Algemene Loopthread

De nieuwe loopschoenen is nog even wennen. Nadat ik vrijdag er voor de allereerste keer mee liep, wandelde ik de volgende dag plots al hinkend rond, wegens plotse pijnscheuten in de hiel.

Nu was het wel een rustweek dus ik heb wijselijk 6 dagen niets meer gedaan en rust genomen. Vandaag voelde ik niets meer, dus ik heb een erg rustig toerke gedaan. Ik ben benieuwd of ik morgen de hiel nog zal voelen (ik vermoed van niet).

Vandaag trouwens 84% in HR zone 1 en 2 gelopen, maar ook uitschieters naar zone 4 (Dat is tegen de verzuringsgrens aan) terwijl ik niet eens 10km/u liep. Dat lijkt mij niet echt te kloppen. Aan de pols zit er soms wel eens een afwijking op.

Laatst bewerkt:
Bon, hier is het nieuw doel duidelijk geworden: marathon van Gent 🙂

Begin december start ik met een schema van 16 weken (terug een Garmin plan) met 5 looptrainingen per week en richting 50-60km/week (voor Brugge had ik een "beginner" schema, meeestal 3 trainingen per week en eerder tot 40 km/week).

Wil sowieso sub 4 uur. We zien wel waar we landen.

schoon doel! kunnen we je vooruitgang weer volgen.

Hier al twee keer gaan lopen na de grizzly. Dinsdag ging het wel cava, maar gisteren toch wat lastiger dan normaal.
Op het gemakje terug beginnen hier, zal wel zien hoe vlot het zal gaan op het BG weekend ;)

Succes!
Hier al twee keer gaan lopen na de grizzly. Dinsdag ging het wel cava, maar gisteren toch wat lastiger dan normaal.
Op het gemakje terug beginnen hier, zal wel zien hoe vlot het zal gaan op het BG weekend ;)
Ja wat wil je! Te veel Cava zuipen op dinsdag = woensdag minder soepel tijdens het lopen hé! ;)

Vandaag trouwens 84% in HR zone 1 en 2 gelopen, maar ook uitschieters naar zone 4 (Dat is tegen de verzuringsgrens aan) terwijl ik niet eens 10km/u liep. Dat lijkt mij niet echt te kloppen. Aan de pols zit er soms wel eens een afwijking op.

Nav bovenstaande, kan iemand uit eigen ervaring delen hoe groot het verschil is tussen HR-meting bij high end polsmeting van bv fenix 6 en een "ouderwetse" band?

Ik gebruik momenteel nog een FR230 met garmin HR-band en ben er zeer tevreden van maar mis toch een paar functionaliteiten. Zwemmodus, mogelijkheid wat muziek op te plaatsen zodat ik gsm niet moet meesleuren, meer batterij, ... Zou wachten op de fenix 7 (volgend jaar hopelijk?) maar heb dus wel mijn twijfels bij die polsmeting. Misschien onterecht bij de duurdere modellen? En ik neem aan dat ik nog altijd een band kan gebruiken bij een fenix?

Nav bovenstaande, kan iemand uit eigen ervaring delen hoe groot het verschil is tussen HR-meting bij high end polsmeting van bv fenix 6 en een "ouderwetse" band?

Ik gebruik momenteel nog een FR230 met garmin HR-band en ben er zeer tevreden van maar mis toch een paar functionaliteiten. Zwemmodus, mogelijkheid wat muziek op te plaatsen zodat ik gsm niet moet meesleuren, meer batterij, ... Zou wachten op de fenix 7 (volgend jaar hopelijk?) maar heb dus wel mijn twijfels bij die polsmeting. Misschien onterecht bij de duurdere modellen? En ik neem aan dat ik nog altijd een band kan gebruiken bij een fenix?

Ik heb eind vorig jaar ergens een inspanningstest gedaan bij cardioloog met band en nadien een 24u monitoring. Terzelfdertijd ook m'n relatief goedkope Garmin Venu gedragen. Die metingen kwamen eigenlijk best wel goed overeen.

