Algemene Loopthread

Hoe begonnen met lopen?

Begonnen op mijn 16-17 omdat mijn vader vroeger liep en omdat ik terug conditie wou opbouwen voor het basketballen en ondertussen 16 jaar laten lopen we nog.

Leuke trainingapps/schema's?

Geen

Wat zou je niet meer kunnen missen?

De voldoening na het lopen misschien?

Zal zelf ook een vraag toevoegen: Heb je een doel op een bepaalde termijn?

Marathon onder 3uur, verbetering van mijn tijd op halve marahton, 10km, ultra trail du mont blanc of iets dergelijks lopen.

Hoe begonnen met lopen?

Oorspronkelijk om m'n conditie te onderhouden in de winter voor het fietsen. Een doel motiveerd me altijd, dus dan maar ingeschreven voor de 10miles. Die gingen super slecht door de hitte. Daarna weer wat meer gestopt en toen maakte m'n ex het uit. Verhuisd dicht bij heverleebos en toen daar beginnen lopen. Ingeschreven voor de halve marathon van Brussels airport. En toen werd rap duidelijk dat vooral afstand mij interesseerde. eerst zelf een HM, dan 2weken later een 30km en nog eens 3weken later m'n eerste marathon (op m'n eentje) (neem hier geen voorbeeld aan hé mensen ;)) Toen mij ingeschreven voor de North C Trail (50km) en Cretes de spa (55km). Heel de winter daarvoor getraind en tussen die twee trails in dan maar beslitst me in te schrijven voor de dodentocht. En sindsdien blijven lopen dus ;)

Ik heb wel graag trainingpeaks, waar ik m'n week zelf wat kan plannen en zien hoe de fitness levels zich daar aan aanpassen.

M'n horloge, momenteel nog een fenix 5, maar toch een leuk ding!
Alsook m'n trailrugzak, gekocht toen ik begon te trainen voor de north C trail, was toen een dure aankoop, maar nog geen spijt van gehad!

Heb je een doel op een bepaalde termijn?

goh, ik heb wel nog een paar uitdagingen voor mezelf, maar zoals dat bij mij gaat, weet ik niet of ik die ooit zal halen, laat staan proberen ;)
Het voorbije weekend was al uidaging genoeg voor nu ;)
Maar ik wil mezelf ook wel eens testen op een backyard ultra. Geen idee hoelang ik het daar zou volhouden.

Hoe begonnen met lopen?
Blame corona. Ik ben assistent-scheidsrechter en met stopzetten van het competitievoetbal moest ik wel iets ondernemen of ik zou veel te gemakkelijk aankomen in gewicht. Tijdens het thuiswerken veel gaan lopen met een vriend die hier niet ver van woont.
Ik liep wel dom in de aanvangsfase: steeds zo vlug mogelijk zonder naar men hartslag te kijken. Nooit een easy hartslagloopje gedaan.
De liefde voor lopen is steeds beginnen toenemen en arbitrage komt stilletjes aan steeds meer op de 2e plaats.

Ik had hier ook de vraag gesteld voor een deftig marathon schema een tijdje geleden en @MichielD4 stelde de Decathlon Coaching app voor.
Je kan kiezen in welke tijd je die wil lopen en over hoeveel weken je die wil uit doen.
3u45 gekozen in 9 weken tijd, 4 sessies per week. En het is me gelukt ook. Met wat meeval en beter hydrateren zat een betere tijd er ook in.

Mijn Garmin Forerunner 935 en als ik nog eens een lange afstandsloop doe: natrium.
Edit: iets enorm belangrijk vergeten. Thermisch ondergoed. Als ik dat niet draag krijg ik schaaf -en brandwonden aan mijn billen.

