Algemene Loopthread

Wat kan ik balen van een slechte training. Ach ja ... morgen beter.

Gewoon van u afzetten en zoals je zegt morgen is een nieuwe dag!

Bij mij is het momenteel weer echt dolle pret, alles gaat ontzettend gemakkelijk. Gisteren 40km gelopen in de Ardennen aan een belachelijk traag tempo omdat het door de zon puur genieten was. Vandaag dan nog eens 20km rustig gelopen en bergop iets vlotter gelopen zonder echt te pushen. Ik loop op de hellingen hier in de buurt mijn 2e of 3e beste tijden ooit zonder zelfs moeite te doen, dat belooft.

Gisteren 4x3km aan 3:55 gemiddeld gelopen op vermoeide benen. Vandaag nog 26km gaan spelen in het zand van de Kalmthoutse Heide. Totaal dit weekend: 46km en weektotaal van 85km, opnieuw een record.

Volgende zaterdag 5+4+3km aan +-3:55/km, gevolgd door 28 a 30km op de weg op zondag.

Conditie zit goed. Gisterenavond had ik het gevoel dat ik kon blijven gaan tijdens de intervallen.

Deze maand was voor mij duidelijk de beste in m'n prille loopcarrière tot hiertoe. Nog 1 loopje te gaan, ik zal afkloppen rond de 180km. Nog niet meteen waanzinnig, maar ik ben er wel al tevreden mee. Doel voor dit jaar was 1500km, ziet ernaar uit dat dit gaat lukken. Ik ga volgend jaar op 2000km mikken.

Nog meer tevreden met het feit dat ik de laatste 5 weekends steeds een degelijke long run heb kunnen afwerken en daar weinig problemen mee heb. Vanaf 29/08 heb ik eerst een HM (met PR) gedaan, week daarna 30K voor KOTK (jammer genoeg mindere dag), de week erop de HM van de Port of Antwerp (net geen PR), de week daarna een 33.5K long run en het voorbije weekend weer 25K.

Moet de sportkinesist hier echt bedanken want door de kleine wijzigingen die hij me in m'n loopstijl heeft laten aanbrengen heb ik geen last meer gehad van mijn Achillespees, daar waar ik vorig jaar met minder volume ondertussen wel in de lappen lag.

Even de tijd genomen om bij te lezen en iedereen lijkt hier goed te lopen!

Bij mezelf is het even minder gelopen in de maand augustus. Ik voelde na mijn fiets-escapades een extreme vermoeidheid waardoor sporten echt een verplichting werd, en gewoon vaak niet lukte. Na een tijdje besloten om mijn bloedwaardes te testen omdat het wel extremer werd qua vermoeid gevoel. De echte oorzaak weet ik nog steeds niet, maar de boosdoener lijkt klierkoorts.

Ondertussen gaat het wel terug beter en kan ik terug bijna dagelijks sporten en vooral genieten van het lopen/fietsen. En de relatieve rust (lees nog zo'n 25k - 30k per week lopen), zorgde er ook voor dat ik mijn achillespees terug wat onder controle kreeg, want die deed/doet terug lastiger.

De reden waarom ik niet volledig wou stilvallen is omdat ik me ingeschreven heb voor de Bear-trail 58k. De komende weken beslis ik of ik ook effectief zal deelnemen. Want de loopconditie leek even ver zoek te zijn, maar de afgelopen week kwam het goede gevoel langszaam aan terug maar we zijn er nog niet.
Ik speel al een hele tijd met het idee om eens een BG trail weekend te organiseren rond ons buitenverblijf tussen Houffalize en Gouvy (Parc Naturel des 2 Ourthes). Omdat er hier toch een aantel trailers zitten dacht ik alvast eens te polsen naar eventuele interesse:
Als ik tegen dan terug wat loopconditie heb, zie ik dat ook wel zitten.

Laatst bewerkt:
Bear trail 58K is niet te onderschatten. Ik heb hem ooit gelopen met wat meer trainingskilometers en veel langer had hij niet mogen duren. Vanaf kilometer 55 moest ik om de 500 meter stretchen om niet in een kramp te schieten en voelden mijn knieën als scharnieren die 30 jaar geen WD40 hadden gezien.

Gisteren de rode lus (13.5km) van de loopomloop in Kallo gaan lopen. Omgeving was een mengeling tussen natuurgebied/moerassen, industrie/haven en landbouw rond nieuwe verkavelingen met vooral veel hoogspanningsmasten. Heb liever wat meer natuur, maar het was ook eens wijs om te doen.

Als iemand nog tips heeft voor leuke routes rond het Waasland (ben net verhuisd), laat maar weten 😉

Gisteren voor het eerst sinds jaren nog eens gelopen. 30 minuten aan een hartslag van 135.

Was op het laatste meer wandelen dan lopen om de hartslag onder controle te houden, maar smaakt naar meer.

Bear trail 58K is niet te onderschatten. Ik heb hem ooit gelopen met wat meer trainingskilometers en veel langer had hij niet mogen duren. Vanaf kilometer 55 moest ik om de 500 meter stretchen om niet in een kramp te schieten en voelden mijn knieën als scharnieren die 30 jaar geen WD40 hadden gezien.

