ingehaald :coolbrows: Dat afdalen was ook de max, gewoon cadans verhogen en hopen dat je niet over je eigen benen valt, pr's op al mijn afstanden <3km gelopen door die bergaf :laugh:

Ah bangelijk! Dat is wel een stevige klim voor een trail van 12km 😁. Die laatste afdaling was inderdaad geweldig, totaal niet technisch, gewoon gaan! Dat was puur genieten! Op de 45km zaten er afdalingen tussen die echt geschift steil zijn, daar was het echt oppassen geblazen.

unknown.png

Nieuwe uitdaging vanaf vandaag. 27/03 marathon van Gent. Vorig schema was puur op uitlopen gericht met 3 tot 4 keer lopen per week, dit schema is eentje met 5 runs per week. Kijken hoe ik dat ga verteren, maar ik wil wel een stuk vooruitgang maken qua eindtijd (boven de 4u beschouw ik toch als mislukt deze keer).

Schoenen om het mee te doen staan ook al klaar :)

IMG_20211123_194326.jpg

unknown.png

Nieuwe uitdaging vanaf vandaag. 27/03 marathon van Gent. Vorig schema was puur op uitlopen gericht met 3 tot 4 keer lopen per week, dit schema is eentje met 5 runs per week. Kijken hoe ik dat ga verteren, maar ik wil wel een stuk vooruitgang maken qua eindtijd (boven de 4u beschouw ik toch als mislukt deze keer).

Schoenen om het mee te doen staan ook al klaar :)

IMG_20211123_194326.jpg
Veel succes ermee! :) (en hou ons op de hoogte!)

Zoals al gezegd, blijf ik even op korte termijn doelloos :)
rustig doen waar ik zin in heb

Dat zijn nog eens plannen!
En over schoenen gesproken. Gisteren toch een bijzonder zicht! Voor het eerst carbonschoenen in het wild gespot. Wel in het Nachtegalenpark door het slijk aan een tempo van 8:30 :D Maar goed, als hij er plezier mee heeft.

En na alle verhalen van honden die ik lees, na 3 jaar toch redelijk vaak te gaan lopen nu ook voor het eerst een ambetant moment. Eigenaar was op gsm aan het kijken ipv naar zijn hond, en we staan tegenover elkaar aan het rode licht. Het wordt groen, dus ik start redelijk plots, en ik denk dat de hond daarvan schrok en hij springt en hapt naar mijn kuiten. Nog een jonge hond, maar wel zo'n American Stafford. Dat kan nog voor te spelen zijn, maar die kan je dan nog altijd goed hebben 😬 Even kak in de broek, maar wel net op tijd weg.

Succes!

Zijn er hier lopers met platvoeten? Wat doen jullie qua zolen/schoenen?
Ik loop voorlopig met op maat gemaakte inlegzolen (heb dat ook in mijn gewone schoenen), maar is wel een handicap als je begint te lopen met 2-3 paar schoenen en die altijd moet oversteken. Ofwel moet ik er dus laten bijmaken, ofwel moet ik eens proberen met standaardzolen/...?

Heb nu schoenen van runners lab waar ze mij hebben laten lopen met mijn steunzolen

Laatst bewerkt:
Succes!

Yep en niets. 🙂

Grootste nadeel dat ik ondervind is dat ik last heb aan de binnenkant van m'n voeten indien de schoen daar een zool heeft met te hard versteviging. Dan krijg ik blaren. In m'n Cliftons is dat zo, en ik haal er dat zooltje gewoon uit. Dan heb ik er geen last van. In m'n Rincons is het zooltje ok.

Heb ook advies gevraagd aan de sportkinesist maar die vond het goed zo. Doordat ik pijn noch blessures krijg ervan mag ik gewoon zo doorlopen.

Ik draag wel sowieso al 15 jaar geen steunzolen meer.

Succes!

Ik loop voorlopig met op maat gemaakte inlegzolen (heb dat ook in mijn gewone schoenen), maar is wel een handicap als je begint te lopen met 2-3 paar schoenen en die altijd moet oversteken. Ofwel moet ik er dus laten bijmaken, ofwel moet ik eens proberen met standaardzolen/...?

Heb nu schoenen van runners lab waar ze mij hebben laten lopen met mijn steunzolen
Ik heb nu lichte platvoeten, en had er duidelijkere. En ik wil hier absoluut niet het advies van kinesisten, dokters of podologen vervangen, ik geef alleen mijn ervaring mee. Die kan totaal verschillen met die van jou. Maar ik heb dat op twee manieren aangepakt, een soort compromis tussen twee redelijk extreme visies. Wetenschappelijk gezien, is er geen enkel verband tussen platvoeten en loopblessures. Dat is één punt. Daarnaast is de hele barefoot running en natural running scene zo'n beetje erop gebouwd dat zware ondersteuning net contraproductief wordt.
Aan de andere kant geloof ik wel dat er een ideale loophouding is, en het resultaat van platvoeten is meestal een loophouding die niet ideaal is. En die foute loophouding kan volgens mij weer wel blessures opleveren als daar niks aan gedaan wordt.

Dus in de praktijk heb ik ervoor gekozen om dat héél traag op te bouwen, inclusief trainingen op natural running shoes en zelfs stukjes blootsvoets, samen met voetoefeningen die ik bij de kinesist (voor ITB) en in mijn core training deed. En het verschil is duidelijk. Toen ik in het begin bij Runners Lab ging (na een jaar), maten ze me op, en toen was de conclusie: Zat op het randje voor inlegzooltje. Ze wilden dat liever wel, maar ik niet, dus zo schuimpjes onder het zooltje. "En als ik last kreeg, moesten het toch zooltjes worden". Toen ik nu ging, was het een "perfect neutrale belasting".

Wat niet wil zeggen dat ik perfect loop nu. Ik heb nog altijd (lichte) platvoeten, dat zie je als ik in het zand loop zelfs nog aan de afdrukken. En mijn enkels knikken nog altijd een klein beetje naar binnen. Maar totaal veranderen kan mijn loophouding niet meer op mijn leeftijd :D . Maar met oefeningen kun je zooltjes soms wel degelijk voor een stuk overbodig maken.

Terug
Bovenaan