Misschien dat de band wat accurater zal zijn en sneller zal meevolgen bij bvb. korte intervallen, maar dat is ook maar een gevoel dat ik erbij heb... Lijkt me voor "gewone" sportbeoefenaars (als in: niet-pro's) dat je met zo'n Fenix dus ook best wel OK metingen zal hebben.

Bij de Polar Vantage M verdwijnt de accuraatheid van de polsmeting na verloop van tijd lijkt het. Ik ben na goed een jaar terug naar m'n oude Bluetooth borstband overgeschakeld omdat de polsmeting te gekke bokkesprongen maakte en soms gewoon een hele loop lang op een fix getal bleef hangen terwijl ik verschillende tempo's en hoogteverschillen had ingebouwd 🙃

Bij de Polar Vantage M verdwijnt de accuraatheid van de polsmeting na verloop van tijd lijkt het. Ik ben na goed een jaar terug naar m'n oude Bluetooth borstband overgeschakeld omdat de polsmeting te gekke bokkesprongen maakte en soms gewoon een hele loop lang op een fix getal bleef hangen terwijl ik verschillende tempo's en hoogteverschillen had ingebouwd 🙃
Dat heb ik ook gehad met de mijne, en een hard reset heeft dat telkens opgelost. Ik heb een inspanningstest gedaan met mijn Polar Vantage M om, en heb dezelfde ervaring als Eniac. Het is te zeggen: de looptest kwam heel goed overeen, gestaag stijgend. Mar de ligfietstest niet. Daar was het meer intervallen en echt pushen naar het maximum. En daar werden de verschillen toch aanzienlijk.

Mijn conclusie is ook dat het voor normaal gebruik meer dan goed genoeg is. Intervallen doe je toch niet op hartslag. Maar ik heb toch een borstband gekocht, omdat ik net aandachtig moet blijven voor vlugge pieken of dalen. En die effent de polsmeting eruit.

Wat is de moeilijkheid? Ik weet dat Meerdaal hier bekend is op het forum maar ik heb zelf nog nooit in die streek gelopen. Tzou ook niet voor 2021 zijn trouwens...
Ik heb daar 22.2 km gelopen (was normaal een halve marathon, maar ze hadden het parcours iets langer gemaakt) op 23/10 met Diasports. Ik vond de trail dik in orde, de omgeving was echt wel tof, maar wel een aantal pittige klimbeurten erbij. Het was nog maar mijn 5e trail run (ongeveer), maar het gros van de lopers stopte toch met lopen en wandelde de beklimming omhoog. Ik liep eerst, maar toen sprong mijn hartslag enorm de hoogte in, en dan ook maar gestapt (ging telkens wel maar over 30-40 meter).

Ik ben nu van plan om de 26km run daar mee te doen (https://www.passionforsports.eu/nl-meerdaalwoudtrail) op 18/21, vooral om eens meer te lopen dan een halve marathon.

Ik ga mij waarschijnlijk binnenkort inschrijven voor de marathon in Gent op 27 maart.
Nog aanwezigen van hier en iemand die weet of fietsbegeleiding toegestaan is? Op hun website vind ik niks terug iig.
Staat ook bij mij op het programma (first marathon), tussendoor ga ik wel nog een paar halve marathons doen. Als de conditie meezit zal het die wss worden.

Maar ik heb toch een borstband gekocht, omdat ik net aandachtig moet blijven voor vlugge pieken of dalen. En die effent de polsmeting eruit.
Bedoel je dat je met die borstband dan (fel andere resultaten krijgt dan van je hartslag? Ik heb ook al gezien om er eentje te kopen, omdat de resultaten dan accurater zouden zijn.

Bedoel je dat je met die borstband dan (fel andere resultaten krijgt dan van je hartslag? Ik heb ook al gezien om er eentje te kopen, omdat de resultaten dan accurater zouden zijn.
Op polsmeting zit altijd serieus wat lag op en is daarom niet geschikt voor intervallen, omdat het even duurt eer de piek of stijging van u hr gemeten wordt. Bij duurlopen is dat niet zo'n probleem omdat je dan relatief rustig loopt en er niet veel schommeling waar te nemen is. Voor een interval of inspanningstest heb je altijd een borstband nodig om deftig op te volgen. Deze is altijd accurater en sneller dan de optische metingen.
Ook inde kou zal u optische meting altijd wat lager zijn dan wat u werkelijke hr is. Ben al even terug overgeschakeld naar altijd met band lopen, gewoon omdat ik graag juiste gegevens heb.