Betere tijden lopen op bepaalde afstanden in de eerste plaats.
-Binnen 12 dagen onder de 1u40 lopen op de HM.
-Onder de 20min landen op de 5km.
-BG trail weekend overleven.
-Natuurloop Ultra Trailrun Zonnebeke eind dit jaar uitlopen.
-Volgend jaar: Marathon onder de 3u30

Het zijn die doelen die mij motiveren om mijn loopschoenen aan te trekken.

Laatst bewerkt:
Hoe begonnen met lopen?
Door mn broer uitgedaagd om dwars door Brugge te lopen, hij heeft me verslaan maar was ook wel de eerste en laatste keer :biglaugh:

Ik train vrij eenvoudig, mede omdat mijn hoofddoel triatlon is. Vooral gebaseerd op boeken van Jack Daniels.

Altra schoenen. Lang gesukkeld met blessures (+5j scheenbeenproblemen) maar mijn eigen lijf serieus aangepakt en met Altra beginnen lopen. Nooit gedacht dat ik ging kunnen lopen zoals ik nu doe (hoeveelheid en intensiteit die mn lijf nu toch wel aankan).

- Marathon in een Ironman onder de 3u
- 10K onder de 33
- Top 10 dwars door Brugge (beste is nu 17de)

Hoe beginnen lopen?
Ik denk dat ik rond september 2014 rond de 80 kg woog voor 1,78m. Mijn moeder (vooral) gaf elke keer opmerkingen over m'n uiterlijk als ik erbij langskwam en ook m'n vrouw begon thuis af en toe te 'zagen' dat ik toch maar eens wat minder frisdrank moest drinken :unsure:
Bon, beginnen lopen met de gsm op de arm met zo'n loopappke dat uw tempo per kilometer aangaf. Int begin was dat meestal 1-2 km lopen en dan wat wandelen en weer voortlopen, ook al omdat Kessel-Lo niet bepaald vlak is. Maar dat was dan ook weer een voordeel, want door omhoog te lopen deed ik wat intervallen zonder dat ik het wist.
Met Nieuwjaar dan een hartslagmeter en horloge aan de mama gevraagd en er ene gekregen met GPS (de veelgebruikte Polar M400). En toen is het echt op gang gekomen. In april van 2015 m'n eerste 10 miles gelopen onder 'druk' van de collega's. Het werk had dat allemaal mooi geregeld met een tentje enal, dus allez, ik was vertrokken.

Leuke trainingsapps/schema's?
Int begin liep ik dus altijd op hartslag. Dat was ok, maar dat vond ik ook gewoon soms saai. Ik vond in 2016 dan een halve marathonschema van een of andere loopclub online en dat dan beginnen volgen voor m'n eerste halve marathon in Brugge. Uiteindelijk door blessure (van tafeltennis op gewone geklede schoenen tijdens de middagpauze op't werk :sop:) dat schema niet meer kunnen volgen, maar koppige ezel als ik ben wel nog die HM gelopen :')
Later ontdekt dat Polar Flow ook gewoon schema's heeft voor verschillende afstanden en al die specialekes dan gewoon op uw horloge gezet worden zodat ge enkel op start moet duwen en dan voorts de aanwijzingen van afstand of snelheid moet volgen van uw horloge.
Wat overigens wel leuke schema's zijn met redelijk wat variatie in.

Wat ik niet meer kan missen?
Het lopen in de natuur. Om m'n hoofd leeg te maken, om bezig te zijn, gewoon om te ontspannen.
Op m'n job had ik het geluk dat ik een erg lange middagpauze had en we vlak naast een park/natuurgebied gelegen waren. Een collega heeft dan eigenlijk de aanzet gegeven om eens wat te gaan lopen, al was het maar 5k, over de middag en dat is echt een grote ommekeer geweest in m'n loop'carrière'. Anders moest ik ofwel na het werk (in't donker) gaan lopen of op m'n vrije dagen en dat kwam er te weinig van. Nu kon ik gewoon om de dag gaan lopen, werken of niet, winter of niet. En al gauw gingen we 's middags met een groep van 4-5 collega's lopen. Echt zalig :love:
Eén van die collega's heeft me dan het trail lopen leren ontdekken en sinds 2019 zult ge mij dus ook wel eens in't bos in de modder vinden :D
En nu door Corona en thuiswerken etc kan ik m'n dagen zelf wat plannen en kan ik waar woon nog leukere tochten uitstippelen :]