Zeker niet te onderschatten, en dat besef ik ook :). Mijn langste wedstrijd tot nu toe is 46k met 1800 HM. Het afgelopen jaar wel nog relatief veel kunnen lopen (2000 km) en fietsen (6000km). Dus een basis is er wel maar het is sowieso ook onbekend terrein.

Vandaar dat ik de komende weken wil testen met wat langere duurlopen. Het doel is ook enkel om te finishen.

Zeker niet te onderschatten, en dat besef ik ook :). Mijn langste wedstrijd tot nu toe is 46k met 1800 HM. Het afgelopen jaar wel nog relatief veel kunnen lopen (2000 km) en fietsen (6000km). Dus een basis is er wel maar het is sowieso ook onbekend terrein.

Vandaar dat ik de komende weken wil testen met wat langere duurlopen. Het doel is ook enkel om te finishen.

Kom, niet flauw doen, de 58km loop jij zonder problemen. 58km is ook maar een beetje langer dan een marathon. Als ik het goed lees/reken heb je 15u om de 58km uit te lopen, desnoods doe je dat op een half been.

Nee serieus, ik heb ondertussen 2x met u gelopen en als uw conditie nog maar in de buurt komt van die 2 dagen doe jij dat met sprekend gemak. Het parcours van de Bear trail is ook allesbehalve zwaar, dat helpt ook al.

Ik heb het ondertussen al een paar keer gezegd: Dat parcours is zeker niet het mooiste dat er is, maar absoluut wel genietbaar en gevarieerd genoeg. Ideale trail om uw limieten af te tasten qua afstand.

Kom, niet flauw doen, de 58km loop jij zonder problemen. 58km is ook maar een beetje langer dan een marathon. Als ik het goed lees/reken heb je 15u om de 58km uit te lopen, desnoods doe je dat op een half been.

Nee serieus, ik heb ondertussen 2x met u gelopen en als uw conditie nog maar in de buurt komt van die 2 dagen doe jij dat met sprekend gemak. Het parcours van de Bear trail is ook allesbehalve zwaar, dat helpt ook al.

Ik heb het ondertussen al een paar keer gezegd: Dat parcours is zeker niet het mooiste dat er is, maar absoluut wel genietbaar en gevarieerd genoeg. Ideale trail om uw limieten af te tasten qua afstand.
Thanks voor het vertrouwen :p. Ik ben altijd eerder aan de conservatieve kant :D.

Zonder die problemen van de afgelopen weken had ik er ook een goed oog in hoor en wou ik ook met enige ambitie aan te start komen. Maar dat is nu niet meer aan de orde.

Als iemand nog tips heeft voor leuke routes rond het Waasland (ben net verhuisd), laat maar weten 😉

Ik loop altijd in de Polders van Kruibeke - Bazel - Rupelmonde en rond het Fort van Steendorp. Plek zat om rustig een hoop kilometers te malen.
Mix van asfalt, grind, kassei en hier en daar een bospad.

Alvast bedankt aan iedereen die zijn interesse heeft laten blijken voor een BG trail uitje, dan maak ik werk van de organisatie daarvan. Één van de komende dagen maak ik een specifiek topic aan om naar de beschikbaarheden en zo te polsen.

Bij mij gaat het nu echt de goede richting uit. Afgelopen weekend toch weer 60km gelopen en dan vandaag met vermoeide benen een rondje in Antwerpen gedaan van 12km à 3:48/km. Zonder ook maar een beetje het gevoel te hebben dat ik echt was aan het pushen. Gigantische volumes ga ik niet meer draaien met het oog op Brugge, gewoon rond de 100km per week blijven draaien tot de laatste week en vooral de intensiteit hoog genoeg houden. Morgen met de club weer intervallen op de piste en dan hopelijk weer tempo’s draaien van sub 3:30.

Omdat ik in Antwerpen totaal niet diep ben gegaan heb ik nu het gevoel dat ik nog een paar percentjes ben aan het winnen en dan moet het gewoon lukken.

Het voordeel is dat ik het mij kan veroorloven om echt alles kapot te lopen omdat het volgende doel pas midden december is met de Bello Gallico 100 mijl. Eind oktober loop ik nog de Grizzly 100, maar dat loop ik zelf de dag na een marathon uit als het moet dus daar maak ik mij geen zorgen voor.

Na mijn marathon van zondag kon je het zout letterlijk van mijn benen afschrepen. Na pakweg 30km zag je al de de witte plekken op mijn thermisch ondergoed. Ik had 2 flessen isotone sportdrank, 2 gellekes en water bij me.
Sowieso dat ik een zoute zweter ben maar ik zoek nog een ideaal drink -en voedingspatroon voor dergelijke wedstrijden (zeker als het zo warm is).

Ik denk er aan om eens een analyse te doen door Runners Lab maar geven die ook advies voor voeding tijdens wedstrijden of kijken die enkel maar voor loopschoenen?

Namiddag hopelijk een nieuwe start bij de kinesist om terug blessurevrij te kunnen lopen.

Hopelijk kan ik dan eindelijk eens doortrainen en doelen bereiken.

I am excited

Terug
Bovenaan