Bij duurlopen is dat niet zo'n probleem omdat je dan relatief rustig loopt en er niet veel schommeling waar te nemen is. Voor een interval of inspanningstest heb je altijd een borstband nodig om deftig op te volgen. Deze is altijd accurater en sneller dan de optische metingen.
Ik doe bijna uitsluitend duurlopen en mijn hartslag schommelt dan meestal rond hetzelfde niveau (met een variatie van 5 of 10 bpm's als ik harder loop). Dan lijkt zo'n borstband me niet echt een meerwaarde.

Ik doe bijna uitsluitend duurlopen en mijn hartslag schommelt dan meestal rond hetzelfde niveau (met een variatie van 5 of 10 bpm's als ik harder loop). Dan lijkt zo'n borstband me niet echt een meerwaarde.
Ligt er ook sterk aan welke generatie van polsmeting je hebt.
Ik loop nog met een forerunner 235. Ik kan u uit ervaring alvast zeggen dat dat ruk is.
Duidt als hij werkt wel goed accuraat is bij een constante hartslag. Maar heeft vaak last van drop-outs, wilt de HS niet vinden en bij intervallen hinkt hij achter.
Vriendin heeft een 245 en daar is de accuraatheid alvast stukken beter.

Ligt er ook sterk aan welke generatie van polsmeting je hebt.
Ik loop nog met een forerunner 235. Ik kan u uit ervaring alvast zeggen dat dat ruk is.
Duidt als hij werkt wel goed accuraat is bij een constante hartslag. Maar heeft vaak last van drop-outs, wilt de HS niet vinden en bij intervallen hinkt hij achter.
Vriendin heeft een 245 en daar is de accuraatheid alvast stukken beter.

Jup, ik twijfelde destijds tussen de 230 en 235 en ben dan voor de 230 gegaan die inclusief hrm-band (kost individueel toch wat) nog altijd wat goedkoper was dan de 235. En had inderdaad toen opgevangen dat de kwaliteit soms nog flauwtjes was.

Maar goed om horen dat het zoveel verbeterd is in de nieuwere generaties.

Ik heb een fenix 5s en heb tot deze zomer gelopen met de polsmeting. Daarna overgeschakeld op borstband en ik vond dat toch een verademing. Geen gezeik met of dat horloge nu strak genoeg aan was of niet, geen gekke onverklaarbare sprongen in hartslag, veel accuratere metingen voornamelijk in de hogere hartslag zones, snellere feedback. Ik ga niet meer terug naar polsmeting.

Zowel mijn vorige Fenix 3 als mijn huidige Fenix 6 pikken soms mijn cadans op in plaats van mijn hartslag. Ik loop/train niet op hartslag dus maakt voor mij niet veel uit.

Ik zit hier nu al bijna een week binnen met een dikke sinusitis en het hangt mijn voeten uit! Godzijdank was het geen COVID want daar leek het eerst wel op.

Hopelijk kan ik zondag toch nog eens een LSD’tje doen ter voorbereiding van de BG bierproeverij Trail weekend.

Bashir Abdi in de DIW :laugh:

Laatst bewerkt:
Al 2 weken last rond de rechterenkel na in een put te zijn gelopen op het strand... En beetje voet verdraaid.
Dacht dat ging zich wel oplossen na 2 weken rust?
Last komt wel in periodes, vandaag ook goed gestapt en ook weer last.

De werking van de Vantage M trek ik toch ook in twijfel. Ik ga enkel met borstband lopen. Die polsmetingen trekken op niet veel.
Maar ik moet er wel bij vertellen. Ik fiets steeds met garmin gps + borstband. En leg vantage M met polsmeting aan voor mijn cardio load in Polar Flow. En de gemiddelde hartslagen zijn wel steeds gelijkaardig. Er zitten misschien 3 slagen verschil op ...
En toch kan je geen intervallen trainen met de polsmeting.

Terug
Bovenaan