Concrete doelen?
Een vraag die ik vaak krijg nu ik regelmatig een halve marathon afwerk: "en wanneer doet ge eens ne marathon?" en dan antwoord ik steeds: "nooit."
Verbaasde blik dan.
Omdat ik aan mijn lichaam voel dat het na 25 km aan een voor mij aanvaardbaar tempo op is. Mijn benen willen niet meer mee. En om nu speciaal aan een (veel) trager tempo te gaan lopen om toch maar die marathonhype te volgen, neen bedankt.
Ik heb dus gewoon snelheidsdoelen. Eerste 10 miles in 2015 was in 1u43 als ik het nog goed voorheb. Vorige maand liep ik in 1u11'51".
Eerste halve marathon in 2016 was in 2u1'. In september liep ik 1u38 en een beetje.
En ik ben nog altijd niet onder de 20' gedoken op de 5k en niet onder de 40' op de 10k :D dus ik heb doelen genoeg.
Op de Corrida in Leuven wil ik ook eens onder de 50' duiken op de 12k door het centrum. Dat is vermoedelijk m'n eerste concrete doel in de komende maanden.

En ohja, ondertussen weeg ik tussen de 69 en 70kg en ik drink nog altijd (te veel) frisdrank, maar het blijft er niet aanplakken door het lopen :lol:

Blijkbaar is gewicht toch een zeer grote factor in snelheid bij lopen?

Ik heb het eens opgezocht met een calculator en als ik 5kg verlies aan niet-functionele massa, zou ik onder de 22min lopen op 5k (66 seconden sneller). Ik vraag mij wel af wat concreet onder niet-functioneel verstaan wordt daar ik wel al 11kg verloren ben maar dat de spiermassa in het bovenlichaam gewoon grotendeels aanwezig blijft. Zou die in der loop der jaren verder afnemen als ik serieus blijf fietsen en lopen of blijf ik sowieso met een restant zitten, en heeft mijn lichaam er überhaupt nog iets aan?

Met m'n 1m78-79 en 85kg heb ik momenteel bijv ook gewoon best zichtbare buikspieren, al zal er wel nog wat visceraal vet aanwezig zijn. Ik zou zoals NemesisBE ook gerust graag 70kg wegen maar dat zie ik dus niet gebeuren. :oink: Op 74kg zou ik al bijna 20min lopen op de 5k wat mij straf lijkt als beginner (80km gelopen...). Wellicht niet echt accuraat voor gevalletjes van 10+kg verschil?

Cool, dan zou ik onder de 20 min op de 5k kunnen doen momenteel. Als mijn conditie hetzelfde gebleven was uiteraard maar na twee maand stilgelegen te hebben, zal dat niet het geval zijn.

Mijn streefgewicht nu op 78 kg gezet. Dus nog wel 6 kg te gaan.

Hoe begonnen met lopen?
- Vroeger gevoetbald, daarna hele tijd niets gedaan tot ik ben beginnen crossfitten waardoor het competitiebeest in mij terug naar boven is gekomen. Tijdens de crossfit bleek dat ik veel meer aanleg had voor lopen dan voor gewichten heffen (Ik ben te klein en licht om de gewichten te heffen die nodig zijn voor competitie crossfit). In plaats van mij te focussen op het lopen ben ik gestart met triatlon. Ik had nog nooit op een koersfiets gezeten en kon geen crawl zwemmen. (Heb ik al gezegd dat ik impulsief ben? :p). 6 maanden later mijn eerste 1/4 triatlon gedaan in Brugge en 1.5 jaar later een 1/2 triatlon. De gigantische toename aan intensiviteit hebben wel gevolgen had op mijn slaap en zijn uiteindelijk ook de reden geweest dat ik ben moeten stoppen met Triatlon. Ook tijdens de triatlon bleek dat ik veel meer aanleg had voor het lopen dan voor de 2 andere sporten. Daarna veel ups en downs gehad met het lopen. Altijd heel gemotiveerd maar ook heel snel geblesseerd. Dit jaar ben ik 37 geworden en begon het door te dringen dat als ik op loopvlak iets wil bereiken het nu wel moet gebeuren. Dus dit jaar terug beginnen bouwen met als belangrijkste doel om niet geblesseerd te raken. Elke avond stretch ik 30 minuten. Het brengt mij tot rust waardoor ik terug beter slaap en het zorgt ervoor dat ik in 10 maanden amper kwaaltjes heb gehad en dat er eindelijk continuïteit is gekomen in mijn trainingen.

- Als beginnende loper zijn de schemas van energy lab heel goed en heel goedkoop: 1 euro/week -> http://www.myenergylab.net/index.html (is blijkbaar wel stopgezet, jammer ....)
- De laatste tijd gebruikte ik echter de schemas van endurance 80/20. Die zijn een pak duurder, vragen minstens 4 of 5 trainingen per week maar kwalitatief top. -> https://www.8020endurance.com/

- Vroeger had ik één paar loop schoenen. Tegenwoordig heb ik 7 paar loopschoenen... 7 is misschien wat overkill voor de meeste maar ik loop 7/7. Ik loop nooit twee dagen na elkaar met dezelfde schoen waardoor mijn schoenen tijd krijgen om te herstellen na het lopen. Daardoor kunnen ze ook meer kilometers aan. Elke schoen is ook anders en welke ik kies is ook afhankelijk van de type training dat die dag gepland is.

- Korte termijn: sub 35 lopen op de 10K en sub 1:15 op de halve marathon
- Lange termijn: sub 32 op de 10K, sub 1:10 op de halve en ver onder de 3 uur gaan op de marathon.

Blijkbaar is gewicht toch een zeer grote factor in snelheid bij lopen?

Ik heb het eens opgezocht met een calculator en als ik 5kg verlies aan niet-functionele massa, zou ik onder de 22min lopen op 5k (66 seconden sneller). Ik vraag mij wel af wat concreet onder niet-functioneel verstaan wordt daar ik wel al 11kg verloren ben maar dat de spiermassa in het bovenlichaam gewoon grotendeels aanwezig blijft. Zou die in der loop der jaren verder afnemen als ik serieus blijf fietsen en lopen of blijf ik sowieso met een restant zitten, en heeft mijn lichaam er überhaupt nog iets aan?

Met m'n 1m78-79 en 85kg heb ik momenteel bijv ook gewoon best zichtbare buikspieren, al zal er wel nog wat visceraal vet aanwezig zijn. Ik zou zoals NemesisBE ook gerust graag 70kg wegen maar dat zie ik dus niet gebeuren. :oink: Op 74kg zou ik al bijna 20min lopen op de 5k wat mij straf lijkt als beginner (80km gelopen...). Wellicht niet echt accuraat voor gevalletjes van 10+kg verschil?
Die 10kg lijkt me bij mij idd wel een gigantisch verschil te maken. Maar ook de intensiteit van training natuurlijk.

Hoe begonnen met lopen?
In de lente van 2019 beginnen trainen voor de 10 miles van Antwerpen in april nadat ik een paar kilogram te dik terug kwam van 6 maanden Erasmus in Lissabon. In oktober 2019 heb ik dan mijn eerste halve marathon gelopen in Brugge en sindsdien is het geëscaleerd, ondertussen al drie marathons (waaronder 2 wedstrijden) gelopen.

Strava + decathlon schema

- Horloge met GPS en hartslagmeter

- Recovery tools zoals massage gun, foam roller, matje, bands, fascia bal etc.

- Een goede schoenenrotatie

Voortdurend blijven verbeteren, dan bedoel ik niet alleen pr's lopen, maar gewoon overall een betere loper worden: qua loopefficiëntie, blessurevrij blijven, meer en meer km's lopen.

Op korte termijn: sub 2u50 in de lente op een marathon en sub 2u45 in september (hopelijk in Berlijn), en tussendoor ook nog mijn pr's hopen te verbeteren op alles tussen 5km en HM.

Andere loopgerelateerde doel: meer gelijkgezinde mensen leren kennen, een marathon lopen en geld inzamelen voor onderzoek naar nieuwe/betere medicatie tegen Multiple Sclerose etc.

Wow, leuk om te lezen allemaal, heb de progressie van een aantal mensen mee kunnen volgen (in ditzelfde topic op 9lives) sinds ik ben beginnen lopen, maar van anderen wist ik de beweegreden of motivatie niet.

Ben zelf beginnen lopen tijdens corona, omdat ik een fysiek intensieve job heb in een sector die lang op z'n gat lag (podiumtechnieker / cultuur) en het niet wou riskeren om qua conditie niet meer vlotjes te kunnen meedraaien na de heropstart. Het begin was moeilijk, zeker om als roker de 2e adem te kunnen vinden. 1e week op m'n eigen gelopen, 2e week met een maat richting de 5K, 3e week meteen naar de 10K, en 4e week de 5K onder het half uur. Dat was nog allemaal met m'n adidas sneakers en dat gaf wel af op m'n knieën.

Dan deftige loopschoenen gekocht, en het lopen ging daarna met z'n ups en downs, tot ik in december besloot een smartwatch te kopen en die kost moest verantwoorden door te blijven lopen. De smartwatch heeft, door de hartslagmeting, het verschil gemaakt om een gematigder tempo aan te houden. Sindsdien rij ik ook regelmatig richting natuurgebied om wat lichte trail-achtige ervaringen op te doen.

Wat kan ik niet missen: goede loopschoenen, m'n smartwatch en voldoende water. Sinds de herfst zijn m'n trailschoenen ook vaste waarde geworden voor de natuurloopjes. En na een lang loopje beloon ik mezelf steeds met vettig eten (burger king of pizza).

Doel: snelheid interesseert me niet, als ik regelmatig een natuurloopje van 10 à 15k kan blijven inplannen, ben ik content :) Qua afstand misschien wel eens wat verder proberen gaan dan 20k maar da's geen prioriteit.

Laatst bewerkt:
Allereerst wil ik nog zeggen dat ik hier alle verslagen nog gelezen heb en dat ik van iedereen zwaar onder de indruk ben, goed bezig allemaal!

Hoe begonnen met lopen?
Ik ben dit jaar begin april beginnen te lopen. De combinatie van een zware job met weinig vrije tijd en zo goed als geen sociaal leven begon in de maanden ervoor wat te wegen, waardoor ik niet zo goed in mijn vel zat. Redelijk impulsief op een dag besloten van eens te gaan lopen met mijn oude schoenen, om enerzijds eens niet weer de hele dag thuis te zitten en anderzijds om lichamelijk er terug wat op vooruit te gaan zodat de rest misschien ook zou volgen. Sinds toen praktisch elke week minstens twee keer gaan lopen. Lopen is natuurlijk ook geen sociale sport maar het is wel iets dat iedereen bijna overal kan doen en wat in mijn vrije tijd in te plannen valt. Ik geniet nu ook van het in de natuur zijn, ik blijf geregeld al eens staan om wat foto’s te nemen van koeien, ezeltjes, paarden, schaapjes,…

Trainingsschema’s?
Geen gevolgd maar wel heel rustig opgebouwd, eerst naar 5 km en daarna naar 10 km. De eerste dag gewoon gelopen tot waar ik kon zonder meteen kapot te zitten, van daaruit telkens per loopsessie de afstand een beetje verhoogd. En telkens voldoende rust genomen.

Wat kan je niet meer missen?
Mijn sporthorloge heeft na de goeie loopschoenen het meeste belang omdat ik hierdoor meer op hartslag heb leren lopen, waardoor opbouwen naar 10 km vrij makkelijk was.

Concrete doelen?
Mijn eerste doel was gewoon het volhouden en blijven lopen. Na een paar maanden dan besloten dat ik 400 km in totaal wou lopen van april tot het eind van het jaar. Ondertussen heb ik dat bijgesteld naar 500 km, ben net de 400 km gepasseerd. Snelheid zegt me ook niet meer zoveel, ik ga als doel voor volgend jaar gewoon een langere totale afstand nemen. 700-750 km ofzo. Misschien ook om eens andere omgevingen op te gaan zoeken en niet altijd hier in de buurt te blijven lopen.

Hoe begonnen met lopen?
Rond mijn 10/11 jaar atletiek gedaan, dan gestopt doordat de afdeling van de club uit mekaar viel, en andere sporten gaan doen. In mijn studententijd ben ik terug wat beginnen lopen, omdat je er zo weinig voor nodig hebt + ik deed toen ook altijd mee aan de stadsloop in Gent.
'k Heb wel nooit deftig getraind; altijd stoppen en weer beginnen. Ondertussen ook een paar halve marathons gedaan. Laatste 2 jaar ontdekt dat ik veel liever op kleine paden in de natuur dan op asfalt loop + dat vaker lopen me ook goesting geeft om frequenter te lopen (en als het lang geleden is, is de drempel precies ook groter)

• Vroeger runtastic pro (nu heet dat adidas running): gewoon omdat die werkt met een hartslagmeter gekoppeld aan je smartphone en je daar een gesproken melding kan krijgen als je verandert van hartslagzone. Ik heb destijds eenmaal in promo betaald voor die app, nu werkt die helaas enkel met een abonnement, maar de eerdere gebruikers blijven die features wel hebben. Ik vond het heel bevrijdend om op hartslag te lopen; niet bezig te zijn met snelheid, records...
  • Nike Run Club: app zelf stelt niet veel voor (weinig stats enz) maar de "guided runs" zijn heel afwisselend en plezant. Hierbij beland omdat ik niet wou betalen voor een schema. Er staan ergens op een Nike site wat pdfs met schema's die gebaseerd zijn op trainingen uit die app (wel maken dat je taal op Engels staat, anders heb je er niet veel), vandaar. 'k Vind zo'n audiocoach net iets boeiender dan gewoon biepjes voor intervallen.
  • Komoot: voor navigatie, maak dikwijls routes met bijv. routeyou en gebruik dan komoot voor voice navigatie.

• nog al gelezen hier: aftershokz oortjes (de openmove hier), veilig + voel mij er ook vrij mee
  • een hond: beste motivatie om te gaan lopen voor mij :) (sedert een jaar is ze oud genoeg om mee te gaan, een wereld van verschil; ik ga echt veel vaker lopen nu)
  • deftige koplamp voor in het donker 's winters, heb nu een biolite 330 of zo. Gewichtsverdeling daarvan vind ik echt goed, vroeger nooit bij stil gestaan, maar is wel belangrijk.

Niet echt, gewoon leuke toertjes doen in de natuur, misschien nog iets verder dan nu (nu ergens rond de 15-20km, ergens rond de 25-30 zou leuk zijn)

this you gotta explain :scream::biglaugh:
Een van de argumenten voor een shoe rotation zou zijn dat het schuim in de schoenen tijd nodig heeft om terug uit te zetten na een training. Mocht ik elke dag met dezelfde schoen lopen zouden mijn schoenen letterlijk veel sneller "plat" gelopen zijn en de energy return heel snel verminderen. Door met meerdere paren te lopen kan ik mijn loopschoenen langer gebruiken dan mocht ik met een paar lopen

Mijn kinesist raad me af om direct 6 keer te gaan lopen aan lage intensiteit.

Zou ik dat echt moeten opbouwen terwijl ik 2 maand geleden 45 km/week liep.

Nu zou ik aan 30 km/week beginnen.

Ik schrik wel van de antwoorden van sommige leden! Zo dacht ik dat MichielD4 al jaren en jaren langer liep dan hij eigenlijk loopt. Dan vind ik het nog onvoorstelbaarderder wat hij presteert. Net als Destel, trouwens. Absurd dat jullie nog maar zo kort bezig zijn! Ik vind mezelf nog altijd een beginnertje, maar da's ondertussen ook al een paar jaar.

Hoe begonnen met lopen?
Pakweg in 2008 kwam de Red Star Run in Antwerpen voorbij aan m'n deur. En toen dacht ik: Ooit ga ik daar in meelopen, als ik eens 5km na elkaar kan lopen. Dat leek me al een onoverkomelijk groot doel, onder andere doordat me was ingeprent dat zwakke knieën + platvoeten = onmogelijk om te lopen.

Ik denk dat ik dan van in 2015 tot 2018 een keer of 3 telkens een start to run ben begonnen/heb afgemaakt, en dan weer gestopt. Af en aan als de goesting er was. Eerst op schoenen uit de Action van 15€ en later op Nike Lunarglides met de Nike+ footpod. Bizar ding eigenlijk, maar daar was het al duidelijk welke kant het met me op ging gaan :D

Tot eind 2019 (op m'n 36ste) @Booka Shade het idee kreeg om met 9lives de Kom Op Tegen Kanker-loop te gaan doen, om geld in te zamelen voor kankeronderzoek. Half voor de grap ja gezegd als reserveloper voor de 10km, maar ik werd al snel de eerste loper voor de 10km. Dus maar ineens goed aangepakt, want van "ooit eens 5km na elkaar" naar 10km was wel een sprong naar iets "echts". En dankzij de community hier hebben we toen ook echt gelopen. Die kon ik niet in de steek laten!

Die KOTK-loop heeft me zo enorm de smaak gegeven, niet alleen de loop, maar ook de voorbereiding er naartoe, dat ik verkocht was. En de mythische 10 Miles van Antwerpen moest eraan geloven. Alleen was die opbouw niet ideaal op mijn toenmalige schoenen, de Nike Free RN. Ik liep elke kilometer van m'n 60km-weektotalen op die semi-barefoot schoenen, wat niet ging met mijn gestel op dat moment, en heb een ITB-overbelasting gekregen. Daar een paar maanden mee aan de kant gestaan, en gedaan wat ik altijd doe als ik ergens in duik: veel te ver gegaan. Alles gelezen wat er te lezen viel over loophouding, trainingsleer, ervaringen, gadgets gezocht, onderzoekjes, sportkinesist... En ik denk dat ik daar een pak slimmer ben uitgekomen (oa ook door te weten dat veel ervan details zijn om jezelf in te verliezen). 1,5j later weer even stilgelegen door een hartonderzoek, maar daar zonder veel problemen uitgekomen en weer mogen verder trainen.

Nu geeft het lopen me rust en tegelijk heel veel vrijheid. Rust, omdat ik merk dat ik er tijdens de middag alles kan uitlopen. De dagen dat ik ga lopen, ben ik veel geconcentreerder en productiever. En vrijheid, omdat ik kan eten wat ik wil zonder schrik te moeten hebben :D Trails zitten niet in mijn programma, en ik ben precies een uitzondering hier, maar: Dat hoeft ook niet voor mij. Ik voel me het beste op asfalt en in het Stadspark.

- Ik vind Nike Run Club nog altijd wel een toffe, maar dat is omdat die er al op staat van toen ik begonnen ben.
- Strava uiteraard, maar vooral om me te vergapen aan de fenomenale inspanningen van kameraden en kennissen.
- Zombies, Run! was een toffe om de saaiere kilometers wat te overbruggen, maar het verhaal stak me halfweg S2 wel wat tegen. Het idee vind ik nog altijd wel top en S1 is zeker de moeite om eens uit te proberen als je ervan houdt.
- Trenara: De app waar ik veruit het meest mee bezig ben als het op lopen aankomt. Ik luister ook graag naar hun Running Crew Podcast, maar de app zelf is voor mij top. Ik kan me helemaal vinden in hun filosofie en hun aanpak, en de schema's zijn echt redelijk gepast en ook gevarieerd.

- Mijn loophorloge, zoals iedereen al zegt. Maar ook mijn hartslagband. Dat geeft net een beetje meer zekerheid ivm mijn hartonderzoek, en ik baseer me waarschijnlijk veel te veel op die cijfertjes. Maar ze geven me een houvast.
- Podcasts. Als ik geen podcasts zou kunnen luisteren tijdens mijn lange loopjes, zou ik niet weten of ik het nog zo lang volhoud.
- Goeie sokken. Ik dacht vroeger dat blaren bij lopen hoorden. Tot ik loopsokken kocht, en er bijna nooit nog had. Heb je blaren, dan is dat vaak vocht dat niet afgevoerd wordt, doordat je slechte sokken hebt.

KOTK blijft elk jaar een reden om te blijven lopen, maar tegelijk heb ik het gevoel dat ik nog zo veel moet doen, nog zo veel lopen moet meemaken voor ik kan zeggen dat ik het lopen "gedaan" heb. Dat zal mijn doel wel zijn, denk ik. Zo veel mogelijk van al die dingen proeven, en doordat ik er pas op iets later leeftijd mee begonnen ben, heb ik nog veel progressie te maken. Die wil ik nog maken voor de leeftijd me inhaalt en ik die doelen zal moeten bijstellen (zoals Murakami zegt in zijn boek).

Op korte termijn betekent dat:
KOTK2021: Een vierde medaille halen :) En T2 verslaan, als jullie ons helpen! (Doneren kan hier :p )
10M Antwerpen: Revanche voor de ramp in 2019. Een PR op de 10M, volgens mij onder de 1u27?
HM in 1u50, liefst de Night Marathon in Antwerpen.
En mijn PR's op zo veel mogelijk afstanden verbeteren.

Laatst bewerkt:
Hoe begonnen met lopen?
Gestopt met fitness eind 2011 na zware rugblessure en woog toen 100kg, dus moest ik iets doen om mijn vetpercentage onder controle te houden. Dus maar beginnen lopen. Heb eigenlijk nooit graag getraind en dus maar beginnen wedstrijdjes lopen om mijn motivatie toch op peil te houden.Eerste maal podium leeftijdscategorie, eerste maal podium algemeen, eerste winst algemeen, eerste ultra, etc etc. Altijd mijn eigen ding gedaan. loop nog steeds niet 'graag', heb het gewoon geïntegreerd in mijn dagelijkse leven als iets wat erbij hoort, zonder er al teveel bij na te denken. Loop nu al een tweetal jaar zonder wedstrijden en zie me niet direct opnieuw wedstrijden lopen. Desondanks was 2021 een jaar met veel PR's.
Geen. Nooit een trainingapp gehad, nooit een schema gevolgd.
Niets. Heb in al die jaren twee goedkope sporthorloges gehad, en nu loop ik af en toe nog met mijn Strava app op mijn Gsm. Vr de rest niets te duur meer, geen hypes, nooit op hartslag getraind..
Momenteel geen meer. Loop gewoon op automatische piloot km's. Momenteel ook niet al teveel (50 a60/week tegenover 135km/week anderhalf jaar terug). Misschien komt dat wel weer, maar ben iemand die zich zeer snel verveelt. Enige doel is redelijk blessurevrij te blijven

Terug
Bovenaan